România Liberă, ianuarie 1985 (Anul 43, nr. 12493-12517)

1985-01-15 / nr. 12503

L Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI ŞI UNITĂŢII SOCIALISTE Anul XLIII Nr. 12503 Marti 15 ianuarie 1985 6 pagini 50 bani A In spiritul indicaţiilor tovarăşului NIcolae Ceauşescu, a măsurilor stabilite de Comitetul Politic Executiv al CC. al P.C.R. MUNCA SUSTINUTA, ZI SI NOAPTE, PENTRU ASIGURAREA ENERGIEI SI COMBUSTIBILILOR SI GOSPODĂRIREA LOR CIT MAI JUDICIOASĂ Aşa cum, desigur, opinia publică a luat cunoştinţă din ziarele de ieri, Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., întrunit sub preşedinţia secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a examinat, dezbătut şi aprobat Programul privind asigurarea producţiei de energie şi folosirea raţională a energiei electrice, termice, a gazelor naturale precum şi regimul de lucru al unităţilor economice şi sociale pe perioada de iarnă. Publicăm alăturat şi vom reveni pe larg in zilele următoare, asupra modului în care se acţionează pentru transpunerea în viaţă a acestui deosebit de important Program, rezumîndu-ne astăzi la cîteva consideraţii care se impun cu prioritate. Vom începe astfel prin a sublinia faptul că, elaborat pe baza Indicaţiilor şi orientărilor secretarului general al partidului, Programul se constituie într-o veritabilă strategie de acţiune pe plan naţional pentru depăşirea dificultăţilor de excepţie provocate de condiţiile deosebit de grele ale acestei ierni. Astfel incit, printr-o mobilizare exemplară a tuturor forţelor naţiunii, să se înfăptuiască în condiţii bune planul pe 1985, obiectivele şi hotăririle de partid şi de stat privind dezvoltarea economică şi socială a ţării. Dacă ar fi să definim strategia prevăzută in acest Program ar trebui să subliniem că ea se ocupă de toate laturile problemei : creşterea producţiei de energie cu deosebire a energiei pe bază de cărbune ; reducerea consumului energetic specific industrial în condiţiile utilizării cu maximum de eficienţă a utilajelor şi instalaţiilor şi cu maximum de randament a energiei ; echilibrarea regimului linear de energie pe toată durata zilei şi săptăminii ; în sfîrşit, măsuri de reducere a consumului de energie din celelalte activităţi economico-sociale, din consumul public şi al populaţiei. In ce priveşte creşterea producţiei de energie, obiectivul principal spre înfăptuirea căruia secretarul general al partidului cere concentrarea tuturor forţelor energeticienilor, minerilor, a altor muncitori, a tineretului, militarilor, este acela de a-şi intensifica eforturile şi a se organiza în aşa fel activitatea incit să se sporească sensibil producţia de cărbune, şi de energie pe bază de cărbune. Astfel incit centralele pe cărbune să funcţioneze la întreaga capacitate, livrînd cantităţi de energie mult mai mari decit în prezent. Trebuie să se acţioneze în aşa fel incit, adăugîndu-se şi producţia de energie pe bază de hidrocarburi şi din hidrocentrale, să se asigure satisfacerea corespunzătoare a cerinţelor producţiei, consumului public şi populaţiei. Pe planul reducerii consumurilor energetice specifice industriale, a folosirii cu maximum de raţionalitate a energiei în activitatea de producţie se stabileşte un pachet de măsuri privind reorganizarea regimului de lucru din întreprinderi (prin eşalonarea mai raţională a schimburilor de producţie şi alte metode) în vederea evitării consumurilor mari de energie în orele de vîrf, ca şi organizarea activităţii de producţie pe cicluri astfel incit asigurîndu-se, în funcţie de condiţiile concrete (aprovizionarea tehnicomaterială ş.a.m.d.) alternarea funcţionării sectoarelor şi unităţilor de