România Liberă, septembrie 1983 (Anul 41, nr. 12078-12102)

1983-09-15 / nr. 12090

Pagina a 2-a — 15 septembrie 1983  VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, ÎMPREUNĂ CU TOVARĂŞA ELENA CEAUŞESCU, ÎN JUDEŢUL CLUJ f f 7 V (Urmare din pag. 1) prezentativă a industriei noastre constructoare de maşini. Odată cu intrarea in funcţiune a primelor capacităţi ale combinatului, Clujul s-a înscrispe harta economică a României şi ca centru siderurgic. Construirea acestui obiectiv de seamă a relevat, încă o dată, cu pregnanţă, rolul determinant al tovarăşului Nicolae Ceauşescu in transformarea Clujului, cu vechi tradiţii culturale, intr-un viguros centru economic, in promovarea consecventă a politicii de repartizare echilibrată şi armonioasă a forţelor de producţie pe întreg cuprinsul ţării, creindu-se astfel baza materială menită să asigure egalitatea deplină a tuturor cetăţenilor patriei, fără deosebire de naţionalitate, afirmarea plenară a capacităţii lor creatoare. Iată temeiurile profunde pentru care cei ce lucrează in această modernă unitate i-au intimpinat, cu bucurie in suflet, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi pe tovarăşa Elena Ceauşescu. Ei au scandat cu înflăcărare „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Ceauşescu — muncitorii !“, reafirmând vibrant sentimentele lor de neţărmurită dragoste, stimă şi recunoştinţă faţă de conducătorul iubit al partidului şi statului, în această ambianţă însufleţită a început vizita in combinat. La sosire, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost salutaţi de ministrul industriei construcţiilor de maşini, Ioan Avram,, ministrul construcţiilor industriale, Petre C. Ion. Noua întîlnire a secretarului general al partidului cu tinărul şi destoinicul colectiv clujean a avut — ca şi cele precedente — un pronunţat caracter de lucru, fiind analizate aspecte esenţiale ale dezvoltării actuale şi în perspectivă a combinatului. In numele muncitorilor şi specialiştilor de aici, directorul întreprinderii, Gheorghe Pardi, a informat că indicaţiile date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu se transpun cu succes in viaţă, combinatul indeplinindu-şi cu cinste sarcinile încredinţate. In acest sens, s-a arătat că au fost date in exploatare importante capacităţi de producţie — unele chiar înainte de termen —, şi anume fabrica de maşini termoenergetice, forja grea şi oţelăria electrică, iar altele se află în construcţie, intr-o fază avansată, cum sunt secţiile de tratament termic şi de utilaj greu, turnătoria de oţel. Beneficiind de o deosebită dotare tehnică şi avind un colectiv cu o temeinică pregătire profesională, combinatul realizează echipamente şi utilaje tehnologice de mare complexitate şi cu fiabilitate ridicată, care îşi găsesc o largă utilizare in industriile petrolieră, energetică, metalurgică, chimică, constructoare de maşini şi in alte ramuri industriale. Este demn de remarcat faptul că întreprinderea îşi aduce o importantă contribuţie la înfăptuirea unor programe prioritare ale economiei naţionale. Si evidenţiază, in acest cadru, conlucrarea strinsă, rodnică, dintre unitatea clujeană şi institute de proiectare şi cercetare de invăţămint superior. Toate aceste date sugestive ,privind activitatea şi preocupările colectivului, toate aceste rezultate au fost prezentate tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu in timpul vizitării mai multor sectoare principale de producţie ale combinatului. Ajungindu-se la forța grea, secretarul general al partidului a fost invitat să pornească, de la un pupitru de comandă, presa de 1 000 tone forţă. In acel moment, s-a forjat, în combinat, primul lingou, de 40 de tone. Evenimentul a fost trăit cu intensă satisfacţie de muncitorii, tehnicienii şi inginerii din secţie, de toţi oamenii muncii din întreprindere. • In cursul discuţiei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, apreciind eforturile depuse, realizările obţinute, a cerut conducerii ministerului de resort şi conducerii întreprinderii să ia măsuri pentru dezvoltarea in continuare a oţelariei şi pentru construirea unui cuptor de capacitate sporită. Totodată, secretarul general al partidului a subliniatcă moderna dotare a combinatului impune fabricarea unor produse de cea