Renaşterea Bănăţeană, aprilie 2002 (Anul 14, nr. 3699-3724)

2002-04-16 / nr. 3712

Actualitate ■ fvem în vedere modernizarea, deschiderea spre Europa, folosirea unor modalități noi, eficiente, de transport" • Interviu cu: dl. ing. Vasile Tulbure, director general al Societății Nationale de Transport Feroviar" CFR Marfă" S.A. București - Despre transportul de marfă se vorbește puțin,în centrul atenției e cel de călători, comentat în fel și chip, prețuri mari, condiții dezgustătoare ... în sectorul ce-l conduceți care este situația? Cum treceți prin lunga tranziție... Transportul de marfă pe calea ferată într-o țară reprezintă gradul de dezvoltare al unei economii. Transportul feroviar de marfă, după căderea dramatică din 1990, începând cu anul 2000 cunoaște o ușoară revigorare. La nivelul companiei naționale, creșterea, de la an la an, este de patru la sută. Acest fapt se reflectă și la nivelul Sucursalei Timișoara care, după datele statistice, are o creștere de 2,8 la sută, raportată la volumul de transport. Asta înseamnă că, încet-înceti economia începe să se miște și, sigur, "CFR Marfă" are de transportat. - Cum resimțiți concurența? - Pe piață operează mai multe moduri. Concurența o resimțim prin faptul că noi, de fapt, acoperim doar o cotă de circa 44 la sută din piața de transport. Concurentul numărul unu este transportul auto și, bineînțeles, celelalte modalități. Dacă ne raportăm, însă, la distanța medie de transport, care pentru "CFR Marfă" este de circa 250 de kilometri, noi ne-am păstrat, de fapt, segmentul de piață. Transportul de marfă pe calea ferată oferă, zicem noi, o serie de avantaje, în comparație cu alte modalități de transport. Dau un singur exemplu: tarifele, nu numai la nivelul țării noastre, ci și la nivelul Europei, sunt aproape cele mai mici. Dar, rețineți, toată esența transportului de marfă pe calea ferată este utilizarea eficientă a mijlocului.- Dacă vă întreb de perspective, ce spuneți? - Sunt mai multe. Aș enumera, în primul rând, din logistica actului de transport. "CFR Marfă" are în vedere modernizarea parcului de locomotive, a celui de vagoane, introducerea unor noi tipuri de locomotive, categoric asimilate cu societăți românești care știu să facă locomotive. Ca elemente de noutate, este deschiderea spre Europa de Vest a transportului rola, a celui containerizat, care sunt modalități moderne. - Cum este cuprinsă Sucursala Timișoara în acest program de modernizare? - Timișoara are o poziție privilegiată, ea asigură relația feroviară cu Europa, prin stațiile Curtici și Stamora Moravița. Avem pentru aici, la Timișoara, mai multe lucruri interesante. Prin terminalul de la Glogovăț vom pune în circulație trenul rola - transport de tiruri pe relația Glogovăț -Arad -Austria. Terminalul de la Semenic, situat lângă Timișoara, prin modernizare, va dezvolta posibilități optime cu Europa. Sunt posibilități atractive pentru utilizatorii de transport de marfă pe calea ferată. Am auzit, des, despre Coridorul 4. Explicați despre ce este vorba. El face parte din alte coridoare transeuropene de transport și România are o componentă a acestui coridor, pe relația Curtici - Arad - Simeria - Brașov- București, cu legătură la Constanța. Este un coridor deosebit de important, care leagă toată Europa de Vest, începând cu Germania, Austria, Ungaria, până, repet, la Portul Constanța, iar ca o prelungire a Coridorului 4, poate ați auzit de Coridorul Traceco ( Drumul mătăsii) "CFR Marfă" face legătura prin cele două feriboturi pe două direcții. Una este cu Turcia și alta cu Georgia, Armenia, în zona Asiei Centrale. în scopul dinamizării acestui coridor, am semnat mai multe înțelegeri, acorduri, încercăm, tot mai mult, să ne facem simțită prezența pe acest segment de transport. Iar în relația cu Armenia, prin Baku, pregătim logistica, pentru a putea prelua și transporta utilajele tehnologice în zona Mării Caspice. DUMITRU