Sălăjeanul, ianuarie-martie 2013 (Anul 10, nr. 2218-2277)

2013-01-15 / nr. 2224

_ Marfi 15 ianuarie 2013 2 Sǎlajeanul ____ Dasa POLITICA/ADMINISTRAȚIE Statul pregătește falimentul spitalelor private Ce se întâmplă cu cele două din Sălaj Ministrul Sănătății, Eugen Nicolăescu, a declarat zilele trecute, într-o conferință de presă susținută la Târgu Mureș, că în noul contract-cadru, care va intra în vigoare de la 1 martie, se va stipula că banii publici vor susține numai spitalele publice din România, fiind sistată finanțarea din fondurile Casei Naționale de Asigurări de Sănătate pentru unitățile spitalicești private. Olimpia MAN „în contractul-cadru pe 2013, care va intra, sper, în vigoare la 1 martie, vom sista finanțarea din fondurile Casei pentru unitățile spitalicești private, astfel încât toți banii publici vorbim de fondul unic național de asigurări sociale de sănătate să meargă către spitalele publice. Circa 10 la sută exista finanțare pentru sectorul privat, în felul acesta, cu 10 la sută va crește fondul alocat spitalelor (publice) pentru perioada următoare. Ceea ce, împreună cu cei 200 de milioane de lei pentru anestezie și terapie intensivă sper că va asigura o finanțare superioară a spitalelor și va micșora din nemulțumirile cetățenilor. Raed Arafat a spus-o de mai multe ori, întăresc și eu astăzi și vom urmări această idee: dacă într-o secție de anestezie și terapie intensivă, după ce intră acest program în funcțiune, cineva din conducerea secției sau conducerea unui spital va cere unui pacient să vină de acasă cu medicamente sau materiale sanitare, acel cineva va pleca pe loc. Pentru că banul public trebuie să se ducă pentru cetățean și noi facem aceste eforturi și ne-am străduit să obținem acești bani și vedeți, cu modificările pe care le facem în finanțare, tocmai încercăm să rezolvăm o problemă", a spus Nicolăescu. Două spitale private în Sălaj Vizate de această măsură sunt, în Sălaj, două unități spitalicești. Este vorba despre Policlinica Salvoșan Ciobanca și Centrul de recuperare, tratament și îngrijire . Acasă”. Contactat telefonic, dr.Petru Ciobanca, fondatorul Salvoșan, spune că măsura nu este altceva decât „ducerea până la capăt a distrugerii sistemului sanitar românesc”. „Atunci când s-a dispus desființarea unor spitale nefuncționale, fără specialiști, fără dotări, și Editat de SC MEDIA GRUP SRL ZALĂU str. Cloșca, nr. 56 tel. fax: 0260 660 133 mobil: 0757 074 153 e-mail: mediagrup@zalau.astral.ro, redactia@salajeanul.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 - 7047 s-a părut ceva normal. Dar să desființezi un spital organizat, cu dotări, cu medici, care poate constitui o alternativă la sistemul de stat care să degreveze spitalele publice de numărul prea mare de pacienți - asta nu mai înțeleg. Pare un soi de trecere la un sistem centralizat, socialist, în care să nu mai existe alternative”, nea declarat el. Petru Ciobanca spune că principalii afectați de această măsură nu vor fi neapărat investitorii din sectorul medical privat, ci pacienții. Pe de-o parte, ei nu vor mai putea alege medicul la care vor să se ducă pentru o consultație gratuită, fiind obligați să meargă la spitalele de stat, iar pe de altă parte vor trebui să facă față supraaglomerării din spitalele publice, ce se va resimți și mai acut odată cu aplicarea măsurii. „Eu cred că domnul ministru a fost dezinformat. Eu nu cred că este dorința dânsului să desființeze un spital funcțional, cu 120 de medici, cu 350 de angajați, care a absorbit o bună parte din personalul din spitalele desființate”, a punctat medicul, apreciind că dacă această măsură va ajunge să fie pusă în aplicare, nu exclude posibilitatea de a-și muta redactor șef Adrian LUNGU teL 0757 063459, e-mail: adrian lungu,salajeanul.ro activitatea in altă țara. „Plecam cu toții din țară, organizat. Cu spital cu tot”, avertizează el. Leontin Băbțan, managerul Fundației , Acasă”, ne-a declarat că speră că declarația ministrului Sănătății nu se refere la toate spitalele private și că, în consecință, centrul de recuperare pe care îl conduce nu va fi vizat: „în caz contrar, ar însemna oprirea oricărei forme de acordare gratuită a tratamentului către pacienți”, spune Băbțan. Și vorbim, în cazul Centrului de recuperare, tratament și îngrijire. Acasă” de tratament de lungă durată, ce se întinde, de multe ori, pe mai multe săptămâni ori chiar luni, cu costuri ce depășesc posibilitățile de susținere a majorității pacienților. Câți bani publici merg în spitalele private Potrivit dr.Marius Tăutu, președintele Casei Județene de Asigurări de Sănătate Sălaj, pentru asistența spitalicească acordată de Policlinica Salvoșan Ciobanca, instituția pe care o conduce decontează, lunar, suma de 130.432 de lei. Vorbim redactor Olimpia MAN despre o suma aprobata prin contract, pe baza unui număr de internări convenit între cele două părți contractante. Ceva mai mare este suma pentru Centrul ,Acasă”, unde CJAS decontează, lunar, 376.602 lei. Referitor la modificările anunțate de ministrul Eugen Nicolăescu, dr. Tăutu a precizat că, din punctul de vedere al Casei Județene de Asigurări, indiferent de forma pe care o va avea contractul cadru valabil de la 1 martie, ea va fi aplicată în condițiile legii, însă a apreciat că, în opinia sa, Centrul,Acasă” nu ar trebui să fie vizat de interdicția la fondurile publice. „Eu Spitalul ,Acasă” îl văd sub o altă formă. Este, de fapt, un parteneriat public - privat, în care au investit și autoritățile publice locale”, a sugerat medicul. Reprezentanții instituțiilor sanitare așteaptă acum precizări din partea conducerii ministerului, în speranța că se va renunța la această inițiativă, însă ministrul Sănătății a declarat ieri, din nou, că modificarea va intra în vigoare de la 1 martie. Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj-Napoca Potrivit art 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la tel. 0260 660133, redactor social Cristina PUIE tel. 0757 074153, e-mail: cristinapuie@salajeanul.ro redactor sport Monel SABOU tel. 0765 200222, e-mail: monelsabou@salajeanul.ro tehnoredactor Ioana STAN, Ioana CADAR responsabil de număr Olimpia MAN director Silvia PRODAN tel.: 0757 074151, e-mail: silviaț rodan@salajeanul.ro