Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2008 (Anul 20, nr. 5747-5771)

2008-12-08 / nr. 5753

2 Renașterea bănățeană Actualitate luni, 8 decembrie 2008 Moș Crăciun vine cu click-ul Specialități pe internet Mai nou Moș Crăciun poate fi închiriat prin internet. Există sute de anunțuri și zeci de firme care scot bani frumoși în perioada sărbătorilor din închirierea de... moși. "Agenția Moș Crăciun" are una dintre cele mai tentante oferte, pentru toate gusturile, când vine vorba de moși sau crăciunițe contra cost. Firma pune la dispoziție Moși Crăciun pe specialități. Unul dintre ei este "Moș Crăciun" particular, care, pentru 80 de lei/prestație sau pe oră, aduce cadouri copiiilor. Pentru copiii angajaților sau chiar pentru angajații unei firme există "Moș Crăciun corporate", care are ca misiune să-i laude pe angajații zeloși (sau să-i certe pe cei care nu pun osul la treabă). Acest moș vine însă numai la firmele patronilor care își permit să achite tariful de 25 de euro/oră. Pentru același preț cu eventuale discounturi în funcție de numărul de ore - firma pune la dispoziție moși care să întrețină clienții barurilor, restaurantelor, să împartă materiale publicitare ori să livreze clienților fideli cadouri sau felicitări. Fiecare livrare este taxată cu șapte euro. în oricare din variantele de mai sus, firma pune la dispoziție una sau mai multe "Crăciunițe profesioniste" — în funcție de cât îl țin buzunarele pe solicitant — care îl vor însoți pe Moș. Pentru fiecare crăciuniță, tariful este de 35 de euro/oră, plus TVA. Nu doar firmele închiriază moși. Internetul e plin de anunțuri ale unor persoane care se oferă să facă pe Moș Crăciun, pentru prețuri cu 30 - 40% mai mici, în jur de 40 - 50 de lei pentru o reprezentație. "Alo, Moș Crăciun?" Piața închirierii de Moși Crăciun prin telefon este, în România, încă la început. Moșii companiilor care îl pun la dispoziție pe Crăciun în baza unui simplu apel telefonic trebuie să plătească în prealabil un avans de 30 - 40% din suma totală; în funcție de companie, tarifele pentru Moș și Crăciunițe se înscriu între 80 și poate ajunge până la 300 de lei. Moșii sunt închiriați, de obicei, începând cu luna noimebrie, în special pentru petrecerile de la birou. Părinții apelează la firme în ultimele zile înainte de Crăciun, în timp ce școlile și grădinițele închiriază câte un Moș pentru serbări, înainte de vacanța de iarnă. Brazii "virtuali", din regatul lui Hamlet Pentru cei pretențioși și cu bani, bradul poate veni acasă direct din Danemarca sau Canada, cu un simplu click. Pentru un brad între 0,50 - 1 metri amatorii plătesc 150 de lei, pentru unul de 1,5 metri, 200 de lei, iar pentru un pom de Crăciun de 2 - 2,5 metri 300 de lei. Prețul include atât instalarea bradului, cât și strângerea sa după sărbători. Sfaturi pentru un brad verde Reprezentanții firmelor care comercializează brazi naturali oferă câteva sfaturi pentru menținerea bradului într-o stare cât mai bună, pentru mai mult timp, în primul rând, acesta nu trebuie amplasat lângă o sursă de căldură, iar în cameră trebuie păstrată umiditatea, prin plasarea unui vas cu apă, pentru a se evapora, încăperea trebuie aerisită cel puțin o dată pe zi. Există și firme care se ocupă de împodobirea bradului, contra unor tarife cuprinse între 150 și 300 de lei, în funcție de înălțimea bradului. Bradul artificial este mai scump decât cel natural.. Există aproape 20 de firme care oferă brazi artificiali, prețul fiind unul destul de piperat: 600 de lei. în preț sunt incluse ornamentele, transportul și montajul. OFELIA HERGHELEGII La Temerești, viața bate filmul Un tată văduvi și crește cei nouă copii mai bine decât își cresc alți părinți unul singur  