România literară, ianuarie-martie 1983 (Anul 16, nr. 1-13)

1983-01-06 / nr. 1

Proletari din toate ţările, uniţi-vâ ! România literară ■ Frumosul şi emoţionantul ceremonial al Pluguşorului, repetat de fiecare dată prin tradiţie in preajma Anului Nou, a reunit joi, 30 decembrie, in faţa sediului Comitetului Central al partidului, sute de copii şi tineri de pe întreg cuprinsul patriei, care au venit să ureze, cu toată căldura inimilor lor, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului, viaţă îndelungată şi sănătate, multă putere de muncă, spre binele şi fericirea întregului nostru popor, pentru împlinirea năzuinţelor sale de propăşire și pace. ! Spre noi împliniri Am intrat în anul 1983 cu forţe unite spre noi şi bogate înfăptuiri. Pentru oamenii muncii de la noi, indiferent de naţionalitate, pentru toată ţara, începutul celui de al treilea an al cincinalului reprezintă trecerea unui prag prielnic realizării unor proiecte şi mai pline de cutezanţă, şi mai rodnice. Aniversind cu adîncă emoţie vîrsta Republicii, ne-am aflat cu toţii uniţi sub acelaşi steag al idealului comunist pe pămîntul patriei străbune intr-un moment de bilanţ, strălucit relevat în Mesajul adresat întregului popor de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. „Măreţele realizări obţinute în anii construcţiei socialiste — a subliniat preşedintele Republicii Socialiste România — demonstrează cu putere justeţea politicii partidului nostru care aplică în mod creator adevărurile generale la condiţiile concrete din ţara noastră, reprezintă o expresie a forţei creatoare a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a întregului nostru popor, care, stăpân pe destinele sale, îşi făureşte în deplină libertate propriul său viitor socialist şi comunist“. întregul Mesaj îmbrăţişează puterea de perspectivă pe care trebuie să o consacre fiecare demers al nostru în contemporaneitate, ca un act de creaţie materială şi spirituală, totdeauna în strînsă legătură cu însuşi procesul unei continue deveniri, un act de reflecţie şi angajare spre un larg orizont al progresului economico-social. Intrăm în anul 1983 cu un program clar de muncă privind dezvoltarea armonioasă economico-socială a ţării în vederea înfăptuirii neabătute a hotărîrilor Congresului al XII-lea, a programelor şi hotăririlor Conferinţei Naţionale a partidului, în centrul activităţii se află realizarea obiectivului strategic, economic şi politic, de trecere a patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, de realizare a unei noi calităţi a muncii şi vieţii în toate domeniile. Cu o deosebită forţă de sinteză, datorită unui pătrunzător studiu al realităţii. Mesajul îmbrăţişează întreaga imagine a dezvoltării noastre, începînd cu sublinierea trăsăturilor caracteristice ale planului unic de dezvoltare economicosocială pe 1983, plan ce prevede pentru producţia industrială un ritm mai înalt decit în primii doi ani ai cincinalului actual, precum şi creşterea mai puternică a producţiei agricole vegetale şi animale, în linia drumului general şi a condiţiilor de înaintare şi mai fermă a patriei noastre spre piscurile civilizaţiei comuniste. Tablouri de esenţă, menite, prin adevărurile lor, să mobilizeze conştiinţele, să dinamizeze voinţa noastră, a tuturor, pentru prosperitatea continuă a României. Analizînd realizările din primii doi ani ai cincinalului ca bază trainică pentru atingerea ţelului Congresului al XII-lea al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a arătat, totodată, şi neîmplinirile, subliniind că dacă in explicarea acestora intră cauze obiective — criza energetică şi, în genere, repercusiunile unor grave perturbări în economia mondială — trebuie constatate, insă, şi cauzele subiective — lipsuri manifestate in activitatea pentru soluţionarea problemelor complexe ridicate de dezvoltarea economico-socială a ţării. Intr-un asemenea riguros spirit ştiinţific, secretarul general al partidului ne-a chemat să facem totul ca anul 1983 să asigure depăşirea unor greutăţi vremelnice, să ducă la realizarea în cele mai bune condiţii a planului de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a poporului. In Mesaj se subliniază rolul ştiinţei, al învăţămîntului şi al culturii, in finalitatea ridicării nivelului de pregătire profesională şi tehnică, pregătirii politice, educării şi formării omului nou — constructor al comunismului pe pămîntul românesc. Prin glasul cel mai autorizat al poporului român, Mesajul e străbătut, totodată, de vibrante propuneri şi chemări adresate statelor, guvernelor, tuturor forţelor politice, tuturor popoarelor pentru ca pacea, colaborarea şi solidaritatea să se aşeze pe toate meridianele globului pămîntesc. Au trecut, aşadar, doar cîteva zile de la acel Moment de la cumpăna dintre ani, de la acel Moment cînd peste toate meleagurile româneşti s-a făcut auzită tradiţionala urare cuprinsă în Mesajul Preşedintelui Republicii Socialiste România prin posturile de radio şi televiziune : ,,Vă urez tuturor, dragi tovarăşi şi prieteni, un an nou de muncă şi împliniri, de succese şi satisfacţii tot mai mari, multă sănătate şi fericire. La mulţi ani!“. Fiecare cuvînt din acest Mesaj prezidenţial a fost ascultat, a fost citit în presa noastră, toate îndemnurile lui fiind receptate de întregul popor cu dragoste, cu neţărmurit devotament, cu hotărîrea unanimă de a îndeplini neabătut Programul partidului. Şi cu aceeaşi firească emoţie, din toată inima, întregul nostru popor a urat tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu . Multă sănătate şi fericire, întru mulţi ani ! „România literară Anul XVI, nr. 1, joi 6 ianuarie 1983 Săptăminal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România Un gigant al chimiei moderne (Paginile 12—13) . Ca boabe de rouă... Bradul cccsa mă bate pe umăr şi tace umbra lui e veşnic deasupra casei mele ne ştiau de demult şi tăcem vorbele lui se depun pe ferestre ca boabe de rouă împrejur e linişte se uită în sus pe umerii lui apasă chiar cerul îmi cedează şi mie o dată pe zi o frîntură de cer o mierlă un nor o nelinişte pacea de miine Nicolae Prelipceanu mm *