România literară, aprilie-iunie 1981 (Anul 14, nr. 14-26)

1981-04-02 / nr. 14

DIN 7 IN 7 ZILE Politica internaţională a partidului şi statului nostru UN DOCUMENT de semnificaţie majoră adoptat la recenta Plenară a C.C. al P.C.R. este Hotărirea cu privire la politica internaţională a partidului şi statului. Aprobînd in unanimitate politica principială, de pace şi colaborare, activitatea deosebit de intensă pe plan mondial a partidului şi statului nostru şi apreciind că ele corespund pe deplin orientărilor Congresului al XII-lea, intereselor fundamentale ale poporului român, construcţiei socialiste in România, cauzei generale a socialismului, independenţei şi securităţii în lume, Plenara a dat o înaltă apreciere rolului determinant al tovarăşului Nicolae Ceauşescu în elaborarea şi înfăptuirea politicii noastre externe. Ca atare, documentul relevă poziţia şi acţiunile de larg ecou iniţiate de secretarul general al Partidului şi preşedintele României în condiţiile deteriorării grave a situaţiei pe plan mondial, apelurile sale insistente la intensificarea eforturilor pentru soluţionarea stărilor conflictuale, pentru reluarea politicii de pace, destindere şi colaborare. Este ceea ce a contribuit în plus la ridicarea prestigiului şi autorităţii conducătorului partidului şi statului nostru în lume, la întărirea in continuare a poziţiei internaţionale a României socialiste. Se demonstrează astfel cu sporită pregnanţă profunditatea analizei materialist-dialectice şi istorice a proceselor lumii contemporane, spiritul novator şi potenţialul de iniţiativă caracteristice tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ca militant neobosit pentru cauza păcii, libertăţii şi independenţei popoarelor, a securităţii şi colaborării. , PLENARA a dat o înaltă apreciere preocupării permanente a partidului şi statului de întărire şi dezvoltare a relaţiilor de prietenie şi colaborare cu toate statele socialiste, în primul rînd cu ţările vecine, de consolidare a unităţii ţărilor socialiste. Extinderea, în 1980, a relaţiilor României, pe diverse planuri, cu ţările în curs de dezvoltare şi nealiniate este apreciată în Hotărîre ca o expresie a concepţiei privind consolidarea independenţei naţionale a acestor state şi a creşterii rolului lor în rezolvarea" problemelor majore ale contemporaneităţii. După cum, ca o contribuţie însemnată la cauza destinderii, păcii, securităţii şi colaborării internaţionale, în spiritul coexistenţei paşnice, se înscrie extinderea şi diversificarea în continuare a relaţiilor României cu ţările capitaliste dezvoltate. O AMPLA activitate în 1980 a desfăşurat România în cadrul O.N.U. şi în alte organizaţii şi reuniuni internaţionale, contribuind, prin iniţiative politice proprii, la promovarea cauzei destinderii, păcii, dezarmării şi colaborării internaţionale, la soluţionarea echitabilă şi justă, în interesul popoarelor, a problemelor majore care confruntă omenirea. Constatînd aceasta, Hotărirea relevă că o atenţie deosebită a fost acordată problematicii edificării unei securităţi reale şi extinderii cooperării în Europa. Se ştie că România, preşedintele său au avut un rol din cele mai active în pregătirea şi desfăşurarea cu succes a reuniunii din 1975 de la Helsinki şi, apoi, a manifestat o vie şi consecventă preocupare pentru traducerea in viaţă, ca un tot unitar, a Actului final, care să ducă la măsuri efective de întărire a încrederii şi la dezarmare în Europa, să asigure dezvoltarea largă a colaborării