Renaşterea Bănăţeană, aprilie 2002 (Anul 14, nr. 3699-3724)

2002-04-16 / nr. 3712

Renașterea □bana team. "Pentru ca viitorul să fie pregătit este necesar să se cunoască trecutul..." Prim-ministrul Adrian Năstase și rabinul șef al Genevei, Alexandru Safran, s-au întâlnit pentru a discuta despre situația actuală a evreilor din România și despre măsurile adoptate de Guvern pentru protecția drepturilor minorităților. Discuțiile desfășurate la hotelul Intercontinental din Geneva au durat 20 de minute și au avut un caracter privat. Alexandru Safran a apreciat, în cadrul întâlnirii, proiectele inițiate de Executiv pentru protecția identității culturale și spirituale,precume și a valorilor istorice ale evreilor din România. "Este important ca Guvernul să ia măsuri astfel încât generația actuală să cunoască perioada dureroasă a evreilor din cel de-al doilea război mondial. Pentru ca viitorul să fie pregătit, este necesar să se cunoască trecutul", a spus Safran. Premierul Adrian Năstase l-a asigurat pe rabinul șef al Genevei de faptul că Guvernul va asigura pe plan intern un climat de stabilitate socială și de toleranță etnică pentru toate minoritățile, inclusiv pentru cetățenii evrei aflați pe teritoriul României. Șeful Executivului i-a oferit rabinului, cu prilejul acestei întâlniri, un volum scris de fostul diplomat român Nicolae Titulescu, referitor la politica externă a României în perioada 1938-1940, precum și o lucrare privind protecția minorităților prin prisma legislației internaționale actuale. Alexandru Șafran, în vârstă de 92 ani, este de origine română și a avut, în perioada interbelică, calitatea de rabin șef al României. (MP.) έncepând de ieri și până joi, 18 aprilie a.c., Inspectoratul Județean de Protecție Civilă Timiș, în colaborare cu alte 23 de instituții de interes public, organizează un amplu exercițiu intitulat "Bega 2002". Acesta se va derula în localitățile Făget, Tomești, Dumbrava, Mănăștur, Pietroasa, Otea, Margina, Bethausen și Traian Vuia și va urmări testarea reacției în deinundații a comisiilor locale de apărare împotriva dezastrelor și a De ieri, în mai multe localități din Timiș f a început exercițiul de protecție civila "Bega 2002" tuturor factorilor implicați. Scenariul descrie că, pe fondul unor precipitații abundente, căzute spre sfârșitul iernii peste un strat destul de gros de zăpadă, debitele tuturor râurilor din Banat s-au dublat, cotele de apărare au fost depășite și multe localități au fost inundate. Drumuri județene și comunale sunt închise, unele poduri și podețe au devenit impracticabile, rețelele de curent sunt avariate, pe calea ferată se circulă cu restricții de viteză, circuitele telefonice sunt deranjate, iar dispensarele din localitățile mici nu dispun de medicamente suficiente, fapt care a determinat alertarea tuturor localităților situate în albia râurilor Bega, Timiș, Nădrag, Bârzava și la Acumularea Surduc. Partea cea mai amplă a exercițiului va avea loc mâine, 17 aprilie, la Făget, și va cuprinde prezentarea concepției acțiunii "Bega 2002", dar și demonstrații practice și evacuarea unui cartier aflat în pericol. (RM.) Pedeapsa în șase rate pentru Ion Cristoiu Ziaristul Ion Cristoiu va plăti în șase rate lunare suma de 400 de milioane de lei pe care o datorează redactorului șef al revistei "22", Gabriela Adameșteanu, potrivit deciziei de ieri a magistraților Judecătoriei sectorului 1 București. Conform sentinței judecătorești, banii vor fi plătiți în șase rate lunare egale, până în data de 22 septembrie 2002. Decizia de luni a magistraților este irevocabilă. Ziaristul Ion Cristoiu a fost obligat la plata a 400 de milioane de lei, reprezentând daune morale, către redactorul șef al revistei "22", Gabriela Adameșteanu, ca urmare a hotărârii din 11 februarie a completului de nouă judecători al instanței supreme. 5 Proiect de lege pentru atenuarea efectelor maghiarizării și rusificării numelor românești dupâ 1940 cea maternă pot beneficia, fără plata taxei extrajudicare de timbru, de înscrierea în acte a numelui în limba maternă. în expunerea de motive, inițiatorul precizează că, după 1940, au fost înregistrate numeroase situații în care nume românești au fost maghiarizate sau nîsificate, iar revenirea la normal, consfințită printr-un decret din 1968, a fost împiedicată de taxele și cheltuielile prevăzute de normele legale. Conform proiectului, perse referă și la numele și prenumele părinților; în cazul în care cererea este aprobată, numele va fi înscris și în actele copiilor. Soția celui care face solicitarea trebuie să accepte, separat, pentru a purta în acte numele solicitat de soț. Proiectul de lege se referă la datele înregistrate în teritoriile românești aflate sub ocupație străină în perioada 1940-1945. Cererea