România literară, ianuarie-martie 1986 (Anul 19, nr. 1-13)

1986-01-02 / nr. 1

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! România literară Anul XIX, nr. 1, joi 2 ianuare 1986 Suprammal editat de Uniunea Seriiosilor din Republica Socialista România CU FAŢA SPRE VIITOR DINTOTDEAUNA emoţionant, momentul trecerii dintr-un an în altul capătă, de fiecare dată, semnificaţii tot mai ample, determinate de împrejurările concret-istorice ale existenţei colective şi individuale. Oricît ar fi de variate în fireasca lor multiplicitate, speranţele, năzuinţele, gîndurile de mai bine, proiectele şi visurile tuturor se îndreaptă în aceeaşi direcţie, avînd un solid numitor comun a cărui existenţă incontestabilă este expresia unităţii şi a solidarităţii obşteşti, a specialităţii înţeleasă ca esenţială convergenţi de suiiţi, de preocupări şi de sensibilitate. Este o pulsaţîe„martmnă şi generoasă, prin care se manifestă în mod specific vitalitatea de fond a colectivităţii. Bilanţurile ce însoţesc sfîrşitul de an şi perspectivele prefigurînd viitorul fuzionează astfel într-o fundamentală aspiraţie a tuturor, element hotărîtor al continuităţii, dar şi al voinţei şi al necesităţii de înnoire. Este ceea ce simbolizează cu pregnanţă trecerea de la 1985 la 1986, de la ultimul an al unei etape care se încheie acum la cel dinţii al alteia noi, ce se inaugurează sub semnul mobilizator al năzuinţei constructive de progres, civilizaţie şi pace. Forma cea mai cuprinzătoare şi mai concretă, dar avînd reverberaţii profunde în sfera înţelesurilor generale, a acestui moment de confluenţă o reprezintă încheierea cincinalului 1981—1985 şi intrarea în cincinalul 1986—1990. Privind cu mîndrie în urmă, la realizările obţinute în toatecompartimentele vieţii economice, sociale şi culturale, avem totodată adînc temei să privim cu încredere şi mîndrie viitorul, însufleţiţi de amplele şi cutezătoarele proiecte ale istoriei ce va veni. „încheiem anul 1985 — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului la tradiţionala urare de An Nou a tinerei generaţii — cu rezultate însemnate în dezvoltarea patriei noastre. încheiem, în acelaşi timp, cel de al 7-lea cincinal de dezvoltare economico-socială, cincinalul în care Dunărea a căpătat o nouă ieşire la mare, prin darea în funcţiune a Canalului Dunăre-Marea Neagră. Dacă numai această realizare am fi înfăptuit-o în acest cincinal — şi tot am putea spune că, intr-adevăr, poporul nostru a obţinut minunate realizări. Dar, în industrie, în agricultură, în ştiinţă, în cultură, în ridicarea nivelului de trai material şi spiritual — deşi a trebuit să învingem multe greutăţi — am obţinut realizări însemnate, care au ridicat patria noastră pe noi culmi de progres şi civilizaţie, pe o nouă treaptă a construcţiei socialiste“. Imagine amplă şi elocventă a măreţelor înfăptuiri ce jalonează această perioadă înscrisă în cadrele majore ale epocii istorice deschise de Congresul al IX-lea al partidului, chipul nou al patriei socialiste se înfăţişează în acest moment de tradiţională sărbătoare ca o mărturie impresionantă a voinţei unui popor de a-şi edifica o viaţă nouă, liberă,demnă şi independentă. Unitatea de nezdruncinat a întregii naţiuni în jurul partidului, al secretarului general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ataşamentul patriotic şi dăruirea revoluţionară a tuturor oamenilor muncii manifestate prin activitatea eroică şi avîntată de zi cu zi constituie garanţia îndeplinirii planurilor şi programelor ce prevăd înaintarea continuă a României, spre alt viitor pe care îl construim noi înşine, în spiritul acestei neabătute hotărîri, prin care se exprimă vibrant şi însufleţitor conştiinţa colectivităţii noastre socialiste aşa cum s-a format în anii glorioasei epoci contemporane, avem deplină încredere în realizarea celor mai înalte şi mai îndrăzneţe aspiraţii. Cu această convingere păşim în anul 1986, nouă treaptă spre viitorul luminos al patriei. „România literară" (SIS -TO fr . Intrăm in anul 1986, in noul cincinal — al 8-lea — cu un program minunat, elaborat pe baza hotâririlor Congresului al Xlll-lea al partidului, care asigură intrarea României intr-o nouă etapă de dezvoltare, trecerea de la stadiul de ţară socialistâ în curs de dezvoltare la cel de ţară mediu dezvoltată, care va situa poporul şi ţara noastră la un nivel mult mai înalt de dezvoltare, în toate domeniile de activitate. Avem tot ceea ce este necesar şi, mai presus de toate, o minunată clasă muncitoare, o minunată ţărănime, intelectualitate, un minunat popor, care a demonstrat, în anii construcţiei socialiste, că, stăpin pe destinele sale, ştie să-şi făurească o viaţă nouă, liberă, aşa cum o doreşte, că este ferm hotărit să facă totul pentru a-şi asigura viitorul socialist şi comunist, liber şi independent, în rîndul naţiunilor libere şi independente ale lumii. Prima urare pentru noul an este aceea ca anul 1986 să ducă la o înseninare a vieţii internaţionale, la risipirea norilor grei ai războiului, la lichidarea armelor nucleare şi să triumfe raţiunea, să triumfe măsurile de dezarmare şi de pace ! . De aici, de la Comitetul Central al partidului, adresez încă o dată întregului nostru popor cele mai bune urări de succes, de împlinire a tuturor dorinţelor de mai bine ! NICOLAE CEAUŞESCU (Din Cuvintarea rostită duminică, 29 decembrie, in fata sediului Comitetului Central al Partidului ‘ Comunist Român) CO