Romanulu, ianuarie 1867 (Anul 11)

1867-01-15

ROMANULU 15 IANUARIE. 43 se trata cu d-lui pentru iluminarea capitalei cu gadu aeriformu. Consiliul chipzuiesce că căndă comuna va dispune de fonduri și va avă necesitate de asemenea lucrări se se ie in considerația și acesta. Se comunică consiliului adresa d-lui ministru ală agriculturei, comerciului și lucrâriloru publice No. 6704 prin care fice că doresce a ave unu responsu categorică décá se mănține sau nu piața sf. Constantin-Vodă, ca în casă d’a se mănține pe séma comunei urmăzâ sâ și indemnisese pe d-na Ciocaneii de dreptulu ce va fi arende. Asupra căreia consiliul a decide a se respunde d-lui ministru că procurau ’i s’a mai comunicații și prin adresele No. 9240 și No. 10055 comuna nu se cunosce datare, nici nu póte respunde vr’uă despăgubire d-nei Ciocaneîi, ca una ce nu i-au causată daună; cătu insă pentru piața Constantin-Vodă, ea este deja regulată prin adresa d-lui ministru de Culte No. 61434. Se pune in vederea consiliului raportul sub-scrisă de D. architectualu comunei și D. N. Mexențian, inginerii, prin care arată că In broșura întitulată: Desbaterile consiliului comunale și unde sunt imprimate și actele despre concesiunea Godilor s’a observată de d-lor că între actele acelei concesiuni s’a scăpată din vedere a se trece și raportul d-loră No. 36 din 17 Fevruarie anulă cerinte și care ar fi interesată forte multă pe publică, pe legiști și pe ómenii tehnici din țară ca una punctă principale ală călcarea contractului de concesionară și se ruga a se publica și menționatulă raportă. Consiliul decide se se publice și acelă raportă ca suplimentă la broșură. Asupra petiției d-lui Ilie Stelnicianu prin care arăta că luăndu cu contractă prăvălia de măcelărie No. 19 din piața Ghica pe termenă de uuă ană ; din causa concurenții ce se face acestui articolu de îndestulare, numitulă se vede în neputință d’a plăti chiria și cere ca ori se i se scadă chiria prăvălii său se i se declare contractulă anulată pentru viitorii. Consiliul avândun vedere că pentru închirierea acelei prăvălii este una contractă în regulă și care urmăză a fi respectată, chipzuiesce ca dacă la termenulă ratei numitură nu o va respunde, atunci conformă condițiilor contractului, se va licita prăvălia dinuoă în comptulă reclamantului. Se pune în vederea consiliului relațiunea d-lui arcitect» ală comunei asupra petiției d-lui Theodorache Petrescu, prin care am cerută permisiune a clădi pe locul ă seă din strada Cndărari, relațiune prin care d. architect dice că casa d’asupra căreia voiesce a clădireelamantulă este situată pe linia ce arătă pe plană retrasă și în liniă cu casele noe din drepta și în stânga făcute cu retragere, și dupe regulament» construindu, urmă să a se mai retrage cu 1/2 stînjinî pe linia albastră, însă cu acestă modă alinierea stradei se diformă dă. Consiliulă chibzuindă asupra cestiunii, decide ca reclamantulă se se tragă la linia prevenjută prin regulamentă. Te comunică consiliului adresa dlui ministru ală Cultelor și Instrucțiunii publice prin care arătă că Măria sa Principele Domnitoră, bine-voind a Încuviința suma de 6000 lei spre a se cumpera pene și carne și a se distribui la servoanl cu ocasia serbătorilor, nascerii Domnului nostru Isusu Christos și rugá pe d. Primară a însărcina doue adjutore ale Primării ca împreună cu d. Generală Davila se prij— măscă citata sumă și s’o întrebuințeze pentru scopulü pretată mai susu. Consiliul o numesce cu