producţie să se realizeze un consum energetic echilibrat local şi generalizat pe economie. Se înţelege prin aceasta atît concentrarea şi realizarea producţiei intr-un timp cit mai scurt şi prin utilizarea intensivă a capacităţilor de producţie cit şi aplatizarea maximă a vîrfului de sarcină. Reducerea, sau creşterea acolo unde este cazul, a numărului de ore pe schimb, a numărului de schimburi pe zi, asigurarea continuităţii unor schimburi in vederea utilizării cu randamente maxime a energiei acumulate in utilaje şi instalaţii şi alte asemenea măsuri realizate concomitent cu o perfectă organizare a pregătirii fabricaţiei, a aprovizionării cu materialele necesare, a pregătirii şarjelor şi reţetelor de fabricaţie, astfel incit ciclul de fabricaţie următor să se realizeze fluent sunt cîteva dintre obligaţiile prevăzute în Program. Obiectivul final al acestui grup de măsuri este încadrarea strictă a tuturor consumurilor industriale in normele de consum energetic stabilite. Sunt prevăzute, de asemenea, acţiuni pentru reducerea în continuare a consumurilor energetice în activităţile auxiliare ale întreprinderilor şi unităţilor economice, în unităţile de transport (optimizarea transporturilor, folosirea şi încărcarea la întreaga capacitate a tuturor mijloacelor de transport în activitatea organelor centrale şi locale ale administraţiei de stat, în alte activităţi, în activitatea de comerţ şi din servicii, astfel incit acestea să se realizeze numai pe timp de lumină. De asemenea, se cere respectarea strictă a programului stabilit pe fiecare judeţ şi localitate în ce priveşte consumul de energie electrică, termică şi gaze naturale pentru populaţie, iluminatul public, inclusiv in magazine, iluminatul casnic urmînd să fie redus cu 59 la sută faţă de consumul stabilit pentru iarna anului trecut. In concluzie, suntem convinşi că toţi oamenii muncii, întreaga populaţie a ţării vor înţelege, aplica şi respecta strict aceste măsuri de excepţie, indispensabile în depăşirea greutăţilor create de iarna grea a acestui an, acţionînd neobosit pentru creşterea producţiei de energie, pentru eliminarea oricărei forme de risipă a acesteia, pentru încadrarea în normele de consum stabilite, pentru înfăptuirea tuturor sarcinilor de plan cu consumuri minime energetice şi pentru gospodărirea cu maximă raţionalitate a consumurilor energetice la locul de muncă ca și acasă. O cerinţă vitală acum: Centralele electrice să funcţioneze la întreaga capacitate! Bătălia pentru energie, pentru producerea unei cantităţi cit mai mari de electricitate şi căldură atit de necesare bunului mers al economiei naţionale şi societăţii atinge cote din ce in ce mai inalte. Acţionînd în spiritul indicaţiilor secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a măsurilor adoptate de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. de a se creşte masiv producţia de energie pe cărbune, energeticienii din centrale acţionează zi şi noapte pentru depăşirea dificultăţilor impuse de temperaturile foarte scăzute şi marile cantităţi de zăpadă care acoperă depozitele de cărbune, carierele, instalaţiile de transport. Se lucrează, practic, contracronometru la Îndepărtarea zăpezii din depozite, de pe rampele de descărcare, la preluarea operativă a cărbunelui proaspăt sosit, la dezgheţarea vagoanelor in tunelurile speciale, la repararea benzilor de transport avariate, la repararea instalaţiilor şi echipamentelor auxiliare, se urmăresc cu atenţie procesele de ardere, totul avînd un singur obiectiv : producerea și livrarea neîntreruptă a energiei în cantități cit mai mari. Termocentrala Mintia La -25 grade, bătălia pentru energie continuă