Revista Economică, iulie-decembrie 1979 (nr. 27-52)

1979-07-06 / nr. 27

35 de ani de impetuos progres economico-social JUDEȚUL SIBIU "Ш SEMIFICAȚII 14if SALTULUI LA Vasile BĂRBULEȚ prim secretar al Comitetului județean Sibiu al P.C.R. ASTAZI, cind întreaga țară se pregătește să sărbătorească cea de-a 35-a aniversare a actului de covîrșitoare importanță istorică de la 23 August 1944, această sărbătoare atit de scumpă poporului nostru, întreaga viață economico-socială a județului Sibiu pulsează dinamic în ritmul avintat al întregii noastre țări , sub semnul exigențelor promovării unei noi calități. Prin această nouă calitate înțelegînd un ansamblu larg de cerințe majore, care trebuie să-și pună în mod necesar amprenta pe toate preocupările și domeniile noastre de activitate, să impregneze conținutul tuturor programelor de dezvoltare și a actelor noastre de decizie, care privesc prezentul și viitorul dezvoltării economice și sociale. Prefațînd cu deosebită clarviziune cronica celui de-al patrulea an al actualului cincinal, secretarul general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, arăta că: „Sarcina centrală în acest an, este ridicarea la un nivel tot mai înalt a activității economico-sociale, realizarea unei calități noi, superioare, în întreaga operă de construcție socialistă. Aceasta impune să valorificăm tot mai eficient potențialul material și uman de care dispunem, să promovăm cu fermitate cele mai noi cuceriri ale revoluției tehnico-științifice în toate domeniile“. Eficiența — deziderat și componentă de primă importanță a creșterii economice — privită prin prisma relației dintre efectele utile realizate și efortul de muncă vie și materializată depus, reprezintă un atribut ce trebuie să caracterizeze într-o măsură tot mai mare toate acțiunile și măsurile organelor de decizie, impune cu necesitatea specifică legilor economice obiective ale dezvoltării o fundamentare riguros științifică a fiecărei acțiuni sau activități. Sub incidența acestor exigențe majore, menite să declanșeze înnoiri și restructurări de esență în toate laturile vieții economice și sociale, economia județului Sibiu oferă astăzi imaginea unor mari realizări și a bunci prefaceri ce definesc o etapă a materializării unei opțiuni fundamentale în strategia partidului nostru de construcție socialistă — industrializarea. In efortul de a amplifica și diversifica continuu textura industrială a județului au fost angajate plenar efortul și priceperea comună a comuniștilor, a tuturor oamenilor ce trăiesc înfrățiți pe aceste locuri — români, germani și maghiari. Date fiind condițiile concrete specifice ale județului, profilul și structura sa economico-socială, particularitățile privind așezarea geografică, bogatele tradiții în domeniul meșteșugurilor și ale industriei se poate vorbi de condiții și realizări specifice pe planul dezvoltării regionale, cele mai intense și ample transformări fiind cele ce au urmat Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român, care a creat noi premise teoretice politicii de dezvoltare armonioasă economică și socială a întregului teritoriu al patriei. Dezvoltarea economico-socială a județului Sibiu a avut loc in contextul procesului de creștere economică accelerată a întregii țări, cu scopul său clar exprimat în strategia partidului nostru, de îmbunătățire continuă a condițiilor de trai materiale și spirituale ale întregului popor, așa cum rezultă din documentele partidului și din realitățile noastre. Desigur, amplele procese înnoitoare ale structurilor economice și sociale ale județului Sibiu au avut loc în condiții specifice, caracterizate de existența unui anumit potențial productiv, a unor capacități industriale, a unor resurse de forță de muncă și a unor bogate tradiții meșteșugărești și cu caracter industrial, ca și a unor resurse naturale importante cum sunt gazele naturale, fondul forestier, potențialul hidroenergetic ș.a. Pentru