OPRIȘOR Foto: ILIE SÎRBU 16 aprilie 2002 Renașterea UBÄNÄTEAMÄ I eri, la Direcția Generală pentru Protecția Dreptului Copilului, într-o conferință de presă, a fost prezentat stadiul primei etape a Programului "Piemonte vă pregătește pentru viață", program care a primit o finanțare de 243.177 euro din partea regiunii cu același nume, din Italia, în care sunt cuprinse DGPDC din județele Timiș, Caraș- Severin, Constanța, Galați și Brașov. Trebuie menționat că DGPDC Timiș, prin doamna Rodica Bara, director și în celelalte județe, amintite mai sus, cuprinse în programul "Piemonte vă pregătește pentru viață". . Un alt subiect, astfel plin de noutate și, în egală măsură, de efecte dintre cele mai benefice, a fost Convenția de colaborare între Asociația Maghiară pentru Protecția Copilului și Tineretului și Asociația Națională a Directorilor de Servicii Publice Speciale în Protecția Copilului din România. Interesul comun al părților este îmbunătățirea "Piemonte va pregătește pentru viata" . La primul termen al...adevărului general, este coordonatorul programului la nivel național. Cum termenul primelor evaluări se aproprie, recent, doamna Rodica Bara a făcut o vizită la toate direcțiile amintite, urmând ca, în curând, să meargă, cu concluziile, în Italia, la finanțator, în funcție de aprecieri, vor veni și restul de sume. "Eu cred, spunea doamna Rodica Bara, că nu vor fi probleme". Județul Timiș are o finanțare de 54.092 euro pentru înființarea unui atelier de brutărie, beneficiari fiind 25 de tineri instituționalizați și copii ai străzii, care, aici, se vor pregăti în această profesie. La finalul cursurilor, absolvenții vor primi atestate recunoscute de Direcția Muncii și, ulterior, prin bursa locurilor de muncă, vor fi angajați. Din aceeași sumă se va înființa un atelier de croitorie, la Lugoj, începând cu luna mai, timp de șase luni, 25 de tineri din centrele de plasament vor deprinde tainele meseriei de croitor. Astfel de unități se vor înființa calității vieții sociale, apărarea familiilor, a copiilor și a tinerilor, creșterea nivelului muncii și a dezvoltării profesionale, precum și asigurarea de rezerve de cadre profesionale .Tot în acest context, se vor organiza tabere pentru copii instituționalizați, vacanțe, pe principiul reciprocității, schimburi de experiență și o serie de alte ar ă. Deloc în ultimul rând, s-a adus în discuție reușita "Cupei primăverii" la minibaschet, desfășurată la Lugoj, unde au participat echipele de la Centrele de Plasament nr. 3,4,6,7,10 și din Satul de vacanță "Rudolf Walther". Pe podium au urcat echipele din Cavordia, Centrul 4 din Luoj și de la "Rudolf Walther". Nici de această dată descoperitorii de talente nu au venit la întrecere, chiar dacă e cunoscut faptul că, în port, copiii talentați, dar defavorizați, sunt mai ușor de motivat. Dar asta e... DUMITRU OPRISOR * 9 Desfășurarea activităților economice de către persoane fizice Senatul a aprobat proiectul de lege privind organizarea și desfășurarea unor activități economice de către persoane fizice, prin care se reglementează dreptul cetățenilor români și străini din țările Uniunii Europene de a desfășura astfel de activități în România, în calitate de angajați proprii. Calitatea de angajat propriu se referă la dreptul de a fi asigurat în sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, al asigurărilor sociale de sănătate și asigurărilor pentru șomaj. Persoanele fizice pot desfășura activități economice în mod independent sau în cadrul asociațiilor familiale,în următoarele condiții: să aibă 18 ani, calificarea necesară (dovedită cu diplomă sau certificatul de absolvire a unei instituții de învățământ profesional, preuniversitar sau universitar, un certificat de competență profesională eliberat de instituțiile abilitate sau alte acte doveditoare care atestă pregătirea profesională) și să nu fi fost condamnate pentru săvârșirea unor infracțiuni