Sălăjeanul, ianuarie 2010 (Anul 7, nr. 1474-1492)

2010-01-15 / nr. 1482

Vineri, 15 ianuarie 2010 ———_ 00]O ACTUALITATE . Augusta TELINSCHI Peste 100.000 de persoane din raza județului au beneficiat în cursul anului de trecut de ajutor financiar constând în diferite tipuri de prestații sociale." Potrivit unui bilanț al Agendei Județene pentru Prestații Sociale AJPS Sălaj, numărul cel mai mare de prestații sociale plătite în cursul anului trecut au fost alocațiile de stat pentru copii. De aceste alocații au beneficiat 47.697 de copii cu vârsta cuprinsă între doi și 18 ani, valoarea acestora fiind de 34.569.897 de lei. Marcel Cozma, directorul coordonator al AJPS Sălaj, a spus că lista plăților efectuate în anul 2009 continuă cu alocația complementară - 7.943 de beneficiari, alocația de susținere a familiei - 2.038 persoane, alocația de plasament - 677 de beneficiari, indemnizația de îngrijire a copilului cu vârsta de până la doi ani - 2.193 de beneficiari, stimulentul pentru creșterea copilului - 114 beneficiari, alocația pentru nou născuți - 2.140 de beneficiari, indemnizația lunară pentru persoanele infectate de HIV sau bolnave de Sida - 13 persoane, subvenția pentru încălzirea cu gaz sau energie termică - 8.101 de beneficiari, subvenția pentru încălzirea pe lemne - 1.589 de beneficiari, indemnizație în baza Legii 448 - 120 de beneficiari, subvenții pentru asociații și fundații care-și desfășoară activitatea în raza județului - 131, sprijin financiar la constituirea familiei - 1.029 de persoane, drepturi pentru persoane cu handicap - 26.550 de beneficiari și truseul pentru nou născuți - 2.253 de persoane. Valoarea totală prestațiilor sociale plătite în cursul a anului trecut prin AJPS a fost de 110.471.567 de lei. Peste 100.000 de beneficiari de prestații sociale în Sălaj _____________Sălăjeanul 3 IPJ Sălaj, la ceas de bilanț La sediul Inspectoratului Județean de Poliție Sălaj a avut loc, ieri, prezentarea bilanțului instituției pe anul 2009. La bilanț au fost prezenți și primarul municipiului Zalău, Radu Căpîlnașiu, președintele Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc, prefectul Vegh Alexandru, precum și angajați ai IPJ Sălaj și directori ai instituțiilor cu care IPJ colaborează. Sălajul, un județ sigur „Analizând fenomenul infracțional înregistrat în perioada de evaluare putem afirma cu certitudine că s-a reușit menținerea acestuia sub control, județul nostru fiind printre cele mai sigure județe din țară”, a afirmat șeful IPJ Sălaj, comisar șef Iosif Ghiurca. Potrivit șefului IPJ Sălaj, în cursul anului 2009 au fost sesizate 6.111 infracțiuni, cu 833 mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut. „Dar se poate aprecia că măsurile întreprinse atât în plan organizatoric, cât și în cel operațional au fost eficiente și s-a stăpânit situația operativă de pe raza județului, având în vedere menținerea la cote scăzute a volumului criminalității - 2.520 la 100.000 locuitori - locul 35 în statistica la nivel național”, a precizat șeful IPJ Sălaj. Totodată, a fost începută urmărirea penală în 4.752 de infracțiuni (+800), ceea ce reprezintă 74,8% din infracționalitatea sesizată, Sălajul situându-se în acest sens pe locul 4 pe țară. Din totalul infracțiunilor constatate, 1.111 sunt de natură economicofinanciară, locul 12 pe țară, 2.127 judiciare, locul 13 și 1.514 de altă natură. „Datorită volumului mare de activități educativ-preventive, precum și a creșterii vizibilității poliției, se înregistrează scăderi la principalele fapte incluse generic în categoria celor «de mare violență» și cu un impact social și mediatic deosebit, respectiv omor și viol, și menținerea la același nivel numeric a tentativelor de omor și a vătămărilor corporale grave”, a precizat Iosif Ghiurca. De altfel, atât la capitolul infracțiuni contra persoanei, cât și la cel care privește infracțiunile contra vieții, integrității corporale și sănătății, județul Sălaj se situează pe locul 41, cu un volum al criminalității de 546, respectiv 