Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1998 (Anul 10, nr. 2399-2423)

1998-01-28 / nr. 2420

DRANATEANA ( DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. IOSIF CONSTANTIN DRAGAN) NR. 2420 ♦ MIERCURI 28 IANUARIE 1998 + 16 PAGINI * 1000 LEI Extinderea UE este o provocare pentru România România este conștientă de provocarea pe care o reprezintă extinderea Uniunii Europene și nu subestimează problemele privind absorbția acquis-ului comunitar, a declarat ministrul integrării europene, Alexandru Herlea,cu prilejul participării la un colocviu franco-german pe tema Agendei 2000, se arată într-un comunicat al Guvernului. Ministrul Herlea a precizat că, din perspectiva României, reforma instituțională a UE este obligatorie: în opinia ministrului nou, reforma ar trebui definitivată înaintea demarării extinsii propriu-zise, pentru a nu frâna acest proces. în discursul său, Herlea a subliniat faptul că România continuă să acorde o importanță deosebită alianței franco-germane în procesul de extindere europeană și apreciază drept responsabilă și realistă strategia de lărgire a UE, definitivată la summit-ul de la Luxembourg, din decembrie anul trecut. De asemenea, Herlea a cerut o evaluare amănunțită a costurilor extinderii, care să ia în considerare avantajele economice ale procesului de lărgire pentru statele comunitare,întrucât avantajele politice, de securitate și culturale sunt evidente. CCC majorează dobânzile CEC majorează dobânzile începând cu 1 ianuarie, a declarat, ieri, Camenco Petrovici,președintele CEC. Camenco Petrovici a precizat că se are în vedere majorarea dobânzilor la 50% pe an, pentru depozitele la termen, iar pentru alte produse bancare, la 55% pe an. ri ! Abonați Vă la "Renașterea bănățeană"1 66A I • Cotidianul "Renașterea bănățeană" acordă, în fiecare lună, abonaților și cititorilor săi fideli premii în valoare de 6 milioane lei I • Două premii a câte un milion de lei • Zece premii a câte 100.000 lei I • Obiecte de uz casnic și gospodăresc în valoare de 1,5 milioane lei • Câștiguri suplimentare, în fiecare săptămână, la Tombola R.K. "3 din 50" (300.000 lei) și 1 Foto-ghicitoare (100.000 lei). Așadar, dacă doriți să intrați în posesia acestor premii, iar pe deasupra să fiți și cel mai bine informat, nu ezitați să vă abonați la ziarul "Renașterea bănățeană", iar dhitanța să o expediați, apoi, redacției. . Deși prețurile cresc de la o zi la alta, cel al abonamentului rămâne neschimbat: 12.000 lei/lună, plus taxele poștale. Abonamentele pentru februarie se pot face la toate oficiile și factorii poștali din județele Timiș, Arad, Caraș-Severin și Hunedoara până astăzi, 28 ianuarie, iar la chioșcurile din Timișoara ale S.C.Tim-Press S.A. și la cel din Lugoj(vis-a-vis de Primărie), până sâmbătă, 31 ianuarie a.c. aloarea investițiilor străine în tara noastră to de 179 miliarde dolari serciale. to 010 valoarea capitalului in ' W Ä județul Dolj.„° TSSSAiÄ» * mt K Trw. de. Sud - 234 milioane dolari. Viitorul este unicul sens al noului drum deschis în relațiile româno-ungare Amănunte despre semnarea protocolului de înfrățire a municipiilor Timișoara și Szeged, semnat în prezența președinților României și Ungariei, în pagina 7 A In politica internă tensiunile sunt în limita democrației' Președintele Senatului,Petre Roman, a afirmat, ieri,în plenul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE) că tensiunile interne din România sunt inevitabile și se înscriu în regulile democrației, ele neavând vreo motivație de natură etnică. Roman a susținut un discurs la începutul ședinței în plen, la care au asistat numeroși parlamentari europeni, deși la deschiderea lucrărilor plenare prezența este de obicei destul de redusă. Președintele Senatului le-a spus parlamentarilor europeni că actuala coaliție majoritară din România, "reformistă", "tolerantă" și "deschisă dialogului", este supusă în momentul de față la "un test major", după decenii de consens impuse de un partid unic. Roman a afirmat că eforturile guvernului român și progresele obținute în privința reformei legislative sunt vizibile pentru toată lumea, iar obiectivul prioritar de acum înainte este reforma. în ceea ce privește relațiile forurilor europene cu țările candidate, precum și situația de acum din Europa. Roman este de părere că trebuie prevenită reapariția "unui reflex protecționist". "Noua situație din Europa poate fi controlată prin mijloace noi", a declarat Petre Roman în plenul APCE. Președintele Senatului a mai afirmat că printre obiectivele prioritare ale guvernului român figurează și îndeplinirea angajamentelor "restante" față de Consiliul Europei, respectiv a Recomandării 1326 și a Rezoluției 1123, adoptate de Adunarea Parlamentară la 24 aprilie 1997. Cele două documente ale CE solicită autorităților române amendarea Codului Penal (art. 200 - pedepsirea homosexualității și art. 205- 206 - infracțiunile de presă). De asemenea, CE a solicitat autorităților de la București îmbunătățirea condițiilor de detenție, ajutorarea legală și efectivă a copiilor abandonați, modificarea Legii fondului funciar și a Legii caselor naționalizate pentru restabilirea dreptului de proprietate, precum și promovarea unei campanii împotriva rasismului, xenofobiei, intoleranței. îndeplinirea acestor cerințe va fi discutată în sesiunea din aprilie a Consiliului Europei, dată la care au termen de îndeplinire aceste solicitări. Documentele CE respective au fost adoptate în 1997, la ridicarea regimului de monitorizare specială pentru România. [ Facultățile nu mai pot schimba ]  probele pentru concursul de admitere. Ministerul Educației Naționale atenționează universitățile că s-a încheiat perioada II în care au putut transmite informații privind probele de concurs pentru examenul ■ J de admitere din toamna acestui an. Conform precizărilor făcute de Marius Chervase, • inspector de specialitate în MEN, instituțiile de învățământ superior nu mai pot • I modifica probele de admitere, deoarece ultima dată pentru efectuarea unor schimbării a fost 26 ianuarie, în ceea ce privește locurile ce vor fi scoase la concurs în 1998,1 I universitățile au propus o cifră de școlarizare cu peste zece mii de locuri mai ■ J mare decât anul precedent, respectiv 62.520. Majoritatea universităților optează ■ pentru introducerea bacalaureatului ca probă la admitere.