Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2011 (Anul 23, nr. 6381-6405)

2011-01-15 / nr. 6392

Renașterea bănățeană Actualitate luni, 17 ianuarie 2011 Timișul dă bani pentru o mică reformă în Pe agenda consilierilor județeni din Timiș se află un proiect de hotărâre menit să introducă un model nou în consilierea elevilor pentru carieră. Consiliul Județean Timiș va decide dacă aprobă alocarea resurselor finanțare pentru asigurarea cheltuielilor neeligibile, fiind vorba despre un proiect cu bani europeni. Este vorba despre TVA (78.293 de lei) și suma necesară primului an de implementare a proiectului de către Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, cu o valoare estimată de 339.361,18 lei, în condițiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor din instrumentele structurale. Proiectul, derulat alături de parteneri din județul Mehedinți, dar și din Olanda și Marea Britanie, se va întinde pe o durată de trei ani. Necesitatea implementării s-a născut din analizarea unor realități nu prea îmbucurătoare ale învățământului românesc de astăzi. "în acest moment considerăm că pregătirea cadrelor didactice nu cuprinde suficiente elemente de consiliere și orientare,încât să desfășoare activități eficiente cu elevii, competențele lor în domeniul consilierii carierei fiind limitate și nu acoperă în întregime nevoile elevilor. De asemenea, cadrele didactice din sistemul de învățământ sunt în risc de disponibilizare, nu sunt sprijinite în formarea continuă și de specialitate (cele 90 de credite necesare la cinci ani) din cauza costurilor ridicate ale acestor cursuri de specializare și/sau perfecționare și a salariilor mici din sistemul de învățământ românesc, accesul la formele de perfecționare și formare fiind limitate", se arată în referatul proiectului de hotărâre. Lipsesc consilierii școlari Numărul profesorilor-consilieri și psihopedagogi din instituțiile de învățământ preuniversitar este insuficient, într-o perioadă în care ne confruntăm cu o rată mare a abandonului școlar, cu un interes scăzut față de educație al elevilor și crescut față de venituri mari obținute din munci necalificate în străinătate, cu acte de violență școlară, cu probleme de comunicare între părinți și copii, copii și cadre didactice. Potrivit legislației, încadrarea profesorului-consilier în școală cere un minimum de 800 de elevi la fiecare profesorconsilier, ceea ce reprezintă un număr foarte mare, acesta neputând soluționa singur atât problemele de ordin psihologic, social, psihopedagogic care apar în rândul elevilor, cât și realizarea eficientă a consilierii și orientării în carieră a acestora. La ora actuală, legislația nu impune profesorului-consilier/psiholog din rețeaua școlară o formare inițială de specialitate (specializare într-o terapie), sau formare continuă în acest sens, pe când, în afara acestui sistem, indiferent de domeniul de activitate (psihologia muncii, psihologie clinică, psihologie organizațională etc.), legislația românească nu permite psihologului, fie privat, fie angajat să funcționeze fără să aibă formare inițială de specialitate/perfecționare obligatorie și să dețină acreditare pe domeniul respectiv. Statutul profesorului-consilier/psiholog din sistemul de învățământ este asimilat celui de cadru didactic, iar examenul de încadrare pe post permite oricărui absolvent de facultate de psihologie, pedagogie, sociologie, psihopedagogie specială să ocupe acel post. Urmările acestui aspect sunt că majoritatea profesorilorconsilieri nu pot face față solicitărilor complexe de ordin psihopedagogic care vin din partea școlilor, a elevilor și a familiilor acestora. Copii mai adaptați la lumea de azi Modelul de consiliere centrat pe consilierea și educarea carierei elevilor derulat în învățământ regiunile de Vest și Sud-Vest din România intenționează să actualizeze cadrul politicilor educaționale și economice, facilitând dezvoltarea și