și mama și tată pentru cei nouă copii ai lui. De mai bine de un an, de când a rămas văduv, Alexandru Dragoșin, din Temerești, încearcă să suplinească locul rămas gol după decesul soției sale. Eforturile pe care le face sunt trecute sub tăcere de bărbat, din modestie și din bun simț, încearcă să nu deranjeze pe nimeni cu problemele lui, să nu ceară de la nimeni nimic. De un lucru este convins: oricât de greu i-ar fi, copiii vor rămâne lângă el; în momentul în care îi auzi povestea, rămâi impresionat. Firesc, te întrebi care va fi soarta celor nouă copii cu vârste între un an și trei luni și 16 - rămași fără mamă. "Poate vor ajunge la centrele de plasament", este primul gând care îți trece prin minte. Impresia se schimbă în momentul în care treci pragul casei lui Alexandru Dragoșin, încă din curte realizezi că ai ajuns la o familie extrem de numeroasă, după multele frânghii pe care sunt puse hainele la uscat, în scurt timp își face apariția și stăpânul casei. La doar 40 de ani, bărbatul este aproape cărunt. Tragedia de care a avut parte recent a lăsat urme adânci pe chipul lui. Alexandru găsește puterea să povestească despre momentul care i-a schimbat viața: în urmă cu mai bine de un an, bărbatul a rămas văduv. Șocul a fost cu atât mai mare cu cât... "nu era bolnavă. Avea doar 34 de ani. Născuse cel de-al nouălea copil al nostru. Venise acasă, era totul bine. La o săptămână de la naștere, într-o dimineață, i s-a făcut rău, a căzut și asta a fost tot. Stop cardiac". Responsabilitatea față de cei nouă copii l-a obligat să nu lase să se vadă suferința care îl macină și azi. "Nu am putut să stau și să plâng când trebuia să am grijă de copii. Cea mai mică avea doar câteva zile când a murit soția. La început, efectiv nu credeam că voi reuși să mă descurc singur, dar nici nu mă gândeam să-mi dau copiii", oftează tatăl. Singurul sprijin a venit din partea socrilor, care s-au mutat în casa lui timp de câteva luni. Dar până la urmă a rămas singur și a trebuit să-și asume toate responsabilitățile. Recunoaște că nu a fost ușor, că erau momente în care simțea că nu va reuși, dar au trecut. Singura lui durere este că nu mai poate să muncească așa cum o făcea atunci când soția sa era în viață. Om harnic și cu grijă pentru familie, timp de ani buni Alexandru a lucrat în Occident. Așa a reușit să-și mărească locuința, să facă o casă încăpătoare pentru numeroasa familie. A încercat să le asigure copiilor un trai decent. Să nu le lipsească nimic. Și a reușit: "Am vrut să avem toate condițiile, să nu simțim că stăm la țară. Am avut și de unde. Am muncit mult, dar acum nu-mi pare rău, în situația de acum, nu cred că aș fi reușit să fac ce am făcut cât a trăit și soția". TfBW'PBIWI**’* Cum se pot descurca zece sufite dintr-un venit care nu ajunge la 1.000 de lei nu este greu de imaginat. Aproape toți membrii familiei au fiecare câte o misiune de îndeplinit pe parcursul unei zile. Fiecare își cunoaște responsabilitățile pe care le are și pe care le respectă. Privindu-l pe Alexandru realizezi că, în ciuda necazurilor pe care viața i le-a scos în cale, este un tată fericit. Cinci dintre copii merg la școală și sunt premianți. "Numai dacă învață ajung să fie niște domni. Eu voi face tot ce pot ca să le ofer ce le trebuie. Singura lor misiune și preocupare este să învețe", spune, mândru, tatăl premianților. Respectat de comunitatea în care trăiește, Alexandru poate fi, cu siguranță, un exemplu pentru mulți părinți. Și, poate, dacă exemplul lui ar fi urmat, centrele de plasament nu ar mai fi pline de copii abandonați... OFELIA HERGHELEGIU Alexandru, cu cel de-al optulea copil, în timp ce mezina își făcea somnul de după-amiaza. Premianții familiei erau la școală