România Pitorească, 1989 (nr. 1-12)

1989-01-01 / nr. 1

ROMÂNIA PITOREASCĂ REVISTĂ LUNARĂ EDITATĂ DE MINISTERUL TURISMULUI POP SIMION redactor şef IUSTIN MORARU redactor şef adjunct CORNEL BOZBICI secretar responsabil de redacţie IN EXMWM EDIŢII ALE REVISTEI ÎN LIMBILE ENGLEZA, GERMANA ŞI FRANCEZA Redacţia: Str. Gabriel Peri nr. 8 Bucureşti, sector 1 , cod 70 148, telefon 59 74 74 Preţul unui abonament este de 15 lei pe trei luni, 30 lei pe 6 luni şi 60 lei pe un an Cititorii din străinătate se pot abona prin ROMPRESFILATELIA — sectorul import-export-presă P.O. Box 12 201, telex 10376, Bucureşti, Calea Griviţei nr. 64—66. COPERTA I: Semne bune anulare! Fotografie de NATALIA DUMITRU Prezentarea grafiei: SORIN POSTOLACHE Tiparul executat la Comb. poligrafic „Casa Scinteii“ Bucureşti Preţul unui exemplar: 5 lei 2 ■ ROMÂNIA PITOREASCA 1 La Sinaia, cu maeştrii bucatelor Cum se ştie, din doi in doi ani are loc concursul profesional, devenit de-acum tradiţional. Cel mai bun bucătar, cofetar-patiser şi ospătar, organizat de Ministerul Turismului în colaborare cu C.C. al U.T.C. şi Uniunea sindicatelor din comerţ, turism şi cooperaţie. Destinat tinerilor, menit să le sprijine afirmarea în profesiunea aleasa, şi să le stimuleze efortul creator, dorinţa de autoperfecţionare, concursul începe printr-o largă participare de masă, în finala pe ţară urmînd să ajunga cei mai buni dintre cei mai buni in 1988, finala s-amut la Sinaia intre 7 şi 9 decembrie, gazdă fiind O J.T. Prahova Cu doi ani in urma, la finala concursului desfăşurata la Băile Felix, maestrul in artă culinara Heinrich Zeck aprecia că „aceste concursuri sunt binevenite, ele luminind talentele deosebite şi creind o emulaţie profesionala de care pot beneficia si cei cu state vechi in meserie, căci fantezia tinerilor este inepuizabila si stimulatoare ..." O incitanta sugestie, careia O.J.T. Prahova i-a dat, din proprie iniţiativă, o remarcabila înfăţişare, organizînd — în saloanele restaurantului şi cofetăriei Internaţional" — în paralel cu obişnuita expoziţie de artă culinară a concurenţilor şi propria sa „Gastrorama prahoveana aflată la a VI-a ediţie. Participanţii la concurs au putut admira operele unor maestri in arta culinara ca Eugen Poseft,de la restaurantul „Central" din Ploieşti (în special, un jigou de batal cu fasole alba sau elegantul rulou de batal cu legume), km Moacă, de la restaurantul sin.n.-m „Montana" (curcan umplut cu fructe şi ruladă vînătorească, intre altele) sau Boeru Constantin şi confraţii săi mai tineri Gelu Nicolae şi Ion Ghiauş, de la restaurantul „Sinaia" (crap umplut cu nuci şi muşchiul umplut cu creier şi legume, specialitatea casei), standuri elegante şi cu adevărat reprezentative mai avind restaurantele „Internaţional" şi„ Orizont", iar la cofetărie — laboratoarele „International", „Montana" şi „Piatra Arsă". O lume foarte veselă şi bogat colorată s-a constituit in expoziţia preparatelor de bar din subsolul „Internaţionalului“, unde şi spectacolul barului de noapte este îmbundaţit şi mult îmbogăţit faţă de anii trecuţi. Nu putem incheia această parte fără a remarca eforturile deosebite ale O.J.T Prahova („permanenţa" fiind asigurata de directorul adjunct Ion Teodorescu si irmosul maestru in artă culinara Constantin Moacă), care a ştiut sa desfăşoare, şi cu aceasta ocazie, o buna propaganda turistică. Revenind la concursul propriu-zis, trebuie spus de la bun început că la proba piectică — care, de fapt şi de drept, ar trebui să fie hotaritoare — cei care au ieşit in evidenţa au fost bucătarii; în acest domeniu se vede că s-a muncit mai serios, unii concurenţi pregătind acasa, de citeva ori, piesa la alegere" (spre exemplu, Adina Prepeliţă, de la „Intercontinental" Bucureşti, piesa sa, terena de iepure in cruţă, fiind un model de măiestrie sau cum aprecia Dumitru Burtea, preşedintele Asociaţiei Bucătarilor şi Cofetarilor, „către asemenea preparate, excelent prezentate, trebuie să tindem"). Mai