modernizarea sistemelor de educație și formare profesională inițială și ca uă, în vederea unei mai bune adaptări la nevoile în permanentă schimbare și la evoluțiile rapide din economie și societate. Obiectivul proiectului este să-i pregătească pe profesoriiconsilieri, prin cursuri și schimburi de experiență, în așa fel încât aceștia să fie capabili de o consiliere adecvată a elevilor în domeniul carierei pe care și-o vor alege. O sută de școli din Timiș și Mehedinți vor implementa modelul realizat prin formarea a 100 de profesori-consilieri și profesori psihopedagogi și a 500 de cadre didactice. DANIELA DAMIAN Lumina lină a Luceafărului, la Recaș Casa de Cultură "Ioan Cojar" din Recaș este un edificii nou, conceput să răspundă nevoii de manifestare cultural-artistică a comunității. Sunt rare, în județul nostru, dincolo de câteva excepții, astfel de așezăminte ce desfășoară, cu program, activități. Un exemplu sunt și manifestările, dedicate, în cadrul Zilei Culturii Naționale, Luceafărului poeziei noastre, Mihai Eminescu. Cu o zi înainte de ziua de naștere a poetului - se împlinesc 161 de ani - în sala de festivități s-au adunat patru sute de oameni. Unde mai vezi, azi, atâta lume într-o casă de cultură? Timp de aproape două ore au asistat la un spectacol de poezie și muzică, totul sub semnul lui Eminescu. Acțiunea a fost susținută admirabil, spre încântarea celor prezenți, de către elevi ai Liceului Teoretic din Recaș, director doamna prof. Mirela Serafin. Recitatori, școlari în postura de interpreți ai unor scenete, coruri care au interpretat poeziile devenite cântec, au întregit un spectacol de ținută. Și de această dată, meritul dintâi revine dascălilor de la catedra de limba și literatura română, colectiv coordonat de către prof. Marinda Bogdan, de la amintitul liceu. Sâmbătă, de la ora 11, la biblioteca orașului, aflată, firește,în incinta casei de cultură, într-un spațiu generos, ce găzduiește 15.000 de volume, doamna Veronica Andruseac, diriguitorul vieții de fiecare zi al instituției, a primit un grup de recitatori școlari, îndrumați de prof. Maria Pelici, între atâtea cărți, lângă o masă unde o flacără galben-aurie lumina, într-o fotografie, chipul senin al Poetului, atmosfera a fost cuceritoare. Elevii veniți, și de această dată, la bibliotecă sunt între cititorii știuți, dragostea lor pentru cuvânt și vers fiind statornică, între ei s-a distins, printr-o voce care ar trebui susținută, cultivată, și eleva Romina Șelei, din clasa a VIII-a, care a interpretat un frumos colind Luceafărului. Trebuie numit și elevul Raul Giurgiu, din clasa a XI-a, poet, autor al unui volum de versuri, care a îmbrăcat un vechi costum popular, la fel și o altă tânără, Ramona Miheț, ce arăta precum o țărancă ieșită dintr-o stampă. ... S-a mai adăugat un an la eternitatea Poetului. DUMITRU OPRILOR Foto. RAUL GIURGIU _______Formația corală a liceului în lumea cărților, la bibliotecă, grupul de recitatori Revelionul polițiștilor și al jandarmilor După Revelionul clasic, a urmat Revelionul după rit vechi, apoi cel al taximetriștilor... A sosit și rândul polițiștilor să aibă propriul Revelion. Oamenii legii din Caraș-Severin au avut grijă, în noaptea dintre ani, ca reșițenii să se distreze fără scandal și evenimente nedorite pe străzile municipiului. Chiar dacă suntem la mijlocul lunii ianuarie, aproape 300 de polițiști și jandarmi au sărbătorit sâmbătă seara Revelionul. "Polițiștii care au lucrat de Revelion și-au luat în serios responsabilitățile și nu sau supărat că nu au petrecut noaptea dintre ani acasă, cu familiile sau cu prietenii. Știau că, peste două săptămâni, vor avea parte de un Revelion pe cinste organizat special pentru ei de Sindicatul Prolex, mai exact, Sindicatul Polițiștilor din Banat", spune președintele acestuia, Ionică Obertelescu. Fiindcă la distracție trebuie și muzică bună, polițiștilor lea cântat toată noaptea artista Monica Stropoane. MIRCEA POPOVICI