de fals sau privind regimul legal stabilit pentru unele activități economice. Autorizația pentru desfășurarea unor activități în mod independent, cât și pentru înființarea și funcționarea de asociații familiale se eliberează de primarii comunelor, orașelor, municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului București. Persoanele fizice și asociațiile familiale au dreptul să desfășoare numai activitățile pentru care sunt autorizate, încălcarea acestei prevederi se sancționează cu amendă de la 30 la 50 de milioane de lei și cu anularea autorizației. TVA de 19% pentru construcții Prin trecerea și de Camera Deputaților a proiectului aprobat de Senat, Guvernul a reușit introducerea taxei pe valoarea adăugată de 19% și pentru construcții, în ciuda protestelor organizațiilor patronale și sindicale. Cota de 19% de TVA a fost introdusă pentru toate tipurile de lucrări de construcții pentru case, inclusiv pentru amenajări, reabilitări și consolidări. Doar clienții ANL (persoanele care construiesc prima casă prin credit ipotecar) conform unei ordonanțe de guvern, primesc o subvenție de 20%, adică exact cât reprezintă TVA. Se anticipează o scumpire a construcțiilor cu cel puțin 19 %, o scădere a numărului construcțiilor noi, a suprafețelor și gradului de confort, precum și o limitare drastică a creșterilor salariale și încurajarea muncii la negru. Antreprenorii consideră că măsura reprezintă o discriminare, în favoarea ANL, o nouă lovitură dată populației, investițiilor în construcții de locuințe, într-o țară care și așa se confruntă cu acută lipsă de locuințe. După cum se vede, chiar dacă există justificări (presiunea FMI, alinierea la legislația europeană, cu mențiunea însă că puține țări europene au un asemenea nivel al TVA la construcții) noua reglementare nu urmărește altceva decât rotunjirea veniturilor statului în detrimentul cetățenilor. Program prelungit la ghișeele BancPost Din 15 aprilie, noul program al unităților BancPost va fi: luni - vineri, între orele 8.30 - 18.00, iar sâmbătă între orele 8.30 - 13.00. La acest program se vor alinia toate cele 126 de unități din teritoriu, beneficiari fiind cei 1,6 milioane de clienți, care dețin peste 3,7 milioane de conturi. Schimbări manageriale la "Euroconstruct" Danilo Vettore, administrator unic al Euroholding SRL, a făcut, printrun comunicat de presă, următoarele precizări în legătură cu schimbările manageriale de la firma "Euroconstruct" S.A.: «în ultimele zile,în mediile de afaceri din Timișoara s-au vehiculat mai multe așa-zise "informații" cu privire la schimbarea conducerii societății "Euroconstruct" S.A.,parte componentă a Grupului Euroholding. Deși suntem măguliți de atenția arătată societății noastre, aceasta fiind dovada cea mai clară că Euroconstruct și-a câștigat locul meritat în el realităților economice ale județului, dorim să clarificăm câteva aspecte, pentru o cât mai corectă informare atât a colegilor și colaboratorilor noștri din mediul de afaceri local, cât și a opiniei publice. Euroconstruct S.A. a încheiat anul precedent cu realizări notabile la toți indicatorii economici, realizări asupra cărora nu insistăm acum, dar care pot fi puse la dispoziția tuturor celor interesați. Aceste realizări ale Euroconstruct S.A. ca, de altfel,rezultatele pozitive ale tuturor firmelor Grupului, au determinat conducerea Euroholding să pună la punct o nouă strategie de evoluție pentru anul în curs, una dintre direcțiile acestei strategii referindu-se la dinamizarea activității manageriale, în consecință, o parte a echipei manageriale a Euroconstruct S .A. a fost eliberată din funcție. Precizăm,însă, că nu am avut nimic să reproșăm celor care au condus societatea până la menționatele modificări. Dimpotrivă, dorim să le mulțumim tuturor pentru competența de care au dat dovadă și pentru eforturile depuse, soldate cu rezultate notabile.» MARCEL SĂMÂNȚĂ 9 Pals economic 6