Romanul, ianuarie 1899 (Anul 43, nr. 268-290)

1899-01-15 / nr. 277

TELEFONUL ROMANULUI D’abia azi am eșit din casă Să vezi cum am slăbit... Cât p’aci să fac voiagiul etern. D. I. V. D. N'am putut veni. Am auzit că ai petrecut bine la 7 Ianuarie. Ce mai face primăria ? A. INSTITUTUL fITETEOaOLdGTc ^” București, Mercuri 73 Ianuarie st. n 1899 ora 12 ziua Înălțimea barometrului la ora 75.83 Temperatura aerului +2 .8 Vîntul apropo liniștit Starea cerului, senin. Temperatura mod de era +11. Temperatura minimă de astăzi —4 Temperatura la noi a variat între CI și —5'. * * * Timpul s’a încălzit simțitor pretutindeni. Îngheț a fost foarte puțin în cîteva localități. Eri temperatura s'a ridicat în mare parte a țărei peste 12 grade ; la Baia de Aramă și T. Severin ea a ajuns la 16 grade. La Bacău și Craiova a fost dimineața ceață, iar în multe părți brumă groasă. Barometrul destul de ridicat se menține aproape staționar. Astăzi timp frumos și cu totul liniștit dimineața brumă foarte groasă și îngheț slab. Prin urmare, buna voință există, dacă ea se asfiză într’un mod greșit, acesta este cu totul altceva, și dacă aceste plantațiuni noi ce se fac, nu merge pe calea nouă de reconstituire, causa eate puținele cunoscințe a podgorenilor, în acesta cultură, și acesta nu se repară prin introducere capitalelor. Faptul că viile noastre, ar fi plantate rar, de cît ar încăpea pe un hectar. Aceasta nu ni se pare de loc întemeiat, deoarece aceasta este sistemul nostru de cultură, și mai ales în toată partea de la Buzea, înspre Moldova, unde se practică tăerea lungă și cultura în formă de umbrelă. Acolo e vie Încordată prea ca o masă de pînză unde coardele sunt înțesate și legate una de alta pe araci. In cît privește în Muntenia, acolo ele sunt plante mult mai dese, cu cît practică cultura în rînduri și se aplică o tăere mai scurtă. Un alt punct care trebue discutat este următorul: tot în acea propunere ni se spune că pentru un hectar de pămînt, ui se avansează o sumă de 1.500 lei, pe 30 ani, care zice — că va fi suficientă pentru plantarea întreținerea unui hectar de vie pînă în anul al treilea. Pentru această sumă, vom plăti pînă la al patrulea an 8 ° C, dobîndă la dobîndă adică în anul I vom plăti o dobîndă de 120 lei, în al doilea 129 60, în al treilea 139 97 și în al patrulea 151 18, cea ce ar face în total 540 75. Care adaugat la capitalul împrumutat, am avea la începutul anului al 5-lea de cînd se începe plata anuităților, o datorie de 2040 75 ° o la hectar, iar pentru restul de 26 ani vom plăti creditului 8’ l, sau cîte 168-37 pe fiecare an amortisment și dobînzi, cea ce ar face lei 4377-62, care adăugat la datoria din anul al 51ea ani plăti creditului suma de lei 641837 pentru un hectar. Trebue să arătăm de la început că un asemenea credit ar servi de preferință propietarului mijlociu de la 2-5 hectare, apoi propietarilor mari, căci cei pînă la 2 hectare creditul îi lasă la o parte, sau pe seama statului. Cum se face împrumutul ? Să presupunem că creditul sa constituit, cel care avea să și replanteze via, face o cerere de împrumut la credit el numește o comisiune de espertisă și ce constată? Să presupunem un propietar de 5 hectare pâmînt liber Cît valorează acest pămînt ? 600-800 lei hectar, va să zică 5 hectar face 3000-4000 lei Ce dă creditul ? doua treimi din această valoare, sau 2000-2666-66. Ei bine cu această sumă, nu putem replanta nici 2 hectare, și ne-am pus hipotecă tot pămîntul sau poate chiar casa și crama. Chiar presupunînd, ca replantarea unui hectar și întreținerea în anul al treilea, ar costa 1500 lei după cum se propune, cea ce nu ni se pare a fi realizabil, după cum vom vedea mai departe. Cu ce vorm continua întreținerea în anul al 4 lea și al 5-lea an, pînă cînd vom avea o recoltă avantagioasă, cu care se facem față acestor cheltueli plus beneficiul. Să ne întrebăm cît costă replantarea unui hectar de vii ?. Cel puțin după încercările ce sa făcutt pînă azi și după mesuile luate, ca pâmîntul să fie desfundat, la cel puțin 60 cm. Desfundul unui hectar de pămînt, costă cel puțin 600-800 lei considerat