România literară, ianuarie-martie 1987 (Anul 20, nr. 1-13)

1987-01-01 / nr. 1

• th mss*j Proletari din toate ţările, uniţi-vâ ! România literară Anul XX, nr. 1, joi 1 ianuarie 1987 Săptăminal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România .« V.e**. 5 p . U REŞ .in URARE ROMÂNEASCĂ De Anul Nou ce vine cu nimburi noi pe frunte purtind pe umeri toga ţesută din ninsori întreaga ţară-n pacea colinelor cărunte se-mbracă în lumina cohortelor de sori. Acum, înseninată, iţi proiectează-n vreme fiinţa din fiinţa istoriei de azi ca să transcrie-n cartea-mplinirilor supreme lumina din lumina poporului viteaz... Poporului şi ţârii, de Anul Nou, urare , din mii şi mii de glasuri din inimi care bat să fie pace, pace, cu-adîncă-nfrigurare urează Bărăganul şi muntele Carpat şi apele ce sunt brăţări de-argint in vale trezorerii sublime urează in hambar belşugul să inalţe coloane triumfale dintr-un hotar eroic la celălalt hotar ! Şi le urăm puterea poporului deplină să se reverse-n visuri din care-n ţară cresc victorii noi in marea partidului lumină din calda-ngemânare de suflet românesc. Precum o poartă-n suflet să batâ-n soare ora un Fiu şi-o Fiică-a ţârii - ai timpului titanic şi le urăm cu verbul sonor amindurora in epoca de aur, a păcii : „La mulţi ani !* Ion Potopin * * WC 4M AN NOU, REPUBLICII AN NOU, La multi ani, Republicii 1 Gândul evocator se împleteşte cu urarea fierbinte de progres necontenit, prosperitate, pace, linişte creatoare, adresată, înainte de toate, minunatei şi milenarei noastre patrii, acum, cînd a intrat în cel de-al patrulea deceniu de existenţă ca Republică. De la altitudinea începutului de an 1987, cît de strălucitor şi măreţ, legitimat de fapta poporului şi de istorie, ne apare edificiul ale cărui temelii se hotărau în acel efervescent final de decembrie 1947 ! Sînt înglobate aici, într-o operă nemuritoare, gîndirea şi aspiraţiile întregii Românii care, înflăcărată de cutezanţa lucidă, revoluţionară, a partidului, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, înalţă pe pămîntul străvechii noastre ţări, mereu înnoită, societatea socialistă multilateral dezvoltată. Niciodată generaţiile de creatori de bunuri materiale şi spirituale din ţara noastră, oameni ai muncii din cele mai diferite domenii, nu au avut într-un mod atît de acut înălţător sentimentul că aparţin unei singure generaţii, ca în aceşti ani denşi de ev nou, comunist. Ne simţim unii lingă alţii, într-o unitate de monolit în jurul partidului, al încercatului său conducător, prin ceea ce am înfăptuit, înfăptuim şi vom înfăptui. Sub acest semn al unităţii şi continuităţii muncii şi luptei pentru accelerarea progresului multilateral al ţării — pe plan economic, social, cultural —, al înnoirilor destinate a ridica pe o treaptă superioară întreaga noastră viaţă, omagiem Republica la aniversarea ei, păşind în noul an al devenirii noastre socialiste. Ducem cu noi, în anul în care intrăm, o bogată zestre de izbînzî, o vastă experienţă, purtăm avuţia de muncă eroică a unui întreg popor conştient de sine însuşi, de istoria şi valoarea lui, turnată în bronzul convingerii că singurii în măsură sa asigure viitorul fericit al ţării, să-i apere şi fructifice statura spirituală, să-i adauge noi dimensiuni şi valori sîntem noi înşine, poporul român, cu nesecate izvoare de înţelepciune şi talent, cu inepuizabile resurse creatoare, cu vaste rezerve de energie şi îndrăzneală, puternic dinamizate de politica profund patriotică şi clarvăzătoare a Partidului Comunist Român. Intrăm, astfel, în anul 1987, cu nestrămutată mîndrie în capacitatea noastră de a ne fi ales calea cea mai fertilă de dezvoltare, metodele de a da viaţă planurilor şi năzuinţelor, de a ne păstra pururi vie însuşirea de a voi şi crea spre fericirea patriei şi poporului român. Această vibraţie intensă, în centrul căreia se află chipul de azi şi de mîine al ţării, răsună pretutindeni în România anului 1987, dă însăşi dimensiunea de adîncime şi amploare a vastului şi înaltului efort constructiv, angajînd practic, cu pecete de destin şi configuraţie morală, existenţa fiecăruia dintre noi. Este un firesc omagiu adus patriei să repetăm adevărul fundamental al vieţii noastre că sîntem noi înşine în munca pentru ţară. Că ne legitimăm noi înşine menirea de fii ai acestor pămînturi, închinîndu-le întreaga putere creatoare. Anul în care intrăm este un vast teritoriu de afirmare a omului prin activitatea sa pusă în slujba materializării programelor complexe, ştiinţifice, adoptate de cel de-al XIII-lea Congres al Partidului, prin ducerea mai departe, pe culmi superioare, a operei constructive, prin participarea în mod practic la perfecţionarea vieţii social-economice a patriei, ca propria noastră viaţă. Este — acesta — un spaţiu uman profund şi generos, propice exprimării omului în plenitudinea conştiinţei sale, un tărâm al rostirii valorii şi competenţei, ca miez incandescent al lumii pe care o făurim. An Nou, Republicii ! An Nou cu urări din adîncul sufletului închinate Partidului Comunist Român, secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu ! An Nou cu urări după străvechea datină, tuturor fiilor acestui pămînt! An Nou cu urări de multiple și eurexatoane împliniri, nepieritorului spirit creator care luminează, peste timp, istoria României contemporane mulţi ani ! inia literară"