Renaşterea Bănăţeană, aprilie 2015 (Anul 27, nr. 7666-7689)

2015-04-08 / nr. 7672

Actualitate Renașterea bănățeană Sărbătorile Pascale pot face o gaură adâncă în buzunarul timișenilor Urmare din pagina 1 Operațiunea "miel-ouă-vin" are toate șansele de reușită în această săptămână. In privința cărnii de miel, se poate spune că aceasta este un produs aproape de lux, mai ales pentru cei care doresc să o achiziționeze din hipermarketuri. Carcasa de miel costă în jur de 26 de lei/kg, dar pachetele sunt mari și ajung să coste chiar și 200 de lei. Pentru cei care doresc să cumpere doar un sfert anterior sau posterior, prețul este 28-29 de lei/kg, iar cea mai ieftină bucată costă 62 de lei. Cotletul și pulpa posterioară au prețuri care se învârt în jurul a 40 de lei kilogramul. Până și capul de miel, bun pentru ciorbă și... cam atât, are un preț destul de ridicat - 14 lei/kg. Măruntaiele proaspete, numai bune de pus în drob, costă 30 de lei/kg, iar cele congelate (la circa două kilograme punga), 14,99 lei/kg. Un drob gata preparat, învelit în prapur și bun de pus în cuptor, costă 15 lei/kg, dar cei care citesc eticheta pot constata că are foarte mulți aditivi, pe lângă ficat, plămâni și inimă de miel. Există și mai multe variante de drob deja copt, care costă 15-18 lei/kg. Mielul e mai ieftin la piață Producătorii nu s-au lăsat impresionați de pachetele bine învelite în plastic din marile magazine și au ieșit pe piață (la propriu) cu miei proaspăt tăiați. Prețul la carcasă este mai bun - 23 de lei kilogramul, mieii sunt ceva mai mici și mai fragezi, iar comercianții, mai dispuși la negocieri. Sunt gata să vândă câte o jumătate și chiar câte un sfert de miel, în funcție de cât îl ține punga pe client. în Timișoara există și un punct de sacrificare a mieilor, în Piața Badea Cârțan, dar deocamdată clienții nu sunt foarte numeroși, pentru că timișorenii care doresc să cumpere miei vii o vor face mai spre sfârșitul săptămânii, ca să aibă carnea proaspătă. Tot aici găsim și brânzeturi, după poftă, la 20 de lei/ kg, dar cine optează pentru ca trebuie să țină minte că acesta va lăsa mult zer până să ajungă pe farfurie. Verdețurile, cam rare Din păcate, vremea friguroasă nu a lăsat să iasă prin grădinile bănățenilor trufandalele, astfel că salata verde e o marfă destul de rară. Vânzătoarele se zgribulesc în piață pe lângă mesele pline cu legume și fructe din import. Câteva căpățâni de salată, lovite de frig, la 1,50 lei bucata, așteaptă într-un colț de tarabă, iar altele, mai răsărite, costă deja 2,50 lei. Ceapa verde costă 140 lei legătura, la fel, usturoiul verde și ridichile. Despre cartofii noi, românești, mici, rotunzi și atât de gustoși, încă nu poate fi vorba. Există la magazin cei egipteni, mari și plini de... nisip. Băuturi și cozonaci, de toate felurile Pentru a întregi tradiția culinară, meniul de Paști, cu sau fără miel, trebuie stropit cu vin roșu. Fiecare are preferințele sale, dar e greu de crezut că o sticlă de vin de 700 de mililitri, având prețul în jur de cinci lei, are la origini struguri, în schimb, sunt oferte destul de avantajoase la bere, la sucuri carbogazoase și la whisky. Cozonacii au și ei prețuri variabile, de la șase la 20 de lei. în rest, se caută jucării și tot felul de decorațiuni (la prețuri care sfidează un buzunar mai limitat), numai bune pentru a aduce zâmbetul pe fețele celor mici. Din toată goana după cumpărături și distracție, însă, ar fi bine să nu uităm și celelalte semnificații, mult mai adânci, ale Sfintelor Paști. DANIELA DAMIAN Iepurașul are nevoie de... ajutoare generoase în prag de Paști. Iepurașul are nevoie de ajutorul timișorenilor generoși pentru a ajunge și la copiii sărmani cărora părinții nu le pot dărui bucuriile pe care, într-un asemenea moment de sărbătoare, toți micuții se așteaptă cu nerăbdare, încredințați că, dacă au fost ascultători și cuminți, răsplata nu va întârzia să apară. Pentru a aduce un petic de cer în sufletul a peste o sută de copii nevoiași din județul Timiș, Asociația "Pieces of Heaven" din Timișoara a lansat cea de-a doua ediție a campaniei "Ajutoarele Iepurașului". "Ne-am gândit ca măcar masa de sărbători să le-o asigurăm într-o anumită măsură, dar avem nevoie de ajutorul vostru pentru a umple coșul Iepurașului cu alimente, fructe și dulciuri pentru cei mici. Peste o sută de copii cu vârste între șase luni și 16 ani cred că merită și ei câteva zile lipsite de griji din partea Iepurașului, familiile lor fiind, din păcate, prea sărace pentru a le putea oferi acest confort,", transmit reprezentanții organizației. Potrivit celor de la "Pieces of Heaven", în funcție de numărul membrilor fiecărei familii care urmează să fie ajutată de Paști, coșul cu alimente, fructe și dulciuri costă între 80 și 150 de lei. Oamenii cu suflet mare care doresc să vină în sprijinul acestor copii săraci pot pregăti ei înșiși un pachet cu alimente specifice sărbătorilor sau pot depune bani în contul asociației, echipa urmând să achiziționaze, cu câteva zile înainte de Paști, tot ce este necesar. Contul în care se pot face donații este R022BTRL RONCRT 0217902001 deschis la Banca Transilvania. (C.D.T.) "In glas de toacă", la Giroc Astăzi, în grădina de vară a Căminului Cultural din comuna timișeană Giroc, va avea loc cea de-a VIII-a ediție a Festivalului "în glas de toacă", al cărei oaspete de onoare este ÎPS Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului, înaltul prelat ortodox va fi întâmpinat la ora 14,55, iar recitalurile de joacă vor avea loc începând de la ora 17, după denia programată la ora 16, în biserica din localitate. (C.D.T.) Evenimentul va avea loc în toate punctele de lucru: * în centru, vis-a-vis de supermarkets Bega * în zona DACIA (str. Burebista) * în zona GIROCULUI (str. Calea Martirilor) * la Complexul Favorit (str Bogdăneștilor). Se poate procura o gamă variată de produse de patiserie și cofetărie: cozonaci, miniprăjituri, prăjitura bunicii, prăjiturile copilăriei, fursecuri, prăjitură de casă, torturi, minipateuri cu brânză, carne sau ciuperci, saleuri, covrigei, sărățele etc. O pată de culoare o constituie pasca și produsele specifice sărbătorilor pascale. Paște fericit tuturor colaboratorilor și clienților noștri!