De cind s-a construit termocentrala termoelectrică de la Mintia n-a fost un ger așa de aspru ca acum. In noaptea de 13—14 ianuarie mercurul termometrului a coborît pînă la —25 de grade. Iarna aceasta grea a creat probleme fără precedent pentru exploatarea agregatelor energetice la parametri optimi. Cărbunele din multe vagoane a Îngheţat bocnă, au crăpat unele conducte, iar benzile rulante pentru transportul cărbunelui se blochează tot mai des. Dar, şi în aceste condiţii centrala trebuie să funcţioneze. Ea este solicitată să dea nu numai cantităţi însemnate de energie electrică pentru nevoile ţării dar să asigure şi agentul termic cu ajutorul căruia să încălzească peste 13 000 de apartamente din municipiul Deva. In condiţiile deosebite determinate de iarna neaşteptat de grea, oamenii muncii de la Mintia, îndrumaţi îndeaproape de organele locale, desfăşoară o activitate cu adevărat eroică în aceste zile. Incepînd din 11 ianuarie s-a trecut la măsuri de excepţie. Pe baza unui program detaliat, fiecare secţie a dat prin I. Cojocaru (Continuare in pag. a 3-a) Iată ce se poate realiza cu un kilowatt-oră g ... , • • . . . 1,6 kg oţel la cuptoare electrice sau f & 27 kg fontă brută de furnal sau I 9 1,4 kg alumină sau + 1,9 mp ţesături sau + 8 kg îngrăşăminte complexe Aşadar, nici un kilowatt-oră irosit! OAMENI AI MUNCII DIN INDUSTRIE! Acţionaţi ca hotărâre în exploatări miniere şi schele petroliere pentru a asigura termocentralelor resursele energetice în cantităţi sporite! Luaţi urgent măsuri în toate ramurile industriale pentru încadrarea strictă în normele de consum energetic stabilite pentru fiecare produs, pentru fiecare utilaj şi instalaţie! fc. In bazinele carbonifere ale ţării, minerii depun stăruitoare eforturi pentru a extrage cut mai mult cărbune, în vederea asigurării combustibilului necesar pentru producerea energiei în centralele termoelectrice, a aprovizionării celorlalţi beneficiari. Sub conducerea comandamentelor constituite în fiecare mină, întreprindere şi combinat, importante forţe mecanice şi umane acţionează în continuare pentru normalizarea lucrului în cariere, în timp ce, în subteran, au fost luate măsuri pentru creşterea randamentului pe fiecare post de lucru, astfel incit producţia sporită de aici să compenseze scăderile de producţie înregistrate în exploatările la suprafaţă. (Agerpres) Controlul oameni expresie a democraţiei noastre socialiste In problematica Congresului al IlI-lea al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste şi a celei de-a Il-a Conferinţe pe ţară a Organizaţiei Democraţiei şi Unităţii Socialiste se înscrie, ca un deziderat major, sporirea contribuţiei controlului oamenilor muncii, în amplul şi dinamicul proces de dezvoltare a democraţiei noastre, a democraţiei muncitoreşti revoluţionare, în viaţa politică şi socială a ţării. Jalonînd cu strălucită claritate, rolul social al acestor echipe, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului spunea : „Trebuie să subliniem că activitatea de control, la care iau parte zeci şi zeci de mii de muncitori, ţărani, intelectuali, constituie o expresie a participării tot mai active a oamenilor muncii la conducerea societăţii, la exercitarea in stat a puterii întregului popor, deplin stăpîn pe destinele sale, care îşi făureşte liber propriul viitor comunist“. .. Omniprezente în viaţa obşte!,, echipele de control al oamenilor muncii capătă acum — pe coordonatele celui de al XIII- lea Congres al partidului, în climatul fertil al perfecţionării şi dezvoltării sistemului organismelor muncitoreşti, noi şi generoase implicări în colectivitate insumînd şi alte inepuizabile izvoare de