Revista 22, ianuarie-iunie 2002 (Anul 13, nr. 1-26)

2002-04-16 / nr. 16

Nr. 16 Arini Xili 16-22 apr. 2 0 0 2 “într-o lume aflată în permanent proces de învățare, educația britanică reprezintă... un bilet pe viață la clasa întâi” Tony Blair •OOIOOt o*o»o*o oo««#oo • •••••• OOIItOO o*o*o#o «00*00* The British Council Consiliul Britanic în România: servicii și proiecte educaționale Consiliul Britanic (The British Council) este principala organizație internațională a Marii Britanii pentru relații în domeniul educației și culturii. Scopul său este acela de a face cunoscute în lume valorile, ideile și realizările Marii Britanii și de a stabili legături durabile și reciproc avantajoase cu alte țări. Consiliul Britanic este prezent în România din anul 1938, Bucureștiul numărându-se printre primele capitale în care și-a început activitatea. In România, Consiliul Britanic lucrează în următoarele domenii: artă și cultură, educație, predarea limbii engleze, biblioteci și informare, știința guvernării, drepturile omului, integrare europeană. Proiectele noastre se adresează în mare parte generației tinere, căreia îi oferă un set cuprinzător de servicii atât în registrul clasic, cât și prin intermediul tehnologiei informației. Centru de Limba Engleză .Centrul de Limba Engleză al Consiliului Britanic și-a deschis porțile în septembrie 2000, o dată cu renovarea clădirii din București. în acest interval, peste 1.000 de studenți au urmat cursuri în cadrul Centrului, dar nu trebuie să uităm cursurile speciale pe care le-am organizat pentru companii precum Hilton, DHL ori pentru Ambasada Marii Britanii. Cursurile oferite sunt variate și flexibile: cursuri standard, în cadrul centrului, dar și cursuri personalizate pentru grupuri sau persoane, ori cursuri one-to-one (profesor/elev), pentru manageri din eșalonul superior. Centrul de Limba Engleză al Consiliului Britanic oferă cursuri la standarde internaționale prin: profesori britanici, cu o bogată experiență în predare; metode moderne de predare, în care accentul este pus pe limbajul cotidian; săli de clasă cu dotare modernă plus o sală multimedia; cursuri de pregătire pentru susținerea testelor de limbă engleză ale Universității Cambridge, inclusiv BEC (Business English Certificate), recunoscute internațional.” (Mark Howard, Directorul Centrului de Limba Engleză) Examene .Consiliul Britanic administrează examenele de limba engleză ale Universității Cambridge, examene profesionale de genul ACCA-ului (Association of Chartered Certified Accountants), precum și o mare varietate de alte examene (London University, Open University, Herriett-Watt). Examenele de limba engleză organizate de Consiliul Britanic sunt bine cunoscute în Romania. Universitatea Cambridge, principalul nostru partener, este cel mai important ‘for’ examinator din Marea Britanie, în anul 2001 examenele acestei universități au fost susținute de un număr de 800.000 de candidați din întreaga lume. România se află în topul mai lial în ceea ce privește rata de promovare. Iată câteva date cu care ne mândrim: țara noastră s-a situat pe locul 1 în lume la CAE (Certificate in Advanced English) în sesiunea iunie 1997; din nou pe locul 1 în lume la FCE (First Certificate in English) în sesiunea decembrie 1997; apoi locul 1 mondial la CPE (Certificate of Proficiency in English) în decembrie 1998 (91% dintre candidații români care au susținut examenul au promovat), și potrivit celor mai recente statistici România se situează între primele 10 țări din lume la toate cele trei examene în anul 1999, în anul 2001 am avut peste 3.300 de candidați la examenele de limba engleză, jumătate din ei optând pentru nivelul ‘avansat’. Diplomele Cambridge sunt recunoscute internațional și au valabilitate nelimitată (cu excepția testului 1ELTS). Ele sunt necesare pentru admiterea în universități din țări anglofone, fiind folosite de companii la angajare și promovare.” (Roxana Barbu. Asistent Examene Centru de Documentare pentru Profesori “Centrul de Documentare pentru Profesori a luat ființă în anul 1992, fiind destinat profesorilor de limba engleză și studenților Facultății de Limba Engleză aflați în an terminal și implicați în cercetare în domeniul lingvisticii aplicate. O altă menire a centrului era să sprijine proiectele Consiliului Britanic vizând reforma predării limbii engleze. Anul 2002 prezintă o imagine complet schimbată a predării limbii engleze în România: avem profesori formatori în toate județele țării; abordarea comunicativă stă la baza predării limbii engleze în majoritatea școlilor; literatura și cultura britanică se predau într-un număr tot mai mare de școli, fie obligatoriu fie opțional; profesorii cu experiență simt nevoia să se perfecționeze