Renaşterea Bănăţeană, martie 1998 (Anul 10, nr. 2448-2473)

1998-03-07 / nr. 2453

PAGINA 6/7 MARTIE 1998 • Astăzi, ora 16, la Casa Culturală Mehadia are loc lansarea volumului "Monografia comunei Mehadia", de Ion Băcilă. Sunt invitați: prof. univ. dr. Livius Ciocârlie (fiu al satului), dr. Costin Feneșan, dr. Dana Bălănescu, alți oameni de cultură din Caraș-Severin. (T.C.) • Astăzi, la ora 10, la Grupul Școlar "Ion Mincu" se va desfășura faza județeană a Olimpiadei de Matematică pentru gimnaziu, la care vor participa 450 de elevi, iar la Grupul Școlar "H. Coandă", cu începere de la aceeași oră, pentru liceeni (198 participanți). (S.U.) • Astăzi la ora 12,01 va porni din Timișoara de pe bd Vasile Pârvan. Raliul "Femina". Raliul va avea mai multe probe printre care: îndemânare, slalom auto, cunoștințe teoretice. Finish-ul este stabilit în stațiunea Buziaș la hotel "Parc", unde va avea loc și festivitatea de premiere, însoțită de un bal. (CA.) • Azi, de la ora 19, la Restaurantul "Dinamo", Organizația de femei "Daiana" din Lugoj, organizează un bal dedicat "Zilei Femeii". Fondurile realizate din tombolă vor fi folosite pentru acțiuni sociale. (NX,.) •Mâine,Teatrul "G.A. Petculescu" din Reșița prezintă două premiere. Dimineața, de la ora 11, povestea "Scufița albă", de Bogdan Ulmu,în regia autorului, scenografia fiind concepută de Florica Zamfira și, de la ora 18, tragicomedia "Păsări fără cer", de dramaturgul reșițean Mircea Cavadia, în regia lui Bogdan Ulmu și scenografia lui Ion Bobeică. (T.C.) • începând de luni, 9 martie, RATT va introduce experiemental linia de autobuz nr. 40, care va efectua curse la Centrul Comercial Metro. Linia 40 va avea traseul Catedrala Mitropolitană Metro,cu următoarele stații: Piața Mocioni, Piața I. Maniu, Arta Textilă, Piața Veteranilor, Metro. Programul liniei 40 va fi între orele 7,40 - 21, de luni până sâmbătă. (VX>.) • Datorită trecerii pe centrala Alcatel, dispeceratul Analog își schimbă numerele de apel astfel: numărul 135693 devine 194003, iar din săptămâna următoare va beneficia și de numărul 966. (Direcțiunea) • Luni, 9 martie, orele 18-20, în sala 104 a Casei Studenților, sub egida Ministerului Educației Naționale și a instituției gazdă, va debuta cursul "Istoria ideii de teatru", susținut de lector drd. Violeta Zonte. Cursul se adresează elevilor, studenților și absolvenților. Accesul este liber. (L.A.) •Comunicat, începând de marți, 10 martie 1998, RA " Aquatim" continuă acțiunea de montare a noilor apometre în zona Circumvalațiunii, respectiv pe străzile: Cheiului, Dropiei, Labirint, Amforei, Intrarea Umbroasă, Libelulei, Fuiorului, Brândușei, Stelelor, Ulmului, Aleea Merișor, boi Cetății, Calea Circumvalațiunii și Gh. Lazăr. Asociațiile de locatari sunt rugate a-și respecta obligația de a curăța căminele de apometru. Conform Ordinului nr. 29/N/1993, această obligație revine asociațiilor de locatari; în cazul nerespectării ei, lucrătorii RA "Aquatim" vor curăța căminele de apometru și se vor întocmi situații de plată către asociații (ing. Constantin Creangă, director general) • Academia Oamenilor de Știință din România - Filiala Timișoara ne-a informat în legătură cu discursul de recepție care va fi prezentat de domnul profesor doctor Gheorghe Ioan Mihalaș,cu prilejul primirii ca membru al Academiei Oamenilor de Știință din România. Tema discursului este "Modelarea ca metodă de cercetare medicală" și va avea loc în data de 12 martie ax., ora 17, în sala Senatului Universității de Medicină și Farmacie Timișoara. (S.R.O.) • Mâine, ora 9, la Casa de Cultură din Reșița are loc un simultan de șah, cu ocazia retragerii din activitatea competițională a maestrului Fide Petre Dudu. (T.C.) • Mâine, ora 20, la sediul din Reșița a Camerei de Comerț și Industrie Caraș-Severin va avea loc o serată dedicată femeilor, își dă concursul, cunoscutul interpret de muzică populară Petrică Miulescu Irimică și formația sa. (T.C.) • Ordinariatul Episcopal Timișoara comunică credincioșilor