Renaşterea Bănăţeană, mai 2014 (Anul 26, nr. 7388-7413)

2014-05-05 / nr. 7390

2 Renașterea bănățeană Actualitate luni, 5 mai 2014 Școlile Banatului Absolvenții Liceului Tehnologic "Cristofor Nako" nu știu ce e șomajul Cu o istorie de-a dreptul impresionantă, Liceul Tehnologic "Cristofor Nako" din Sânnicolau Mare, înființat pe baza testamentului unui grof, reușește să scoată pe piața muncii tineri feriți de șomaj. E drept, singurul oraș fără șomeri din România îi ajută pe tineri, însă liceul tehnologic trebuie să țină pasul cu cerințele economice ale zonei. Școala a fost înființată în 1802, pe baza testamentului grofului Cristofor Nako, un aromân maghiarizat care a murit în 1800, la Pesta, om provenit dintr-o familie bogată, care și-a lăsat amprenta asupra Sânnicolaului Mare. Numită inițial "Școală practică agricolă" aceasta se înscria în cadrul concepțiilor pedagogice exprimate de Jan Amos Comenius (filosof, gramatician și pedagog) conform cărora în școli trebuie să se învețe tot ce poate perfecționa ființa umană. începând cu 1802, la "Mica școală de agricultură" se pregăteau, în etape, câte 12 fii de iobagi (trei elevi români, trei germani, trei sârbi și trei maghiari), recomandați de învățător ca fiind cei mai indicați pentru a lucra pe moșia familiei Nako. La acea vreme, școala era particulară, iar fiecare învățăcel primea o bursă de câte 40 de florini pe an, bani din care se achitau masa și cazarea, iar în funcție de rezultate, școlarii aveau și posibilitatea să primească premii, în 1889, actualul liceu a fost transformat în școală de stat sub imperiul austro-ungar. După preluarea școlii de către stat, prin ministerul agriculturii, au fost reglementate toate problemele financiare și organizatorice, care au rămas valabile până în 1919, când școala a fost preluată de statul român, în timpul Primului Război Mondial, școala a fost distrusă. După ce s-au refăcut clădirile și s-a reparat ce era de reparat, în perioada 1919-1923 instituția a funcționat ca "Școală inferioară de agricultură" , cu patru ani de școlarizare, dintre care unul reprezenta învățământul practic: în 1932, ministerul o transformă în școală de iarnă, cu o durată de școlarizare de doi ani, iar în perioada 1945-1948 a funcționat ca "Școală de îmbunătățiri funciare". Ulterior, s-a transformat în școală medie tehnică agricolă, de mecanici agricoli, profesională de tractoriști, iar din 2012 și-a regăsit identitatea devenind liceu tehnologic și purtând numele lui Cristofor Nako. Ani de liceu la... 50 de primăveri în cadrul Liceului Tehnologic "Cristofor Nako" învață acum 602 elevi, dintre care 447 sunt la învățământul liceal de zi, iar 155, la seral. "Vin multe persoane în Sânnicolau Mare, vestea că e oraș fără șomeri ducându-se departe. Oamenii însă trebuie să țină pasul cu societatea, iar cerințele sunt altele acum. De aceea avem foarte multe persoane de vârste înaintate - am avut elevi în vârstă de 50 de ani, și acum avem, de peste 45 de ani care decid să își perfecționeze cunoștințele", spune Oana Cristina Cioban, directoarea instituției de învățământ. Se poate mai bine Dacă de curând au fost modernizate grupurile sanitare, iar laboratoarele de biologie și chimie au fost dotate cu cele necesare, liceul ar mai avea totuși nevoie de câteva investiții pentru a putea funcționa la capacitate optimă. Ar mai fi nevoie de dotări în laboratorul de fizică și în ateliere, acestea fiind foarte importante pentru elevii din cadrul școlii profesionale. Primăria a alocat fonduri pentru refacerea fațadei clădirii principale în care funcționează liceul. "Daca bei apa din «Sânmiclăuș» nu mai pleci niciodată" "M-a întrebat un coleg, odată, dacă am băut apă din «Sânmiclăuș», cum i se spune popular orașului. I-am spus că da. «E, mi-a zis el, nu mai pleci de aici». Și așa a fost. Am venit aici în urmă cu 12 ani, am dat examen de titularizare. Atunci puteam să mă transfer dintr-un oraș în altul, iar gândul meu