România literară, octombrie-decembrie 2003 (Anul 36, nr. 39-52)

2003-10-01 / nr. 39

România literară« Apare săptămînal sub egida Uniunii Scriitorilor Editată de Fundaţia România literară cu sprijinul Fundaţiei Anonimul 1 -7 octombrie 2003 (Anul XXXVI) O pagină de poezie de Ana Blandiana pag. 22 -23 Informaţii şi comentarii despre manifestările festivalului ■ literatură pag. 8 „M-am trezit în plină noapte şi l-am văzut pe hogea Yusuf Irsmambet făcându-şi mica spâlâtura rituală şi apoi prostemnându-se adânc, lovindu-se cu capul de podea. Deşi închinăciunea se petrecea în cea mai adâncă linişte, cred că ea mă trezise. Ceea ce nul reuşeau nici cei mai straşnici sforăitori, nici bătrânii care se dădeau jos greoi, ameţiţi de somn, hâţânând paturile de fier, pentru a se târî la tinetă, nici gardienii care manevrau din când în când vizeta de metal) pentru a ne supraveghea, reuşea micul om al lui Allah prin rugăciunea lui ce se înălţa în celulă delicată ca un fluture. Mă trezeam şi-l priveam îndelung cum îşi vărsa câteva picături de apă în căuşul mâinii, cu câtă grijă îşi muia degetele în apa aceea, cum îşi trecea apoi degetele abia umezite peste obraji, pe creştet, pe braţe până la cot, atingându-şi în cele din urmă picioarele până la glezne. Abluţiunea aceasta, mai curând simbolică decât reală, căci apa era, în camera aceea din Gherla, pe sponci şi nu aveam dreptul fiecare la mai mult de o căniţă-douâ pe zi, se repeta înaintea fiecărei rugăciuni, cea din zori, de la amiază şi de seară, a bunului musulman. Când l-am surprins pentru întâia oară rugându-se noaptea, m-am prefăcut de îndată că dorm, ca să nu-1 stânjenesc. îl fericeam, însă, în sinea mea, căci mie, creștinului, nu mi-ar fi trecut niciodată prin gând să-mi rup o părticică, fie cât de mică, din noaptea atât de odihnitoare, pentru a mă închina Domnului. Hogea Irsmambet, jertfea Preamilostivului o parte din odihna atât de necesară trupurilor noastre sleite.”) senson către editorialist Domnule Manolescu. Citesc mereu „România literară”, de cînd era Gazetă. Aveţi aici un pix atomic, pur şi simplu, pe Mircea Mihaeş. Bravo, bravo, bravo lui! Aşa ceva mai rar, „mai rarissim”, iarăşi bravo lui! De altfel cred că aţi remarcat o chestie „anapoda”: cei mai la obiect, mai lucizi şi mai inteligenţi comentatori de politică sunt scriitorii. Vreţi exemple? Vă dau. Doamne: Ileana Mălâncioiu, Elena Ştefoi, Ana Blandiana, Tia Şerbanescu. Domni: Mircea (Mihaeş, Dinescu, Cărtârescu), Horia Patapievici, Andrei Pleşu, Florin Iaru, Nicolae Manolescu, Octavian Paler (mai demult) ș.a. (continuare în pag. 31) LE Biblioteca Județeană MUREŞ ▼ti.