Renaşterea Bănăţeană, august 1997 (Anul 9, nr. 2271-2296)

1997-08-05 / nr. 2274

PAGINA 16 ♦ 5 AUGUST 1997 Boris Elțîn își reia activitatea 6 Președintele rus, Boris Elțîn, își va relua, azi, activitatea după un concediu de aproximativ o lună, primul în cei doi ani de la preluarea celui de-al doilea mandat prezidențial. Elțîn a anunțat, ieri, că moneda rusească va fi reevaluată, la începutul anului viitor, măsură menită a stopa inflația declanșată în 1992, o dată cu începerea reformelor către economia de piață. Președintele rus a afirmat că populația nu va fi afectată de introducerea noii ruble, care va avea de 1.000 de ori valoarea actualei ruble. Purtătorul de cuvânt al Kremlinului a anunțat că președintele rus, a cărui vacanță a început la începutul lunii iulie, va avea, în următoarea perioadă, o agendă de lucru foarte încărcată. Boris Elțîn urmează să efectueze, pe data de 10 octombrie, o vizită la Strasbourg, unde va ține o alocuțiune în cadrul summitului Consiliului Europei. Șeful statului rus va efectua, apoi, în luna noiembrie, o vizită în China și va merge în Suedia, în luna decembrie. Elțîn a dat deja dispoziții oficialilor ruși să înceapă pregătirile pentru întâlnirea pe care o va avea cu premierul japonez, Ryutaro Hashimoto .Boris Elțîn va primi, de asemenea, vizita președintelui german Roman Hertzog, a președinților Franței, Egiptului și Filipinelor, precum și a premierului italian, Romano Prodi. Președintele rus a anunțat, deja, că intenționează să-i invite la Moscova pe liderii Gruziei și pe cei ai Abhaziei, pentru a încerca să medieze conflictul dintre cele două părți și pentru a discuta cu aceștia asupra prelungirii mandatului trupelor rusești de menținere a păcii din Abhazia. Boris Elțîn va avea, de asemenea, convorbiri cu președintele Turkmenistanului, Saparmurat Niyazov, și cu cel al Armeniei, Levon Ter-Petrosian. Au mai fost descoperite zece schelete : Poliția din localitatea belgiană Mons a solicitat prezența unui antropolog după descoperirea a zece schelete umane, la sfârșitul săptămânii trecute, în pădurile din apropierea orașului, a anunțat, ieri, postul de radio național. Descoperirea, făcută de un grup de băieți care se jucau în pădure, a condus la ipoteza că osemintele ar putea aparține victimelor unui criminal în serie încă nedescoperit, care a lăsat, în cursul acestui an, valize cu diverse organe omenești în diferite părți ale orașului. investigațiile preliminare au relevat, totuși, că osemintele, printre care se află scheletele complete a cinci adulți și doi copii, au cel puțin 30 de ani vechime. Judecătorl din Mons însărcinat cu anchetarea cazului a solicitat prezența antropologului, pentru ca acesta să determine cu exactitate vechimea și originea osemintelor, despre care se crede, în prezent, că ar putea să dateze chiar din secolul XVII. Presa belgiană a lansat, seri, speculații conform cărora scheletele ar fi putut aparține membrilor unei comunități lovite de o epidemie, care au trăit în totală izolare, în apropierea pădurii.____________________________________| TURCIA Concedieri în armata Armata turcă a concediat, ieri, 76 de membri ai corpului ofițerilor, pentru motive disciplinare, măsură văzută de analiști ca o nouă încercare a generalilor seculariști de a stopa expansiunea islamismului în Turcia. "Șaptezeci și șase de persoane au fost concediate din rândul forțelor armate, după evaluarea atitudinii lor militare și morale", se arată în raportul Consiliului Militar Suprem, dat publicității după consultări ce au durat patru zile. Deciziile au fost semnate de premierul Mesut Yilmaz, care a prezidat ședințele Consiliului, la cinci săptămâni după ce a fost desemnat la conducerea guvernului turc de către președintele Suleyman Demirel. Armata, care se consideră apărătoarea tradiției seculariste impuse de fostul președinte Kemal Ataturk, a demis zeci de membri ai personalului militar suspectați de activism islamic. Consiliul Militar Suprem a numit noi generali la conducerea toțelor navale și aeriene,upă pensionarea› Cea mai bătrână persoană din lume a murit în Franța Franțuzoaica Jeanne Calment, în vârstă de 122 ani, considerată cea mai bătrână persoană din lume, a murit, ieri, la casa de bătrâni din orașul Arles, în care și-a petrecut ultimii 12 ani din viață. Medicii nu au făcut publice motivele decesului lui Calment. Născută la 21 februarie 1875, când Lenin avea cinci ani, Calment a