acestă însărcinare pe d. Hernia și C. Panaiot. Se pune în vederea consiliului peța mai multor proprietari de pe strada sănții Voevoiji, colorea Verde prin care ceră a fi aperați de plata pavagiului ce datorăză comunei, făcut: pe a proprietățile d-loră în anul« 1850, 854 și 1866 pentru cuvintele ce arătă. Se redă și lucrările din dosar» urmate în acestă cessiune între cari este și hotărîrea ministeriului de control prin care refusă d’a se plăti acele sume de casa comunale, ci se se refuiasca de proprietarii respectivi prin analogia Consiliulă, în facia acestor lucrări și în considerațiune că banii ce se ceră suntă pentru paragială făcută mai ’nainte de punerea în lucrare e legei comunale, chipzuiesce ca urmărirea asupra reclamanților se’și urmeze cursulă. Se pune în vederea consiliului petiția dlui Dem. Bibescu, prin oara se slănge că acumă mă ană cu acesta inundații, viindă gărla mare, i s’afl derimat« uă prăvăliă ce avea clădită pe oculă seă lăngă gârlă după măsura dată de fosta municipalitate, fără a i se da vre uă despăgubire și cere ca acumă se i se rescumpere acea prăvăliă ori prin bani săi prin vreună ocă comunale de aceiași valore.— Se citescă lucrările anteriore din dosarul respectivă, după care s’a pusă la cale dărimarea acelei prăvălii. Se vede din acele lucrări că Ioculăi care era situată acea prăvăliă este una srăma publică și dânsa o fostă clădită vremelnicesce după chiară cererea reclamantului. Consiliul pentru aceie motive respinge cererea d-lui Bibescu. Se pune în vederea consiliului raportulu d-lui Ion Capșa, conductorul din serviciulu tecnic ală comunei, prin care arătă defectele lucrării pasagiului de pe strada Germană, contractată cu d. Spinca și cere se se publice expunerea sea în acestă cestiune. Consiliul avândö în vedere că acestă cestiune este deja terminată, trece la ordinea țilei. Se pune în vederea consiliului petiția d-ei Săftica Mulțăsca prin care cere voia a deschide uă chiristigiă pe Ioculă seu din suburbea Brezoana. D. Doctoru latropolu este de părere că, fiindă că piuă acumă nu este una regulamentă pentru acăsta, se se devoiă pînă se va lua uăotărîre generale; prin aceste permisiuni ce se vor da se se prevădă că personele ce vor deschide asemenea chirestigii, vor fi supuse regulamentului ce se va face. Consiliul aprobă opiniunea d-lui Iatropolu. Se pune în vederea consiliului petiția mai multor proprietari de pe strada Herăstreu, prin care arătă că se vedu executați de către perceptorul comuna de a plăti oă sumă de bani pentru reparațiunea pavagiului de pe josa stradă făcută în anul 1864, și ceru a fi aperați de acestă plată. Consiliul, avându în vedere că în aceit timpui era în datoria d-ioră a plăti comunei pavagele ce se făceau pe din naintea proprietățiloră d-loră, respinge cererea. Se comunică consiliului raportulă d-lui arhitectu ală comunei împreună cu oă listă de bisericile ale căroră curți mai permită imormântărî și ale cărora nu, după diipzuirea consiliului într’una din ședințele săle trecute. Consiliul o numesce pe d. Costache Panaiot, membrulă seu, ca se observe lista d-lui architectu și se de relațiune consiliului cu modificațiunile ce va face. Se pune în vedere consiliului adresa d-lui ministru de interne pe lăngă care se alătură o petițiune subscrisă de 546 neguțiători, relativă la desființarea șatreloră, maghernițelor» și a umbrareloră făcute de particulari în raionulu capitalei, asupra căruia consiliulă a vându în vedere că mai din nainte