Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2000 (Anul 12, nr. 3012-3036)

2000-01-15 / nr. 3023

Actualitate Renașterea Ishan Ateam, Cele patru confederații sindicale din învățământ, Federația Sindicatelor Libere din învățământ, Federația Educației Naționale, Federația "Spiru Haret" și Fe- Teatrul ”G.A.Petculescu" din Reșița a prezentat, ieri,, după-amiază, spectacolul Trecut-au anii". Același spectacol va fi prezentat și astăzi, la ora 11, în Piața 1 Decembrie 1918, pe scena în aer liber din fața sediului Prefecturii Caraș-Severin. (EJSL.) Casa de Cultură "George Luni" din Caransebeș realizează, astăzi, un simpozion și o seară de poezie și romanțe, pe versuri de Eminescu, își dau concursul, corul Seminarului Teologic, precum și soliștii: Dumitru Chepețan,Florica Franț și Ștefan Isac, acompaniați de profesori de la școala de muzică din municipiu. (ES JL.) Șirul manifestărilor din acest an, dedicate lui Eminescu, au început și la Bocșa, printr-un moment omagial: "Odă lui Eminescu", organizat de Casa de cultură a orașului. Acțiunea a debutat printr-un simpozion, având ca temă viața și opera poetului și a continuat cu un recital din lirica eminesciană. (E.SrL.) Cea de-a X-a ediție a manifestării culturale "Zalele Eminescu la Oravița" se desfășoară astăzi și mâine, în organizarea Casei de cultură ce poartă numele poetului. în cadrul manifestării va fi organizată o expoziție tematică, din colecția Aiacoboaie, un simpozion, actorii teatrului vor prezenta un recital de poezie și va fi dezvelit un bust al poetului la Teatrul Vechi, în cadrul manifestării va fi finalizat concursul național de literatură, prin desemnarea câștigătorilor pentru poezie, eseu și proză. (E.S.L.) PDSR Lugoj își invită membrii și simpatizanții să participe, astăzi, de la ora 11, la depunerea de coroane de flori, la bustul poetului din fața Liceului "Iulia Hasdeu" și apoi la un montaj literar muzical din lirica eminesciană, la sediul partidului din clădirea fostei prefecturi. (Ni,.) έncepând de luni, 17 ianuarie a.c., legitimațiile controlorilor RATT se vor modifica, urmând să aibă culoarea portocalie și inscripția "trimestrul 1 anul 2000". Celelalte legitimații - ecuson, indiferent de culoare, nu vor mai fi valabile, regia menționând că își declină orice responsabilitate privind persoanele care vor efectua controale cu altfel de legitimații decât cele menționate mai sus. Pentru a evita situațiile neplăcute, publicul călător trebuie să manifeste vigilență și să nu se legitimeze în cazul în care organele de control refuză să prezinte noile ecusoane. (RM.) Marți, de la ora 10,în sala CID a Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Timișoara, va avea loc deschiderea festivă a cursurilor proiectului "Instruirea managerilor de resurse umane din zona de vest a României" care face parte din Programul de Dezvoltare a Resurselor Umane "Progres". (L.U.) In cadrul ciclului "Artiști români și europeni", amfiteatrul Liceului "Iulia Hasdeu" din Lugoj, găzduiește miercuri, de la ora 12, o întâlnire a elevilor cu poetul și actorul Mircea Belu. Cu această ocazie vor fi lansate două volume de versuri ale poetului, care vor fi prezentate de prof. Simona Avram. (NL.) Pentru prima dată după aplicarea Legii asigurărilor sociale de sănătate, medicii din unitățile școlare timișene au avut ocazia să-și facă cunoscute problemele cu care se confruntă în prezent, în cadrul unei întâlniri organizate, ieri, la Direcția de Sănătate Publică Timiș. Parte din personalul sanitar angrenat în sistemul educațional timișean, adică medicii din școlile speciale, se află în subordinea Inspectoratului