fost martora apariției automobilelor, telefoanelor, filmului și avioanelor. Viața ei s-a desfășurat de-a lungul administrațiilor a 20 de președinți francezi. Calment a supraviețiut soțului său, mort în 1942, fiicei sale, decedată în 1934, și unuia dintre nepoți, un medic care a murit în 1963. Născută la 10 ani după asasinarea președintelui american Abraham Lincoln, Jeanne Calment l-a întâlnit pe pictorul Vincent Van Gogh, în timp ce lucra la magazinul de artă condus de tatăl ei. Când Calment a împlinit 65 de ani, Hitler invada Franța, iar când a ajuns la 70 de ani, legislația franceză a permis femeilor să voteze pentru prima oară. Jeanne Calmant este înscrisă în Cartea Recordurilor ca cea mai bătrână persoană din lume. Pagină realizată pe baza informațiilor furnizate de agenția de presă Mediafax RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ Iran Mohammed Khatami a depus jurământul de președinte Noul președinte iranian ales, Mohammed Khatami, a depus, ieri, jurământul, promițând să asigure respectarea religiei și Constituției țării. "Ca președinte al Republicii Islamice Iran jur în fața sfântului Coran și a națiunii iraniene, precum și în fața lui Dumnezeu, să apăr religia oficială, republica islamică și Constituția", a declarat Khatami, în cadrul unei ceremonii desfășurate în Parlament. Khatami, în vârstă de 54 de ani, a fost confirmat, duminică, în funcția de președinte de către liderul spiritual iranian, Ayatollah Ali Kamenei, la trei luni după ce obținuse victoria în alegerile democrate, în care a concurat împotriva unui rival conservator. El urmează să anunțe în cursul acestei săptămâni componența Cabinetului, care va trebui aprobată de Parlamentul dominat de forțe politice conservatoare. Lista membrilor Cabinetului se pare că va include reprezentanți ai variatelor grupuri politice care i-au asigurat victoria în alegeri. "Va fi greu de echilibrat toate aceste forțe, dar, cel puțin, aripa conservatoare a Parlamentului a acceptat victoria lui Khatami și s-a arătat dispusă să permită ușoare modificări în sistemul islamist iranian", a declarat un diplomat occidental. |Suspendarea contactelor] I cu diplomații bosniaci " Franța a anunțat, ieri, că suspendă toate contactele cu diplomații bosniaci, măsură menită să exercite presiuni asupra facțiunilor din Bosnia pentru soluționarea disputelor asupra distribuirii posturilor de ambasadori. Purtătorul de cuvânt al II Ministerului francez de Externe, Yves Doutriaux, a anunțati suspendarea contactelor diplomatice cu Bosnia după ce înaltul r Reprezentant al comunității internaționale, Carlos II Westendorp, a recomandat puterilor occidentale să nu-i I recunoască pe ambasadorii bosniaci până când nu va fii adoptată o lege referitor la procedura de numire a acestora, iar Marea Britanie a anunțat, ieri, că va suspenda orice contract diplomatic cu ambasada Bosniei la Londra. Ministrul Ibritanic de Externe, Robin Cook, care a efectuat săptămânala trecută o vizită în Bosnia, a afirmat că i-a avertizat pe liderii acestei țări asupra importanței aplicării prevederilor acordului ■ *de la Dayton. "Din păcate, liderii bosniaci nu au reușit să o respecte, până la data limită de 1 august, prevederea referitoare l la procedura de numire a ambasadorilor. Drept consecință,astăzi, Marea Britanie suspendă orice contact diplomatic cui .Mugdim Pasic,însărcinatul cu afaceri al Bosniei la Londra", a declarat Cook. La rândul său, guvernul suedez a anunțat că I suspendă contactele diplomatice cu reprezentanții bosniaci în Suedia. Germania a fost prima țară europeană care a anunțat, duminică, sistarea contactelor cu diplomații bosniaci, i AGENȚIILE DE PRESA • LONDRA (Reuter) - Un avion al companiei regionale aeriene British Airways a efectuat, duminică, o aterizare forțată pe două roți, după ce partea stângă a trenului de aterizare s-a blocat. Toți cei 70 de pasageri și membri ai echipajului au scăpat nevătămați. • SEUL (Reuter) - Coreea de Nord a înapoiat, ieri, rămășițele a patru soldați americani căzuți în timpul războiului coreean din 1950-1953. Oficialii nord-coreeni au înapoiat reprezentanților ONU patru sicrie acoperite cu steagul organizației mondiale. Repatrierea rămășițelor soldaților americani are loc cu o zi înaintea convorbirilor dintre cele două Corei, Statele Unite și China, de la New York. Convorbirile au ca scop stabilirea unei date, a focului și a agendei negocierilor de pace