s’a însărcinată architectura ca«pitalei d’a două relațiune în privința aceloru construcțiunî, chipzuiesce a se amăna, pînă ce se va primi raportul din partea d -lui spre a se regala și acesta după disposițiile generale ce se voră lua pentru piețe. Se comunică consiliului petiția d-lui Alexandru Corlătescu, prin care arătă că perceptorulă comun ale ’să eșecula pentru plata taxei a cinci cai, da órece d-luin’a avută de cătă numai doui după comă se constată prin dovada ce presintă și cere a î se primi taxa numai pentru cei doui. Consiliul desbătăndă asupra cererii numitului a decisă ca numai acestă cerere se se respingă fără și cele ce voră mai veni pe valoră teză d’acestă categoria. Se pune în vederea consiliului relația ca d-lu architectuală comunei prin care arătă abaterea d’b.i Ștefen Stănscu, chiriașulă cămpului Filareta, prin tăierea trestiei de heleșteă și care s’a prețuită la guma de lei 324. Consiliulă decide a se cere numitului se respundă acea sumă de bani, și la casă de împotrivire din partea i sa se intenteze procesă la tribunalul poliției. Se comunică consiliului nota d—lui Radu Ionescu, fosta consilierü ală comunei, prin care arătă că însărcinată din partea consiliului a face parte într’uă comisiune numită de d. ministru de interne spre a cerceta casa poliții precumă și starea sergenților de di și de nópte, supune și resultatul cercetărilor săle. Consiliul o numesce pe d. Arion ca se mediteze cestiunea și se refere consiliului. Se pune în vederea consiliului relațiunea d -lui architectu dată asupra petițiunii d-lui Iacovencu prin care, pentru motivele aretate, cere a se modifica taxa unui ioc de imormântare cea luată la cimitirul« Șerban-Vodă. Consiliul chipzuiesce a se respunde categorică numitului ca în termenă două lună se arete de voiesce a posede aceiă locă, căci după expirarea acestui termen« se va considera că consimte la primirea locului întregii pa perpetuitate și va fi urmărită la plata baniloru. Se pune în vederea consiliului petițiunea întreprindetoriioru acciseforă, prin care arătă că după petițiunea d-loră de mii înainte asupra măsurei luate de guvernă pentru poprirea tutorii poverneloră din țără ce distilăză rachiu, că aă »ratată pagubele la cari suntă supuși și au cerută a se lua măsuri pentru scăije mântură d-ioră dîn prețură cu care au luată $isa întreprindere și reîppnescă disa cerere. Consiliulă avându în vedere că cererea reclamanțiloră s’a otârîtă mai înainte, trece la ordinea ziliei. Se pune în vederea consiliului petițiunea confesorelui Matache Protopopesciî de la cimtirulu Șerbastă-Vodă prin care arătă că rei i se cere a plăti și pentru mormintele reposatului Iancsi Donescu și C. Moru, căci de și le este rudă, dără sănțiasca nu dispune de câtă de ună singură mormântu ală copiilor sei, și pentru care se roagă a fi aperatu de plată fiindă fără mijloace. Consiliulă chipzuindu, decide a se declara Ioculă preotului Matache de la cimitirul» Șerbanu -Vodă pentru dece ani și a i se cer eplata conformii taxei din Regulamentă. Se comunică Consiliului adresa d-lui Ministru de Resbotă cu No. 8,851, prin care arată că dăndfi Locotemțiilelui Drugănescu adresei Primăriei ce i s’a trămisă, a primită respinsă că datoria de lei 1066 par. 32 nu o recunosce fiindă că nu are înmormântată pe nimeni în cimitirul Șerbanu-Vodă și nici că a cerută vr’uădată de la Primăriă vr’unu loc de înmormântare, asupra căreia Consiliulă chipzuiesce a se cere îngrijitorului cimitirului