Revista 22, ianuarie-iunie 2002 (Anul 13, nr. 1-26)

2002-04-16 / nr. 16

Literar martie - aprilie 2002 nr. 27 EUGEN URICARU Realitatea ș i lumile paralele Asistăm la un fenomen paradoxal: cu cât drepturile de autor simt tratate cu mai multă indiferență, cu cât tirajul cărților scade, cu cât prețul cărților atinge cifre mai amețitoare — cu siguranță raportul preț-calitate, fie tipografică, fie de altă natură, este cel mai ridicat din zonă —, cu atât „agitația“ în jurul cărții este mai spectaculoasă și mai lipsită de eficiență. Numărul „târgurilor de carte“ este respectabil, am crede că industria cărții din România a și intrat în lumea civilizată, apar din ce în ce mai multe publicații dedicate fenomenului editorial. „Piața literară“ de la Cluj este cea mai nouă dintre ele. Edituri care tipăresc un titlu între 300 și 500 de exemplare remit semnale de firme prospere sau măcar proprietarii acestora sunt mai cunoscuți sau mai importanți decât oricare dintre autorii pe care îi publică, fie ei și clasici ori contemporani ai literaturii universale, pentru simplul motiv că 500 de exemplare pentru o prezență în memoria colectivă este un semnal mult prea anemic spre a fi luat în seamă, în schimb o subvenție, o sponsorizare ori, eventual, o schimbare de identitate a capitalului sunt totuși fapte ce aparțin realității. Am spus și o voi repeta — dezordinea, haosul chiar, sunt pofitabile pentru lumile paralele, lumile care parazitează corpul realității comune. Faptul se petrece peste tot în România și pare de neevitat. Va continua până când realitatea comună se va realcătui sub dictatul acestor lumi paralele; în domeniul editorial, evoluția pare a fi limpede, marea majoritate a titlurilor va aparține sferei utilitare sau academice. Beletristica va fi redusă la titlurile „roz“ sau ,,negru“, marea lor majoritate provenind din subcultura mondială. Editurile se vor specializa încercând să-și formeze un „public captiv“ și să-și obțină „intrările“ financiare nu neapărat din producția clasică a volumelor. Poate, într-un timp relativ scurt, se vor afirma cartea electronică, sistemul „print on demand“, cluburile cărții. Dar toate acestea nu vor salva cartea autohtonă și conceptul de literatură beletristică, așa cum l-am cunoscut până acum. Inevitabil, un proces de „barbarizare“ a publicului va cuprinde toate categoriile de cititori. Ultima linie de apărare a cărții s-a prăbușit odată cu reducerea drastică a cititului în școală. în general, din ce în ce mai puțini oameni, chiar cu o pregătire superioară, mai au deprinderea cititului. încercați să observați amănuntele faptului lecturii la oamenii pe care îi admirați sau care vă trezesc interesul. Puteți începe cu cei care ne sunt cunoscuți tuturor — oamenii de la televiziune care, din când în când, sunt nevoiți să citească un text, fie el și un titlu de ziar. Stânjeneala lor este vizibilă. Or, lectura este un proces interactiv. Pune mintea și imaginația la lucru. Nu poți înțelege nici libertatea, nici lumea dacă nu le administrezi. Lectura face parte din această administrare, iar absența ei din viața omenirii va însemna, sunt convins, momentul în care de bunăvoie, dar siliți de „nu știu cine“, oamenii vor renunța și la libertate, și la lumea înconjurătoare. Adevărata luptă în apărarea cărții va începe în clipa în care autorii și editorii vor conștientiza că publicul trebuie recâștigat, iar accesul la cultură nu va mai fi blocat. Pentru a ajunge la acest moment trebuie să înțelegem, cât mai aproape de adevăr, realitatea și termenii săi. Dacă un „târg de carte“ este un loc în care se vând cărți, chiar și în regim de solduri, atunci trăim într-o lume paralelă. Un „târg de carte“ este un loc, un eveniment, în care se vând „drepturi de autor"4. Dar asta, în restul lumii. ffjjârg^national Mefcarte ^iKapetarie jMgd8fi^7^2^prilie 2002 Târg de carte la Iași LIBREX 2002 este organizat de Sedcom Libris S.A. Iași și Primăria Municipiului Iași în parteneriat cu: Ministerul Culturii și Cultelor, Organizația Patronală AGORA, Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național a județului Iași, Muzeul Literaturii Române — Iași, Uniunea Scriitorilor din România — filiala Iași, Universitatea Tehnică „Gh. Asachi“și Universitatea „Al.I. Cuza“ — Iași. Ediția a X-a din acest an va beneficia de editarea volumului aniversar Cartea la Iași. LIBREX —10 ani de liberă existență Din agenda acțiunilor conexe amintim lansările de carte, colocviile naționale de literatură Amiaza cărților, LIBREX 2002, spectacolul de teatru Ce înseamnă să fii onest (Oscar Wilde),, susținut de actorii Teatrului Național „Vasile Alecsandri“ din Iași, conferințe, manifestări dedicate „Anului Caragiale(G.B.)