România literară, aprilie-iunie 1986 (Anul 19, nr. 14-26)

1986-04-03 / nr. 14

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! România literară SA TRIUMFE RAJIUNEA! . O COINCIDENTA cu semnificaţii majore privind noul destin al poporului român face ca în 1916, declarat Anul Internaţional al Păcii — iniţiativă printre autorii căreia se numără şi România — să sărbătorim, în plină primăvară, 65 de ani de la făurirea Partidului nostru Comunist, partid care şi-a înscris de la început pe stindardul său lupta pentru o lume a păcii. De-a lungul întregii sale istorii, Partidul Comunist Român a privit pacea ca o condiţie fundamentală a edificării noii societăţi, cadrul firesc în care oamenii pot să muncească urmîndu-şi în linişte destinul şi împlinirea nobilei năzuinţe de progres. Pacea înseamnă triumful raţiunii. Pămîntul gîndeşte prin oameni şi pe pămînt trăiesc miliarde de oameni. Dar tot pe pămînt se investesc sume uriaşe pentru perfecţionarea armamentului nuclear, adică, în realitate, pentru „perfecţionarea“ morţii generale, sinistră idee pusă pe seama menţinerii echilibrului de forţe : pace prin înarmare ! Pace prin dezarmare ! — acesta este Apelul poporului român, un apel la acţiuni de cea mai înaltă responsabilitate către toate popoarele planetei pentru salvgardarea vieţii. De zece ori s-ar putea ucide chiar acum întreaga omenire, într-atîta s-a mărit cantitatea mijloacelor de distrugere acumulate în decursul acestui nefast proces al înarmărilor şi experienţelor nucleare. „Pornind de la realitatea existenţei armelor nucleare — se arată în Declaraţia-Apel a F.D.U.S. —, a multiplicării şi perfecţionării lor rapide. Frontul Democraţiei şi Unităţii Socialiste apreciază că în Anul Internaţional al Păcii este necesar să se intensifice acţiunile pentru trecerea la dezarmare nucleară, pentru eliminarea rachetelor nucleare cu rază medie de acţiune în Europa şi de pe alte continente, pentru reducerea şi lichidarea tuturor armelor nucleare, pentru oprirea oricăror acţiuni de militarizare a spaţiului cosmic“. Fără pace nu numai că nu se poate construi o viaţă mai bună, dar, în condiţiile războiului nuclear, ar dispărea cu totul de pe planetă chiar viaţa. Declaraţia-Apel a Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste din Republica Socialistă România se încadrează, aşadar, firesc, în lupta pentru pace a partidului nostru şi are sensul profund umanist al tuturor acţiunilor de politică externă românească, al numeroaselor propuneri şi iniţiative ale preşedintelui Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Problemă fundamentală a epocii noastre, de rezolvarea căreia depind în mod clar soarta şi viitorul întregii comunităţi umane, pacea se cere apărată pretutindeni, în mod activ. Este de aceea necesar ca Anul Internaţional al Păcii — cum sublinia în Cuvîntarea sa secretarul general al partidului la Plenara Consiliului Naţional al F.D.U.S. — „să determine acţiuni şi înţelegeri concrete, reale în direcţia opririi cursei înarmărilor, a dezarmării şi asigurării păcii !“. „înţelegem bine — se arată un Cuvîntare — şi nu ne facem nici o iluzie — că acest an nu poate să determine soluţionarea tuturor problemelor grave care s-au acumulat de-a lungul multor, multor decenii,dar am dori ca acest An să marcheze trecerea la o politică nouă, de la confruntare la o politică de soluţionare a problemelor pe calea tratativelor, la o politică de dezarmare !“., Pacea înseamnă triumful raţiunii. Şi este limpede pentru orice gîndire omenească sănătoasă, că dimensiunile la care au ajuns astăzi arsenalele militare, ca şi tendinţele din ultima vreme de militarizare a cosmosului, creează o ameninţare gravă la adresa păcii pe Pămînt. Declaraţia Apel conţine tocmai această vibrantă chemare : „Să facem să triumfe raţiunea şi înţelepciunea politică, să învingă voinţa popoarelor de a trăi în pace, într-o lume fără arme şi fără războaie Vasile Bâran La Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 12 aprilie 1936 Simbolul demnităţii Prin tot ce astăzi ţara semeţ îşi poartă-n lume, Prin tot ce-n ea se-arată în chip strălucitor, Partidul scrie trainic istoriei temeiuri Pentru prezentul falnic şi mîndrul viitor. Aflăm, prin el, în toate o dîrză hotărîre Şi-un ideal pe care prin vreme l-am purtat, Menit să se-mplinească acum, în anii noştri, De cînd sub steag de August ni-i drumul luminat. Prin el, partid al ţării, partid al naţiunii, Spre comuniste piscuri noi aripe ne cresc, El ne-a sădit în inimi şi-n cutezanţa noastră Simbolul demnităţii pe plaiul românesc. , Viorel Cozma _______________ Anul XIX, nr. 14, joi 3 Septemvar editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România Stegar al destinului istoric al poporului român (Paginile 4—5) Omagiu Ni-i vatra primitoare şi străveche, Rotundă pline-a sufletului bun, Cu datinile ce nu au pereche, Pierzîndu-se în timpul cel străbun. E apărată doar prin drepte lupte Şi răzvrătiri în contra împilării. Martirii din genunile abrupte, Dau viu o nouă-aureolă ţării. Şi neamul încă visuri ample strînge Din tot avîntul zilelor de glorii Şi împliniri trecutului de singe intrate-n vaste cronici şi istorii. E astăzi larga muncii demnitate Şi cutezanţa faptului deplin, Ce-o suie către piscuri avîntate Şi-i rotunjeşte marele destin ! Octav Sargeţiu