mai înaltă complexitate şi tehnicitate, asigurindu-se astfel creşterea accentuată a eficienţei fondurilor fixe. In acelaşi timp, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat să se aibă in vedere ca pregătirea forţei de muncă să fie la nivelul ridicat de tehnicitate al combinatului. Pretutindeni, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost primiţi de muncitori cu calde şi emoţionante manifestări de dragoste şi stimă. Oferindu-i cu afecţiune flori secretarului general al partidului, ei i-au urat, din inimă, multă sănătate şi putere de muncă, spre a conduce cu aceeaşi înţelepciune şi cutezanţă revoluţionară destinele ţării pe calea luminoasă a socialismului şi comunismului. La plecare, adresindu-se colectivului combinatului, secretarul general al partidului a spus: „Doresc să adresez cele mai calde felicitări constructorilor tuturor oamenilor muncii din noul combinat de utilaje grele, din oţelărie, pentru rezultatele obţinute. Clujul dispune acum de un combinat de înaltă tehnicitate, de mare capacitate, care va produce oţel cit se producea in România in anul 1948. Deci, Clujul devine şi un centru siderurgic. Cu această mare capacitate de producţie trebuie, realizate produse de înaltă tehnicitate şi de bună calitate. Trebuie urmărite, de asemenea, sporirea productivităţii muncii şi creşterea la maximum a eficienţei economice, încă o dată, adresîndu-vă cele mai calde felicitări, vă urez îndeplinirea, în cele mai bune condiţii, a planului pe acest an şi realizarea, la întreaga capacitate, a producţiei pe combinat. Vă urez, totodată, multă sănătate şi fericire !“ Constructorii de maşini clujeni l-au asigurat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că, însufleţiţi de aprecierile făcute şi de îndemnurileadresate, de recentele măsuri privind creşterea veniturilor oamenilor muncii, vor acţiona, cu energie şi răspundere comunistă, pentru realizarea exemplară a indicaţiilor date, pentru îndeplinirea integrală a sarcinilor de plan pe acest an şi pe întregul cincinal, aducindu-şi astfel contribuţia la progresul neîntrerupt al economiei naţionale, la propăşirea continuă a patriei socialiste. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au vizitat, apoi, LICEUL INDUSTRIAL Nr. 9 DIN CLUJNAPOCA, unitate de invăţămint in care se pregătesc cei ce, după absolvire, vor munci în atelierele si secţiile Combinatului de utilaj greu din localitate. La sosire, înalţii oaspeţi au fost intimpinaţi de Ion Teoreanu, ministrul educaţiei şi învăţămîntului, Pantelimonu Găvanescu, prim secretar al C.C . U.T.C., de reprezentanţi ai misterului Industriei Construcţiilor de Maşini. Desfăşurată in preziua deschiderii noului an de învăţământ, vizita de lucru a secretarului general al partidului la liceul clujean a prilejuit o atentă analiză a modului in care are loc pregătirea pentru muncă şi viaţă a tineretului şcolar, legarea strinsă a învăţămîntului cu producţia. Au fost vizitate mai multe laboratoare, cabinete şi ateliere, in care elevii dispun de bune condiţii pentru activitatea teoretică şi practică. Directorul liceului, ing. Iuliu Pop, a informat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că bazamaterială a procesului de instrucţie şi educaţie este bună, ca şi incadrarea şcolii cu personal de specialitate. Elevilor li se asigură o pregătire corespunzătoare, permiţindu-se să se integreze rapid in procesul de producţie ca oţelari, forjori, sculeri, mecanici sau in alte meserii. Secretarul general al partidului a fost informat, de asemenea, că strinsă colaborare dintre liceu şi combinatul de utilaj greu se dovedeşte rodnică, iar desfăşurarea practicii direct in secţiile de producţie înlesneşte nu numai însuşirea temeinică a tainelor meseriei, ci ■Şi a spiritului muncitoresc, revoluţionar, de dăruire in muncă. Apreciind rezultatele bune obţinute pină acum, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a recomandat educatorilor, cadrelor din conducerea combinatului să asigure şi in viitor pregătirea in cele mai bune condiţii a elevilor, pentru a putea deveni muncitori in profesia aleasă, oameni cu o înaltă conştiinţa revoluţionară. Adresindu-se grupurilor de elevi aflaţi în şcoală, secretarul general al partidului le-a urat un an şcolar rodnic, cu rezultate cît mai bune, multă sănătate şi fericire. Elevii au mulţumit din inimă pentru aceste urări părinteşti, pentru grija ce le-o poartă lor, tuturor şcolarilor ţării. Vizita de lucru pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu o întreprinde. Împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu din judeţul Cluj a inclus şi o puternică bază de cercetare şi producţie — FILIALA INSTITUTULUI DE CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ ŞI INGINERIE TEHNOLOGICĂ PENTRU ECHIPAMENTE ENERGETICE. