Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2003 (Anul 15, nr. 4160-4186)

2003-10-14 / nr. 4171

14 octombrie 2003 Actualitate έncepând din 10 octombrie pagina web a Prefecturii Județului Timiș poate fi accesată la adresa www.prefecturatimis.ro. (E.V.P.) " In Clisura Dunării, la sfârșitul săptămânii trecute, a avut loc manifestrea: "Zilele Liubcovene", ajunsă la cea de-a V-a ediție, în cadrul manifestării au avut loc întâlniri ale unor oameni de cultură de naționalitate sârbă din România și Serbia și Muntenegru, pe teme specifice etniei. Formațiile artistice din Belobreșca, Socol, Svinița și Liubcova au prezentat spectacole artistice, în cadrul manifestării, poetei Liubița Raichici din Reșița, i-a fost decernat titlul de "Cetățean de onoare" al comunei Liubcova. (E.S.L.) La Secția de etnografie a Muzeului Banatului va avea loc, astăzi, ora 18, vernisajul expoziției semnate de Maria Bana Jichița. Prezintă criticii de artă Ileana Pintilie și Ioan Iovan. (S.P.) La Școala Generală nr. 5 din Reșița se desfășoară, în această săptămână, cea de-a 111-a ediție a proiectului: "Săptămâna toamnei". în cadrul manifestării se vor desfășura drumeții, lecții în natură și va fi vernisată o expoziție tematică de desene executate de elevi. (E.S.L.) Mâine, ora 18, la Centrul Cultural Francez din Timișoara va avea loc vernisaj expoziției "Photographies" de Jaques Robert. Prezintă Bernard Gerboud. (S.P.) Regia Autonomă Apă și Canal Aquatim a informat că, mâine, între orele 9-15, se va opri furnizarea apei potabile reci pe următoarele străzi din Timișoara: Tălăngii, Lacului, Cutezătorilor și Ana Ipătescu (între străzile Cutezătorilor și Teatrului). Se vor efectua lucrări de reparații capitale și de conectare ale conductelor situate în zona intersecției străzilor Cutezătorilor și Lacului. Aquatim recomandă populației, agenților economici și instituțiilor publice să-și asigure o rezervă minimă de apă potabilă. (G.T.) Acțiunea "Săptămâna europeană pentru securitate și sănătate în muncă", organizată în fiecare an,în octombrie, de Agenția Europeană pentru Securitate în Muncă, va fi marcată și în Caraș-Severin. Astfel, mâine, la Reșița va avea loc un seminar ce va avea ca temă riscurile pe care le prezintă substanțele periculoase pentru sănătate. (E.S.L.) Joi, 16 octombrie, începând cu ora 10, la Sala de consiliu a Palatului Administrativ, în cadrul Forumului național privind dezbaterea publică a proiectului de Strategie actualizată a Guvernului României pentru accelerarea reformei administrației publice, va avea loc conferința cu tema „Reforma administrației publice - funcția publică, îmbunătățirea formării continue", ai cărei organizatori sunt Ministerului Administrației și Internelor, respectiv, Unitatea Centrală pentru Reforma Administrației Publice și Prefectura Județului Timiș. (E.V.P.) Sfânta Cuvioasa Parascheva Astăzi, credincioșii ortodocși celebrează praznicul Sfintei Parascheva. Numele Prea Cuvioasei este o creație a onomasticii creștine, de vreme ce substantivul grecesc "paraskene" înseamnă în limba română «vineri». Parascheva sau Sfânta Vineri s-a născut în satul Epivat, din Tracia. A crescut nu departe de Constantinopol, chiar lângă orașul imperial. Pentru frageda copilă, rugăciunea, postul, evlavia, smerenia și milostenia au constituit deprinderi zilnice. Mai târziu, moștenind o mare avere de la părinții săi, Prea Cuvioasa Parascheva a dăruit oamenilor săraci partea sa cuvenită din lăsământ, iar apoi s-a retras la o mănăstire de fecioare, situată în apropierea cetății Constantinopol. A dus o viață călugărească foarte aspră, potrivit rânduielilor și celor trei voturi monahale: ascultare necondiționată, sărăcie de bună voie și feciorie până la moarte. La numai 27 de ani, Prea Cuvioasa Parascheva avea să treacă în lumea veșnică ca fecioară a lui Iisus Hristos. Astfel, Dumnezeu a proslăvit moaștele ei cu facerea de minuni. Sfintele moaște ale Prea Cuvioasei au fost binecuvântate și așezate mai întâi la Târnov, apoi au fost strămutate la Belgrad, iar, în cele din urmă, au fost duse la Constantinopol. Cucernicul voievod Vasile Lupu, cunoscut domn al Moldovei, a plătit mult aur în schimbul moaștelor Sfintei Vineri Mari, pe care le-a adus la Mănăstirea Sfinților Trei Ierarhi din Iași, la 14 octombrie 1641. Din acele vremuri, cinstitele moaște ale Prea Cuvioasei Parascheva sunt venerate cu multă evlavie și smerenie de