se depune la consiliul local și se aprobă de către primar. (MP.) Actualitate Deputatul PRM Damian Brudașcu a inițiat un proiect de lege conform căruia persoanele al căror nume a fost tradus sau ortografiat în altă limbă decât soanele aflate în asemenea situații pot cere înscrierea în actele actuale, prin mențiune,a numelui și prenumelui retraduse sau cu ortografia limbii materne. Această prevedere si fost luata decizia politica privind introducerea leului greu Decizia politică privind introducerea "leului greu" a fost deja luată, urmând ca această măsură să fie aplicată efectiv începând cu anul viitor, a declarat, ieri, prim-ministrul Adrian Năstase. El a precizat că Guvernul și Banca Națională au nevoie de o perioadă de pregătire de aproximativ 12 luni înaintea introducerii acestei măsuri. "Decizia privind introducerea leului greu este una necesară, dar punerea în practică a acestei măsuri este dificilă", a spus Năstase. Năstase a reamintit că Executivul va analiza, în următoarea ședință, măsurile necesare aplicării acestei decizii. Procesul de denominare a monedei naționale - tăierea unor zerouri din coada leului - trebuie să aibă loc pe fondul unei stabilități macroeconomice și a sustenabilității ratei inflației, a declarat, săptămâna trecută, ministrul Finanțelor Publice, Mihai Tănăsescu. El a arătat că introducerea unei astfel de măsuri va dura cel puțin 12 luni de la adoptarea deciziei politice privind operațiunea. Tănăsescu a precizat că procesul nu este simplu, întrucât o astfel de decizie este ireversibilă și drumul de consolidare macroeconomică trebuie format înaintea introducerii efective a "leului greu". (MP.) Comunitatea Evreiasca critica atitudinea PNL Federația Comunităților Evreiești își exprimă "consternarea" în legătură cu atitudinea "unor personalități din conducerea PNL" care au atacat în Senat prevederile articolului 6 din Ordonanța referitoare la interzicerea organizațiilor și simbolurilor cu caracter fascist", se arată într-un comunicat al Federației. Senatorii liberali au contestat, săptămâna trecută, OUG 31/2002 privind interzicerea organizațiilor și simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob, care prevede pedepsirea cu închisoare de la șase luni la cinci ani și interzicerea altor drepturi pentru persoanele care neagă public Holocaustul sau efectele acestuia, a anunțat senatorul Mircea Ionescu-Quintus, în opinia lui Quintus. Guvernul ar fi trebuit să explice, mai întâi, ce înseamnă Holocaust, astfel încât cei care contestă public acest termen să știe despre ce este vorba. "Pentru a fi anchetat trebuie să știi ce ai dreptul să faci și ce nu. Articolul 6 din OUG 31/2002 incriminează negarea publică a Holocaustului, fără să conțină definiția cuvântului respectiv:" a menționat președintele de onoare al PNL. El a mai spus că,în mod normal, această ordonanță nu ar fi trebuit să apară, iar actuala putere ar fi trebuit să dea o lege de completare a Codului penal cu prevederile stipulate în actul normativ aflat, în prezent, în dezbaterea Senatului. Federația Comunităților Evreiești precizează că, pe plan internațional, negarea Holocaustului în general este un delict, apreciind că a cere definirea Holocaustului este "o obiecție naivă". Senatorii din Comisia pentru drepturile omului au avizat, marți, fără amendamente de fond, Ordonanța 31/2002, aceasta urmând să primească raport de la Comisia juridică, după ce va fi avizată de Comisia de apărare.(MEDIAFAX) 16 aprilie 2002 Noul președinte al JFD Timiș și-a prezentat echipa Conferința de presă de ieri a Uniunii Forțelor de Dreapta a fost dedicată prezentării noii echipe de conducere desemnată în urma celei de a doua Conferințe județene a organizației Timiș a partidului. Astfel, după ce a fost ales noul președinte, în persoana lui Traian Stancu, pe parcursul săptămânii care a trecut au fost votați și cei trei vicepreședinți. Aceștia sunt: Daniel Deac, Comel Domniței și Marcellus Loth. Secretar a fost desemnat Ioan Mureșan, iar din Biroul permanent județean fac parte: Laviniu Bedrosian, Raul Crăciun, Vasile Popa și Adelina Târziu. Purtător de cuvând a fost ales Marian Prodan; în declarațiile sale, noul președinte Traian Stancu a afirmat că se va ocupa, în continuare, de inventarierea organizațiilor, extinderea numărului acestora în județ și de accelerarea reorganizării filialei. De asemenea, având în vedere numărul mare de voturi primite de vicele Deac, va include în cadrul programului său și o parte dintre punctele inițiate de acesta din urmă. La rândul său, Deac și-a declarat sprijinul pentru noul președinte și a întărit faptul că își va susține propunerile făcute, printre care și înființarea unui birou de presă, mai mult decât necesar pentru promovarea imaginii. ROXANA MUNTIU