romano-catolici că noul program de funcționare din cadrul Episcopiei Romano-Catolice a înregistrat următoarele modificări: luni, programul de audiențe se derulează de la ora 8 la 12; marți este închis, miercuri, consultații juridice, program cu public și audiențe, între orele 8-12; joi, program cu public, audiențe, chestiuni administrative de la 8 la 12; vineri,începând cu ora 8 până la 12, eliberarea actelor de arhivă, consultații juridice; sâmbătă e planificat, între orele 8-12, un program redus cu publicul. (PND.) •Societatea Română de Info-energetică "Sfântul Apostol Andrei” și Societatea Română de Radiestezie anunță începerea unui curs de radiestezie. Măsurătorile pentru gradul I se vor face în perioada 10-11 martie, între orele 16-19, la Casa de Cultură a municipiului Lugoj. (NX.) RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ _______________________________ rrrrrrrrrrr "Banatin"-ul a demarat colaborarea în producție cu firma "Puma" Unul dintre cei cinci mari producători de încălțăminte timișeni, "Banatim"-ul, a declanșat deja pregătirile privind aniversarea în 2001 a 100 ani de la înființarea firmei; în timp, societatea a purtat mai multe denumiri: Fabrica de ghete "Turul", apoi a fost preluată de "Dermata" Cluj, "Prima-Banat" și "Banatul", în 1966, firma s-a privatizat prin metoda MEBO, are 3.500 acționari, PAS-ul cu 200 membri deținând 40% din acțiuni, cu 10-12 salariați având pachete de circa 5% din acțiuni. Ultimii trei ani au oferit o constanță a producției fizice la un milion perechi de încălțăminte anual, strategia de dezvoltare prevăzând creșterea anuală a producției fizice cu 5-10%, creșterea ponderii exportului cu produse marca Banatim și reducerea exportului în lohn, de la 70% din producție la o treime din total, și sporirea producției pentru piața internă unde există acum 600 clienți care desfac produsele Banatim. Partenerilor externi tradiționali ("Bonis", "Dolomite", "Geox", "Guess", "Hummel" sau "Salomon") li s-a adăugat acum cunoscuta firmă "Puma" AG, cu care se va derula în 1998 un program de producție de 100.000 perechi pantofi de sport. Aceasta înseamnă și ieșirea din producție în lohn pentru export, "Puma" aducând doar modelul și "Banatim"-ul preocupându-se singur de aprovizionarea materialelor. Față de tradiția sa în producerea pantofilor bărbătești de stradă, "Bánátim" și-a extins producția spre bocancii de schi și pantofii sport, a investit 3 milioane DM în retehnologizare și se preocupă de fixarea și atragerea forței de muncă calificate, pe piața muncii existând o cerere ridicată de confecționeri încălțăminte (cusători fețe de pantofi). Prăbușirea calității în industria orizontală românească de piele și tălpi de pantofi impune aprovizionarea cu materiale inclusiv din Brazilia. Prin secțiunea CCIAT și Asociația Producătorilor de încălțăminte se participă la târgurile de profil de la Düsseldorf și Bologna, se dorește dezvoltarea învățământului superior în branșă prin intermediul Facultății de Chimie și prezentarea furnizorilor externi de materiale. MIRCEA MITRUȚIU Astăzi, la ora 11, se va inaugura noua clădire a Sucursalei Județene Timiș a Băncii Comerciale Române, un edificiu cu cinci nivele din cadrul centrului financiar bancar situat în Calea Aradului Sucursala Timiș a Băncii Comerciale Române își inaugurează astăzi noul sediu nr. 11. Cele cinci unități coordonate de sucursala BCR Timiș administrează peste 77.000 de conturi deschise de 25.000 de clienți din care 4.500 persoane juridice. în Timiș, ea deține 40% din totalul depozitelor bancare și o treime din piața creditelor, valoarea împrumuturilor în lei și valută aflate în derulare depășind 145 miliarde lei, împrumuturile sunt acoperite integral prin resursele atrase de unitățile sucursalei. La inaugurare este așteptată prezența președintelui BCR, domnul Ion Ghica, M.MITRUȚIU Primul Bulgakov la Teatrul Național Timișoara • "Domnul Jourdain cel scrântit" în montarea Mihaelei Lichiard apol întâlnirea cu presa, de ieri, la