Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2013 (Anul 25, nr. 7213-7239)

2013-10-14 / nr. 7224

luni, 14 octombrie 2013 Actualitate Urbea de pe Bega, sub semnul barocului La Timișoara începe astăzi Festivalul Baroc, aflat la cea de-a doua ediție. Timp de o săptămână, locuitorii orașului de pe Bega și oaspeții lor vor avea ocazia să retrăiască vremurile de altădată. în programul manifestărilor figurează numeroase activități culturale. Astăzi,între orele 10-16, Piața Unirii, Piața Operei, Piața Libertății și Bastionul Theresia vor fi animate prin prezența unor heralzi (studenți de la Facultatea de Muzică și Teatru) cu tobe și portavoci, care vor anunța evenimentele culturale ce se vor desfășura pe tot parcursul Festivalului Baroc La ora 19, va avea loc deschiderea Festivalului Baroc, la Opera Națională, cu spectacolul "Alegorie Baroc", cu Andreea Gavriliu, Judith State, coregrafie și dans Răzvan Mazilu, invitații fiind Incanto Quartetto și Horea Crișovan, iar prezentator, Robert Șerban. Mâine, heralzii vor fi prezenți, în continuare, în centrul istoric al orașului, iar de la ora 13, va putea fi parcurs traseul turistic "Legendele Timișoarei", cu scopul de a descoperi istoria ascunsă și evenimentele mai puțin cunoscute ale trecutului acestui oraș. Se va parcurge traseul Catedrala Mitropolitană - Piața Victoriei - Piața Libertății - Piața Unirii - Bastionul Theresia. Mansarda Bastionului Theresia va găzdui, la ora 18, vernisajul expoziției cu tema "Barocul Spaniol, Velazquez și Lope de Vega" , realizată de Asociația "Via Rumania" și prezentată de José Miguel Vinals, urmat, la ora 19, de un recital de muzică și poezie al studenților Universității de Vest - Facultatea de Muzică Timișoara (lucrări de J.S.Bach, A.Vivaldi, Pergolesi). (D.D.) Noi demonstrații pentru Roșia Montană Suntem la o lună și jumătate de la declanșarea protestelor de stradă în marile și chiar în unele mici orașe ale țării, pentru salvarea Roșiei Montane, comună amenințată cu distrugerea printr-un proiect minier în care se preconizează utilizarea cianurilor la o scară uriașă, pentru separarea metalelor prețioase din minereul brut. Seria de mitinguri a început în 1 septembrie, după ce guvernul a emis un proiect de lege cu dedicație specială pentru compania Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), iar singura consecință a protestelor a fost pasarea proiectului legislativ unei comisii parlamentare speciale,executivul încercând, astfel, să- i dea legitimitate. Faptul că Ministerul Justiției a avizat negativ proiectul nu împiedică, după cum se vede, continuarea discutării lui la nivel parlamentar. Tema a revenit în actualitate în ulimele zile, vădindu-se că declarația premierului Victor Ponta, cum că s-ar fi ținut cont de observațiile ministerului, nu prea are acoperire, în fond, Ponta consideră că modificarea unor virgule din proiect l-ar salva de la neconstituționalitate, însă principala obiecție a ministerului se referea, totuși, la emiterea unei legi în interesul strict al unei unei firme, RMGC, la care statul deține mai puțin de 20 la sută din acțiuni, prin societatea Minvest. Ieri s-a consumat cea de-a șaptea serie de mitinguri duminicale împotriva proiectului minier. La Timișoara, câteva zeci de manifestanți au protestat, din nou, în Piața Victoriei, după care au pornit într-un marș prin zona centrală, cu punctul terminus în Piața Unirii. TUDOR MIHAI LENGHER Tragedie la Abia sosită din Cehia, zebra în vârstă de un an, primită cu mult fast la Zoo Timișoara, nu va mai apuca să fie admirată de vizitatori. Din nefericire, masculul în vârstă de un an s-a înecat în... heleșteul grădinii. Mânzul a fost eliberat din spațiul închis în care a fost adăpostit atunci când a ajuns la Timișoara. Animalul a avut un comportament agresiv pentru mai mult timp, alergând confuz în țarcul amenajat din care a reușit în cele din urmă să se elibereze. Angajații Grădinii Zoologice