economice, tehnico-ştiinţifice şi culturale între statele participante şi continuarea procesului constructiv privind securitatea şi cooperarea. Documentul recentei Plenare reafirmă importanţa deosebită pe care ar avea-o, în acest sens, orientarea eforturilor tuturor ţărilor spre realizarea de progrese pe calea pregătirii şi ţinerii unei conferinţe consacrate consolidării încrederii şi dezarmării pe continentul nostru. DEZARMAREA, în primul rînd cea nucleară, constituie o altă referinţă importantă a Hotărîrii, marcînd că Plenara a constatat cu satisfacţie că, la iniţiativa României, problema îngheţării şi reducerii bugetelor militare a fost înscrisă printre preocupările de mare actualitate ale O.N.U. România a adus o contribuţie însemnată la pregătirea planului de măsuri pentru cel de-al doilea Deceniu al O.N.U. pentru dezarmare (1981—1993) şi la declanşarea procesului de pregătire a celei de a doua sesiuni speciale a Adunării Generale a O.N.U. consacrate dezarmării (1982). O ATENŢIE semnificativă a acordat Plenara eforturilor de plan internaţional ale României, ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru soluţionarea politică a conflictelor şi stărilor de încordare din diverse regiuni ale lumii. Se ştie că iniţiativele şi acţiunile concrete întreprinse în acest scop au fost completate cu propunerile prezentate de ţara noastră, in baza cărora Adunarea Generală a O.N.U. a hotărît să treacă la elaborarea şi adoptarea unei Declaraţii asupra reglementării paşnice a diferendelor, vizind să întărească angajamentul statelor în respectarea acestui principiu fundamental al relaţiilor internaţionale şi să conducă la creşterea rolului O.N.U. în prevenirea şi soluţionarea conflictelor dintre state. EDIFICAREA unei noi ordini economice mondiale pe baza echităţii şi egalităţii, astfel ca naţiunile să devină stăpîne pe resursele lor, să-şi hotărască singure soarta, iar economia naţională să constituie cadrul de bază al progresului economic şi social — este de asemenea evocată in documentul recentei Plenare a C.C. al P.C.R. Document care respiră, în întregul său, spiritul creator al concepţiei şi a activităţii tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în vederea creării unor condiţii internaţionale de pace şi colaborare în cadrul cărora poporul român să-şi poată consacra toate forţele operei de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Şi este — acest document — cu atît mai încărcat de semnificaţie cu cit el poartă amprenta atmosferei de tonică efervescenţă a celei de a 60-a aniversări a Partidului Comunist Român. Cronicar m Hl v'\. iwm wm : ■ :■ % mmmmm mm România literara 1 DIRECTOR : George Ivașcu. Redactor sef adjunct : G. Dimitianu. Scrictar responsabil de redacţia: Roger Campeanu. 1 i $`ty WM - $ 'W0m \ ' 2 România literară Bucureşti • Conferinţe. La Muzeul oraşului Bucureşti şi la Muzeul judeţean din Odorheiul Secuiesc, judeţul Harghita, Vasile Netea a conferenţiat despr probleme actuale ale literaturii române în lumina documentelor de partid. Totodată, conferenţiarul a insistat asupra centenarelor cărturarului Aug. Treboniu Laurian şi poetului Octavian Goga. De asemenea, în sala Dalles din Capitală, George Muntean a vorbit, în cadrul Universităţii culturale ştiinţifice, despre aspecte ale istoriei literare moderne. • „Partid, coloană infinită a ţării“ a fost genericul sub care s-a desfăşurat Festivalul interjudeţean de poezie patriotică, la Casa orăşenească de cultură din Rîmnicu Sărat, la