România literară, iulie-septembrie 1985 (Anul 18, nr. 27-39)

1985-07-04 / nr. 27

. Angajare patriotică CINSTIREA unui mare eveniment istoric înseamnă în primul rînd o afirmare a permanenţei spiritului şi semnificaţiilor sale, întîmpinînd cea de a 20-a aniversare a Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român, care a marcat in istoria contemporană a ţârii o dată memorabilă, inaugurînd practic o nouă epocă a dezvoltării socialiste, întregul nostru popor îşi exprimă, în limbajul concludent al faptelor, hotărîrea neabătută de a continua amplul proces economic şi social desfăşurat în aceste două decenii eroice, ridicînd totodată la un nivel superior, corespunzător etapei şi exigenţelor actuale, aşa cum au fost stabilite la Congresul al XIII-lea, activitatea din toate domeniile şi sectoarele vieţii societăţii româneşti. O fermă angajare patriotică, de esenţă revoluţionară, însufleţeşte această voinţă, al cărei caracter unanim reprezintă expresia cea mai înaltă a ataşamentului întregii noastre naţiuni faţă de partid şi faţă de secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ale cărui orientări, indicaţii şi iniţiative constituie concepţia călăuzitoare a acestei epoci, cu îndreptăţire numită „Epoca Ceauşescu“. Formată în procesul însuşi al grandioaselor înfăptuiri şi al transformărilor profunde ce jalonează spectaculos această epocă, o nouă conştiinţă socială se manifestă vibrant şi plenar, găsindu-şi cea mai puternică întrupare în hotărîrea de a se realiza obiectivele şi programele de dezvoltare multilaterală a ţării fixate de Congresul al XIII-lea al partidului, în spiritul nou, înaintat al unei concepţii revoluţionare despre viaţă şi muncă, despre societate şi despre lumea contemporană, oamenii muncii din România de astăzi, întregul nostru popor s-au angajat cu fierbinte patriotism într-o vastă operă de edificare a propriului viitor, de asigurare a progresului şi prosperităţii patriei. „Scopul suprem al întregii politici a partidului nostru — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu —, obiectivul esenţial al orînduirii noi este asigurarea bunăstării materiale şi spirituale a poporului, crearea unui înalt grad de civilizaţie a vieţii celor ce muncesc, realizarea aspiraţiilor de demnitate, libertate şi fericire a omului, înflorirea multilaterală a personalităţii umane, valorificarea sa plenară, în interesul propriu şi al întregii societăţi. Orînduirea socialistă îşi propune să plămădească un om nou, cu un larg orizont de gîndire şi înţelegere, capabil să descifreze sensul legilor obiective ale dezvoltării sociale, să participe în cunoştinţă de cauză la făurirea istoriei, să-şi făurească în mod liber şi conştient propriul său destin. Tipul uman nou pe care vrem să-l făurim în societatea noastră trebuie să se caracterizeze prin pasiune pentru munca creatoare, printr-un înalt spirit de răspundere faţă de interesele generale ale colectivităţii, printr-o ţinută morală aleasă, printr-o elevată viaţă spirituală“. Marea operă de dezvoltare socialistă multilaterală a ţării, proces istoric de impresionantă amploare, foarte complex, desfăşurat sub conducerea partidului, in conformitate cu un îndrăzneţ şi vast program socioeconomic, ale cărui prevederi merg pînă la sfîrşitul acestui mileniu, implică astfel, ca element fundamental, şi edificarea unei conştiinţe sociale noi, revoluţionare, înaintate. Forţa mobilizatoare a acestei noi conştiinţe, la formarea căreia cultura, învăţămîntul, arta, literatura îşi aduc o importantă contribuţie, se vădeşte astăzi pretutindeni în ţara noastră, în entuziasmul cotidian al faptelor de muncă, în participarea largă, democratică a maselor de oameni ai muncii la desfăşurarea întregii activităţi sociale şi economice, în