Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 6986-7010)

2013-01-15 / nr. 6996

y 2 Renașterea bănățeană Actualitate ’’Rafală" editorială la AMG S-a abonat și a câștigat! La Casa A. M. Guttenbrunn (AMG) din Timișoara se va desfășura astăzi, de la ora 16, un eveniment editorial de suflet, organizat cu prilejul Zilei Culturii Naționale, precum și în memoria celui care a fost scriitorul Emil Șanu, sub egida editurilor "Excelsior Art" din Timișoara și "Tibiscus" din Uzdin, Serbia. Vor fi lansate, cu acest prilej, volumele "Despărțirea de Eminescu?" de Adrian Dinu Rachieru, "Hotel California" de Lucian Bureriu, "Arca lui Noe" de Passionaria Stoicescu, "Destine în oglindă" de Corina Victoria Sein și "Lacrima s-a întors la stea" (volum colectiv), precum și calendarul monografic pe anul 2013 "Primari ai Timișoarei și faptele lor". Evenimentul va fi moderat de criticul literar Adrian Dinu Rachieru (foto), editorul și istoricul Vasile Barbu, precum și filologul universitar Mirela Ioana Borchin, își va mai da concursul decanul de vârstă al scenei timișorene, actorul Vladimir Jurăscu. (L.N.) Revine clasa pregătitoare la grădiniță? Premierul Victor Ponta a declarat, ieri, că, în opinia sa, clasa pregătitoare trebuie să revină la grădiniță, el precizând că a discutat deocamdată doar telefonic cu ministrul educației, dar că va discuta și direct cu acesta pentru a vedea cum poate fi pusă în aplicare măsura din acest an. El a făcut aceste declarații, întrebat despre recentele afirmații ale ministrului educației, Remus Pricopie, conform cărora clasa pregătitoare rămâne la școlile generale: "Am văzut. L-am chemat astăzi pe ministrul educației să-mi explice. Mie mi se pare o greșeală și vreau să îmi explice exact ce se poate face în acest an, pentru că eu cred că ar trebui clasa pregătitoare să rămână la grădiniță", a spus premierul. (MP.) marți, 15 ianuarie 2013 Un televizor pentru un fidel cititor al "Renașterii bănățene" Traian Auroaică, din Valcani, este unul dintre câștigătorii celor patru televizoare oferite, lunar, de "Renașterea bănățeană" abonaților cotidianului. Domnia Sa a intrat, ieri, în posesia premiului și spune că îl va păstra ca pe unul dintre cele mai importante câștiguri. De profesie petrolist, Traian Auroaică este acum un pensionar care citește, zilnic "Renașterea bănățeană". Lunar, cotidianul nostru oferă abonaților patru televizoare, trei aspiratoare, trei telefoane mobile și zece premii de câte o sută de lei. Abonații "Renașterii bănățene" care participă la concurs sunt rugați să specifice citeț, pe plic, numele, adresa și perioada pentru care au realizat abonamentul. (A.T.) Spectacol muzical Grupul "Ambulanța Culturală" prezintă sâmbătă, de la ora 19, pe scena "Scurț" a teatrului de garaj și curte "Auăleu (strada László Székely nr. 1, Timișoara), spectacolul muzical intitulat "Kindlein". Vor putea fi audiate, separat sau laolaltă, actele "Acustica", "Etnica" și "Electrica". (L.N.) Decizia ministrului sănătății naște destule controverse Urmare din pagina 1 Dacă, de pe o parte, soluția redirecționării celor zece procente de la particular la stat pare a fi dătătoare de nădejdi pentru spitalele subordonate Ministerului Sănătății, veșnic subfinanțate și copleșite de numărul mare de pacienți, managerii din sectorul medical privat condamnă această măsură, considerând-o discriminatorie, și afirmă că ea va acționa în detrimentul calității actului medical. "Pentru unitatea noastră, aflată în subordinea Ministerului Sănătății, această soluție este salutară. Așteptam de multă vreme o asemenea decizie, în condițiile în care nu mai e un secret pentru nimeni că ne confruntăm de multă vreme cu problema subfinanțării", ne-a declarat dr. Ciprian