nu au reușit să îl tranchilizeze, iar după ce animalul speriat a lovit mai multe garduri de protecție, a revenit în țară. După câteva ore, timp în care animalul a fost foarte neliniștit, a evadat din nou din habitat, sărind în heleșteu. Directorul Direcției de mediu din Primăria Timișoara, Adrian Bere, și medicul veterinar al Grădinii Zoologice, Mihai Aftenie, au sărit în apă pentru a salva animalul, dar, din păcate, nu au reușit. în urma acestei intervenții asupra animalului violent, directorul Adrian Bere a fost rănit și transportat la spital pentru investigații. El a fost externat, dar este în continuare sub observație medicală. Municipalitatea este deja în legătură cu reprezentanți ai unor grădini zoologice pentru a aduce la Timișoara un alt exemplar. Reamintim că zebra a fost donată Grădinii Zoologice din Timișoara de către unitatea similară din Liberec, Cehia. (D.D.) Zoo Timișoara Oferim pentru închiriere spații de birou. ________________________ în zona centrală,_______ Tel.: 0722348021; 0256/497176; 0256/495035. Renașterea bănățeană 3 Sfântul loan Nepomuk și-a regăsit liniștea ieri, la Biserica "Millenium" din cartierul Fabric, a fost dezvelită statuia Sfântului loan Nepomuk, restaurată de sculptorul Ioan Oprescu, la inițiativa municipalității timișorene, în prezența primarului Nicolae Robu și a altor oficialități. La ceremonie au luat parte și reprezentanți ai bisericii romano-catolice, întrucât astăzi va fi sărbătorit hramul Bisericii Millenium. Sfântul Ioan Nepomuk este patronul catolicilor din Banat, iar statuia restaurată este cunoscută drept cea mai veche din Timișoara, datând de aproape 300 de ani. (D.D.) Sfânta Parascheva... Urmare din pagina 1 Cele mai mari minuni Sfânta Cuvioasă Parascheva le-a săvârșit însă după moarte: îngropată ca o străină, trupul ei a fost descoperit pe baza unor semne divine, neputrezit, și așezat în Biserica "Sfinții Apostoli" din Kallicrateia, unde, imediat după aceea, au început să aibă loc vindecări miraculoase. Cultul său a devenit atât de mare, încât după prima cădere a Constantinopolului, împăratul României de la Târnovo, Ioan Asan al II-lea (nepotul lui Ioniță Caloianul), a cerut celorlalți pretendenți la tronul Bizanțului, ca semn al recunoașterii statutului său de urmaș legitim al Imperiului Roman de Răsărit, racla cu moaștele Sfintei Parascheva - aceasta fiind mutată cu alai împărătesc în ziua de 14 octombrie 1238, prin acest gest, sfânta devenind, până astăzi, ocrotitoarea României de Târnovo și a celorlalte state românești care s-au întemeiat pe bazele acesteia. După cucerirea României de Târnovo de către turci, în 1393, moaștele au fost mutate o vreme la Vidin,în mijlocul românilor timoceni și sub protecția lui Mircea cel Bătrân, pentru a fi mai apoi, după înfrângerea creștinilor de la Nicopole, adăpostite la Belgrad. Prestigiul religios de care a ajuns să se bucure Sfânta Parascheva l-a determinat pe sultanul Suleiman Magnificul,după cucerirea Belgradulului în 1521, să adăpostească racla în palatul imperial, de unde, la îndemnul și cu sprijinul voievozilor români, au fost răscumpărate mai târziu de Patriarhia Ecumenică. în anul 1641, domnitorul Vasile Lupu a decis să refacă legământul de protectorat dintre țară și Cuvioasa Parascheva pe care-l făcuse înaintașul său Ioan Asan al II-lea, obținând de la Patriarhia ecumenică racla sfântă și strămutând la nou-ctitorita catedrală "Sfinții Trei Ierarhi",unde se află și astăzi. Cultul Sfintei Parascheva a continuat să se răspândească și să se dezvolte printre români, care o așază în rândul sfinților naționali. Astfel, la începutul acestui mileniu în cuprinsul Patriarhiei Române, atât în țară, cât și în diaspora, existau peste 260 de catedrale și biserici care-i poartă hramul, 18 dintre ele găsindu-se în Arhiepiscopia Timișoarei, iar alte șase, în Episcopia Caransebeșului. (L.N.) REZULTATELE EXTRAGERILOR DIN 13 OCTOMBRIE 2013 SUPER LOTO "5/40"