inter-coreene. • NABATIYEH (AP.) - Comandouri israeliene lansate de la bordul unor elicoptere și care au fost sprijinite de aviația de război israeliană au efectuat un raid asupra unor presupuse obiective ale grupării militante pro-iraniene Hezbollah, la primele ore ale dimineții de ieri. Luptele puternice dintre forțele israeliene de comando și gherilele Hezbollah de la Kfour, localitate situată în regiunea Nabatiyeh, în afara zonei de ocupație israeliană din sudul Libanului, au durat câteva ore. Surse ale serviciilor de securitate și localnicii au relatat că cinci luptători de gherilă ai Hezbollah au fost uciși după atac, in urma exploziilor a mai multe bombe camuflate pe marginea drumului, instalate de comandourile israeliene. • PARIS (Reuter) - Președintele algerian,Liamine Zeroual, a promis,duminică, urmărirea permanentă a rebelilor musulmani care au comis, în ultimele două luni, aproape 1.000 de crime pe teritoriul țării. Zeroual a calificat violențele drept "un fenomen care a adus doliul în casele algeriene". "Aceste crime demente se bazează numai pe rătăcirea sinucigașă și sălbatică a autorilor lor, față de o Algerie care avansează pe calea progresului și a democrației pluraliste", a dedat Zeroul. • IERUSALIM (Reuter) - Trupele israeliene au arestat, în cursul nopții de duminică spre luni, un număr de 29 de palestinieni din Cisiordania, în cadrul celei mai recente razii din seria celor ce au avut loc de la dublul atentat sinucigaș ce a avut loc săptămâna trecută la Ierusalim, a anunțat, ieri, armata israeliană. Ultimele arestări ridică la 145 numărul arabilor reținuți de statul evreu de la dublul atentat de miercurea trecută, comis într-o piață alimentară din Ierusalim și soldat cu moartea a 13 persoane. • LOS ANGELES (Reuter) - în Arhivele Naționale americane au fost descoperite noi documente privind implicarea Vaticanului în tranzacții ilegale cu Germania nazistă și cu aliații din Axă, în timpul celui de-al doilea război mondial. Documentele obținute, arată că Banca Vaticanului, cunoscută sub numele de Institutul pentru Activități Religioase, a folosit bancheri elvețieni în cel puțin trei cazuri, pentru a obține bani de la banca Germaniei naziste sau pentru a transfera bani într-o altă bancă, aflată pe lista neagră a țărilor aliate, din cauza afacerilor acesteia cu naziștii. • NEW DELHI (A.F.P.) - Cel puțin 15 persoane au fost rănite, ieri, în urma exploziei produse într-un tren de pasageri, ce a avut loc în sudul Indiei, iar alte 12 persoane, printre care și un adjunct de ministru,au fost rănite,în momentul în care un alt tren a deraiat, la sud-est de capitala indiană. • SEUL (Reuter) - Statele Unite și Coreea de Sud vor organiza, în perioada 18-29 august, manevre militare comune, în cadrul pregătirilor împotriva amenințărilor din partea Coreei de Nord, a declarat, ieri, un purtător de cuvânt al armatei americane, în timpul manevrelor anuale, denumite "Alchi Focus Lens", se vor simula pe computer operațiuni militare. La exerciții vor participa 16.500 de militari americani. • ISLAMABAD (Reuter) - Atacatori neidentificați au deschis focul, ieri, într-un bazar din provincia pakistaneză Punjab, ucigând nouă musulmani șiiți. Surse șiite afirmă că atacul a avut loc în orașul Shorkat, din sudul provinciei Punjab. Poliția nu a putut comenta incidentul, care pare a fi o nouă izbucnire în cadrul violențelor religioase din Pakistan. Provincia Punjab este afectată de numeroase atentate între musulmanii sunniți, majoritari, și cei șiiți. Peste 100 de persoane și-au pierdut viața în acest an, în aceste violente. TRANSMIT Renașterea DIRECTORII S.C. "TIMPRESS" S.A. TIMIȘOARA: VARTIADE ȘTEFAN, CONSTANTIN ALEXANDRESCU COLEGIUL DE REDACȚIE: ADRIAN POP (redactor-șef), IOAN DAVID (redactor-șef adjunct, secretar general de redacție), NICOLAE LENGHER (secretar de redacție). Șefi secții: ELEONORA V. POPA (politică-administrație), MIRCEA MITRUȚIU (social-economic), DUMITRU OPRIȘOR (anchetă-reportaj), CORNEL BOGDAN (actualități). n î NI br 1 íji TIMIȘOARA, bd Revoluției 1989 nr. 8. Tel. secretariat: 056/197176, 197641, fax 190370, secția actualități 190055, centrală 190145, TĂlHANAI tANA 190146, 190147, publicitate telefax 195317, difuzare 198524. REȘIȚA, Piața 1 Decembrie 1918 nr.1, telefax 055/210116. CARANSEBEȘ, str. Mihai Viteazul nr. 6, telefon 055/512551. ORAVIȚA, str. Cloșca nr. 29, telefon 055/571552. ARAD, telefon 057/250534.