care au participat membri ai cenaclurilor literare din 17 judeţe ale ţării. • întilniri cu cititorii, în cadrul unor seri de poezie dedicată jubileului de la 8 mai, la Şcoala generală nr. 19, la Cenaclul literar „Gh. Şincai“ din Bucureşti şi la Spitalul din Berceni, la Cenaclul de literatură patriotică „V. Cîrlova“, la Cenaclul „Tudor Vianu“ şi Institutul de cercetări al Ministerului Transporturilor, Institutul de geologie din Bucureşti au citit din creaţiile lor Ion Bănuţă, Tania Lovinescu, F.M. Petre, Al. Gheorghiu-Pogoneşti, Ion Larian Postolache, Petre Paulescu, Pan Vizirescu, Ion C. Ştefan, Viorica Farcaş-Munteanu, Ion Mărăcineanu, Stela Serghie, Gheorghe Oproiu, Michaela Orăscu- Tomescu, Petre Protopopescu, Ileana Ursu, Teodor Maricaru, Al. Clenciu, D.C. Mazilu, Horea Vertan, Sin Arion, Victor Hîlmu. • Efigiile partidului. Cenaclul literar „G. Călînescu“ al Academiei a organizat la Institutul de reumatologie un festival literar sub genericul de mai sus. Conferinţa „Rolul educaţiei şi artei comuniste“ a fost prezentată de Ion Potopin. La recitalul de poezie ce s-a desfăşurat cu acest prilej au participat Gheorghe Dinizvor, Petre Strihan, Pan Vizirescu, Dinu Ian- Sculescu, Adelina Cîrdei Jaerte, Anton Popescu, Despina Valjan, Ion C. Ştefan, Eugenia Burduja, Marcela Vrancea, Const. Stihi Boos. Acelaşi cenaclu a iniţiat, la Casa de cultură din Slatina, la Centrul de librării din Caracal şi la Căminul cultural din comuna Osica, festivaluri de poezie dedicate partidului, la care au participat Ion Acsan, Teodor Firescu, Ion Dumitru Neaţu, Niculae Rogogete, Dumitru Nicoliţoiu şi Ion Potopin. • Simpozion. La liceul „M. Eminescu“ din municipiul Buzău s-au desfă- şurat lucrările simpozionului „Lupta revoluţionară a partidului oglindită în literatură“. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de Maria Lazăr, secretar al comitetului judeţean Buzău al P.C.R. Au prezentat interesante comunicări Emil Manu, Marcel Duţă, Traian Cristea, Paul Androne, Hareta Stoicescu, Dumitru Calinic, Elisabeta Dobrin Popescu, Viorica Ungureanu, Gheorghe Ţicu, Elena Iuga, Gheorghe Dudu, Anica Ionescu, Viorela Alexandru. • La Facultatea de limba şi literatura română. In întîmpinarea celei de a 60-a aniversări de la înfiinţarea Partidului Comunist Român, Cercul integrat de etnografie şi folclor a organizat o sesiune ştiinţifică la care au prezentat comunicări studenţii Lidia Grigoriu, Ecaterina Mitici, Ştefan Cîrje, AL Camîcu, Călin Mihăilescu, Prof. Emilia Comişel, Harry Brauner şi interpretul de cîntece vechi româneşti Al. Mica au vorbit despre realizările folcloristicii româneşti din ultimele decenii. Braşov • Recitaluri de poezie patriotică. Asociaţia scriitorilor din Braşov a iniţiat la liceul de filologieistorie din oraşul Sf. Gheorghe şi la liceul industrial nr. 1 din Braşov recitaluri de poezie patriotică la care au participat A.I. Brumanu, Miron Rusu Babian, Daniel Drăgan, Ion Itu şi Nicolae Eftenie. Cluj-Napoca • Prezentări de noi volume. La Casa de cultură a studenţilor din Cluj- Napoca a fost lansat volumul „Studenţii“ (II) de Eugen Zahan, volum apărut la Editura Dacia. A prezentat Liviu Petrescu. • Dialoguri literare. Asociaţia scriitorilor din Cluj-Napoca a organizat la Clubul Tineretului şi laliceul „Ludwig Roth“ din Mediaş dialoguri literare cu privire la poezia şi proza inspirate din activitatea partidului, la care au participat numeroşi cititori. Şi-au dat concursul Ion Lungu, Negoiţă Irimie, Nic. Prelipceanu, Teohar