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu le-au fost exprimate, într-un cadru sărbătoresc, cele mai vii mulţumiri pentru vizită, satisfacţia deosebită a întregului colectiv pentru posibilitatea de a putea prezenta citeva din realizările şi preocupările sale. Directorul unităţii, Ion Alexandru Berindan, subliniază că programele, prioritare" de cercetare vizează, intre altele, crearea de instalaţii şi utilaje pentru valorificarea superioară a lignitului şi reducerea consumului de hidrocarburi. în atenţia colectivului se află, de asemenea, realizarea de recuperatoare de căldură pentru gazele de ardere, în vederea utilizării cit mai eficiente a resurselor energetice naţionale şi economisirii combustibililor. alte importante activităţi de cercetare, proiectare şi microproducţie, care să conducă la înlocuirea importului de utilaje, echipamente şi aparatură din acest important domeniu. , Vizitind halele de microproducţie industrială şi experimentări, laboratorul metalurgic — unde se valorifică şpanuri de oţel inoxidabil —, hala de maşini-unelte şi pompe dozatoare, ca şi standul de încercare a pompelor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au cuvinte de apreciere pentru rezultatele obţinute de cel ce-şi desfăşoară activitatea in această modernă bază de cercetare şi producţie, recomandindu-le să-şi concentreze in continuare eforturile pentru producerea prioritară a acelor maşini şi instalaţii care se mai procură din import. O deosebită atenţie a fost acordată, în cadrul rodnicului dialog de lucru ce s-a desfăşurat aici, programului de înlocuire a hidrocarburilor cu lignit, precum şi sistemei de cazane concepute in acest scop, relevindu-se avantajul sortării, cărbunelui, in vederea eliminării unor transporturi inutile de steril. Luînd cunoştinţă de soluţiile tehnice propuse in acest sens şi îndeosebi de eficienţa arderii diferitelor sorturi de cărbune in cazane adecvate, realizate in mod special pentru acest scop, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a cerut să se facă totul pentru reducerea in continuare a costului încălzirii. Pe linia unor asemenea preocupări se înscrie şi instalaţia experimentală de gazeificare sub presiune,a lignitului. Şi cu acest prilej gazdele mulţumesc din toată inima tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu pentru sprijinul personal acordat in materializarea acestei instalaţii, finanţate de Consiliul Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie. Examinînd-o cu atenţie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat specialiştilor să treacă cît mai repede la faza pilot industrial. In timpul vizitei au fost prezentate şi o serie de preocupări de perspectivă privind valorificarea crengilor rămase din exploatările forestiere. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a cerut ca instalaţia destinată acestui scop să fie realizată cit mai repede, urmind ca pe baza experimentărilor să ,se fundamenteze eficienţa economică a procedeelor propuse. La rindul său, tovarăşa Elena Ceauşescu a recomandat să se aibă in vedere şi chimizarea acestor deşeuri lemnoase. Răspunzind entuziasmului manifestat faţă de vizitii de către acest harnic colectiv de cercetători, muncitori, tehnicieni şi proiectanţi, secretarul general al partidului a arătat că va reveni in mijlocul lor atunci cind instalaţiile amintite vor fi gata, pentru a le vedea rezultatele muncii. Directorul unităţii a mulţumit respectuos pentru vizită, pentru observaţiile şi indicaţiile deosebit de preţioase date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu in cadrul acestui fructuos dialog de lucru, pentru tot ceea ce face conducerea partidului şi statului nostru pentru progresul ştiinţei şi tehnicii româneşti. în continuare a fost vizitată FACULTATEA DE MECANICA a Institutului politehnic din Cluj-Napoca — unitate reprezentativă a invăţămintului tehnic superior românesc. La sosirea pe platoul din faţa facultăţii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu sunt intimpinaţi cu puternice urale şi ovaţii, cu cele mai calde sentimente de dragoste şi preţuire. Mii de tineri şi tinere, studenţi şi elevi , români, maghiari şi de alte naţionalităţi — scandează cu putere „Ceauşescu *— tinerii !