Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 2003 (Anul 15, nr. 4187-4210)

2003-11-26 / nr. 4208

In ziua în care salutam tipărirea bancnotei de un milion, ce-i transforma pe români în niște amărâți de milionari, tocmai în acea zi. Guvernul ne-a trezit la realitatea de bani mărunți în care trăim, anunțând trecerea la leul greu. Adică la bancnote mai ușoare, fără trei sau patru zerouri, denominate. Dar mai ales la monezi. Automat, salariul mediu, de vreo cinci milioane, ar însemna 500 sau 5000 de lei. Mai ușor de calculat, de circulat. Ce înseamnă însă leul greu pentru români? Cică mai ușor am trece la euro, după euro tranziția de trei ani (2007, dacă iitorial . De la milion la mârunlis va exista in 2007- 2010. Pentru omul de rând, nici bancnota de 1.000.000 lei, nici leul greu nu aduce nimic bun. Cum, probabil,pe termen scurt, nici trecerea la euro. Dimpotrivă, momentele respective vor însemna noi șocuri. Și nu doar psihologice. Trecerea la "bani mărunți" va aduce scumpiri generate de rotunjirile inevitabile de prețuri. Trecerea la euro și în țări ca Italia sau Germania a aei^n< "Ținat aproape o dublare a prețurii Ce va însemna la noi?... Motivația trecerii la leul greu este una pur politică. Măsura așteaptă undă verde de trei sau patru ani. Acum, iată, i-a venit rândul. Dacă se vor tăia patru zerouri din coada leilor ușori de acum, industria de portofele (goale) va trebui să scoată pe piață ceva asemănător cu pungile de bani din alte evuri. Dacă se vor tăia doar trei, atunci putem avea bancnote mai multe decât monezi. Cât despre leul electronic, deși suntem milioane de deținători de carduri, la noi nu e ca la alții. Leul electronic abia dă să se ridice spre eter. Dincolo de toate discuțiile, cu siguranță, schimbările vor bulversa, dacă nu vor năuci de-a binelea, bună parte din populație. Ce vremuri!... MARCEL SĂMÂNȚĂ ! Cum ne-a obișnuit de câțiva ani încoace, edilii timișoreni ne dăruiesc, în decembrie, o astfel de Timișoară, mult mai luminoasă, împodobită cu ghirlande multicolore, un oraș de basm. Chiar dacă nu au reușit să realizeze, în materie de gospodărire a municipiului ceea ce timișorenii așteptați (cauzele sunt știute, iar banii puțini întotdeauna sunt una dintre ele), începând cu Ziua Națională și continuând cu Sărbătorile Crăciunului și Anului Nou, a Bobotezei, fruntașii municipiului pot fi mulțumiți că au putut oferi concitadinilor o imagine de feerie în care sunetele colindelor pătrund o dată cu luminile în sufletul trecătorilor. Acțiunea de împodobire a orașului a demarat deja, pregătirile sunt în toi, căci decembrie bate la porțile fiecăruia dintre noi. Acest aer de sărbători îl merităm din plin, și pentru el murind, tot în decembrie, atâția martiri. Ministrul agriculturii Ilie Sârbu a declarat, ieri, că, potrivit estimărilor, prețul grâului la moară va crește până în luna martie cu 700 de lei pe kg. Sârbu a precizat că la ora actuală prețul grâului la moară este de 7.300 de lei pe kg și se estimează ca, în luna martie, acesta să ajungă la 8.000 de lei pe kg. Potrivit ministrului agriculturii, prețul grâului se regăsește în prețul pâinii în proporție de 50%, la care se adaugă cheltuielile cu transportul, energia. El a spus că, în aceste condiții, nu poate să estimeze la cât va crește prețul pâinii, arătând, însă, că dacă prețul grâului crește cu 10%, atunci în prețul pâinii se va regăsi o influență de 5%, la care se adaugă energia, transportul. Sârbu a explicat că în acest an a existat un deficit de 1 milion de tone de grâu și a încercat să-l aducă din import, iar Ministerul Agriculturii și Guvernul au intervenit cu liberalizarea importurilor și scutirea de taxe vamale. (Mi) Lună la 969 și câștigi timp! P. 3 "Situația limita" la CSR P. 3 Poliția Româna ara un laborator de analiză ganatica P. 4 Miza a fost pusă pa agricultura integrată P. 6 Și Brutus a corupt p. 7 " Europanii trâiesc într-o suma utopică" P. 16 La închiderea ediției ■ Președintele Ion Iliescu a apreciat că alianța PNL-PD este "o alianță electorală contra firii", deoarece cele două partide au orientări politico-ideologice diferite. ■ Guvernul României. Guvernul SUA și Agenția Internațională pentru Energie Atomică au semnat, la Viena, un acord privind livrarea de combustibil nuclear pe bază de uraniu ușor îmbogățit pentru finalizarea zonei active a reactorului de cercetare TRIGA de la Pitești, informează MAE. ■ Bancnota de un milion de lei va fi emisă până la sfârșitul acestui an, pentru a se putea face față vârfului de plăți din perioada sărbătorilor de iarnă, a declarat, ieri, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. ■ Ministrul pentru relația cu parlamentul, Acsinte Gaspar, propune organizarea primului tur de scrutin pentru alegerea președintelui în 28 noiembrie și a alegerilor parlamentare și a celui de doilea tur de scrutin al prezidențialelor în 12 decembrie. De asemenea, potrivit lui Gaspar, alegerile locale ar urma să aibă loc la data de 6 iunie 2004. ■ Judecătorii financiari de la Curtea de Conturi vor fi numiți la instanțele judecătorești, propunerile fiind făcute de CSM, în baza dosarului profesional și avizului președintelui Curții de Conturi, au stabilit, ieri, deputații, care au respins amendamentul PD de numire în baza unui concurs. ■ Plenul Senatului a aprobat, ieri, Ordonanța de Urgență a Guvernului privind taxa radio-tv, respingând un amendament care propunea ca persoanele juridice să fie exceptate de la plata acestor servicii în cazul în care declară pe propria răspundere că nu dețin aparate de radio sau televizoare. ■ Un fost viceconsul elvețian, condamnat la un an de închisoare cu suspendare pentru tranzacții ilegale cu alcool în Arabia Saudită, a fost declarat vinovat și pentru furnizarea de documente politice secrete membrilor serviciilor de spionaj din România în perioada 1992-1997. ■ România este, începând de ieri, membru al Europol,în urma semnării, la București, a unui acord între ministrul Administrației și Internelor, Ioan Rus, și Jurgen Storbeck, directorul oficial european de poliție. La închiderea ediției