Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2002 (Anul 14, nr. 3624-3648)

2002-01-15 / nr. 3634

Actualitate S ecția de Artă a Bibliotecii Județene Timiș găzduiește, astăzi, de la ora 17, vernisajul expoziției de grafică a studentei Dana Teodora Buzatu. Prezintă prof. Eugenia Banciu. (S.U.) Fundația Europeană Dragan și Universitatea Europeană Drăgan Lugoj organizează vineri, 18 ianuarie, începând cu ora 16, preselecție pentru înființarea unui centru de jurnalism. Studenții interesați pot depune C.V.-urile la secretariatul FED Lugoj (str. Ion Creangă nr. 5), până la data preselecției. Informații suplimentare, la tel. 350063. (Nr.) in 21 ianuarie, Centrul Cultural Francez din Timișoara începe o nouă serie de cursuri de franceză generală, de limba română pentru francofoni, dar și pentru preșcolari. De asemenea, va demara activitatea serviciului de interpretare și traducere. Informații la tel. 190544. (S.U.) In ziua de 23 ianuarie 2002, la ora 13, la Recaș va avea loc inaugurarea festivă a Muzeului de Istorie, moment de excepțiiîn viața culturală a localității, la care vor participa, alături de edilii locali, personalități politice și oameni de cultură din județul Timiș și din țară. (C.B.) Primăria Lugoj informează persoanele juridice să prezinte declarații privind stabilirea impozitului pe clădiri, terenuri și mijloace de transport auto până la 31 ianuarie a.c., la camera 25 din incinta primăriei. (NJL.) . In baza ordinului prefectului județului, Horia Ciocârlie, Inspectoratul Județean de Protecție Civilă va derula, în lunile ianuarie-februarie, mai multe activități care vor avea în vedere instruirea primarilor și a secretarilor de comune, precum și a inspectorilor de protecție civilă din cadrul agenților economici și a directorilor serviciilor publice descentralizate, implicați în acțiunile de protecție civilă. (RM.) La Compartimentul de stare civilă din cadrul Primăriei Lugoj în cursul anului trecut au fost înregistrate 817 nașteri (cu 89 mai puține față de anul 2000), 359 căsătorii (cu 15 mai multe decât în 2000) și 503 decese (cu 78 mai puține față de 2000). (N.L vicepreședintele PD Liviu Negoiță a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că îl va acționa în judecată pe șeful Corpului de control al primuluiministru, Victor Ponta, pentru că în raportul referitor la situația din Primărie a fost menționat, "fără nici o legătură", și numele său. Potrivit acestui raport, fostul ,consilier municipal Silvian Ionescu este acționar la mai multe firme, una dintre acestea fiind "Cora Edil SA", unde este acționar și deputatul PD Liviu Negoiță, împreună cu trei cetățeni turci. Liviu Negoiță a declarat că din raport nu reiese că această firmă ar fi făcut afaceri cu Primăria, dar în schimb numele său a fost amintit "doar pentru simplul fapt" că el deține o funcție în PD. D . Asemeni concursului televizat de cultură generală al controversatului Andrei Gheorghe, în sfârșit s-au găsit și în țara noastră câteva din verigile șubrede din lanțurile corupților, iar unul din lănțișoarele care găzduia "ruginile" a fost depistat tocmai la Primăria Generală a Capitalei. Nu-i voi plânge pe nici unul din cei care și-au pierdut locul călduț de muncă, nici nu voi spune că premierul a greșit, pentru că n-a greșit deloc, și nici măcar nu am speranța că cei care vor fi aleși,pe listele viitoare de consilieri generali, nu vor fi, în mare parte, tot cei care vor pleca. Dar nu mă voi îmbăta cu apă chioară spunându-mi că celor care vor veni după acești onorabili serviți cetățenilor pe listele de alegători nu le va lăsa gura apă auzind despre bănoasele afaceri ale consilierilor predecesori. Afaceri vechi de 12 ani, la reușita cărora au pus umărul, pe rând, toți aleșii Capitalei, indiferent dacă “Tu ești veriga slabă? La revedere, drum bun!" s-au ascuns, "ocoși", sub sigla FSN, PNL, PNȚCD sau PD. Mai bine de un deceniu de jaf planificat, pentru care nici unul din "șefii" care s-au perindat pe acolo n-a răspuns pentru faptele sale, sau n-a declanșat un control de răsunet care să ducă la spargerea bubei și lăsarea zăbrelelor în urma celor vinovați. Nici măcar "justițiarul Ciorbea" care ar fi avut și ocazia, când a ajuns prim-ministru, și calitatea, și cunoștințele juridice necesare unui astfel de demers, nu s-a învrednicit să-i arate opinie publice pe cei care deviau banii contribuabililor spre buzunarele proprii. Dacă, măcar acum, se vor lămuri lucrurile, avem speranța că, de la Capitală, ochii celor puși să vadă se vor opri și în administrațiile locale unde, să nu fim naivi, ar putea exista, păstrând proporțiile, situații similare, cu domni consilieri sau primari care trag din greu, prin diferite firme ale lor sau ale familiilor lor, bani buni din cei dați de cetățeni. De ce s-a găsit veriga slabă la Capitală ? Se poate spune că era putregaiul cel mai vizibil acolo ? Poate, pentru noi, cei din provincie, nu era, dar Năstase a găsit modalitatea de-a se afirma, printr-o acțiune care a atras atenția opiniei internaționale, demonstrând că face curat printre corupții României, țară care s-a afirmat în ultimul an, pe plan mondial, la acest capitol. Iar "onorabilii" consilieri s-au și lăsat "descoperiți", devenind o pradă ușoară pentru cine ar fi vrut să facă puțină ordine în dezordine, ei neadoptând hotărâri de consiliu viabile, timp de mai multe luni de zile, în lanțul corupților. Consiliul General al Capitalei a fost, întradevăr, veriga slabă. Componenților săi li s-a spus "drum bun", dar există pericolul ca cei care formează întregul lanț al marilor corupți să fie mai atenți de-acum, iar acolo unde-i cazul, să treacă la înlocuirea voită a verigii slabe cu una nouă, punerea în paranteză a celei vizate de organele de control, și continuarea activităților de jaf Cu aceeași nonșalanță ca și până acum! (E.V.P.) 15 ianuarie 2002 Renașterea între instituțiile academice care, astăzi, sărbătoresc ziua nașterii lui Mihai Eminescu se numără și Universitatea „Tibiscus" din Timișoara, prin facultatea de jurnalistică și cea de limbi moderne aplicate, începând cu ora 16, la Galeria „Acces" din cadrul universității, se vor desfășura lucrările simpozionului „Dreptul la Eminescu". Participa prof. univ.dr. Virgil Vintilescu - „Glose la Scrisoarea II", prof.univ.dr. Crișu Dascălu - „Principiul repetiției în Scrisoarea III", conf. univ.dr. Gheorghe Secheșan - „Paradigme mitice în poemul Luceafărul", lect.drd. Sorin D. Vintilă - „Eminescu și Caragiale" și asist. drd. Daniel Ciurel - „Eminescu sau Eminem ?". Acțiunea este moderată de criticul literar Adrian Dinu Rachieru , își dă concursul actorul Vladimir Jurăscu. LĂCRĂMIOARA URSA * * * Astăzi, de la ora 17, în sala Școlii de Artă Lugoj (str. Bucegi nr. 21) va avea loc simpozionul "Mihai Eminescu — contemporanul nostru", organizat de Casa de Cultură "Ion Vidu" și Biblioteca Municipală Lugoj. în cadrul manifestării, vor susține comunicări: prof. univ. dr. Ileana Oancea, conf. univ. dr. Rodica Bărbat și conf. univ. dr. Viorel Boldureanu. De asemenea, din creația poetului național, vor recita elevi ai Liceului Teoretic "Iulia Hașdeu", iar elevi de la Școala de Arte Frumoase "Filaret Barbu" vor susține un recital de muzică clasică. (N.L.) * * * La Oravița este în derulare cea de-a XH-a ediție a manifestării complexe: "Zilele Eminescu la Oravița". în cadrul manifestării, la Casa de cultură a orașului a fost deschisă o expoziție de numismatică, cartofilie și carte: "Mihai Eminescu" și altele două, de artă plastică și de cărți nou apărute, iar la Teatrul Vechi "Mihai Eminescu" din localitate, la orele serii va avea loc un spectacol de muzică și poezie, închinat poetului nepereche. Totodată, astăzi, la Oravița, se vor anunța câștigătorii și vor fi decernate premiile Concursului Național de creație literară "Mihai Eminescu", ediția 2002, pentru autori ce nu au debutat editorial. La ediția din acest an a concursului au prezentat lucrări un număr de 33 de autori din toate zonele țării. ________________E.S. LUNCANI "Dreptul la Eminescu" f Arhitectura apei Intrând zilele trecute în galeria „Helios", așa , mai mult pentru a-i spunem La mulți ani de început de an, m-am pomenit „scufundată" într-un ocean de imaginație de foarte bună calitate. De pe simeze se revarsă o lume fantastico-aquariană care te învăluie apetisant și îți perturbă realitatea. Se pare că acesta a și fost unul dintre scopurile Concursului Internațional de idei propus arhitecților și studenților la arhitectură, desfășurat anul trecut în Tunisia. Formele arhitectonice propuse, foarte asemănătoare din punct de vedere vizual cu experimentele plastice ale „land-art"-ului, dar, cel puțin teoretic funcționale,încearcă să rezolve sau cel puțin să sugereze soluții pentru problemele actuale sau viitoare, legate de apă. Fiind vorba despre proiectele premiate, avem șansa de a vedea cele mai bune idei actuale, iar faptul că autorii sunt din cele mai diverse părți ale globului demonstrează faptul că, într-o lume globalizată, există o necesitate evidentă de a scoate la suprafață soluții care respectă esența culturală a fiecărui loc în parte. EUGENIA BAN^ J Noul director general executiv al Aistra este Directorul general al Direcției Economice din cadrul Autorității pentru Privatizare, Georgel Călin, a fost numit, ieri, de către Consiliul de Administrație (CA) al societății de asigurare Astra din București în funcția de director general executiv, informează un comunicat al Autorității. Călin a fost numit în funcția de director general executiv al Astra din dispoziția ministrului Autorității pentru Privatizare, Ovidiu Mușetescu, și cu aprobarea președintelui Comisiei pentru Supravegherea Asigurărilor (CSA), Nicolae Crișan. Mandatul noului director general este provizoriu, până la întrunirea Adunării Georgel Calin Generale a Acționarilor (AGA) și numirea unui nou CA și include, printre altele, dreptul unic de a angaja societatea Astra în relațiile cu terții. Răzvan Haritonovici, președintele CA și directorul general al societății de asigurări Astra, și Dan Săftescu, director economic executiv și fost președinte al CA, au fost arestați, duminică, pentru 30 de zile, sub acuzația de complicitate la delapidare, de către Parchetul Curții Supreme de Justiție. Șeful biroului plasamente de la Astra, Lucian Burghelea, a fost arestat săptămâna trecută, în legătură cu scandalul de la Banca Română de Scont. (M.F.) .