credincioșii ortodocși, întrucât s-au dovedit a fi făcătoare de minuni, izbăvitoare de blesteme grele și tămăduitoare de boli cronice. (P.N.D.) " O tumoare gigant, a doua ca dimensiune din lume, va fi operată la Institutul Clinic Fundeni din București, de către o echipă de medici americani, asistați de colegi români, a hotărât, ieri, ministrul sănătății, Mircea Beuran. Brașoveanca Lucica Burghez va fi operată de o echipă, de medici din Chicago, autorii primei intervenții de acest fel din lume, și specialiști români, iar legătura cu specialiștii de peste Ocean va fi în grija șefului institutului. Chirurgii americani au acceptat să vină la București pentru a o opera pe femeia care are o tumoare de 71 kg (de apoape două ori greutatea corpului ei ) și un diametru de 130 de cm. Românca ar fi al doilea caz de tumoare gigant operabil din lume, primul fiind o americancă care avea o tumoare de 91 de kg și care duce o viață normală după ce a scăpat de acea povară. (MEDIAFAX) Renașterea DRANATEANA Pe Muntele Mic, la cota 1.650, va avea loc astăzi, dezvelirea și sfințirea "Monumentului Eroilor Bănățeni", o construcție metalică sub formă de cruce, de 27 de metri înălțime, realizată și ridicată în această vară și început de toamnă, din inițiativa asociației "Gugulanul" din Timișoara. La manifestare au fost invitați să participe conducerile prefecturilor și consiliilor județene din Timiș și Caraș-Severin, înalte fețe bisericești din cele două județe, sponsori ai lucrării și cetățeni. Crucea este amplasată pe locul uneia mai vechi, de 25 de metri înălțime, confecționată din 10 bușteni de brazi, care a fost ridicată de cetățenii satului Borlova, în anii 1936-1937 și a fost închinată Sfântului Prooroc Ilie. E.S. LUNCAN "Monumentul Eroilor Bănățeni" 4 Sâmbătă, ora 13, este programat concertul speologic festiv de la Peștera Românești, care marchează aniversarea a 20 de ani de la organizarea primului spectacol în acest loc. Participă Orchestra de suflători a Universității din Szeged (Ungaria) și Cvintetul de alămuri "West Brass Contert la Peștera Românești " Quintet" din Timișoara. Programul muzical va fi complex, cuprinzând muzică clasică, jazz și chiar csárdás. La organizarea acestei manifestări culturale (unică în țara noastră) și-au adus contribuția Fundația Academică Culturală Timișoara, Cooperarea Regională Dunăre-Criș-Mureș-Tisa, Consiliul Județean Timiș, Consiliul Municipal Timișoara, Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural a Județului Timiș, Primăria Comunei Tomești, Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș, Universitatea din Szeged (Ungaria), Asociația Femeilor Maghiare Timișoara, Asociația "Spaleo Team" și Asociația Femeilor Social Democrate Banat. SORIN PRECUP "Studentfest", constituțional . Ca parte a campaniei pentru revizuirea Constituției, la Casa de Cultură a Studenților Timișoara se va desfășura, cu sprijinul prefecturii, un program cultural-educativ. Manifestările vor debuta astăzi, la ora 18, cu spectacolul "O seară de toamnă". Mâine, de la ora 19,30, va avea loc revista "Varietăți studențești" , urmată (de la ora 22) de discoteca de la Park Place. Joi, la ora 18, va fi vernisată expoziția "Pagini din istoria constituțiilor și a legislației românești", iar la ora 18,30 va avea loc o masă rotundă pe aceeași temă pentru ca la ora 19.30 să se desfășoare recitalul corului de cameră "Carmen Sylva", la ora 21 să aibă loc spectacolul "Frânturi dintr-o fetiță" al Teatrului "Thespis", iar la ora 22 să fie deschisă o nouă seară de discotecă la Park Place. Vineri, la ora 18, va fi rândul cercului de istorie să abordeze tema constituțională, iar la ora 19.30 va avea loc spectacolul folcloric susținut de ansamblul "Doina Timișului". în fine, la încheierea referendumului, respectiv, duminică, la ora 22, va avea loc o "seară specială pentru toți studenții care au votat". (L.N.) Comerț de jazz Centrul Cultural Francez din Timișoara organizează, joi, ora 20, în sala de spectacole a Colegiului Național de Artă, concertul de jazz "Michel Marre". Invitați sunt Nicolas Simion, Liviu Mărculescu, Ben Abbarmanel Wolf, Cristian Soleanu, Vlad Popescu, Jan Roder, Mircea Tiberian, Cornel Oancea (București), Stan Gheorghe (Teleorman), Ioan Pieptănaru (Timișoara), Boțea Marinică și Flavius Borcoi (Iași). Având în vedere mulțimea de invitați de calitate, se poate afirma că va fi un spectacol de gală. (S.P.) 2