unitatea şi coeziunea întregului popor, în manifestarea sentimentelor de deplină adeziune faţă de politica partidului, faţă de concepţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu. La baza acestei noi conştiinţe se află, ca o garanţie a formării şi dezvoltării sale, un profund, însufleţit şi intens sentiment patriotic. BRĂDUŢ COVALIU : Pentru pacea lumii România literară" Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! România literară Anul XVIII, nr. 27, joi 4 iulie 1985 Săptăminal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România27 Fiul _____Ida . ORASE IN ANII CARE VIN (Paginile 12—13) ■I—«WWW M1NM I— I —MMMClf———————B————————————W—BM Pentru viaţa planetei ■ ACI fost in istorie momente în care războiul a cuprins o mare parte a lumii. In acest secol 20, omenirea a trecut prin două războaie mondiale. Ultimul a adus mari dezastre in viata popoarelor şi răni deschise au rămas şi-acum , urmările catastrofalului război declanşat de fascism nu s-au sfirşit. Sunt puţine locuri pe globul pămintesc din care să nu se ridice încă fumul durerii, fiindcă dacă printr-o aşezare n-au trecut tancurile, războiul a smuls de acolo oameni tineri aruncindu-i sub roţile lor in altă parte a lumii. Şi dacă cel de al doilea război mondial trezeşte şi acum suferinţe, chipul său fiind dintre cele mai înfiorătoare — lagăre ale morţii, ciuperca atomică distrugătoare, boli şi copii orfani in întreaga omenire — un al treilea război ar fi nimicitor, nimeni nu şi-ar mai putea aminti de el, nimeni nu l-ar mai putea descrie sau evoca, pentru că nimeni n-ar mai exista. Pacea a fost dintotdeauna o condiţie esenţială a bunei convieţuiri intre oameni şi popoare, pacea a fost mereu ameninţată de-a lungul istoriei omenirii, dar acum orice ameninţare la adresa păcii înseamnă o ameninţare la adresa vieţii pe Pămînt. Pacea a devenit acum o problemă fundamentală a planetei, viitorul însuşi al lumii, în accepţia cea mai directă, depinzind de soluţionarea ei. Avînd în vedere gravitatea acestui pericol, poporul român şi-a manifestat neabătut şi in nenumărate rinduri hotărîrea fermă de a acţiona in direcţia asigurării păcii şi a dezarmării. România socialistă, prin iniţiativele strălucite ale preşedintelui său, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi-a dobindit o temeinică reputaţie internaţională, de ţară care militează suţinut şi activ pentru menţinerea păcii in lume, pentru găsirea celor mai bune căi şi mijloace de a înlătura definitiv războiul din viaţa popoarelor. La plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a dat o nouă expresie voinţei de pace a poporului nostru, făcind o profundă analiză a situaţiei existente şi chemind, cu o înaltă responsabilitate umanistă, la mobilizarea tuturor eforturilor omenirii pentru apărarea păcii. Situaţia extrem de gravă, încordarea, cursa fără precedent a înarmărilor nucleare pot fi înlăturate dacă toate popoarele planetei se vor uni spre împlinirea acestui imperativ de prim ordin : pacea ! Există încuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la Plenară o chemare memorabilă care, prin formula şi adevărul conţinut, are valoarea unei certitudini. Preşedintele României cheamă, în numele poporului român, pe toţi cei ce doresc liniştea planetei, „să facă tot ce pot pentru pace şi dezarmare, oricît de puţin. Şi fiecare organizaţie, fiecare om pot face cite ceva pentru a apăra pacea, pentru a întări dezarmarea pe planeta noastră !“ Fiecare organizaţie, fiecare om ! Pentru că fiecare organizaţie, fiecare om pot face cite ceva pentru a apăra pacea ! Chemarea este a conducătorului partidului şi ţării noastre, chemarea este a noastră a tuturor , putem salva pacea, putem apăra munca, putem apăra viaţa ! Vasile Băran KAI TIRGY