Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2002 (Anul 14, nr. 3853-3879)

2002-10-14 / nr. 3864

H ( DIRECTOR ONORIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRAGAN) O _ HIE I VM 1 % NR. 3864 ♦ LUN114 OCTOMBR în premieră, la Vatican Papa Ioan Paul al IIIea și Patriarhul Teoctist s-au rugat în limba româna Papa Ioan Paul al II-lea și Patriarhul Teoctist al Bisericii Ortodoxe Române (BOR) au rostit împreună, în limba română, în timpul misei pontificale desfășurate în Bazilica San Pietro din Vatican. Crezul bisericii nedespărțite din primul mileniu, păstrat și în prezent în bisericile ortodoxe. Cei doi șefi de biserici au intrat în bazilică pe o platformă mobilă, în aplauzele a peste 6.000 de credincioși catolici și ortodocși prezenți la misă, printre care s-au aflat și câteva sute de români. Prima parte a Liturghiei - cea a Cuvântului - a fost oficiată împreună de cei doi lideri religioși, fiind marcată de câteva intervenții ortodoxe prin lectura unor texte din Biblie, unul dintre acestea fiind citit de ambasadorul României la Vatican, Excelența Sa Mihail Dobre. în timpul Liturghiei Cuvântului, cei doi s-au rugat pentru "comuniunea deplină care înseamnă împărtășirea din același potir". în cuvântul rostit după citirea Evangheliei, Patriarhul Teoctist a îndemnat la "intensificarea lucrării de reconciliere dintre biserici și de refacere a unități creștine pe bază de dialog teologic",în contextul actual al unor "obstacole de ordin spiritual și material". "Lumea secularizată sancționează azi bisericile dezbinate ale Europei, nu atât cu persecuții, ci cu indiferență față de ele, încât ele devin marginalizate", a afirmat PF Teoctist. Același apel la unitate și la reconciliere a fost lansat și de către Suveranul Pontif, care - numindu-l pe patriarh "iubite frate" - a subliniat "voința crescândă de unitate și de comuniune a bisericilor ortodoxă și greco-catolică. Suveranul Pontif a reamintit importanta vizită făcută acum trei ani la București și primirea entuziastă și plină de fervoare, în special din partea tinerilor. Papa Ioan Paul al II-lea și Patriarhul Teoctist al Bisericii Ortodoxe Române (BOR) au semnat în premieră, în apartamentul pontifical de la Vatican, o declarație comună care îndeamnă la unitatea creștinilor, acesta fiind primul act încheiat vreodată de un suveran Pontif și un patriarh ortodox. "întâlnirea de sâmbătă, de la Vatican, reînnoiește angajamentul nostru de a ne ruga și lucra pentru a ajunge la unitatea tuturor ucenicilor lui Hristos. Scopul și dorința noastră arzătoare o constituie comuniunea plenară, care nu este absorbire, ci comuniune în adevăr și dragoste. Această cale este una ireversibilă, pentru care nu există alternativă, este calea bisericii lui Hristos", se arată în textul declarației semnat de către cei doi șefi de biserici. Declarația comună semnată la Vatican reamintește dificultățile pe care le întâmpină încă unele comunități creștine din România, în încercarea de a depăși efectele negative pe care anii totalitarismului le-au avut asupra realizării comuniunii creștine și îndeamnă la rezolvarea acestor dificultăți. (MF.) Festivalul Dramaturgiei Românești * și-a desemnat laureații . Premiul pentru scenografie i-a revenit Adrianei Grand, în timp ce Victor Ioan Frunză a obținut laurii pentru regie Pagina 2 Consiliul Național al PSD a decis, în unanimitate, să împuternicească Biroul Executiv Central și Delegația Permanentă a partidului să finalizeze și să ia, până la 15 noiembrie, "măsuri corespunză PSD își curata "ograda"" toate" referitoare la membrii PSD din conducerea organizațiilor județene care au încălcat disciplina de partid și au adus grave prejudicii imaginii. Se solicită Guvernului ca, până la 5 noiembrie, să analizeze activitatea prefecților și subprefecților, aplicând, după caz, măsuri urgente de înlocuire. De asemenea, s-au confirmat deciziile date de filialele Arad, Bihor, Călărași și Suceava privind excluderea din partid a deputaților Mihai Bar, Dorel Zăvoianu, Petre Naidin și Ioan Băncescu. (Miz.) Iubitorii fotbalului din România au trăit sâmbătă o nouă și mare decepție, selecționata țării noastre fiind pusă la colț de robusta reprezentativă a Norvegiei (scor 0-1). Iată că, după ratarea calificării la Mondialele din Japonia și Coreea de Sud, suntem la un pas (greșit) de a ne compromite prezența și la Europenele din Portugalia Amănunte despre "dezastrul" de pe Stadionul Steaua, dar și situația la zi în celelalte grupe de calificare citiți în Universul Sportiv