România literară, ianuarie-martie 1982 (Anul 15, nr. 1-13)

1982-01-01 / nr. 1

CU FAŢA SPRE VIITOR MULTIPLE sunt aspectele , pe care în 1981 ţara, oamenii ei le-au structurat în devenirea noii istorii pe care o făuresc potrivit legităţilor socialismului ştiinţific. Cu faţa spre viitor, conştiinţa prezentului se dimensionează necontenit, spiritul revoluţionar împletind dialectic entuziasmul constructiv cu luciditatea critică, raportul azi-mume marcînd însăşi dinamica mersului înainte al societăţii noastre. . Programul Partidului, directivele Congresului al XII- lea sînt liniile de forţă ale acestei ineluctabile înaintări, implicînd un vast proces de eforturi colective şi individuale, direcţionate cu precizie la scara naţională ca şi la cea strict locală, proces implicînd, totodată, acea flexibilitate de adaptare prin însăşi facultatea de iniţiativă şi de promovare a noului pe care actuala orînduire îl generează prin chiar condiţia ei de sursă şi finalitate revoluţionare. Precum releva tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în Expunerea la Plenara comună a Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, ca urmare a creşterii forţelor de producţie, a dezvoltării bazei tehnico-materiale, a perfecţionării relaţiilor de producţie şi sociale, in societatea românească s-au produs profunde transformări. România a devenit un stat socialist puternic, cu o industrie modernă şi o agricultură înaintată în plină perfecţionare şi dezvoltare. Toate acestea demonstrează cu putere justeţea politicii Partidului Comunist Român, a liniei sale strategice şi activităţii sale practice, bazate pe aplicarea fermă a principiilor socialismului ştiinţific, a legităţilor generale obiective, la condiţiile concrete ale României. Analizind realizările din primul an al actualului cincinal ca bază trainică a întregului cincinal, secretarul general al Partidului a evidenţiat, totodată, şi neîmplinirile, arătînd că dacă în explicarea acestora intră şi cauze obiective — precum criza energetică şi, în genere, repercusiunile unor grave perturbări în economia mondială, îndeosebi, însă, trebuie constatate cauzele subiective — lipsuri manifestate în activitatea pentru soluţionarea problemelor complexe ridicate de dezvoltarea economicosocială a ţării, într-un asemenea riguros spirit ştiinţific, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a relevat marile obiective şi sarcini ale planului pe anul 1982 privind dezvoltarea industriei socialiste, odată cu prevederile de o deosebită importanţă pentru ridicarea pe o treaptă superioară a activităţii din agricultură, în finalitatea înfăptuirii noii revoluţii agrare în România. •Se ştie că planul pe 1982 prevede creşterea venitului naţional cu 5,1 la sută şi a produsului social cu 4,4 la sută. Pe această bază, a fost trasat cuprinzătorul program de întărire a autoconducerii şi autoaprovizionării teritoriale, de satisfacere intr-o tot mai largă măsură a cerinţelor de consum ale populaţiei. Legiferările respective au fost dezbătute şi unanim aprobate în Marea Adunare Naţională, ele fiind o oglindă fidelă a capacităţii organizatorice şi a spiritului de perspectivă caracteristice conducerii Partidului nostru. Un asemenea spirit, multiplu creator, străbate şi capitolele consacrate, in Expunerea creşterii rolului ştiinţei şi tehnologiei, dezvoltării invâţămîntului şi pregătirii cadrelor, precum şi cei privind ridicarea la o cantate superioară a întregii activităţi ideologice şi politico-educative de formare şi educare revoluţionară a oamenilor muncii. De altfel, se cuvine a menţiona că in anul 1981 a avut loc la Bucureşti cel de al XVI-lea Congres internaţional al ştiinţei desfăşurat sub înaltul patronaj al tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, după cum Bucureştii au găzduit şi ediţia a XI-a a Jocurilor Mondiale Universitare. Tot pe răbojul anului 1981 s-a înscris Conferinţa Naţională a Scriitorilor, înnobilată de înălţătorul Mesaj al tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Expunerea din 25 noiembrie a devenit un document călăuzitor pentru întreaga sferă de activitate, economică, social-politică, ideologică, iar prin capitolul consacrat politicii noastre internaţionale, ea a fundamentat în plus iniţiativa preşedintelui României de salvgardare a păcii, pentru dezarmare, împotriva primejdiei atomice în Europa şi în lume, iniţiativă ce avea să se amplifice la dimensiunile şi semnificaţiile care s-au înscris pe toate meridianele globului ca demersuri de valoare şi eficienţă mondială. S-au conferit astfel noi dimensiuni prestigiului României, ca una din cele mai consecvente şi mai fertile promovatoare ale coexistenţei paşnice, ale sprijinirii destinderii şi cooperării internaţionale, atribute structurale celui mai^generos umanism. fh freamătul căruia păşim cu neţărmurită încredere pragul anului an, 1982, Cp CC . VB ^ „România literară“ SPRE ÎNĂLŢIMI — sculptură de Gh. Iliescu--uimeşti Anul XV, nr. 1, joi 31 decembrie 1981 Saptaminal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România ------------------------------------------------------------------ LA MULȚI ANI| _________| Firul de grîu Peste ogor, ca floarea de cireş îşi cerne cerul fulgii de zăpadă, Şi oricît peste tine au să cadă, Tu, fir de grîu, tot verde o să ieşi. Eşti anul nou de oameni aşteptatul. Oraşul crede-n tine ca-n viaţă, Ţăranul s-a sculat de dimineaţă — Nădejdea-n brazda lui şi-o are satul. Noi, ce-am răbdat atitea veacuri triste, In anul nou ne-am pus mereu credinţa Şi-n pluguşor ne-am răsădit fiinţa, Visînd venirea erei comuniste. De-aceea ni-e zăpadă de cireş Zăpada pe ogor ce-ascunde griul, Ca gheaţa, peşti să nu ucidă unul, Ieşi verde grîu, de sub ogoare, ieşi Mihai Beniuc