Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2008 (Anul 20, nr. 5695-5721)

2008-10-14 / nr. 5706

□banațeana I Director onorific prof. dr. Iosif Constantin Dragan Nr. 5706 - marți, 14 octombrie 2008 - 16 pagini - 1 leu Sfânta Parascheva Zeci de mii de pelerini caută, ca în fiecare an, să atingă racla unde se află moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva. Credincioșii formează cozi imense la Catedrala Mitropolitană din Iași, iar pelerinajul începe, de obicei, cu trei zile înainte de sărbătoarea de astăzi, dedicată celei care este considerată ocrotitoarea Moldovei. Sfânta Parascheva s-a născut într-un sat al Traciei, numit Epivata. Părinții ei erau oameni înstăriți, însă învățăturile creștine au îndemnat-o, de multe ori, pe Cuvioasa Parascheva să își dea până și hainele celor mai nevoiași. Și-a petrecut viața în rugăciune și smerenie, iar trupul ei, întâi îngropat într-un loc uitat de toți, a fost descoperit printr-o minune. Creștinii au atribuit, de-a lungul a sute de ani, nenumărate alte minuni Sfintelor moaște ale Cuvioasei Parascheva. Se mai povestește, tfică, despre noaptea de 26 spre 27 decembrie 1888, când paraclisul Mănăstirii "Sf. Trei Ierarhi" din Iași a luat foc. Flăcările au topit până și argintul raclei în care se aflau moaștele sfinte, însă ele au rămas, în mod miraculos, intacte. (C.R.) www .renasterea.ro Mesaj aparent liniștitor Băncile românești sunt foarte bine capitalizate, sunt extrem de solide, iar banca-mamă nu poate retrage liniile de finanțare, chiar în cazul în care ar avea probleme, a declarat, ieri, guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu: "Capitalurile dintr-o bancă nu se pot retrage, sub nici o formă (...) Liniile de creditare nu sunt bani care se iau când îi trăznește celui din exterior, sunt Contracte. Nu vine unul și spune «Ban», iar banii au plecat din România. O eventuală bancă din exterior cu probleme, dacă a creditat o bancă din România, nu poate retrage banii", a spus Isărescu. El a reluat faptul că solvabilitatea în sistem este foarte bună, aceasta depășind, pe medie, 13%. "Solvabilitatea și lichiditatea băncilor din România nu este numai una dintre cele mai bune din regiune, ci din lume", a afirmat Isărescu. Potrivit guvernatorului BNR, există bănci, inclusiv dintre cele despre care se zvonește că ar putea avea probleme, unde gradul de solvabilitate depășește 14-15%, ceea ce demonstrează să sunt instituții de credit extrem de solide. Isărescu a explicat că solvabilitatea din sistemul bancar este una foarte bună deoarece băncile au fost foarte bine capitalizate, iar lichiditatea bună din sistem se datorează ratelor înalte la rezervele minime obligatorii și poziției de debitor pe care o are BNR. în ceea ce privește rezerva valutară, șeful băncii centrale a precizat că aceasta va fi folosită dacă piața se va confrunta cu o criză. "Rezerva nu este ca să ne uităm la ea. Este exact pentru momentele de criză", a afirmat guvernatorul BNR. Continuare în pagina 5 Potențialul turistic, o poveste de adormit... un județ întreg CURSUL VALUTAR L^I 3,7685 lei Pagina 8 ttSfIN FC Timișoara întâlnește CFR Cluj II, în Cupa României