slaba a fost prezentarea în concurs a cofetarilor-patiseri şi a ospătarilor, incit unii specialişti au pus sub semnul întrebării calitatea pregătirii în unităţi a concurenţilor, la unele oficii judeţene de turism manifestîndu-se formalism sau chiar dezinteres faţa de acest concurs, atit de necesar pe plan profesional. De altfel, zone turistice importante şi oficii judeţene de turism cu mari posibilităţi şi forţe — de pildă, O.J.T. Alba, O.J.T. Arad, O.J.T. Neamţ sau O.J.T. Timiş — nu au avut nici un reprezentant pe podiumul de onoare. Cum se va vedea lista ciştigatorilor oferă, ea însăşi, tabloul organizatorilor de turism care au înţeles sâ-şi pregătească cum se cuvine echipele de cont curenţi Precizăm că departajarea finala s-a făcut în cadrul unui concurs cu public, modalitate care a putut ridica unele obiecţii şi chiar stîrni nemulţumiri, dar care — graţie şi prezentatorului Ionel Stoica redactor la Televiziunea Română — a reuşit sa pasioneze un numeros public, lată laureaţii, pe care îi felicitam călduros: • Cel mai bun bucătar: Teofa Turea (O.J.T. Prahova) — locul I; Adina Prepeliţă (Intercontinental Bucureşti) — tolul II Ştefan Bercea (O.J.T. Braşov) — tocul III Gheorghe Cosma (O . T. „Carpaţi" Braşov) şi Ion Babteş (I.T.H.R Bucureşti) — menţiuni. Au mai fost distinşi: Maria Popescu (O.J.T. Gorj), pentru cel mai tînăr participant; Dumitru Matache (Centrul de perfecţionare a cadrelor), pentru originalitate şi Romulus Soldubwi ( I.T. Maramureş), pentru punctaj la proba practică • Cel mai bun cofetar patiser: Carmen Dumitriu (I.T.H.R. Bucureşti) — locul I: Constanţa Ghinea (Centrul de perfecţionare a cadrelor) — tocul II: Valeria Ionescu (O.J . Iaşi) — tocul III: Doina Tamaş („Intercontinental" Bucureşti) şi Florica Popa (O.J.T. Bihor) — menţiuni. Premiul pentru cel mai tînar concurent — Daniela Irimescu (O.J.T. Suceava), pentru creativitate — Maria Ion (O.J.T. Prahova) şi premiul juriului — Olguţa Coman (O.J .T. Buzău). a Cel mai bun ospătar: Marian Stepanian (O.N . Litoral) — locul I; Nicolae Dumitrescu (I.T.H.R. Bucureşti) — locul II: Eleonora Pardău (O.J.T. Suceava) locul III: Ion Bucur (O.J.T Cluj) şi Nicolae Farcaş (ONT. „Carpaţi" — Braşov) — menţiuni Au mai fost distinşi: Iulian Jecu (O.J.T. Tulcea), — pentru cel mai tînăr concurent. Iulian Huştiu („Intercontinetal" Bucureşti) — pentru îndeminare, şi Vasilica Iile (O.J.T Prahova) — premiul juriului Ar urma, ne place să credem, ca toţi cei distinşi la finala concursului profesional de la Sinaia să găsească acasă, in unităţile pe care le-au reprezentat, un climat stimulator, de afirmare a talentului pe care l au dovedit, căci — să nu uitam— şi ei înseamnă primăvara turismului românesc, buchetul de bune promisiuni pentru anii viitori... • La sfirşitul lunii decembrie a avut loc tradiţionala conferinţă de presă a agenţiecehoslovace de turism CEDOR, un ..eveniment binevenit, aşteptat totdeauna cu plăcere — după cum aprecia tovarăşul Costache Zmeu, adjunct al ministrului turismului — cu atît mai mult acum. in pragul lui 1969, un an in care creşterea circulaţiei turistice intre România şi Cehoslovacia urmează să marcheze un spor important, de circa 25% faţă de 1988" După o interesantă expunere privind programele de dezvoltare a turismului cehoslovac, cu referiri mai amănunţite la noutăţile marcate din structura hotelieră a capitalei cehoslovace. Praga. dr Peter Kopecky, reprezentantul firmei CEDOK la Bucureşti, a răspuns întrebărilor ziariştilor şi organizaţiilor de turism din ţara noastră A urmat un cocteil oferit de agenţia CEDOK in salonul verde al complexului hotelier „Parc", din cadrul manifestărilor ocazionate de CENTENARUL EMINESCU — '89. Redacţia „Clopotul" din Botoşani iniţiază, impreună cu organizaţiile judeţene de sindicat, U.TC Şi pionieri. Comitetul judeţean de cultură şi educaţie socialistă şi consiliile oamenilor muncii din întreprinderile judeţene, concursul de creaţie publicistică Ce-ţi doresc