Școlar Județean Timiș, în această situație se află 20 de doctori care deservesc zece unități de învățământ de acest tip, dintre care trei stomatologi. Pentru celelalte 22 de cadre medicale angajate în rețeaua școlară timișeană salarizarea este asigurată de Direcția de Sănătate Publică Timiș. Conform declarației doamnei dr. Ofelia Lugojan, responsabila DSP de problemele asistenței medicale din școli, un medic este normat la 2000 de elevi sau preșcolari, astfel, cu excepția a patru grupuri școlare din Timișoara, anume "Energetic", "Electrotimiș", "Ion Mincu" și "Construcții-Montaj", toate unitățile de învățământ având asigurat serviciul sanitar. în mediul rural, sarcinile medicului de școală îi revin celui din circumscripția sanitară din localitate. în circumstanțele menționate, se constată că medicina din școli are mai multe moașe; în acest context, s-a tras concluzia că este necesară înființarea unui singur for tutelar care să funcționeze în același timp și ca un centru metodologic. între variantele posibile, a fost menționat Spitalul Clinic nr. 3 de Pediatrie din Timișoara care are structura parțial creată în privința școlilor speciale, unde funcționează medici plătiți de ISJ Timiș, s-a precizat că se preconizează trecerea acestora în subordinea Inspectoratului de Stat pentru Persoane cu Handicap. Doamna dr. Ofelia Lugojan a mai amintit că, din protocolul semnat între Ministerul Educației Naționale și Ministerul Sănătății cu privire la asigurarea asistenței medicale din școli, se deduce responsabilitatea Ministerului Sănătății în domeniul resurselor umane, învățământului revenindu-i problemele legate de spațiu și dotare. LĂCRĂMIOARA URSA de rația "Alma Mater", au hotărât să declanșeze greva de avertisment în data de 19 ianuarie a.c., între orele 11-13. Conform programării inițiale, greva de avertisment ar fi trebuit să se desfășoare luni, 17 ianuarie, însă ea a fost amânată cu două zile, în urma manifestării disponibilității Guvernului și a Ministerului Educației Naționale de a purta negocieri la începutul săptămânii viitoare. Greva generală este prevăzută a avea loc în data de 24 ianuarie. Dacă revendicările vor fi soluționate, acțiunile revendicative nu vor mai avea loc. g. FLORESCU In județul Timiș Medicina din școli are mai multe... moașe! 15 ianuarie 2000 într-o sală de clasă, din care se scoseseră băncile, împodobită sărbătorește, unde la loc de cinste se afla portretul lui Mihai Eminescu, a avut loc un moment literar-muzical susținut de către elevi de la Școala Generală cu Clasele I-VIII din Hitiaș, prin care au marcat ziua de naștere a Luceafărului poeziei noastre. Spectatorii, elevi, câțiva părinți și cadrele didactice. Mai întâi s-au produs cei mici,din clasele I-IV, sub îndrumarea domnului învățător Ovidiu Băieți. Momentul literarmuzical, ce s-a desfășurat fără cusur, captând atenția asistenței, care i-a răsplătit pe cei mici cu aplauze, a cuprins un ilustrativ recital de poezii și arii melodice din creația eminesciană. Multă pasiune au pus și interpreții unei secvențe din Scrisoarea a III-a, chiar dacă personajele au fost... feminine,însă costumate după cum au cerut rolurile. Apoi, într-o concurență nedeclarată, dar vizibilă, au intrat în scenă elevi din clasele V-VIII, sub bagheta domnului director al școlii, prof. Ioan Munteanu. Recitatorii au fost la înălțime, precum și corul care a interpretat "Pe lângă plopii fără soț" și Somnoroase pasarele . Tot domnul director, vădit mulțumit de felul cum s-au pregătit și evoluat elevii, vrând parcă să le mulțumească, a ținut să precizeze că totul s-a petrecut cu gândul la marele nostru