valorificarea cit mai înaltă a potențialului de care dispune județul, ținînd seama de orientările de bază ale strategiei dezvoltării economice și sociale elaborată de partid, de indicațiile prețioase date permanent de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, au fost elaborate numeroase studii de fundamentare și prognoze privind dezvoltarea de ansamblu a teritoriului județului, urmărind o optimizare continuă a modelului de dezvoltare economico-socială în profil teritorial. O ilustrare sintetică a conținutului acestui proces o oferă însăși studiile prospective vizînd zonarea funcțională complexă a teritoriului județului (vezi graficul nr. 1). Preocupările teoretice și practice în cadrul eforturilor de elaborare a studiilor de fundamentare a creșterii economice au pornit, permanent, de la direcțiile majore fundamentate îndeosebi după Congresul al XI-lea al P.C.R., când s-au accentuat preocupările pe plan național de integrare a optimelor teritoriale în optimul general al economiei naționale. Industrializarea a constituit și în cazul județului Sibiu „instrumentul" principal prin care a fost dinamizată întreaga viață economică și socială, reprezentînd trăsătura dominantă a unei ample și rodnice etape de dezvoltare a județului. Este relevant în această privință faptul că valoarea producției industriale realizată în economia județului a sporit de trei ori în decursul ultimului deceniu. Un aspect deosebit de semnificativ pentru intensificarea dezvoltării îl constituie faptul că, numai în răstimpul primilor trei ani ai actualului cincinal, valoarea producției industriale a crescut cu 59 la sută, la sfîrșitul anului trecut ea depășind cifra de 30 miliarde lei și urmînd să atingă pînă in anul 1980 — valoarea de 36 miliarde lei. Numai valoarea angajamentelor asumate în acest cincinal de către organizația județeană de partid, pe baza prospectării realiste și exigente a resurselor, se ridică la 5,6 miliarde lei, echivalentă cu întreaga producție industrială a anului 1964. în acest context, o semnificație aparte pentru judecăți asupra unor aspecte calitative și de eficiență a dezvoltării, o prezintă corelațiile ce se pot stabili între un număr de indicatori economici și sociali de mai mare importanță, prezentați în tabelul nr. 1. Acum, când împreună cu întreaga țară aniversăm a 35-a eliberare a țării constatăm cu satisfacție, că eforturile harnicilor oameni de pe meleagurile județului Sibiu au produs profunde transformări economice și sociale, pe care statisticile le recepționează și le pun în evidență cu dimensiunile și cu profundele lor semnificații. Astăzi, Sibiul — județ cu un profil industrial pronunțat și o agricultură aflată sub semnul unor însemnate transformări înnoitoare — realizează aproape 4/0 din producția industrială a țării, ocupînd în același timp locurile de frunte din punct de vedere al unor indicatori care reflectă laturile calitative ale dezvoltării și ponderea aportului propriu la crearea valorilor materiale. Din tabelul 1 se desprinde un fapt deosebit de semnificativ pentru o privire de ansamblu asupra efortului de a utiliza cu o eficiență tot mai înaltă resursele naturale, de forță de muncă și zestrea tehnico-productivă a județului. Astfel, dacă în ceea ce privește nivelul factorilor de producție de bază, volumul total al fondurilor fixe, populația, suprafața totală și agricolă și chiar volumul investițiilor alocate, județul Sibiu se situează în zona de mijloc al mediei pe țară (între locul 21 și 31) în ceea ce privește rezultatele muncii, exprimate sintetic prin producția industrială pe locuitor și producția netă, județul Sibiu se situează pe locuri fruntașe (locul 3). Aceste corelații oferă și ele o imagine concludentă asupra nivelului de eficiență cu care sunt utilizate fondurile de producție, ajungîndu-se la peste 2 200 lei producție industrială la 1 000 lei Ion- 1 CV. '' ■<- ">• fl.4- Tabelul nr. î Numărul 27 • Vineri 6 iulie 1979 1