România literară, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 27-40)

1971-07-01 / nr. 27

Solidaritate frăţească Ecoul vizitei de prietenie făcută de delegaţia de partid şi de stat a R. S. România în ţările socialiste din Asia răsună încă în sufletul şi în conştiinţa fiecărui cetăţean român, iar efectele ei vor influenţa multă vreme istoria poporului nostru. Căci delegaţia, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a reprezentat nemijlocit însuşi poporul român. A fost cu adevărat o solie a poporului nostru ; la mitingurile care au avut loc s-au întîlnit nu o delegaţie cu un popor, ci două popoare. O atitudine clară de o mare elevaţie etică în politica externă s-a exprimat în numele ţării de delegaţii săi, în toate împrejurările. Principiile ei bine cunoscute formează de mult nu numai o normă de viaţă sintetizată atît de bine de tovarăşul Nicolae Ceauşescu ca o esenţă etică a concepţiei internaţionaliste a Partidului Comunist Român, ci şi ca o normă adoptată tot mai larg de tot mai multe state. Vizita delegaţiei noastre este astfel un eveniment de o deosebită însemnătate, care a întărit legămîntul luptei antiimperialiste. Ea a dat o idee vie şi impresionantă de forţa pe care o reprezintă lagărul socialist mondial prin unitatea lui. Oprindu-mă astfel numai la caracterul internaţionalist al vizitei, văd în marea manifestaţie populară pe care au făcut-o ţările vizitate, adeziunea popoarelor la efortul tuturor forţelor socialiste în lupta pentru victoria marxismului pe întregul glob, prin nezdruncinata solidaritate frăţească internaţionalistă şi unitatea de acţiune. Din acest punct de vedere, vizita delegaţiei de partid şi de stat în statele socialiste ale Asiei de est a avut un răsunet de un nepreţuit folos pentru mişcarea socialistă internațională. Demostene BOTEZ Expresie a înaltei răspunderi față de destinele României. întreaga mea adeziune Vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în ţările socialiste din Asia are o înaltă semnificaţie care depăşeşte, după opinia noastră, toate actele de caracter similar înfăptuite pînă în prezent. Ea deschide pentru omenirea întreagă o vastă perspectivă în ceea ce priveşte reglementarea şi îmbunătăţirea continuă a relaţiilor de coexistenţă, colaborare şi respect reciproc, în vederea progresului social şi moral, a statornicirii liniştii şi păcii atît de necesare în lume. Rezultatele obţinute de delegaţia de partid şi guvernamentală, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in ţările socialiste din Asia, sînt o dovadă a deplinei corespondenţe între ceea ce poporul român şi reprezentanţii săi gîndesc, a maturităţii noastre politice, a prestigiului pe care ideologia sistemului socialist l-a cîştigat pretutindeni. Iniţiativa partidului şi guvernului nostru, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, va avea, dacă luăm în considerare ecourile trezite, cele mai bune urmări şi sunt fericit să-mi exprim în chip modest, pe această cale, întreaga mea adeziune şi recunoştinţă de cetăţean al Republicii Socialiste România. Al. PIRU Spirit profund sintetic ln interviul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele statului nostru, acordat televiziunii finlandeze, o idee mi s-a impus cu pregnanţă, caracteristică şi edificatoare pentru inteligenţa suplă, modernă a eminentului om politic. Vorbind despre necesitatea imperioasă a conlucrării dintre state, în ciuda situării geografice, nu întotdeauna propice, se spunea : „...astăzi distanţele nu au prea mare importanţă...