România Liberă, iunie 1966 (Anul 24, nr. 6725-6750)

1966-06-10 / nr. 6733

Anul XXIV nr. 6733 6 pagini 30 bani Vineri 10 iunie 1966 SHCACŢÎA : Piaţa Setate!1. Teîsîon 57 80 58. Administraţia 17 60 10. Interior 14 00. Telex : 179 — Bucureşti Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA Matematica - un limbaj universal pus la dispoziţia medicinii Conf. univ. Victor Săhleanu doctor docent in ştiinţe Problema nu este nouă : o găsim, sub forme diferite, la vechii greci, în Renaştere, la iluminiştii francezi. Conştiinţa faptului că aprecierile cantitative (de măsurătoare şi de numărătoare) sunt obiective şi — deseori — mai fine, eleganţa şi perenitatea raţionamentului matematic, au stat la baza încercărilor, sporadice sau sistematice, de a pune matematica în serviciul medicinii, în speranţa că în acest mod progresele ştiinţifice şi eficienţa practică ale ei vor fi mult îmbunătăţite. în ultimii o sută cincizeci de ani, progresele fizicii au făcut posibilă perfecţionarea explorării bolnavului cu ajutorul unei aparaturi de o mare diversitate. Progresele chimiei au făcut posibilă explorarea bolnavului prin mijlocirea unei infinităţi de dozări în singe, urină, lichid cefalo-rahidian, ţesuturi, în vederea determinării unor substanţe componente, substanţe nutritive, hormoni, enzime, deşeuri metabolice. Parametrii biologiei pot fi, de asemenea, caracterizaţi numeric : numărul globulelor roşii şi albe dintr-un milimetru cub de sînge, de exemplu. Deşi întotdeauna introducerea metodelor cantitative în medicină nu s-a făcut fără rezistenţe (unii medici francezi din timpul restauraţiei vedeau în măsurători şi dotări „practici de o mare frivolitate!“), această direcţie de evoluţie s-a impus categoric în vremea noastră. Esenţialul „datelor cantitative“, necesare practicienilor de diferite specialităţi medicale, nu poate fi cuprins, astăzi, în cîteva tabele. Există însă şi o altă problemă a „cantificării" în medicina clinică, de mare însemnătate pentru practică , cea a stabilirii statisticii simptome(Continuare in pag. a 3-a) Sortimentele contractate şi productivitatea • De ce nu-şi realizează întreprinderea „Dacia“ planul de desfacere ? Metodologia de contractare trebuie să răspundă cerinţelor producţiei • Un „antidot“ matematic: programarea lineară, întreprinderea „Dacia“. O bine cunoscută unitate a industriei uşoare, ale cărei produse sunt prezente în magazine atît sub emblema fabricii producătoare cit şi în forma modificată a confecţiilor. Pentru a fixa — relativ — dimensiunile producţiei acesteia este suficient să amintim că zilnic părăsesc magaziile circa 100 000 m de ţesături, ceea ce ar echivala cu acoperirea distanţei Bucureşti... Piteşti. Evident, un „debit“ important pe care însă arterele circulaţiei de mărfuri nu-l primesc întotdeauna integral. De aici şi întrebarea firească — unde rămîn imobilizate produsele ? Care sînt cauzele ce generează asemenea situaţii anormale ale căror consecinţe indezirabile se răsfrîng atît asupra întreprinderii, cit și asupra aceluia ce colindă fără rezultat magazinele în căutarea cîtorva metri de poplin, ballonseide sau pichet în culorile preferate ?... Rezultatele unei analize recent efectuate au dovedit că deşi întreprinderea „Dacia“ îşi realizează întotdeauna planul de producţie totuşi, cu o regularitate nedezminţită pînă acum, nu reuşeşte să livreze la termenele stabilite decit circa 40 la sută din producţie. O asemenea situaţie, bineînţeles, nu trece fără să lase urme pe plan financiar. Şi intr-adevăr, prin directorul său, Gheorghe Călinescu, banca raională confirmă că niciodată limita interioară a creditelor restante, veritabile semnale financiare de alarmă, pe care le deţine întreprinderea nu a coborît sub 3 500 000 lei ! De ce ? — Evident, aţi putea trage concluzia că noi sîntem de vină — răspunde întrebării directorul întreprinderii, Nicolae Ungureanu. Aparent, însă. In realitate avem de rezolvat o ecuaţie compusă numai din necunoscute. Şi cum nici în matematică acest lucru nu este posibil, rezultatul îl cunoaşteţi... Discuţiile purtate cu specialiştii acestei întreprinderi relevă o părere unanimă: în cazul menţinerii modalităţii actuale de contractare şi de stabilire a termenelor de livrare, fabrica, în ciuda oricăror eforturi, îşi va juca mai departe „rolul“ de restanţieră. Să luăm însă lucrurile de la început. Dotată cu utilaj