Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2009 (Anul 21, nr. 6052-6075)

2009-12-08 / nr. 6057

2 Renașterea bănățeană Actualitate Spectacol în memoria eroilor Victor Rebengiuc, unul dintre cei mai premiați actori români, va recita poezia scrisă de Herta Müller la spectacolul extaordinar organizat de Primăria Municipiului Timișoara, Messa da Requiem,în 18 decembrie, în Piața Victoriei din Timișoara. Actorul Victor Rebengiuc a acceptat invitația din partea municipalității și va citi, pe scena din fața Operei, poezia scrisă de Herta Müller, special pentru "Messa da Requiem", cu titlul "Pe asfalt stă un pantof desculț". Spectacolul din 18 decembrie va începe la ora 18 și va dura două ore, fiind dedicat tuturor timișorenilor, ca un moment de aducere aminte și cinstire a eroilor din decembrie 1989. Concertul "Messa da Requiem" de Giuseppe Verdi este coordonat de Ioan Holender, directorul Operei de Stat din Viena și directorul Festivalului Internațional George Enescu, și va fi dirijat de Guillermo Garcia Calvo. Vor cânta orchestrele și corurile reunite ale Operei Naționale și ale Filarmonicii "Banatul" din Timișoara. Muzica va fi intercalată cu texte despre eroii Revoluției, care vor fi citite între cele șapte părți ale Requiem-ului, de actori timișoreni. De texte s-a ocupat scriitorul și publicistul Viorel Marineasa, bazându-se pe documentele existente la Memorialul Revoluției. își vor da concursul actori de la Teatrul Național "Mihai Eminescu" din Timișoara - Victor Manovici și Sabina Bijan, de la Teatrul German de Stat Timișoara - Ioana Iacob și Alexandru Halka și de la Teatrul Maghiar de Stat Timișoara Csiky Gergely - Balázs Attila. Pe două ecrane-gigant amplasate în stânga și în dreapta scenei, vor fi proiectate imagini din zilele Revoluției. (D.D.) Regal de film documentar Un număr de 22 de filme documentare, provenind din șapte țări europene, au fost selectate în finala celei de-a doua ediții a Festivalului internațional de film documentar Documfest, care se desfășoară în perioada 15-17 decembrie, în metropola Banatului a anunțat, ieri, Daniela Tulca, reprezentanta Studioului Teritorial TVR Timișoara, organizatorul evenimentului. Aceasta a precizat că pe adresa festivalului au sosit 70 de producții din 14 țări europene (Bulgaria,Cehia, Croația, Elveția, Franța, Germania, Macedonia, Polonia, Republica Moldova, România, Serbia, Slovacia, Ucraina și Ungaria), toate având ca temă, prilejuită de împlinirea a două decenii de la evenimentele anului de grație 1989, "Revoluțiile Europei". Juriul care va trebui să decidă cui vor reveni cele trei distincții ale festivalului - Marele Premiu și premiile la cele două secțiuni - este alcătuit din personalități din lumea filmului și a televiziunii: Jeroene Depraetere (Belgia) - președinte, Leonhardt Krause (Germania), Nikola Lorencin (Serbia), Gyukity István (Ungaria), Cristian Tabără și Constantin Jinga (România). Fondator al Academiei Flamande de Televiziune din Belgia, Jeroene Depraetere a fost director al Departamentului pentru evenimente speciale al Eurovision, a produs show-uri tv, ceremonii de premiere și a coordonat proiecte umanitare televizate. La rândul său, Leonhardt Krause este cercetător științific la Institutul de Comunicare și Științe Radio din cadrul Universității Leipzig, ocupând, din acest an, și funcția de director al Departamentului pentru relații internaționale al Televiziunii Publice MDR din Leipzig în vreme ce Nikola Lorencin, Gyukity István și Cristian Tabără sunt printre cei mai notorii jurnaliști și producători TV din țările lor. Lor li se adaugă un timișorean, universitarul Constantin Jinga, doctor în filologie și cadru al Universității de Vest și participant activ la Revoluția din Decembrie 1989. Proiecțiile din festival, a mai precizat doamna Daniela Tulca, vor avea loc în incinta Clubului Setup din Timișoara, cu excepția Gala de Premier, programată pentru 19 decembrie, de la ora 20, care se va desfășura pe scena Teatrului Național "Mihai Eminescu", va fi transmisă în direct pe TVR 3 și TVR Timișoara și va include un recital susținut de actorul Ion Caramitru. LAURENȚIU NISTORESCU marți, 8 decembrie 2009 Pachete de Sărbători la discreție Ca în fiecare an, din 2001 încoace, Kinderzukunft - Fundația Rudolf Walther, Filiala Timișoara, cu sprijinul fundației-mamă din Germania și a Clubului Round Table, a început campania de distribuire a pachetelor de Crăciun, ce se desfășoară în perioada 6-10 decembrie. Campania are startul în Germania în luna august, când se pornește colectarea pachetelor cu cadouri făcute de copii germani pentru copii din România. Aceste pachete sunt încărcate în 11 autotrenuri și sunt aduse în țară în decembrie, cu sprijinul a 70 de voluntari aparținând Clubului Round Table; în acest an, campania a atins cote nebănuite la startul ei, urmând a fi distribuite aproape 45.000 de astfel de pachete. Darurile vor fi un prilej de bucurie pentru copiii nevoiași din centre de plasament, școli speciale, școli geni și grădinițe. Valoarea unui pachet este de cinci euro și el conține, după caz, dulciuri, jucării, rechizite. O treime din aceste 45.000 de pachete sunt distribuite în județul Timiș, restul ajungând în zone sărace ale României. (M.S.) Moș Crăciun "eco" Continuând o mai nouă tradiție, formată în ultimii ani, reprezentanții Coca Cola au descins, ieri, în costume de Moș Crăciun, la sediul redacției noastre, pentru a aduce un brăduleț crescut în ghiveci și împodobit cu ornamente ecologice. E un alt fel de a răspândi spiritul Crăciunului și un fel de a ne raporta la datinile străvechi, care pot fi respectate și continuate și fără a sacrifica, în numele lor, mii de hectare de pădure și-au explicat "spiridușii în roșu" gestul. De altfel, celebra companie este consecventă sieși: în cadrul programelor sociale pe care le promovează, cea mai elocventă este campania "Verde 003",prin care,în ultimii trei ani, au fost susținute, în întreaga țară, ample acțiuni de împădurire, dar și de curățare a albiilor râurilor. (L.N.)