cîte 6-8 bani metru pătrat făcut cu casmaua (hîrleții). Ni se va zice poate, că desfundatul se va face cu plugul și ar costa mult maieftin apoi cîte din aceste pămînturi sunt accesibile ar fi desfundate cu plugul și cine ne procură acesta mijloc. Mai în general pămînturile cu vii sunt împrțite, și altele în accesibile a fi de fundate cu plugul și nu cred că această cheltuială se va reduce mai mult ca un lac/ Pentru un hectar de vie, nu trebue cel puțin 400 de altole de viță dacă le plantăm la 1 m 50 și în pătrat, și cine procură aceste vițe ? Tot creditul cu suma de lei 200 jinial) cea ce ar face costul vitelor 800 lei. (Va urma) Ultime informațiuni Direcțiunea căilor ferate a luat următoarea disposițiune pentru călătorii care schimbă drumul în timpul călătoriei: Dacă noua destinație e pe aceiași direcție destinația pentru care an bilet, li se va percepe taxa pentru direcție decât acea pentru care an bilet, li se va percepe taxa pentru totă distanța ce vor avea de străbătut de la punctul unde sau oprit și până la noua stație de destinație. Din Cotnari se telegrafiază că biserica din Hodora a fost prădată alaltă ori de o bandă de hoți cari au luat toate vasele sfinte și celel’alte odoare de argint și aur. Autoritatea comunală s’a pus în urmărirea hoților. In Brașov a încetat din viață d-na Ion Bran de Lemeny, unul dintre șefii mișcarei romînești de peste munți de la 1848. In timpul de la 9 — 14 August 1899 inclusiv, se va ține la Baden al șaptelea congres veterinar internațional. Un comitet s’a instituit și în București, la școala superioară de mediticină veterinară, pentru a primi aderările la acest congres. Focul a isbucnit de la această cofetărie și înaintează cu mare iuțeală. Ajutoarele pompierilor sunt insuficiente. Parchetul face cercetări. Se crede că însuși d. Zacopolu a pus foc, deoarece era încărcat de datorii și era amenințat de faliment. Panica în oraș date de îndescipsibilă. In ședința de Joi, Camera va lua în discuție proiectul de lege al sindicatelor agricole. Rețeaua telefonică care leagă orașul Constanța cu reședințele subprefecturilor va fi în curînd mărită, pentru a lega toate comunele din județul Constanța între ele și cu orașul de reședință. Avocații din capitală au decis să înființeze un club al lor. 1) Aceasta se vede din cuprinsul acelei propuneri, căci ea oferă statului 1.000 000 Vite, considerat prețul la 200 lei min. ROMANUL Acest club va fi organizată în genul celui al Tinerimei. Era nu va avea nici o culoare politică ci va fi numai un loc unde membrii biroului să se poată aduna spre a se distra. Un incediu groaznic a isbucnit azi dimineață și amenință să cuprinză tot orașul. Au fost cuprinse de flăcări magazinele de mobile al d-lui Radner, de porcelanuri al d-lui G. Popescu, casa Samuel Goldner și cofetăria d-lui Em. Zacopola. Camera validat alegerea D-lor Deputați Edghica Bălănescu, Victor Lecca și Costovici. La 2 Martie se va judeca înaintea secției III a Curței de Apel procesul pe care prințul moștenitor al Greciei l-a intentat pentru revendicarea unor imobile din Vlașca. Tragerea lotăriei „Comuna Sinaia, va avea loc la 13 Martie 1899, iar a lotăriei pentru construirea unei biserici în comuna Chiriac din județul Vlașca, la 14 Martie viitor.Budgetul ministerului cultelor și instrucțiunei publice va fi împărțit în cursul săptămânei. Membrii societăței studenților în medicină vor proceda, în ședința de Dumnică, 17 curent, la alegerea președintelui societăței. Procesul afacere! G.Robescu din Galați se va înfățișa din nou la 23 Ianuarie curent la secția a 3-a a curței de apel din Bucuresci. Vineri, 15 17 Ianuarie, fiind aniversarea nașterei M S. împăratului Wilhelm al II-lea, unde-Deum se va celebra la biserica luterană Invitații vor fi primiți de d. comite de Linden, însărcinat de afaceri al Germaniei. Felicitările se vor face în biserică căci în urma ceremoniei religioase, nu va avea loc recepțiune la legațiunea imperială. Stațiunile de cale ferată Munteni și Scînteia, de pe linia Mărășeci Iași, au fost înzestrate cu aparate centrale pentru manevra acelor și semnalelor sistem Județ, cu comandă mecanică și transmisiuni prin sîrme, iar stațiunile Barcea și ívesel au fost înzestrate cu aparate sistem Henning, cu comandă mecanică și transmisiuni prin bare și sîrme. Treptat se vor instala aparate centrale pentru manevra acelor și semnatelor și în stațiunile care sunt lipsite încă. Petreceri Teatrul Național. Astă seară Joi :O scrisoare". Circul Henry.