eu ţie dulce Românie“, deschis tuturor condeierilor din întreaga ţară, care doresc să aducă astfel un omagiu marelui geniu naţional şi patriei române. Nu sunt limite de virsta, studii, profesiune. Se poate aborda orice gen gazetăresc, prin care să se reflecte influrrea României in anii construcţiei socialiste, iubirea de istorie a poporului nostru, frumuseţile pâmintului românesc, străbătut cu pasul şi cu sufletul de Emnescu. Se pot trimite corespondenţe pentru concurs pînă la 31 mai 1989 inclusiv. Producţiile gazetăreşti demne de interes vor fi publicate in ,,Clopotul", intr-o rubrică specială, dedicata concursului, începind din luna ianuarie 1989 Un juriu, format din personalităţi ale ziaristicii româneşti contemporane, va acorda premii Adresa: Redacţia „Clopotul", Botoşani, Bvdul Mihai Eminescu nr. 91, cod 8800 • Clubul de turism montan şi educaţie turistică „Floarea de colţ“, care fiinţează de 11 ani pe lingă Universitatea cultural-ştiinţifică din Bucureşti, a deschis de curâmd un curs de iniţiere în alpinism, adresat in special tineretului. La acest curs predau monitori de înaltă calificare sub îndrumarea maestrului sportului in alpinism Dan Vatescu; lecţiile teoretice se ţin bilunar, la sediul clubului din strada Batistei 14 (miercurea, ora 17.30) Absolvenţii cursurilor, după un examen rguros, primesc „insigna de alpinist“, iar cei mai buni pot trece in cluburi specializate, pentru a realiza performanţa in acest sport al curajului. • La Predeal a avut loc ediţia a XII-a a „Cupei comerţului", o manifestare sportiva intrata de-acum în tradiţia acestei staţiuni, care o găzduieşte odată pe an Au luat parte peste 400 de concurenţi, care s-au întrecut la următoarele discipline sportive: cros, îndeminare, şah, popice, înot, tenis de masă, sanie. Clasamentul general arată că cei mai buni sportivi lucrători în comerţ şi turism sunt din Municipiul Bucureşti (locul I), jud. Braşov (II) şi jud. Prahova (III), fata şi numele cîtorva ciştigători, pe probe: Zolten-Irimia Radoca, Bacău şi Octavian Galăţeanu, Vaslui (cros); Ion Enache, Buzău şi Aurica Diaconescu, Suceava (şah); Gheorghiţa Stoichiţi, Braşov şi Victor Raham Rihn, (popice); Cssebe Cziszsr, Bihor şi Viorica Dragu, Bucureşti (tenis de masa); Simion Alb, Braşov şi Ileana Cincu, Braşov (înot); Sava Misăilă, Braşov şi Violeta Roman, Bucureşti (sanie). Cu prilejul împlinirii a 70 de ani de la unirea Transilvaniei cu România a fost aşezată o placă omagială pe cel mai inart virf din Carpaţii româneşti —Moldoveanu (2544 alt) Placa, din marmura, pe care este incrustat un text aniversar, a fost purtată şi prinsă pe stincă de un echipaj al Agenţiei BT.T Bucureşti format din Mariana Tâncu, Anca Iordache, Victor Raicu, Gheorghe Paunescu, Uviu Branga şi Virgil Mazilu. • La Izvorul Mureşului, Biroul de Turism pentru Tineret a organizat o întîlnire de lucru cu ghizii montani de la agenţiile B T.T. din toată ţara. Au avut loc schimburi de experienţă, proiecţii de diapozitive din Carpaţi, ample discuţii despre asigurarea unei circulaţii pe munte in deplină siguranţă şi despre creşterea eficienţei educative a excursiilor montane, precum şi aplicaţii practice în teren, in legătură cu felul în care se pilotează corect grupurile de turişti. • Comisia municipală de Turism-Alpinism din Bucureşti,în colaborare cu Casa de cultură a studenţilor, a organizat în luna decembrie o suită de manifestări cultural-educative, închinate turismului un simpozion, proiecţii de diapozitive şi filme, recitaluri de versuri, expoziţii închinate unor mari cluburi de drumeţie, carii turistice, protecţiei mediului, echipamentului de munte Desfăşurate de-a lungul a trei zile, aceste manifestări au atras sute de iubitori ai muntelui şi naturii. • Reînnoirea dragostei dv. pentru revista România pitorească se numeşte simplu şi exact: ABONAMENT 89 Fiţi prevăzători şi abonaţi-vă de urgenţă, pentru a avea Foaia pentru minte, inimă şi drumeţie, în casele dumneavoastră!