a da deslușiri de numee personei ce posede acela locă, de vreme ce d. Drugănescu declară că nu l’a avută nici vădată. Ședința se aidică la 4 V4 PRIMARUL COMUNEI BUCURESCI. La 24 din curenta lună Ianuarie, se va ține 1i citați una in sala ședințeloră consiliulă Comunală pentru închirierea celor 4 gherete ce s’a adus» și s’a așiedată pe piața numită S. Anton și care închiriere se face pe timpuri de acumă pînă la finele anului 1867. Aceste gherete se închiriază pentru vondare de articole de hrană, cum pentru pâine, carne, fructe, flori și altele de asemenea felă, afarâ de marfă de manufactură care este proprilâ cu totul» dupe votulu consiliului Comunală* Doritorii d’a lua cu chiriă una s’aă mai multe din fisele gherete, suntă invitați se viă la Primăriă în ziua arătată mai susü la arpédĭ, spre a se face iscusțiunea și adjudecațiunea dupe rîndu ălă. P. Primarul» Ant. I. Arion, No. 502., ianuariă 12, 1857. Prin Inșciințarea cu No. 7868 de la 21 Iuliă expirată înserată în Monitorulă oficiată din anulă aspirată No. 161 Primăria a invitată pe toți părinții, tutorii, j stăpînii, Maiștrii și ori-care alte persone din Capitală, vor fi avendu sub îngrijirea D-loră copii de ambele sexe, ca se se conforme cu disposibiile art. 31, 32, 33, 34, 35, 36 și 37 din legea Instrucțiunei publice, adică de a trimite copii regulată la scoală, cu părere de ren ânsă amu luată informațiune că, în mare parte acestă măsură nu se vede îndeplinită de d-loră, șt tindă că acestă neglijență din partele constitue o abatere din dispositiunile egii, sub-scrisulă invită din nou pe toți acesti domni, ce au sub îngrijirea loră copii de ambele sexe, ca se grăbăscă ai trimite la scöla, căci la din contra Autoritatea Comunale va fi nevoită a recurge la masurile prescrise de lege adică a’I supune la plată de amendă. P. Primarulă, C. Lapati, No. 497, ianuarie 12, 1867. Fiindăcă, în urma licitațiunii ținută la Primăriă în de la 10 ale curentei pentru darea cu întreprindere a intrețînerei și cultivarea grădînei da la Biserica Sf. Gheorghe Nucu, pe termenii de umană săăd , trei, afară de horticultorii ce s’aă presentată la concurență, s’aă aretată și fți doritori cari aă propusă predum mai avantagiosa pentru casa Comunale; sub scrisură pe de o parte am decisă d’a se ține o altă licitațiune la 23 din curenta lună, iar pe de alta publică acăsta spre solința tuturoră că, orîcine va fi doritorii d’a se insercina cu acestă întreprindere, dupe condițiunile respective, se vine la Primăria în arătata <fi pe la amiații pregătiți cu garanții în regulă pentru concurență. Doritorii pot veni și mai nainte în cancelaria Primăriei, secțiunea Tehnică, spre a vedea consițiunile acestei întreprinderi. P. Primar: C. Lapati, No. 495 ianuarie 12, 1867. La 31 ianuarie curentă se ține licitațiune în localul Primăriei la 12 ore pentru închirierea hanului galbenă dîn suburbia Cișmăua Mavrogheni, proprietatea bisericei Sf. Vineri noă, de la 23 Aprîîiă anulă curentă înainte pe termenă de doui ani în contură fostului chiriașă răposatul Coristandin Stan, după condițiunile cu cari a fostă închiriată numitului și cari se potă vedea de doritori în orice di și oră de lucrare. P. Primară A. I. Arion. No. 346, Ianuarie 10, 1867. Pentru săparea și curățirea albiei Rîului Dămbovița pe partea despre piața Comunale pe o lungime de 20 stânjeni și adâncime depă jumătate stânj, încependă din drepta podului Bazaca și pănă la proprietatea d-lui loan Gheorghiu, se va ține