— In fiecare seară representații splendide. Sala Băilor Eforiei— Bal mascat: Lunea, Mercurea, Vinere și Dumineca. Sala Hugo.— Bal Mascat: Marți, Joi și Duminică. Lacul Cișmegiu, In fiecare zi patinagiul . Muzica militară de la 8 la 12 Dimineața. Intrarea un leu de persoană.____________ PREȚUL CEREALELOR Constanța 13 Ianuarie. Orz, hect. 120, lei 620 hect. Grâu arnăut, hect. 100, lei 13.20 h. In, hect. 70, lei 6.40 hect. Toate în oraș la magazie. La Galați și Brăila nu s’a efectuat nici o operație. Viena 13 Ianuarie. Grâu de primăvară fl. 9.64 Grâu de toamnă fl. 9.50 Ovăz de primăvară fl. 6.23 Secară de primăvară fl. 8.19 Porum de primăvară fl. 5.17 Golza promptă . . fl. 12 15 MINISTERUL și DOMENILOR In ziua de 11 Februarie 1899 Orele 10 a. m. se va ține licitațiune publică orală în locul Prefecturelor de Mehedinți și Romanațî pentru arendarea pe un period de 5 ani începător de la 23 Aprile 1899 a canalelor Dunărei partea stângă de la Gruia Vadul Kauiga până la apa Isvorul Frumos din Jud-Mehedinți și de la gârla Surului până la gura Oltului din Jud-Romanați. Condițiunile de licitație și celelalte detalii sunt cuprinse în anunciul N- 723 din Monitorul oficial N-222 din 10 Ianuarie 1899. Pentru o mai întinsă publicitate vă rog să dispuneți ca acest anunci să se însereze de 3 ori la intervalele de câte 8 zile, iar câte un un număr din gazeta care se va însera acest anunci să trimeteți și acestui Minister Serviciul Pescăriilor Bulionul de bou nu conține decît partea aromatică a cărnei, dacă vrea să se facă pentru bolnavi un aliment foarte mistuitor este de ajuns să se disolve un gram de Peptonă Chapoteaux care reprezintă 16 grame de carne de bou este cel mai bun remistituant cunoscute pentru anemici convalescenți, fisici și persoanele cari suferă de gastalgie. Atelier artistic de Fotografie JE>AIVOADE>In București, Strada Academiei, No. 4 (Casa Ovesa) Am onoarea aduce la cunoștința distinsei mele Clientele și Onor. public că, transferând atelierul meu de fotografie în str. Academiei No. 4 (Casa Oresa) l-am înzestrat cu aparatele cele mai perfecționate și cele mai moderne după cerințele actuale ale acestei arte. Se garantează pentru executarea artistică a fotografii greșite din atelierul meu, unde se efectuează fotografii în orice mărime, începând de la formatul ,„Mignon“ până la ,,marimea naturala“ Prețurile cari sunt cele mai reduse le-am fixat precum urmează: Format de vizită ... 12 bucăți lei 12 Bine-meritatul renume al atelierului meu fotografie, dobândit de atâțea ani, garantează e că toate fotografiile eșite din atelierul meu, sunt ără excepțiune executate într’un mod artistic. Ser dar că Onor. Pablc nu va întârzia de a vizita atelierul meu și că’mi va da și mai departe încrederea de care m’am bucurat până acum și de care mă voiim arăta demn și pe viitor Cu toată stima JEAN GAGEL. » » » ... 6 » * » 8 » » cabinet . . 12 » »25 » » » . . . 6 » »16 BURSA Iată cota oficială a Bursei București pe ziua de oră, Mercuri 13 Ianuarie 1899. (5 °, 0) Renta amortibilă, cerută cu 100., lei (5 ) Scrisuri funciare rar cerute 100 , (5 ) „ „ urb. Bu ur. 100 „ (5 ) „ a j, Iași 9 ® /• 1 » Banca Națională a României . 2560 „ Banca Agricolă...................... . 376 „ SCMIMB: Napoleonul 2015; Coroana germană marca 2470; Lira otomană 2280; Florinul austriac de hârtie 2.111 ; Ruba de hârtie 2.68 Scont: Banca Națională........................... 