Bogdan, managerul Spitalului Județean Timișoara, subliniind că cea mai mare unitate sanitară cu paturi din vestul țării vede o șansă în această redistribuire de fonduri. Legea prevede libertatea pacientului de a alege "Banii publici, banii bugetului sunt cei care susțin programele naționale de sănătate. Banii Casei Naționale de Asigurări sunt, prin spiritul legii fondatoare, banii populației care cotizează. Ei ar trebui gestionați de o structură care este, prin legea de constituire, neguvernamentală și să asigure plățile pentru îngrijirile medicale (manopere și medicamente). Furnizorul de servicii medicale poate fi statul, prin sistemul public de sănătate, sau serviciile private. Ambele trebuie să investească în clădiri, aparatură și să asigure o asistență competentă, decontată de Casa de Asigurări în funcție de complexitatea cazului rezolvat. De altfel, legea prevede libertatea pacientului de a-și alege, fără restricție, medicul curant și unitatea sanitară. Așa a și fost până când guvernul țărănist al lui Constantinescu - Vasile a văzut că în conturile CAS erau fonduri, lea luat cu japca și le-a introdus în așa-zisul buget consolidat, pentru a permite executivului să beneficieze de banii care nu erau publici, gestionabili de guvern, ci ai celor care cotizează!", a explicat prof. univ. dr. Lazăr Fulger, managerul unui spital privat din Timișoara. "E posibilă o hemoragie de pacienți" Dr. Lazăr Fulger e avertizat că această decizie ar putea duce la o hemoragie de pacienți care pleacă în străinătate în căutare de confort terapeutic, în contextul în care integrarea europeană le dă dreptul la această mobilitate. Domnia sa a mai precizat că măsura propusă de ministrul Nicolăescu va afecta în primul rând cele câteva spitale private mici, înființate de colective de medici români, și extrem de puțin unitățile medicale mari, transnaționale, cu fonduri gigantice în spate, beneficiare, de la bun început de contracte bune cu administrația de stat. "Ministerul schimbă regulile jocului în timpul meciului, ceea ce este profund imoral", a conchis profesorul Fulger. Păreri împărțite în rândul pacienților, părerile sunt împărțite. Unii gândesc că schimbarea e în bine și va aduce mai mulți bani pentru spitalizarea românului majoritar, cu venituri modeste. Alții în schimb consideră că decizia lui Nicolăescu va duce automat la creșterea costurilor abonamentelor la diniecte private și va obliga cetățeanul să plătească de două ori, asigurarea la stat și abonamentul la particular, în așteptarea zilei în care va avea nevoie de servicii medicale. Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice din România (COPAC) și-a arătat îngrijorarea față de declarația ministrului sănătății, Eugen Nicolăescu, potrivit căreia, în contractul-cadru pe 2013 care ar trebui să intre în vigoare la 1 martie 2013, va fi sistată finanțarea din fondurile Casei Naționale de Asigurări de Sănătate pentru unitățile spitalicești private. "Pacienții au dreptul de a aleg“ între furnizorii de servicii medic, pe care îi doresc. Nu este importantă forma de proprietate, atât timp cât serviciile medicale sunt echivalente, în acest fel, dispare concurența de pe piața serviciilor medicale. Acești bani care merg spre furnizorii privați nu sunt bani publici, așa cum s-a spus. Sunt bani privați din fondul asigurărilor de sănătate, banii asiguraților. Dacă mergem pe o asemenea logică, ar trebui sistate și contractele medicilor de familie, pentru că și ei sunt organizați ca o formă privată. Considerăm însă că spitalele de stat și cele private trebuie să fie tratate în mod egal. Astfel, pentru același serviciu, trebuie decontată aceeași sumă de bani de către CNAS", au declarat reprezentanții COPAC. CODRINA DIANA TOMOV