Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1999 (Anul 11, nr. 2935-2960)

1999-10-14 / nr. 2946

□BANATEANA ( DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. IOSIF CONSTANTIN DRAGAN) NR. 2946 4 JOI 14 OCTOMBRIE 1999 +16 PAGINI + 1500 LEI Comisia Europeană a recomandat începerea negocierilor de aderare cu România , însă condiționează acest demers de reglementarea situației copiilor instituționalizați și de redresarea macroeconomica Președintele Comisiei Europene, Romano Prodi, a anunțat, ieri, la Bruxelles, că Uniunea Europeană va începe, anul viitor, negocierile de aderare cu un grup de șase state esteuropene,între care România, aceste adăugându-se celorlalte state din regiune care au început acest proces în 1998. "Comisia recomandă începerea negocierilor, în anul 2000, cu toate statele candidate care îndeplinesc criteriile politice de la Copenhaga (democrație, stat de drept, respectarea drepturilor omului și protecția minorităților) și care au demonstrat că sunt gata să ia măsurile necesare pentru a îndeplini criteriile economice. Aceasta înseamnă că, în 2000, Bulgaria, Letonia, Lituania, Malta, România și Slovacia va trebui să se alăture procesului negocierilor de aderare, proces care a început în 1998 cu Cipru, Cehia, Estonia, Ungaria, Polonia și Slovenia", se arată în raportul Comisiei Europene prezentat de Romano Prodi. Continuare în pag. 5 |[jp Grupul parlamentar al PUNR a depus, ieri, o sesizare la Biroul Permanent al Camerei Deputaților, prin care protestează față de nerespectarea prevederilor Legii 75/1994 referitoare la arborarea drapelului Ignoranță • Deputații PUNR cer arborarea drapelului național pe clădirea Camerei Deputaților României pe clădirea Camerei, în sesizarea semnată de liderul grupului parlamentar al PUNR, Ioan Gavra, se arată că o inițiativă legislativă vizând amplasarea drapelului României pe clădirea Camerei Deputaților a fost respinsă de Comisia juridică pe motiv că această prevedere este cuprinsă în Legea 75/1994. Potrivit acestei legi, drapelul României se arborează permanent pe edificiile și în sediile autorităților și instituțiilor publice. "Există o reglementare foarte clară și cu toate acestea, conducerea Camerei Deputaților o ignoră", se arată în sesizarea PUNR, menționându-se că această atitudine dovedește "dispreț față de Lege și față de cel mai important simbol al Statului Român . (Mi7.) a "Demolarea Coaliției este opera PNȚCD și PNL " . A afirmat, ieri, Petre Roman, liderul PD Președintele PD, Petre Roman, a declarat, ieri, după întâlnirea cu grupul PD din Camera Deputaților, că "demolarea Coaliției este opera PNȚCD și PNL" și a acuzat aceste partide că au inițiat o "vendetă" împotriva Partidului Democrat. Roman a spus că este "foarte necăjit" de "atacurile politice" ale PNL și PNȚCD și a arătat că, deși se abține de la orice comentarii, parlamentarii și liderii locali ai PD "nu înțeleg" aceste atacuri. Liderul PD a explicat că Partidul Democrat a inițiat cercetarea activității unor ministere pentru a arăta Uniunii Europene că România dorește să "îmbunătățească" activitatea sectoarelor criticate în documentele de evaluare ale Uniunii. El a susținut că "din păcate, Guvernul nu face treaba asta" și a apreciat că nu trebuie permis ca numai Opoziția să dețină inițiativa, având în vedere că "nu are legitimitatea morală" să critice aspectele referitoare la integrarea în UE. Liderul PD a afirmat că, totuși, tensiunile din interiorul Guvernului sunt "cele mai dăunătoare" începerii negocierilor pentru integrarea în UE și a spus că Executivul nu este "în primejdie" din punct de vedere al susținerii parlamentare. Roman a exemplificat această susținere prin faptul că senatorii PD au votat împotriva moțiunii "Agricultura",deși aveau "semne de întrebare" în legătură cu politicile din acest sector. In zona Vrancea s-au produs doua cutremure . La interval de câteva ore Două cutremure s-au produs în zona Vrancea, la interval de câteva ore, informează Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizica Pământului. Primul cutremur, care a avut magnitudinea de 3,3 grade pe scara Richter, s-a produs la ora 22:23, la o adâncime de 86 de kilometri, iar cel de-al doilea a avut 4 grade pe scara Richter și s-a produs la 2:48, la o adâncime de 150 de kilometri. Mișcările de pământ nu au făcut victime și nu au produs pagube. Directorul institutului, Dumitru Enescu, a apreciat, cu puțin timp în urmă, că un cutremur major în regiunea Vrancea sau în alte zone seismice din România nu va avea loc în viitorul foarte apropiat, înșir nu este exclusă posibilitatea producerii unor seisme mai mici, ca urmare a recentelor cutremure din Turcia și Grecia. Directorul institutului a precizat că și zona Vrancea face parte din această centură și că România se caracterizează, printr-o seismicitate relativ ridicată. (M.f.) Sfântc Cuvioasa Párásáévá Ortodocșii români sărbătoresc, astăzi, praznicul Sfintei Cuvioase Parascheva. Acest nume este o creație a onomasticii creștine, adică numele grecesc "Paraskené" care are la baza alcătuirii sale substantivul "paraskené", care înseamnă "vineri". Sfânta Parascheva s-a născut în satul Epivat, din Tracia. A crescut nu departe de Constantinopol, chiar lângă orașul imperial. Pentru tânăra copilă, rugăciunea,postul și milostenia au constituit deprinderi zilnice. Cuvintele evanghelistului Marcu: "Oricine voiește să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-mi urmeze mie!" aveau să lase adânci urme în inima tinerei Parascheva. Căci, moștenind o mare avere de la părinții săi, cuvioasa a dăruit săracilor partea cuvenită din lăsământ și s-a retras la o mănăstire de fecioare, lângă Constantinopol, ducând apoi o viață aspră, după rânduielile monastice. La 27 de ani, avea să moară ca fecioară a lui Isus Hristos. Astfel a proslăvit Dumnezeu moaștele ei cu facerea de minuni. Acestea au fost așezate întâi la Târnovo, apoi au fost strămutate la Belgrad, iar în cele din urmă au fost duse la Constantinopol. Cucernicul voievod Vasile Lupu, domn al Moldovei, a plătit mult aur în schimbul moaștelor Sfintei Cuvioase Parascheva, pe care le-a adus la Mănăstirea Sfinților Trei Ierarhi din Iași, la 14 octombrie 1641 . Din acele vremuri, cinstitele moaște ale Sfintei Cuvioase Parascheva sunt venerate cu evlavie de credincioșii români. Sfârșitul de săptămână va fi deosebit de rece Inspectoratul Județean de Protecție Civilă Timiș (IJPCT) avertizează că începând de astăzi și până la sfârșitul acestei săptămâni zona de vest a țării ar putea fi afectată de precipitații sub formă de lapoviță, ninsoare și vânturi puternice. în aceste condiții este posibil ca temperatura să scadă până la minus 6 grade Celsius. Dacă va fi cazul, Comisia locală de apărare împotriva dezastrelor va fi gata să se reunească, la fel ca și conducerea Prefecturii Județului Timiș și IJPCT, în vederea derulării unor acțiuni operative. (RM.)