“, alăturare ce dă expresie profundei lor recunoştinţe pentru minunatele condiţii de roată şi studiu de care beneficiază, pentru grija şi atenţia părintească pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu le acordă in permanenţă tinerei generaţii a patriei noastre socialiste. Secretarul general al partidului a fost intimpinat, la sosire, de Ion Teoreanu, ministrul educaţiei şi invăţămintului, Pantelimon Gâvănescu, prim secretar al C.C. al U.T.C., Tudor Mohora, preşedintele Consiliului Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România, Poliana Cristescu, preşedinta Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, Ionel Vlad, rectorul universităţii „Babeş-Bolyai“, preşedintele Consiliului rectorilor din municipiul Cluj-Napoca, de membri ai birourilor comitetelor de partid din institutele clujene, de invăţămint superior. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu sunt invitaţi de către rectorul Institutului politehnic din Cluj-Napoca, Palfalvy Attila, să viziteze, la inceput, laboratoarele Facultăţii de mecanică , nouă şi modernă unitate de invăţămint, amplasată pe platforma industrială a municipiului ca urmare a indicaţiilor date de secretarul general al partidului cu prilejul vizitei de lucru efectuate in acest centru universitar al ţării în anul 1982. Amplasarea unităţii în această zonă a oraşului creează bune condiţii de colaborare cu unităţile industriale din imediata sa vecinătate, de integrare eficientă a invăţămintului cu cercetarea şi producţia. Sunt vizitate laboratorul de hidraulică, secţia de prototipuri şi microproducţie şi metalurgia pulberilor, laboratorul de elaborat pulberi metalice, şi cel de maşini-unelte. Secretarul general al partidului este informat pe larg despre preocupările facultăţii in domeniul cercetării realizate pentru unităţile productive. Gazdele arată că, urmărindu-se reducerea consumului de materii prime, combustibili şi energie s-au efectuate cercetări privind raţionalizarea consumului in procesele energo-tehnologice şi în instalaţiile termice industriale, valorificarea superioară a materialelor, recuperarea unor materiale şi dezvoltarea de tehnologii neconvenţionale. , Tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu le sunt prezentate noi tipuri de maşini, utilaje şi instalaţii concepute şi realizate de cadrele didactice şi studenţii facultăţii, intre care standuri serie zero şi agregate prototip, aparatură pentru mijloace de invăţămint, motoare speciale pentru automatizarea unor instalaţii industriale şi roboţi. Reţine atenţia in mod deosebit, instalaţia de nntrurare in plasmă „Nitron 10“, realizată in colaborare cu întreprinderea „Metalotehnica“ din Tirgu Mureş şi care, recent a fost medaliată cu aur la Tirgul internaţional de la Leipzig. Luind cunoştinţă de rezultatele activităţii desfăşurate de colectivul facultăţii in domeniul metalurgiei pulberilor, al obţinerii de pulberi metalice din aliaje şi elaborării de tehnologii pentru realizarea de piese cu caracteristici speciale din pulberi metalice, precum şi de recuperare a unor metale rare din piese uzate, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au cerut specialiştilor să-şi sporească eforturile in vederea creşterii aportului lor in acest domeniu de mare importanţă pentru economia naţională, urgentării aplicării in practică a rezultatelor cercetărilor. S-a indicat ca pe viitor să se aibă in vedere şi recuperarea pulberilor din apele reziduale, precum şi din atmosferă. S-a vizitat in continuare o expoziţie organizată in holul facultăţii, şi care pune in relief, dezvoltarea multilaterală a învăţămîntului superior clujean, in ultimii 18 ani, succesele dobindite in procesul legării lui de cerinţele producţiei materiale, contribuţia acestuia la înflorirea economiei naţionale. In prima secţiune