Mihadaş, Grigore Beuran, Petre Bucşa, Ion Mircea, Horia Iupu, George Nimigeanu, Titus Andronic. Craiova • Jubileul 60. Sub acest generic, Cenaclul literar „Condeie muncitoreşti“ din Craiova a prezentat la liceul „Electroputere“ un recital de poezie patriotică. Au citit din creaţiile lor Maria Mitran, Petre Ivancu, Dan Ilienco, Ionel Spinu. Cu acest prilej, a fost lansat volumul „Fereastra de muzeu“ de Petre Ivancu. De asemenea, la căminele culturale din Cioroiaşi şi Bechet s-au desfăşurat şezători literare omagiale dedicate aniversării partidului, la care au fost prezenţi Ovidiu Ghidirmic, Dan Ion Vlad, Petre Ivancu, Nicolae Petre Vrînceanu. Iaşi • „Sub flamurile Jubileului“. Societatea culturală „G. Călinescu“ şi carnitetul municipal de cultură şi educaţie socialistă din oraşul Gh. Gheorghiu-Dej, judeţul Bacău, au organizat, sub genericul de mai sus, o serie de simpozioane, recitaluri de poezie patriotică şi evocări din lupta partidului în ilegalitate, la liceele de filologie-istorie şi de matematică-fizică, la Şcoala generală nr. 5, la o unitate militară şi la sediul Societăţii culturale „G. Călinescu“. Au citit versuri şi proză dedicate zilei de 8 mai: Al. Raicu, invitat de onoare, Constantin Th. Ciobanu, Vasile Butan, Dan Dumitrescu, Gh. Izbăşescu, Valentin Rădulescu, Mihail Spiridonică, Mircea Bănulescu, Viorel Cozma, Ion Mustăţea, Gh. Sterpu. Cu acest prilej, AL Raicu a prezentat, înregistrate pe benzi de casetofon, evocări despre viaţa şi activitatea lui G. Călinescu transmise de Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Ovidiu Papadima şi George Muntean. Participanţii la manifestări au fost prezentaţi de Mihai Ciubotaru, preşedintele Comitetului de cultură şi educaţie socialistă al municipiului Gh. Gheorghiu-Dej, • „Critica literară în contemporaneitate“. La sediul Societăţii culturale „G. Călinescu“ s-a desfăşurat emisiunea-dezbatere pe tema „Critica literară in contemporaneitate“, organizată în colaborare cu Studioul de radio Iaşi. Au participat Virgil Cuţitaru, Const. Th. Ciobanu, Daniel Dumitriu, Dan Dumitrescu, Gh. Izbăşescu, Viorica Mereuţă, Ioan Apetroai, Viorel Cozma, Oct. Miloş, Al. Petrescu, Olimpia Răţoi, Timişoara • Seri literare. Asociaţia scriitorilor din Timişoara a iniţiat seri literare în cadrul cărora au fost prezentate expuneri cu privire la modalităţile de reflectare a indicaţiilor de partid în lucrările literare contemporane. Au urmat recitaluri de poezie patriotică. Au participat la Şcoala generală din Gherteniş (judeţul Caraş-Severin), Anghel Dumbrăveanu, Dorian Grozdan, Mircea Şerbănescu, Marius Munteanu, Gheorghe Zincescu, Ion George Şeitan, la Căminul cultural din Jamu Mare (judeţul Timiş), Anghel Dumbrăveanu, Alexandru Deal, Dorian Grozdan, I. D. Teodorescu, Mircea Şerbănescu, Damian Ureche, Ion Stoica, la căminul cultural din comuna Brestovăţ (judeţul Timiş), Corina Victoria Şein, Vasile Bogdan, Marius Munteanu, Florina Gîldău. De asemenea, a fost lansat un nou volum de poezie la librăria „Ioan Slavici“ din Arad unde Lucian Alexiu şi Florin Bănescu au prezentat culegerea de versuri „Scara interioară“ de Vasile Dan, apărută la Editura Facla. Din activitatea asociaţiilor de scriitori PARTIDUL COMUNIST ROMÂN -60 „Luna cărţii în întreprinderi şi instituţii“ • In prezenţa preşedintelui Uniunii Scriitorilor, George Macovescu, şi a lui Aurel Duca, vicepreşedinte al Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, secretar al Uniunii Generale a Sindicatelor, a numeroşi