licitație în sala ședințeloruluiȘi nilul n .1. .. .2.» din curenta Inna Iuar =>. Se publică dacă acesta spre știința tuturoră ca doritorii d’a se însărcina cu expusa operațiune conformiervisului dată de d !»» Arhitect» alu Capitalei, se vie la P nuărie su «relata di la 12 ore pn gâ iți cu giranții valabile pentru concurența. P. Primar 6. Lapati. No. 366, Ianuarie Îl 187N După cererea făcută la Municipalitate de dlor Proprietari cirective crai cu toculă publică de lângă biserica Sf. Constantin puiórea Verde, d’a se înfința pe acesă locă uu piația publici, în care se se vînda obiecte de mărcare și dupe relațiunile împreună cu planul de situație date de d-na 'Arhitectă alu Comunei fiindă acăsta cestiune în deliberarea Consiliului Comunale în ședința de la 23 a-bre avuta espirată, Consiliulă avîndă în vedere arătă lucrările făcute mai dinainte în a căsb cată și opiniunea d-lui Arhitecția admisă cererea d-loră reclamanți pentru înființarea discipeție în care se se vîndă obiecte de mâncare ără definitiva ei regulare se se facă când se voră lua asemeni disposițiuni pentru tote cele alte pietre. Acesta sub-scrisulă o publică spre știința tuturoră și una cu osebire a acelora ce voră voi se vîndă pe dinsa piatră obiecte de mâncare. P. Primară C. Lapaty, No. 371, ianuarie 11, 1867. ----—--—-Declarațiile de căsătorie făcute înaintea ofițerului stării civile din circumscripția 2-a, colorea galbenă de Li 2 pănă la 8 ianuarie. D. Nicolae Tache, ortodox, de ani 24, cărciumară din suburbia Cișmelii, fiu ală d-lui Tache Ștefan și ală d noi Maria Ștefan din aceași suburbie cu d-ra Maria Constantinescu, ort. de ani 18 din aceași suburbie, fiică a d-lui Constantin loan și Manda loan decedați. D. loan Michăiescu, ort. de ani 25, comersantă din suburbia Sf. Vasile, fiul ală d-lui loan Cioclea și ală d-ei Dobra Cioclea decedați cu d-ra Emilia Georgescu, ortodoxă de ani 17 din aceași suburbie, fiică a d-lui George Georgescu decedată, și a d-ei Marghiala Nicolescu din aceași suburbe. D. loan Nicolaă, ortodoxă de ani 29 profesia liberă, domiciliată In suburbia Pitar Moșu fiulu ală d-lui Nicolae Nicolaă și alu d-ei Maria Nicolaă decedați cu d-ra Elisa Rozloslovsky, catolică de an 27 domiciliată cu numitulă, fiică a d-lui Carl Rozloslovsky și a d-ea Sophia Rozloslosky decedați. Declarație de căsătorie făcute înaintea ofițerului civilă circumscripțiunea 5a colorea Negră, de la 28 Decembre pănă la 9 ianuarie. D. Dumitru Lățaru, ortodoxă plugar june din suburbia Delea nouă, cu d-ra Ileana Țone din comuna Colintina dist. Ilfovă. Stan Dumitru Neve, ortodox cismar, june din suburbia oborn ncă cu d-ra Sănca sin Anghel Enuși din disa suburbie. Micail Nicolae ortodoxă, june, funcționară, din suburbea Udricani, cu d-ra Irina Iordache Atanasiu din suburbea St. George noă col. roșie. Costache Ion Tudose, ortodox precupeții, june din suburelea vechiă cu d-ra Florea sin Suță Gheorghe dulgeru din suburbea oboruncă. D. Ghiță Christea ortodoxă morară, june din suburbea oboru noă, cu d-rr. Dobrița Stan din jisa suburbe. D. Vasile Radu, ortodoxă, măcelarii, din suburbea oboru noă cu d-ra Ioana Oancea, ortodoxă, jună, din suburbe. Precupeți vechi colorea galbenă. D. Pandele Gheorghe, ortodoxă, june, căntâreță din suburbea Popa Nan, cu D ra Elena Popăscu, ortodoxă din suburbea Dobrotășc», colorea albastră. D. Gheorghe Manea Radu, ort. june croitor din suburbea obornncă cu d-ra Stana sin Dumitru veduvă, de ăntăiul soția din suburbea Iancu.