era să mă mut la Timișoara, dar uite că s-au făcut 12 ani și tot aici am rămas, aici m-am stabilit", spune Oana Cristina Cioban, directoarea liceului. Timișoreanca a lăsat agitația capitalei Banatului și a ales un oraș mai mic, cochet, în care s-a acomodat atât de bine, că nu-l mai poate părăsi. Colegul său George Cristian Marin, profesor de fizică, este tot timișorean și face, zilnic, naveta. O navetă care costă 70 de lei pe zi și câteva ore din viață pierdute pe drum. George Cristian Marin a predat fizică la Colegiul Tehnic Azur, unde, de altfel, soția sa este directoare. Pentru că toți profesorii de fizică din "Azur" au rămas fără post, a decis să își caute loc în altă parte. Astfel a ajuns în Sânnicolau Mare unde, spune el, s-a acomodat foarte bine. Mai mult, s-a obișnuit și cu naveta, drumul până la locul său de muncă fiind mai ușor decât cel prin Timișoara. "Te pui cu blondele?", test de evaluare la... matematică Una dintre profesoarele din cadrul Liceului Tehnologic "Cristofor Nako", Alina Vărșăndan, a reușit să-i facă pe elevi să vină cu drag la orele de matematică. Pentru a le evalua cunoștințele, ea organizează diverse concursuri, printre care unul de matematică inspirat din emisiunea-concurs "Te pui cu blondele?", prezentată de timișoreanul Dan Negru; în cadrul acestuia, unul dintre cei mai buni elevi ai clasei se așază la catedră. Profesoara, cu ajutorul unui proiector, le arată întrebarea, elevul de la catedră răspunde, urmând ca apoi să aleagă din clasă un elev care crede că nu a răspuns corect, în cazul în care elevul ales a greșit răspunsul este eliminat din joc. "Este un alt mod de a le evalua cunoștințele. Când le-am spus despre ce e vorba le-a plăcut, au fost încântați de idee", spune Alina Vărșăndan. De altfel, acesta nu este singurul concurs inspirat dintr-unul de la televiziune. La un alt concurs de acest gen, numit "Elevii au talent", organizat în Sânnicolau Mare, Iasmina Marocico, elevă la acest liceu, a reușit să obțină locul al III-lea. Pasionat de box Alexandru Novac este elev în clasa a XI-a, la profilul resurse naturale și protecția mediului. El a participat la un concurs interjudețean, "Prietenie pentru un mediu sănătos", unde, alături de colegii săi ,Mădălina Crețu, Denisa Cioban și Dănuț Ionel Șușcă Albota, a reușit să obțină locul al II-lea. Alexandru nu este pasionat doar de orientare, ci și de sport. De câteva luni practică boxul în cadrul clubului Unirea Sânnicolau Mare. Spune că este un sport care îi place și pe care dorește să îl continue. Bacalaureatul și un loc de muncă Dănuț Ionel Șușcă Albota este elev în clasa a XlI-a, la profilul tehnic-electromecanică, coechipier în cadrul concursului de la Râmnicu Vâlcea. Și el este sportiv. A jucat fotbal la Unirea Sânnicolau Mare, dar s-a lăsat de acest sport din cauza unor probleme medicale. Dănuț spune că în prezent își dorește să ia bacalaureatul, iar mai apoi să își găsească un loc de muncă. Viitoarea polițistă Maria Mădălina Crețu este elevă în clasa a Xl-a la profilul resurse naturale și protecția mediului, îi place chimia și ar dori să urmeze Academia de Poliție după terminarea liceului. Are un verișor polițist și crede că această meserie i se potrivește. Vrea să călătorească Alexandra Hradszky este elevă în clasa a IX-a și a obținut mențiune la olimpiada de religie catolică organizată la Timișoara. Un bonus al rezultatelor obținute la olimpiadă a fost o excursie într-un weekend la Alba Iulia. "A fost foarte frumos. Cu ocazia asta am descoperit că vreau să călătoresc prin țară, să o cunosc", spune Alexandra. ANCA TOMA Oana Cioban, directoarea liceului, o timișoreancă stabilită la Sânnicolau Mare George Cristian Marin face naveta din Timișoara pentru a preda fizica la Sânnicolau Mare Alexandru este pasionat de box Dănuț va da examenul maturității Test de evaluare "Te pui cu blondele?", în varianta "Te pui cu elevii, la matematică?" Alexandra vrea să descopere România