expoziţia înfăţişează structura învăţămintului superior din Cluj-Napoca, ce cuprinde şase institute de invăţămint superior, cu 19 facultăţi şi 89 de secţii, in care studiază 21 230 de tineri. Este ilustrată puternica bază materială a invăţămintului superior clujean, care însumează 114 664 mp spaţii de invăţămint, 47 783 metri patraţi de laboratoare şi ateliere, circa 7 000 mp spaţii de producţie şi microproducţie, circa 13 000 de locuri in cămine studenţeşti. Se relevă că la Cluj-Napoca, alături de studenţi români, se pregătesc aproape 3 000 de tineri din 63 de ţări, expresie elocventă a politicii partidului şi statului nostru de promovare pe scară largă a relaţiilor de colaborare şi cooperare pe multiple planuri cu toate statele lumii. Expoziţia pune in lumină, de asemenea, rezultatele activităţii de perfecţionare a procesului de invăţămint, precum şi preocupările institutelor de invăţămint superior clujene pentru soluţionarea unor teme de mare însemnătate economică înscrise in programele prioritare ale Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie şi ale institutelor centrale de cercetări. Este ilustrată, de asemenea, contribuţia valoroasă a institutelor de invăţămint superior la dezvoltarea bazei de materii prime, energie şi combustibil, la înfăptuirea noii revoluţii agrare. Apreciind rezultatele ce se reflectă şi prin intermediul expoziţiei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a cerut specialiştilor Institutului agronomic din localitate să-şi sporească eforturile pentru ca rezultatele activităţii lor ştiinţifice să se regăsească în nivelul producţiei vegetale si animale, a unităţilor agricole ale judeţului, in sporirea randamentului terenului agricol, astfel incit., judeţul Cluj să ocupe ia un loc fruntaş pe ţară in acest domeniu. O largă reflectare şi-a găsit în expoziţie participarea tineretului studios la edificarea unor obiective economice şi social-culturale in cadrul acţiunilor organizate pe şantierele naţionale ale tineretului, la Festivalul naţional „Cintarea României“, ca şi la activitatea sportivă desfăşurată sub genericul „Daciadei“. O secţiune aparte a ilustrat principalele aspecte ale structurii şi dezvoltării invăţămintului gimnazial, liceal, şi profesional, ale preocupărilor privind legarea tot mai accentuată a invăţămintului de toate gradele cu cercetarea şi producţia. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au cerut factorilor de răspunderesă ia măsuri pentru înfiinţarea unor noi şcoli profesionale în municipiu, astfel incit să crească ponderea copiilor cuprinşi în această formă de invăţămint. Atmosfera sărbătorească, de adîncă recunoştinţă, de dragoste fierbinte faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de tovarăşa Elena Ceauşescu s-a regăsit pe întreg parcursul vizitei întreprinse la Facultatea de mecanică a Institutului politehnic clujean. In semn de profund omagiu adus conducătorului partidului şi statului, de stimă şi preţuire a activităţii sale puse in slujba progresului şi prosperităţii patriei, studenţii, cadrele didactice şi elevii clujeni le-au oferit oaspeţilor dragi lucrări de artă purtind semnătura unor talentaţi tineri studioşi, un mesaj-angajament in care se afirmă hotărîrea de a nu-şi precupeţi eforturile pentru a traduce cu hotărîre in viaţă sarcinile ce revin învăţămîntului din documentele şi hotăririle Congresului al XII- lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului. Luindu-şi rămas bun de la gazde, t o v a r ă ş u l Nicolae Ceauşescu a spus : „Vă felicit pentru rezultatele obţinute, cu prilejul deschiderii noului an de invăţămint, şi urez ca anul viitor să obţineţi rezultate cît mai bune în toate treptele de invăţămint, începind cu invăţămintul superior şi problemele de cercetare, care să fie generalizate cit mai rapid, astfel incit Clujul să poată să se prezinte cu succese tot mai mari in acest domeniu“. La ieşirea din clădirea facultăţii, tinerii au dat din nou glas sentimentelor lor de dragoste faţă de conducătorul (Continuare in vaa a 3-a) . In, municipiul Dej, la întreprinderea de fibre artificiale ilun La Combinatul de utilaj greu In timpul vizitei la Liceul industrial nr. 9 din Cluj-Napoca La Facultatea de mecanică a Institutului politehnic din Cluj-Napoca ,România liberă“.