“ Intr-adevăr, secolul marilor contradicţii, dar şi al marilor apropieri posibile dintre state, poartă pecetea vitezei, tehnic vorbind capabilă să şteargă, să înghită meridiane şi paralele, unind şi adunînd tot globul in centrul gravitaţiei sale de multiple probleme, în esenţa sa. A căuta punctele intime de adevăr şi convergenţă, în limitele realităţii actuale, dar şi ale celei anticipate, a pune idealurile comuniste la proba de foc a primordialităţii lor în lume, in năzuinţa spre pace şi progres, către colaborare şi intr-ajutorare, in sensul deplinei independenţe şi suveranităţi a fiecărui stat în parte, indiferent de mărimea lui, importante fiind ideile care animă un stat sau altul, înseamnă a fi conştient şi răspunzător de distanţele de conştiinţă care sînt cele mai apropiate, mai generale şi eficiente în opera de consolidare a unei atmosfere de destindere şi stimă reciprocă pe întregul pămînt. Vizitele efectuate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în alte ţări, subliniază tocmai acest efort de înlăturare a barierelor geografice, de colaborare tot mai profundă, mai fructuoasă cu ţările prietene, de care suntem legaţi prin acelaşi ideal. Grigore HAGIU 2 România literară Recunoştinţă fierbinte i-am urmărit pe solii poporului nostru de-a lungul drumului prin ţările Asiei, cu toată atenţia şi cu interesul care trebuie acordat unor evenimente de o asemenea importanţă şi care nu pot să nu ducă la întărirea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Sîntem mîndri de înaltul respect arătat în decursul vizitei delegaţiei noastre de către ţările vizitate, respect acordat României socialiste şi conducătorilor săi. Respectul acesta îşi are izvorul în strălucitele rezultate pe care poporul nostru le-a obţinut în construirea socialismului, în linia politică a Partidului Comunist Român care are drept unul dintre ţelurile fundamentale dezvoltarea relaţiilor frăţeşti dintre toate ţările socialiste, întărirea continuă a unităţii tuturor partidelor comuniste şi muncitoreşti, a întregului front antiimperialist. Unitatea mişcării comuniste, independenţa şi suveranitatea fiecărei ţări, indiferent de mărime, prietenia reciprocă, frăţia internaţionalistă — iată cîteva dintre principiile de bază reprezentate de delegaţia noastră şi în numele cărora a desfăşurat o activitate rodnică. Toţi cetăţenii patriei noastre, fără deosebire de naţionalitate, socotesc politica partidului ca pe propria lor politică , o politică constructivă, în slujba socialismului şi păcii. Activitatea delegaţiei noastre condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu ne-a apropiat şi mai mult, sub semnul frăţiei, de acele ţări socialiste din Asia îndepărtată care îşi construiesc cu un avînt uriaş şi cu eroism viaţa lor liberă. Exprimăm tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi întregii delegaţii mulţumirile noastre pentru faptul că şi prin această vizită au afirmat strălucit principiile politice externe exprimate la Congresele al IX-lea şi al X-lea ale partidului şi care constituie o cauză sfîntă a întregului nostru popor. KOVÁCS György Efigiile prieteniei O dată cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu poporul nostru a făcut o lungă călătorie în patru ţări situate pe alt continent, la mari depărtări şi totuşi atît de apropiate inimilor noastre : Republica Populară Chineză, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Democrată Vietnam şi Republica Populară Mongolă. Pentru că în răstimpul călătoriei, uriaşele distanţe s-au topit la căldura dragostei şi prieteniei dusă intr-acolo de admirabilii noştri soli. Iar acestei sincere afecţiuni i s-a răspuns — după cum cu toţii am avut prilejul să remarcăm — cu aceleaşi curate sentimente de prietenie. Creşte în China o specie de lotus care dă în floare o dată pe an. Această plantă rară trebuie să fi înflorit, ca o superbă efigie a bucuriei, în timpul seninului popas al solilor noştri. Cresc în Coreea acele liniştite dimineţi de atîtea ori violent tulburate şi ele trebuie să-şi fi recăpătat transparenţa în seninul popas al solilor noştri. Există în Vietnam, în acest avantpost al luptei împotriva imperialismului, o putere de neînfrînt. Ea trebuie să fi găsit un ecou tot atît de nobil în timpul vizitei delegaţiei noastre. Iar întinsele stepe ale Mongoliei populare trebuie să-şi fi ondulat ierburile ca un simbol al afectuoasei prietenii cu care a fost întîmpinată solia noastră pe acel tărîm înfrăţit cu pămîntul nostru. întreaga noastră naţiune aplaudă puternic şi îndelung rezultatele vizitei întreprinse de delegaţia noastră de partid şi de stat, condusă cu o magistrală pătrundere