Teatrul Național Timișoara, ocazionată de lansarea spectacolului "Domnul Jourdain cel scrântit" de Mihail Bulgakov, l-a readus în atenția pe care o merită pe unul dintre marii actori de comedie ai teatrului românesc,Traian Buzoianu. Montată de Mihaela Lichiardopol, piesa celebrului Bulgakov se dovedește a fi puțin dificilă în descifrare, dar temele pe care le propune, cea esențială fiind teatrul în teatru constituie o motivație suficientă. "Este pentru prima dată când se montează Bulgakov la teatrul timișorean și, inițial, m-am oprit la o altă piesă a aceluiași autor, însă, în urma discuției cu directorul Iordănescu, am decis această comedie", mărturisește regizoarea, în rolul doamnei Jourdain evoluează un actor de la Teatrul de Stat din Arad, Zoltán Lovas, care, în afara dificultății de a juca alături de actorii unui alt teatru, face un rol travesti. Scenografia spectacolului este semnată de Lucian Lichiardopol și se circumscrie pe simbolul oglinzii, pe imaginea reală, reflectată și chiar transparentă a acesteia. Premiera comediei "Domnul Jourdain cel scrântit" va avea loc marți, ora 19. LĂCRĂMIOARA URS. Lobby pentru persoanele cu handicap mental în cadrul proiectului "Și Noi" (Societate Inclusivă, Normalizare, Integrare), ieri, la sediul centrului de zi "Podul cel lung", parlamentari de Timiș s-au întâlnit cu reprezentanții Societății "Speranța", precum și cu părinți ai copiilor cu dizabilități mentale. Prin proiectul "Și Noi" se urmărește crearea în viața politică a unui lobby favorabil promovării și apărării drepturilor persoanelor cu handicap mental. în acest sens, reprezentanta Societății "Speranța", doamna Laila Onu, a subliniat importanța adoptării unei noi legislații, care să se bazeze pe Regulile Standard ale ONU privind șansa pentru persoanele cu dizabilități, iar principiile care trebuie să guverneze serviciile pentru persoanele cu handicap sunt cele ale normalizării și integrării în societate, punând accentul pe dreptul la educație și muncă. Un alt neajuns cu care acestea se confruntă, este cel legat de valoarea extrem de mică a ajutorului financiar acordat de către Stat. Alocația lunară a persoanelor adulte este de 106.000 lei, în timp ce indemnizația zilnică de hrană atinge doar 6.075 lei/zi, ceea ce nu permite îngrijirea lor în bune condiții de către familii. RALUCA CONSTANTIN Aromânii din România cheamă în judecată Statul Român Recent, un important grup de aromâni din România a intentat un proces Statului Român, prin care cere recunoașterea aromânilor ca minoritate națională, mai exact spus, se cere recunoașterea comunității etno-lingvistice de limbă neolatină, și nu română. “Este un act extrem de grav, contra națiunii române, a precizat, ieri, dl deputat Ștefan Glăvan,întrucât aromânii sunt popor român, iar aromâna este un dialect al limbii române". Dl Glăvan a prezentat, anul trecut, la Consiliul Europei, punctul de vedere al României referitor la aromâni. Moțiunea prezentată de reprezentantul nostru a fost aprobată în unanimitate de CE și ea întărește faptul că aromânii sunt români care vorbesc un dialect al limbii noastre. (E.VP.) Ziua luptătorilor anticomuniști I • O chemare pentru care Timișul nu este pregătit . La 9 martie, de ziua Sfinților Mucenici, se comemorează,începând din 1990, Ziua luptătorilor anticomuniști. Asociația Foștilor Deținuți Politici din România organizează, în toate reședințele , de județ și în Capitală, slujbe de ■ pomenire, în memoria celor căzuți în lupta împotriva comunismului sau a celor care și-au dat viața în temnițe și lagăre comuniste,devenind martiri ai neamului. Senatorul Ticu Dumitrescu președintele AFDPR, a lansat, ieri, o chemare către toți membrii asociației, să participe la aceste slujbe de pomenire de luni. Filiala Timiș a AFDPR, al cărei președinte este dl Nicolae Dumitriu, nu este pregătită pentru luni, membrii asociației urmând să-și comemoreze martirii în ziua de 16 iulie, la monumentul închinat luptătorilor anticomuniști de la Pădurea Verde. (E.VP.)