scriitori, editori, ziarişti, luni 30 martie, la Casa Scriitorilor „M. Sadoveanu“ a avut loc o conferinţă de presă in cadrul căreia a fost prezentat programul acţiunilor incluse în cadrul ediţiei a VI-a a „Lunii cărţii în întreprinderi şi instituţii“ ce a debutat la 1 aprilie. Manifestările respective, integrate Festivalului naţional „Cîntarea României“, sunt dedicate aniversării a 60 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, fiind organizate de Uniunea Generală a Sindicatelor din România, Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste şi Uniunea Scriitorilor. Deschiderea la nivel naţional a acestei acţiuni are loc în preajma Congresului Uniunii Generale a Sindicatelor din România, fiind marcată de inaugurarea unor expoziţii de carte la casele de cultură ale sindicatelor din Baia Mare, Buftea, Gheorghieni, Iaşi şi la cluburile muncitoreşti din oraşele Motru, judeţul Gorj, Lupeni, judeţul Hunedoara, Bucureşti (la uzinele 23 August, „Semănătoarea“, întreprinderea de confecţii şi tricotaje, C.I.L. Pipera), închiderea manifestărilor din acest an se va desfăşura la Hunedoara. Actuala ediţie a „Lunii cărţii în întreprinderi şi instituţii“ va fi structurată în trei decade : 1—10 aprilie — Decada cărţii social-politice ; 11— 20 aprilie — Decaţia cărţii tehnico-ştiinţifice ; 21—30 aprilie — Decada cărţii beletristice. Pe întreg parcursul lunii aprilie se vor desfăşura, în toate judeţele ţării, întilniri ale scriitorilor cu cititorii, in cadrul unor dezbateri, mese rotunde, simpozioane, consfătuiri. In principalele întreprinderi şi instituţii, la o serie de case de cultură, cluburi muncitoreşti, cămine de nefamilişti, librării şi biblioteci vor fi organizate lansări de noi volume, expoziţii de carte şi standuri cu vinzare. • CU prilejul aniversării a 60 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, Uniunea Scriitorilor din R.S.R. şi Comitetul judeţean Vaslui de cultură şi educaţie socia- listă au organizat, la sfîrşitul săptămînii trecute, şezători literare şi întîlniri cu „Fiii meleagurilor vasluiene“ şi cu invitaţi, în cadrul acţiunii, au avut loc vizite de documentare la întreprinderea de prelucrare a lemnului Vaslui, întreprinderea agricolă de stat Huşi. Intreprin- Întîlniri literare derea de rulmenţi Bîrlad, Staţiunea centrală de cercetări pentru combaterea eroziunii solului din comuna Perieni şi Cooperativa agricolă de producţie din comuna Costeşti. La liceul „Gheorghe Roşca Codreanu“, scriitorii-absolvenţi ai acestui liceu şi-au evocat, într-o atmosferă plină de căldură, „anii de ucenicie“. Au participat : Ion Hobana, secretar al Uniunii Scriitorilor, Vasile Bă în judeţul Vaslui Ian, Virgil Chiriac, Virgil Duda, Al. Gheorghiu-Pogoneşti, George Nestor, Costache Olăreanu, Flaton Pardău, Iuliu Raţiu, Valentin Silvestru, Dumitru Solomon, Stelian Vicol, C. D. Zeletin. La manifestare a luat parte tovarăşa Elena Rănceanu, membru supleant al C.C. al P.C.R., secretar al Comitetului judeţean Vaslui al P.C.R., Elena Condrea, preşedintele Comitetului judeţean de cultură şi educaţie socialistă, şi alţi activişti La sediul Comitetului judeţean Vaslui al P.C.R., ei au fost primiţi de tovarăşul prim-secretar Gheorghe Cilibiu, membru al C.C. al P.C.R., care a înfăţişat, într-o cuprinzătoare expunere, activitatea intensă a oamenilor muncii din această parte a ţării pentru înfăptuirea marilor obiective puse in faţa întregului nostru popor de către Congresul al XII-lea al Partidului Comunist Român. Viata literară