a evenimentelor de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, al cărei ţel a fost întărirea unităţii dintre ţările socialiste, apărarea şi păstrarea păcii în lume. Virgil TEODORESCU Adinei rezonanţe România este o ţară care s-a visat, s-a vrut veşnic sub aripile larg întinse ale simbolicei păsări a păcii. Popor viguros, eroic in luptele necesare, se dorea şi se doreşte în stare de tihnă, tihnă atît de trebuincioasă ca să-şi dezvolte organicele calităţi umane, să desăvîrşească o ţară pe care o iubeşte cinstindu-şi strămoşii. Oare lapidarele vorbe-vers din Scrisoarea a IlI-a, prin glasul aşezat al voievodului Mircea, nu însumează toată această dorinţă de linişte, de înţelegere intre popoare, de timp creator, cînd holdele se coc, copiii cresc, bitrinii îmbătrinesc în tihnă — şi nu o hotărire patriotică sună tot vorbele voievodului cînd arată că e silit să accepte lupta pentru a-şi apăra sărăcia şi nevoile şi neamul ? In acest lanţ de deprinderi şi de orientări, cu această filozofie social-istorică, conducerea de partid şi de stat a ţării noastre a purces la incă o acţiune de mare răsunet mondial, vizitind pe rînd, ţări depărtate, avînd întrevederi semnificative, creatoare. Un titlu de adinei rezonanţe ar încununa un reportaj generic despre aceste călătorii şi întrevederi, care ar suna cam in felul unui titlu de epopee. Lungul drum al păcii. Eu văd harta acestei acţiuni ca o înmănunchere de voinţe ferme, voinţa a sute de milioane de oameni care au aceleaşi obiective şi visuri, ca noi: pacea, munca constructivă, înţelegerea între popoare. Radu BOUREANU Strălucit fiu al poporului Politica externă a României şi omul care o promovează cu cea mai înaltă competenţă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, se bucură de aprecierile cele mai elogioase pe toate meridianele globului. Recenta vizită pe care delegaţia noastră de partid şi guvernamentală a făcut-o in ţările socialiste ale Asiei se înscrie în lanţul acesta de manifestări politice remarcabile. Am urmărit zi de zi, cum la mii de kilometri depărtare, în ţări de care ne despart doar distanţele, poporul român era reprezentat în tot ce are mai bun, mai frumos, mai curat. Dorinţa românească de pace, de frăţie, de independenţă, de solidaritate, de înţelegere, de edificare a unei societăţi noi, a unei vieţi mai bune, dovezile de înţelepciune românească, nu puteau să-şi afle un alt ambasador decât în persoana tovarăşului Nicolae Ceauşescu, strălucit fiu al poporului român. Sínt mîndru de succesul acestei vizite, sínt de pe acum mîndru de succesul viitoarelor vizite de prietenie, căci sufletul românesc cald, bun şi prietenos este arătat așa cum este el. Victor REBENGIUC De la suflet la suflet s-au interesat toate aspectele excepţional de însemnate ale călătoriei pe care delegaţia noastră de partid şi de stat a întreprins-o in ţările socialiste din Asia. In sufletul unui artist au totdeauna rezonanţă veştile din ţări îndepărtate, ştirile de la prieteni aflaţi pe alte feţe ale planetei, dar de astă dată, aceste ştiri priveau întîmpinarea cu entuziasm şi profundă stimă a solilor noştri cei mai dragi, astfel că ele m-au impresionat intr-un chip ieşit din comun. Avînd, desigur, sentimentul legitim că vorbeşte în numele nostru, al tuturor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a dus, totodată, în acele ţări prietene şi acelor popoare prietene, şi o părticică din sufletul nostru. România face azi o politică înaltă, prestigioasă, de mare vibraţie a ideilor şi, în acelaşi timp, prin personalitatea impunătoare a secretarului general al partidului, a preşedintelui Consiliului de Stat, vorbeşte oamenilor de bună credinţă de pretutindeni, de la suflet la suflet, îmi exprim, cu adincă stimă, acordul deplin faţă de activitatea delegaţiei române, consacrată întăririi prieteniei cu toate ţările socialiste şi restabilirii unei situaţii deplin normale în mişcarea comunistă, şi mă consider, ca cetăţean, ca intelectual, ca membru de partid, părtaş în toate hotărîrile ce au fost luate de această strălucită ambasadă a noastră. Toma CARAGIU