387. Lipsă de polițiști în mediul rural Comisarul șef de poliție Nicolae But, șeful Serviciului Poliției de ordine publică, a declarat că lipsa de cadre din mediul rural reprezintă una dintre problemele cu care se confruntă. în acest moment, în județ sunt patru posturi de poliție cu un singur lucrător. „Avem și în acest an ca prioritate amenajarea clădirilor ♦ posturilor de poliție și dotarea acestora cu autoturisme”, a precizat comisarul șef But. De asemenea, printre proiectele pe anul acesta se numără și organizarea de patrule mixte, împreună cu lucrători ai UJ Sălaj, în mediul rural. (S.P.) „Mihai Eminescu” Zalău Zilele Școlii Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Zalău este în sărbătoare. Elevii și colectivul de cadre didactice sărbătoresc, în perioada 14-15 ianuarie 2010, Zilele Școlii și îl omagiază pe marele poet român Mihai Eminescu, patronul spiritual al unității de învățământ, printr-un program artistic bogat. La Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” au început ieri manifestările dedicate Zilelor Școlii, în cadrul cărora un loc special l-au avut activitățile prin care s-au sărbătorit 160 de ani de la nașterea poetului, prozatorului, publicistului Mihai Eminescu. Activitățile au debutat joi, de la ora 10,00, cu un concurs de desen intitulat „Călătoria culorilor prin opera lui Eminescu”, la care au participat elevi de la școlile gimnaziale din Zalău. De la ora 13,00, a avut loc o activitate intitulată „Și răsai Luceafăr”, desfășurată în colaborare cu Biblioteca Județeană „Ioniță Scipione Bădescu” Sălaj; în cadrul acesteia, elevilor prezenți le-a fost prezentată viața și activitatea poetului. în același cadru a fost lansat primul număr al revistei școlii, sub denumirea „Hyperion’1. Revista cuprinde materiale ale elevilor Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu”. Activitățile de mai sus au fost urmate de un program artistic susținut de elevi ai unității școlare. Alături de elevi și cadre didactice s-a aflat viceprimarul municipiului Zalău, Daniela Gabriela Coja. Tot ieri, a avut loc o întâlnire culturală - „La Steaua” - în parteneriat cu Biblioteca Liceului „Gheorghe Șincai” și clasa a IV-a, desfășurată la biblioteca Liceului „Gheorghe Șincai”. Manifestările vor continua azi, cu o activitate desfășurată în parteneriat cu Grădinița nr. 10 și Grădinița „Dumbrava Minunată”. Sub denumirea „Răsare Luceafărul”, elevii claselor a IlI-a E și F vor prezenta un montaj de cântece și poezii eminesciene, iar elevii din clasele mai mari vor prezenta colegilor mai mici viața marelui poet național. De asemenea, elevii clasei a IV-a vor organiza un moment artistic. Unitatea de învățământ a primit numele „Mihai Eminescu” în data de 15 ianuarie 1994, iar de atunci, în fiecare an, se organizează Zilele Școlii. Silvia PRODAN Prinși cu 165 kg de pește din Lacul Vîrșolț Patru persoane din județul Cluj au fost prinse de agenții de siguranță publică din cadrul Poliției Municipiului Zalău, în noaptea de marți spre miercuri, în jurul orei 1,00, având asupra lor peste 160 de kg de pește provenind din Lacul Vîrșolț. „Marți spre miercuri, în jurul orei 01.00, agenții de siguranță publică din cadrul Poliției Municipiului Zalău, în timp ce desfășurau activități de control și supraveghere a traficului rutier pe B-dul M. Viteazul din Zalău au oprit pentru control un autoturism condus de P. Viorel, de 34 de ani, din Gherla, în care se mai aflau trei persoane, E loan, de 52 de ani, P. Traian, de 37 de ani, ambii din Gherla, și P. Remus, de 35 de ani, din Sucutard, județul Cluj. în urma controlului efectuat, în portbagajul autoturismului a fost găsită cantitatea de aproximativ 160 de kg de pește, provenit din Lacul Vîrșolț, din speciile fitofag, plătică, caras, șalău și crap, o barcă pneumatică cu vâsle, trei undițe, precum și o setcă pentru pescuit. Cei patru sunt cercetați penal de polițiști pentru comiterea de infracțiuni prevăzute de O.U.G 23/2008 privind pescuitul și acvacultura”, potrivit IPJ» Sălaj. (S.P.)