poet, fiind, și acest mod, un mic semn de eternă prețuire pentru moștenirea de spirit pe care ne-a lăsat-o inegalabilul creator. Cei prezenți s-au întreținut, într-un excelent dialog despre viața și creația lui Eminescu cu doamna prof. Elena Bițoianu, inspector de limba și literatura română în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Timiș. DUMITRU OPRIȘOR La Școala din Hidjas,timp de două ore Ziua de naștere a luceafărului a fost o sărbătoare Angajează ospătari calificați. Informații, la Eurohotel, str. Mehadia nr. 5 sau tel. 201251,201252. (85) Greva de avertisment din învățământ se amână al două zile Viorel Coifan "riscă" un nou mandat la președinția Euroresiunii Dunăre - Criș - Mureș - Tima șoara, în 21 ianuarie a.c.,în Sala de Consiliu a Palatului Administrativ. Ordinea de zi a întâlnirii cuprinde o informare și o evaluare a proiectelor începute în 1999 și finanțate prin programul PHARE, analiza bugetului DKMT și pregătirea noului număr al revistei euroregionale "Eurotrio". Datorită faptului că mandatul de președinte în exercițiu al DKMT, deținut de domnul Viorel Coifan se apropie de final, este foarte probabil ca agenda de lucru a ședinței să fie completată cu un punct legat de alegerea noului președinte. Statutul DRMT prevede că președinția euroregiunii este asigurată, prin rotație, de liderii fiecărei regiuni membre. Reprezentanții județelor din România doresc să propună, la ședința de la Timișoara, ca mandatul de președinte al domnului Coifan să fie prelungit cu încă un an. Motivația acestora este legată de faptul că structura de colaborare transfrontalieră a DKMT s-a transformat, în ultimul an, într-o structură de criză și mediere în sprijinul partenerilor din Voivodina. Lucrurile se pot complica, în acest caz, doar dacă domnul Coifan nu va reuși să acceadă la un nou mandat de președinte al CJT. Se pare că bătălia pentru fotoliul de lider al administrației județene va fi extrem de importantă pentru domnul Viorel Coifan care, după opt ani în această poziție administrativă a reușit să pătrundă nu doar în structurile de vârf ale DKMT, ci și în cele ale unor diverse organisme lucru ale Consiliului Europei. SORIN LAZĂR Prima ședință din acest an a Forumului președinților din Euroregiunea Dunăre - Criș - Mureș - Tisa (DKMT) este programată să se desfășoare la Timi Noi specializări în învățământ Institutorii din învățământul preșcolar și primar se vor pregăti în colegii universitare cu profil pedagogic, având posibilitatea de a dobândi specializarea și pentru predarea unei discipline (limbă străină, muzică, desen sau educație fizică) în învățământul gimnazial, a declarat, ieri, Mircea Mureșan, director Relații Publice în Ministerul Educației Naționale (MEN). Pentru a fi autorizate, colegiile cu profil pedagogic vor elabora un curriculum, în conformitate cu standardele ocupaționale și de pregătire pentru funcția didactică de institutor, prin care se va asigura și pregătirea institutorilor pentru învățământul preșcolar și primar, se arată într-o notificare emisă de MEN. Colegiile care au obținut autorizare provizorie de funcționare vor introduce în curriculumul existent, în oricare dintre anii de studii, un modul care va asigura pregătirea institutorilor pentru învățământul preșcolar și primar, iar parcurgerea curriculumului asigură absolvenților cu diplomă drepturile prevăzute de lege pentru institutori. (MP.) "flGROBfl Nfrr Caransebeș Vinde făină peste import Peru, în saci de 50 kg sigilați, la prețul de 15.000 lei/kg, cu transportul la domiciliul clientului. Pentru informații suplimentare, sunați la tel. 056/204774, 29327’8. (70) 1