modern de mare productivitate, „Dacia“ beneficiază în consecinţă de o capacitate de producţie considerabilă. In numai opt ore, instalaţia de vopsit continuu, unul dintre utilajele „coordonatoare“, poate prelucra circa 25 000 m de ţesături. Este normal că pentru a asigura o bună desfăşurare a procesului de producţie, totul de produse ce trece prin această fază trebuie să fie, sub raport cantitativ, cit mai aproape de limita superioară a capacităţii proiectate. Dar... — Produsele noastre sunt cerute de aproximativ 100 de beneficiari — ne spune şeful serviciului desfacere, Manole FI. RADUIESCU-BOTICA (Continuare in pap. a I-a) S-au pus în vînzare noile televizoare V. S. 59 „Naţional“ In marile magazine bucureştene „Victoria“ şi „Bucureşti“, a fost pus ieri în vînzare noul tip de televizor VS 59 „Naţional“. Echipat cu tub kinescopic, televizorul este dotat cu cablaje imprimate, 15 tuburi electronice, difuzor permanent dinamic de 3 W, avînd cale comună pentru semnalele de imagine și sunet. Diagonala televizorului — prezentat într-o frumoasă casetă furniruită — este de 59 centimetri. TELEGRAME Excelenţei Sale Domnului RAFAEL PAASIO Prim-ministru al guvernului finlandez HELSINKI Vă rog să primiţi. Excelenţă, felicitările mele cu ocazia alegerii dv. în funcţia de prim-ministru al guvernului finlandez. ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnului ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România BUCUREŞTI Doresc să mulţumesc în modul cel mai sincer Excelenţei Voastre pentru amabilele felicitări pe care mi le-aţi trimis cu ocazia numirii mele ca prim-ministru al Finlandei. RAFAEL PAASIO Prim-ministru al Republicii Finlanda Cîteva amănunte în legătură cu examenele din această vara Citiţi in relatarea pagina a 5-a IkU.'îi: • d .. u.i In aceste zile, la toate institutele de învăţămînt superior se desfăşoară examenele de sfîrşit de an. In clişeul de mai sus, studentul Nicolae Voinescu din anul III al Facultăţii de tehnologie a construcţiilor de maşini dînd examen la disciplina mecanică teoretică. El a luat nota maximă Foto : AGERPRES Primirea de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu a grupului de ziarişti italieni Joi dimineaţă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşul Paul Niculescu- Mizil, a primit un grup de ziarişti italieni, alcătuit din Giusseppe Boffa de la ziarul „L’Unita“, Franco Bertone de la revista „Rinascita“, Cesare Pillon de la revista „Vie Nuove“, Augusto Livi de la ziarul „Paese Sera“ şi Sergio Mugnai, corespondentul ziarului „L’Unita“ la Bucureşti, care a făcut o vizită în ţara noastră. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a înfăţişat activitatea şi preocupările partidului în legătură cu înfăptuirea hotărîrilor Congresului al IX-lea al P.C.R., a vorbit despre probleme actuale ale vieţii internaţionale şi a răspuns la întrebările ziariştilor. Primirea s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, tovărăşească. La primire a participat tovarăşul Sion Bujor, şeful Secţiei Presă şi Edituri a C.C. al P.C.R. In timpul cit s-au aflat în ţara noastră, ziariştii italieni au vizitat obiective industriale şi agricole, şantiere de construcţii, instituţii economice şi culturale centrale, s-au întîlnit cu muncitori, ţărani, intelectuali, reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, personalităţi ale vieţii culturale. Prevederi ale noii legi a circulatiei * În pagina a 2-a, un articol despre acordarea priorităţii pe drumurile publice O nouă fabrică de sticlărie în Bucureşti In Capitală, în zona industrială Dudeşti, a început construcţia unui important obiectiv : Fabrica de sticlărie- Bucureşti. Capacitatea ei finală va fi de peste 100.000 tone de articole de sticlărie (de ambalaj, alimentar, de menaj, şi de ambalaj farmaceutic). Analizînd îndeplinirea sarcinilor de plan pe primele cinci luni ale anului, Colegiul Ministerului Comerțului Interior a elaborat un complex de Măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii comerciale Colegiul Ministerului Comerţului Interior a analizat îndeplinirea sarcinilor de plan pe primele cinci luni ale anului. Din informarea prezentată a rezultat că planul a fost realizat şi depăşit la toţi indicatorii. La vînzările de mărfuri către populaţie s-a înregistrat o depăşire cu peste un miliard lei. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut creşterea reprezintă 12,2 la sută. Depăşirea sarcinilor de livrare a mărfurilor către comerţ de către toate ministerele a adus o contribuţie însemnată la obţinerea acestor succese. Prin reducerea cheltuielilor de circulaţie s-au realizat economii de 18 milioane lei. Din dezbateri au reieşit şi unele neajunsuri în aprovizionarea ritmică a reţelei comerciale cu unele sortimente de mărfuri de îmbrăcăminte, de uz gospodăresc, solicitate de cumpărători. In urma dezbaterilor, Colegiul a stabilit o serie de măsuri care să ducă la îmbunătăţirea în continuare a activităţii comerciale. Măsurile ce urmează a fi luate privesc asigurarea livrărilor de mărfuri în mod ritmic , lărgirea colaborării dintre organele comerciale şi întreprinderile furnizoare in scopul realizării întregii cantităţi de mărfuri de bună calitate şi întăririi disciplinei contractuale. O atenţie deosebită se va acorda in viitor, potrivit hotărîrilor colegiului, intensificării controlului organelor centrale asupra aprovizionării reţelei comerciale cu amănuntul, pentru a se asigura ca întregul sortiment de mărfuri, existent în depozitele comerţului cu ridicata, să fie şi în magazinele de desfacere. Extinderea formelor atrăgătoare de prezentare a mărfurilor şi a metodelor avansate de servire a cumpărătorilor vor sta mai mult în atenţia organelor comerciale. In preocuparea ministerului va sta, de asemenea, realizarea integrală a fondurilor de investiţii cu eficienţă mică, cit mai ridicată, preşă, econom Ager in Jurămîntul hipocratic actualitate Relatări de la Congresul internaţional de morală medicală de la Paris Un recent eveniment petrecut la Paris, a îndreptat atenţia opiniei medicale mondiale asupra semnificaţiilor contemporane ale celebrului jurămînt hipocratic : Congresul internaţional de morală medicală, organizat de Ordinul naţional al medicilor din Franţa. 1400 medici şi specialişti din 45 de ţări ale Europei, Asiei, Africii şi din cele două Americi, s-au întrunit pentru a-şi expune şi confrunta părerile despre vastitatea implicaţiilor etice ale profesiunii lor. In imensa „galerie a bătăliilor“ de la Versailles, unde a avut loc deschiderea lucrărilor Congresului, au participat, din partea ţării noastre dr. Ion Dancu, secretar al Uniunii societăţilor de ştiinţă medicală, şi conf. dr. Ander Zoltán, de la Institutul medico-farmaceutic din Tg. Mureş. Primul dintre delegaţi, doctorul Ion Dancu, ne-a pus la curent cu sfera problemelor dezbătute şi cu tematica lor . In fiecare ţară — ne-a spus interlocutorul — conduita generală medicală este fixată de deontologie, acel ansamblu G. VILCU (Continuare în pag. a 5-a) Pentru zilele de 11, 12 şi 13 iunie se anunţă următorul timp probabil: Vreme călduroasă. Cerul va fi variabil. Vor cădea ploi izolate însoţite de descărcări electrice. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit din sectorul sudic. Minimele vor fi cuprinse între 10 şi 20 grade, iar maximele între 22 şi 32 grade, local mai ridicate. Pe litoral, vreme frumoasă cu cer variabil, mai mult senin. Vîntul va sufla slab, pină la potrivit. Minimele vor fi cuprinse între 16 şi 18 grade, iar maximele între 22 şi 24 uuie. La munte, vreme frumoasă cu cerul variabil. După amiază tendinţă de averse. Vintul va sufla slab pînă la potrivit. Temperatura în uşoară creştere. Cum va fi vremea DIN TOATĂ LUMEA inc: Operaţie militară compromisă de manifestanţi Manifestanţii din vechea capitală imperială au silit trupele americane şi saigoneze să întîrzie, şi chiar să anuleze efectul unei importante operaţii militare. Barînd străzile oraşului Hue, demonstranţii nu au permis trecerea unor unităţi militare de puşcaşi „marini“ şi paraşutişti îmbarcaţi în 130 de camioane care purtau muniţia şi armamentul greu, spre sectorul de operaţii situat la circa 15 kilometri de Hue. Sectorul respectiv fusese supus, în zori, unui puternic bombardament, de avioanele strategice B-52. Cu toate încercările de a-i convinge, cu toate că, la un moment dat, a fost aruncată o grenadă care a rănit patru persoane, manifestanţii nu s-au mişcat din loc. Coloana militară a fost obligată să facă un mare ocol. Trupele saigoneze şi cele americane care urmau să opereze în comun, au trebuit să se despartă, ceea ce a compromis misiunea iniţială. Agenţia France Presse relatează că, începînd de luni, locuitorii oraşului Hue sunt în stare de