iniţiative cetăţeneşti, menite să îndrepte unele neajunsuri ce ne mai ies în cale. Practic, aceste echipe, autentice mandatare ale opiniei publice, reprezintă, un substanţial potenţial uman care prin laborioasa activitate desfăşurată se bucură de o largă audienţă în cele mai felurite sectoare de activitate. De altfel, in scopul perfecţionării acestei munci, Biroul executiv al Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, Comisia centrală de coordonare şi îndrumare, impreună cu conducerile organizaţiilor de masă şi obşteşti, au luat măsuri adecvate pentru ridicarea calitativă a acestei activităţi. Este de reţinut faptul că a fost îmbunătăţit cadrul legislativ în care îşi desfăşoară munca aceste echipe, s-a statuat o mai bună colaborare cu con în intimpinarea Congresului al IlI-lea al F.D.I.S. şi a celei de-a Il-a Conferinţe pe ţară a O.D.U.S. siliile controlului muncitoresc al activităţii economice şi sociale şi organele specializate de stat, extinzîndu-se in felul acesta aria de investigaţie asupra unităţilor controlate şi competenţa lor, ca modalitate concretă a unei eficiente sporite. Rezultatele s-au materializat intr-un puternic reviriment şi inviabilitatea tot mai puternică a acestor antene civice puse în slujba colectivităţii. O imagine grăitoare a vastităţii acestei activităţi de masă este şi aceea că în momentul de faţă există în întreaga ţară un număr de 47 835 de echipe de control al oamenilor muncii din care fac parte 72 575 de femei. Să amintim, de asemenea, că în urma celor 340 178 de controale efectuate, s-au făcut 236 475 de propuneri dintre care au fost duse la îndeplinire 205 253. Nu este vorba despre niște lapidare cifre statistice, ci despre o muncă practică atestată de girul unor fapte indubitabile. Să ne referim, de pildă, la experienţa concludentă a Consiliului municipal Bucureşti al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste care, valorificind propunerile echipelor de control al oamenilor muncii şi acţionind prin organele de specialitate a contribuit la îndeplinirea şi depăşirea planului de desfacere pe 1984 la majoritatea unităţilor comerciale, realizîndu-se programul de dezvoltare şi diversificare a prestaţiilor de servicii cu 32 la sută faţă de anul 1980. Să nu omitem faptul că multe din propunerile făcute au contribuit la punerea în funcţiune a 60 de noi unităţi comerciale în special în cartierele Băneasa, Titan, Berceni, Rahova şi altele. In aceeaşi ordine de idei, al servirii intereselor cetăţeneşti, s-au diversificat 16 noi servicii prestatoare de strictă necesitate pentru populaţie. In cele peste 10 500 de unităţi de diferite profiluri din Capitală şi sectorul agricol Ilfov, cele 3 922 de echipe formate din 17 276 de membri au efectuat 41 674 de controale cu prilejul cărora s-au formulat 19 992 de propuneri realizindu-se circa 85 Dumitru Tabacu (Continuare in pag. a 6-a) Sub semnul hotăririi de a îndeplini exemplar sarcinile economice pe 1985 VIBRANTE ŞI MOBILIZATOARE CHEMĂRI LA întreprinderea minieră Paroşeni, judeţul Hunedoara • întreprinderea de utilaj chimic „Griviţa Roşie", Bucureşti • Combinatul petrochimic, Piteşti • Regionala căi ferate, Galaţi • Trustul antrepriză generală de construcţii industriale, Braşov • întreprinderea „30 Decembrie", judeţul Giurgiu • Institutul de cercetări metalurgice, Bucureşti. (Pagina a 2-a) CETĂŢENI ! La locul de muncă şi acasă faceţi totul pentru economisirea energiei! In situaţia dificilă prin care trece acum sistemul energetic naţional se impun măsuri ferme pentru reducerea drastică a consumurilor energetice de orice natură! Nici o economie nu e prea mică, azi, cînd e vorba de energie!