dincolo de limitele cursurilor de bază și să abordeze domenii mai specializate cum ar fi testarea și evaluarea, predarea la copii foarte mici, psihologia învățării, inteligențele multiple, folosirea calculatorului în predare. Centrul de Documentare pentru Profesori s-a adaptat acestor realități și solicitări noi, am extins gama de materiale, avem o secțiune specială pentru candidații la examene, încurajăm studenții să devină membri încă din primul an de studiu, investiții în materiale moderne, oferim consultanță și cursuri de perfecționare pentru profesori.” (Monica Ralea, Coordonator al Centrului de Documentare pentru Profesori) Program de burse .Dintre bursele administrate de Consiliul Britanic, cele mai importante sunt bursele Chevening. Bursele Chevening sunt un fel de Rolls-Royce al burselor acordate de Guvernul Marii Britanii. Numele lor vine de la Chevening House, reședința oficială a Ministrului de Externe britanic, în comitatul Kent. Ca prestigiu, durată, contribuție financiară ori calibru al bursierilor, ele reprezintă elita. Un fond anual de 41 de milioane de lire sterline stă la baza unui număr de 2.300 de burse postuniversitare, acordate în peste 150 de țări și dedicate în special programelor de Masterat. între foștii bursieri se găsesc șefi de stat, prim-miniștri, laureați ai Premiului Nobel. Atracția pe care o exercită aceste burse este multiplă: condiții financiare excelente, posibilitatea de a studia la aproape orice universitate britanică, inclusiv la cele din ‘Triunghiul de Aur’ (Oxford-Cambridge-Londra), apartenența la o comunitate selectă. Bursele acoperă toate cheltuielile de studiu și întreținere pe o perioadă de până la 12 luni. Consiliul Britanic administrează aceste burse în România din 1990.” (Vlad Pavlovici, Coordonator de program) Consultanță și plasament “Serviciul de Consultanță Educațională are drept scop promovarea învățământului britanic. El este destinat studenților de orice fel, prin “student” înțelegând orice persoană, indiferent de vârstă, cuprinsă sau nu într-o formă de învățământ sau alta, în cadrul serviciului oferim informații despre: sistemul de învățământ britanic, schimbările ce au loc în acest sistem și relevanța lor pentru sistemul de învățământ românesc; oferta de programe universitare și postuniversitare a instituțiilor de învățământ britanice; surse de finanțare a studiilor în Marea Britanie. Pentru cei interesați să afle care este oferta acestei țări în domeniul educației, organizăm sesiuni de consultanță în grup în fiecare zi de luni, de la ora 15.00, la sediul nostru din Calea Dorobanților 14. Un serviciu mai nou, tot mai solicitat în ultima vreme, este serviciul de plasament oferit celor care doresc să urmeze cursuri de limba engleză în Marea Britanie. Serviciul în sine este gratuit, studentul urmînd a achita costul cursului și transportul până în Marea Britanie. Care sunt avantajele acestui serviciu ? în primul rând, noi lucrăm în exclusivitate cu școli inspectate și acreditate de Consiliul Britanic. în al doilea rând, întregul proces de înscriere se face prin noi; în al treilea rând, plata cursului se face la Consiliul Britanic. Și în fine, noi îl ajutăm pe student să-și pregătească dosarul pentru solicitarea vizei.” (Rodica Scafeș, Consultant Educație) Proiecte educaționale “Proiectele noastre în domeniul educației se adresează atât învățământului preuniversitar cât și învățământului superior. în perioada 1997 - 2001, Consiliul Britanic a furnizat asistență tehnică Ministerului Educației și Cercetării pentru realizarea unor manuale alternative la toate nivelurile de învățământ. Un alt proiect al nostru își propune facilitarea legăturilor dintre școlile românești și cele britanice, înlesnind accesul acestor școli la fonduri din cadrul programului Comenius al Uniunii Europene. Peste 100 de profesori din România, Marea Britanie și alte țări europene au participat în ultimii ani la seminarii de contact organizate de Consiliul Britanic. Alte proiecte în care suntem implicați sunt: cel dedicat dezvoltării profesionale a profesorilor stagiari, proiect lansat la începutul lunii decembrie la Iași, cel vizând întărirea structurilor manageriale ale universităților, cu accent pe dezvoltarea gândirii de tip antreprenorial; sau proiectul Euroaccess, în cadrul căruia oferim asistență unui număr de 3 universități românești pentru dezvoltarea unor programe de Studii Europene.” (Gabriel Ivan, Coordonator Programe) Detalii despre toate cele de mai sus pot fi obținute de la sediul Consiliului Britanic din București la următoarea adresă: Consiliul Britanic Calea Dorobanților 14, 71132 București Tel: +401 2100314; Fax: +401 2100310 lc.romania@britishcouncil.ro; www.britishcouncil.ro