alarmă. Compania de avioane „Air Vietnam" şi-a suspendat zborurile iar drumurile au devenit impracticabile din cauza demonstranților care le barează. Anglia cere S. U. A să „salveze“LA PARIS 9 (Agerpres). „La reuniunea de la Paris, a reprezentanţilor celor şapte ţări participante la Organizaţia E.L.D.O. (Centrul european pentru construirea şi lansarea de nave spaţiale) s-a produs un veritabil reviriment britanic", transmite agenţia France Presse. Ministrul aviaţiei al Marii Britanii a declarat că ţara sa „este gata să continue participarea la organizaţia spaţială europeană cu condiţia ca proporţia actualei sale contribuţii la cheltuielile E.L.D.O. să fie redusă". In ciuda apelului lansat de ministrul britanic în şedinţa de joi după-amiază, ca această cotă britanică să fie redusă, celelalte şase ţări membre nu au dat nici un răspuns. Observatorii consideră că poziţia britanică este legată de intenţia de a convinge Statele Unite să participe la E.L.D.O. „Salvarea" E.L.D.O. va fi cerută S.U.A. cu prilejul vizitei la Londra a lui Dean Rusk. 1»1REVENIREA LA INTEGRAREINADMISIBILA“ Precizările ministrului de externe francez PARIS. — în urma şedinţei de joi a Consiliului de Miniştri Francez în cadrul căruia ministrul de externe Couve de Murville a făcut un expozeu asupra sesiunii Consiliului N.A.T.O. de la Bruxelles, ministrul francez al informaţiilor Bourges a făcut o serie de precizări care subliniază că din punctul de vedere al Franţei rezultatele sesiunii trebuie interpretate ca un proces de „adaptare a Alianţei la deciziile Franţei de retragere din organizaţia Atlanticului de Nord" (se ştie că Franţa face o deosebire netă între Alianţă şi organizaţia atlantică). Ministrul francez a arătat că în problema trupelor străine de pe teritoriul francez convorbirile franco-americane „trebuie să intre curînd într-o fază pozitivă". în ce priveşte staţionarea trupelor franceze pe teritoriul vest-german menţinerea lor şi statutul vor fi abordate in discuţii bilaterale între cele două guverne în timp ce alte probleme vor fi discutate în cadrul Consiliului permanent, într-o declaraţie făcută la posturile de radio ministrul de externe francez Couve de Murville a precizat că Franţa, în cadrul acestor discuţii nu o consideră admisibil „să revină la ceea ce exista Înainte adică la regimul de integrare...". S-a confirmat de asemenea oficial că ministrul de externe francez a acceptat invitaţia de a se duce la Washington cu prilejul prezenţei sale la sesiunea Adunării Generale a O.N.U. din toamnă. In pagina a 6-a, comentariul nostru despre sesiunea Consiliului ministerial N.A.T.O. TELEGRAMA DE CONDOLEANŢE Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, a primit din partea tovarăşului Mehmet Shehu, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Albania, următoarea telegramă : Cu profund regret am aflat despre vestea privind catastrofa feroviară, care a avut loc în apropierea Bucureştiului. In numele poporului albanez, al Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Albania şi al meu personal vă exprim dv. şi prin dv. poporului frate român, guvernului Republicii Socialiste România, precum și familiilor victimelor, sincerele noastre condoleanțe. Carnet extern MOBILITATE După cum anunţă din Londra corespondentul ziarului italian ,,Corriere della Sera", valurile Oceanului Indian, urmează să fie străbătute în curînd de o navă neobişnuită : un post de radio cu mare putere de emisie ale cărui programe vor putea fi ascultate fără nici o greutate în Africa, Orientul Mijlociu ca şi in restul Asiei. Desigur, faptul n-ar prezenta mare importanţă, dacă şi de data aceasta ar fi vorba de un post de radiopirat, domeniu in care diverse firme comerciale occidentale au o bogată experienţă, astfel de nave impînzind in ultimii ani apele Atlanticului. Dar, noul post de radio plutitor dotat cu instalaţie atomică nu face parte din această categorie, fiind proprietate de stat. Este vorba de modernul port-avion „Leviathan“ de 19 000 de tone, aparţinînd lui „Royal Navy", destinat iniţial să întărească potenţialul militar britanic „la Est de Suez". Care sunt motivele care au dictat sacrificarea utilităţii militare a aerodromului plutitor în favoarea invenţiei lui Marconi ? Se poate considera oare acest fapt un simptom al unei viitoare schimbări a politicii „la Est CRĂCIUN IONESCU (Continuare în pag. a 6-a)