6 „ Banca Agricolă . ...........................9 MINISTERUL CULTELOR ȘI INSTRUCȚIUNEI PUBLICE PUBLICAȚIUNE La licitațiunea ținută în ziua de 19 Decembrie 1898, pentru vînzarea hârtiei maciatură, aflată în depositul acestui Minister, neobținându-se un preț avantagios, se aduce la cunoștința amatorilor, că se publică o nouă licitație, care se va ține în ziua de 25 Ianuarie a. c., ora 11 a. m. Concurentul asupra căruia se va adjudeca provisoriu licitația, va depune ca garanție 10 la sută din prețul oferit. No. 84741. Eforia Spitalelor Civile PUBLICAȚIUNE La 12 Martie 1899 orele 10 a. m. se va ține licitațiune la Eforie, pentru furnisarea a 2360 tone cărbuni Cardif necesari spitalelor în exercițiul 1899—900. Doritorii de a lua parte la această licitațiune sunt invitați ca în sus d e tata zi și oră să-și presinte ofertele d-lor sigilate însoțite de o garanție provisorie de 5% cunoscând că garanția definitivă va fi de 10%. Licitațiunea se va ține în conformitate cu art. 68—79 din legea comptabilităței generale a Statului. Caetul de sarcine, se pot vedea la Cancelaria Eforiei în ori ce zi și oră de lucru. No 302. La 20 Ianuarie 1899 orele 10 a. m. se va ține la Eforie, pentru făinarile necesare de p. centr. în exercițiul anului 1899 — 900 și adică : Macaroane, fidea, stelișoare, orzișor, griș, arpacaș și făină. Licitația se va ține în conformitate cu art 68—69 din legea comptabilităței generale a statului. La 28 Februarie 1899 orele 2 p. m., se va ține concurs pentru ocuparea a 8 posturi de Medici Secundari In specialitate de Medicină internă pe un stagiu de 4 ani. Condițiunile de Admisibilitate sunt: 1) Actul prin care să probeze, vârsta și cetățenia română, iar pentru cei naturalisați și actul prin care să probeze că au dobândit calitatea de Cetățean Român ; 2) Diploma de Doctor în Medicină și Monitorul Oficial în care este publicat dreptul la liberă practică în țară 3. Certificat că au satisfăcut Legea Militară. Progama concursului se află publicat în Monitorul Oficial N. 92 de la 28 Iulie 1898. Registrul de înscriere a candidaților este deschis în cancelaria Eforiei din ziua publicărei concursului și se va închide în ziua de 17 Februarie 1898 orele 6 seara, conform regulamentului. In ziua de 28 Ianuarie 1899, ora 10 a. m. se va ține licitație publică orală la Eforia Spitalelor Civile, pentru arendarea pe 5 sau 10 ani, cu începere de la 23 Aprilie 1900 a moșiilor: Preasma, Poiana și Preasma Anagnosti, din județul Ilfov. D-nii concurenți spre a fi admiși la licitație va trebui să depună ca garanție provisorie suma de lei 14.000. Condițiunile generale pentru arendarea moșiilor pe 5 sau 10 ani sunt cele publicate în „Monitorul Oficial” No. 217 din 31 Decembrie 1896. Condițiunile speciale și orice informațiuni relative la arendarea acestei moșii se pot vedea la Serviciul Bunurilor Eforiei, în ori-ce zi și oră de lucru. Se pune în vederea d-lor concurenți Art. 68-79 din legea asupra somptabilităței publice. Prima Societate de credit Funciar Român din București Consiliul de administrațiune fixînd ziua de 7 (19) Martie 1899 pentru a 26-a Adunarea Generală ordinară, sunt înviați d-nn proprietari asociați și d-nn detentori de scrisuri funciare ca să se întrunească în acea zi la ora 1 p. m. în localul Societăței din Strada Colței. Cestiunile la ordinea zilei sunt :Darea de seamă a operațiunilor Societatei pe anul 1898. Compturile și bilanțele administrațiunei pe anul 188. Descărcarea Consiliului de Administrațiine de gestiunea sa pe acelaș an 1898. budgetul veniturilor și cheltuelelor pe anul 1899. și budgetul fondului pensiunilor pe acelaș an. Alegerea a patru membri in consiliul de Administrațiune Alegerea detentorilor de scrisuri funciare. După art. 49 și 51 din statute, dreptul de vot la Adunarea Generală se [fla exersita de cei în drept în persoană sau prin procurator ; procura însă nu se poate da decît unui alt proprietar împrumutat la Societate și cu drept de vot. Prin excepțiune, minorii pot fi representați prin tutorii lor, persoanele supuse ține curatele prin curatorii lor. Casele de comerciu și Societățile în general printr’unul din membrii lor, având procură pentru aceasta; în fine femeile printr’un procurator autorizat în regulă, chiar cînd acel procurator n’ar fi un împrumutat la Societate. Atît membrul care va fi procurator, precum și procuratorul trebue să justifice dreptul său în opt zile cel puțin înainte de Adunare.