Sălăjeanul, octombrie-decembrie 2013 (Anul 10, nr. 2403-2463)

2013-10-14 / nr. 2412

Sălăjeanul www.salajeanul.ro | Luni, 14 octombrie 2013 INVATAMANT/CULTURA m I * 1 I. Peste 8 milioane de lei investiți In educația copiilor din comuna Horoatu Crasnei Școlile din Horoatu Crasnei și din Stârciu au fost inaugurate vineri, în prezența oficialităților locale, după ce în ultimii doi ani ele au trecut printr-un amplu proces de modernizare, finanțat din fonduri europene în valoare de peste 8 milioane de lei. Olimpia MAN La școala din centrul de comună lucrările au început în 2011 și au costat, potrivit directorului Lenea Lung, peste 4.000.000 de lei. Cu acești bani s-a reabilitat clădirea școlii, s-au refăcut căile de acces, instalațiile termice, sanitare și electrice și s-a construit și o sală de sport, lipită de școală, dotată cu vestiare, grupuri sociale și sală pentru materiale sportive. „Cireașa de pe tort” poate fi considerată însă noua modalitate de încălzire a școlii. Este vorba despre un sistem ce îmbină energia verde, reprezentată aici de energia geotermală și de cea a soarelui, cu energia convențională. Mai exact, apa care încălzește caloriferele este trecută mai întâi printr-un sistem de serpentine, montat în 90 de gropi săpate la 5,5 metri adâncime. Logica acestui demers este că la acea adâncime, temperatura este, în orice moment al anului, pozitivă, fiind cuprinsă între 4 și 12 grade Celsius, așa că apa care trece pe acolo iese ușor încălzită. Prin urmare, se reduce astfel consumul energetic al pompelor de căldură care trebuie să aducă apa pentru calorifere la 50 de grade Celsius. Pentru apa caldă menajeră școala are panouri solare, iar pentru perioadele mai reci de iarnă, când sistemul format din serpentine și pompe de căldură nu ar face față, a fost montată și o centrală pe lemne. La inaugurarea de vineri au fost prezenți prefectul județului, Ionel Ciunt, președintele Consiliului Județean, Tiberiu Marc, inspectorul școlar general Gheorghe Bancea. Oficialii au apreciat felul în care arată acum școala, dar le-au spus elevilor că este rolul lor să transpună această modernizare în rezultate cât mai bune la învățătură. Tot vineri a fost inaugurată și școala de la Stârciu, care în urmă cu câteva luni a trecut printr-un devastator incendiu, izbucnit în plin proces de modernizare. Lucrările de aici, similare celor de la școala din centrul de comună, au costat aproape 4,4 milioane de lei. La ambele proiecte, finanțate prin POR, partea de contribuție proprie, în valoare totală de 130.000 de lei, a fost asigurată, în proporții aproximativ egale, de Primăria Horoatu Crasnei și Consiliul Județean Sălaj. Școala din Stârciu, mistuită de un incendiu, inaugurată vineri HHMfl In memoriam Arhitectul Kós Károly are statuie la Stana Arhitectului maghiar Kós Károly are, începând de duminică, 13 octombrie, stauie în satul sălăjean Stana, comuna Almașu. Potrivit președintelui executiv al UDMR Sălaj, Szilágyi Róbert, dezvelirea bustului arhitectului maghiar Kós Károly s-a făcut la inițiativa preotului din localitate, sprijinit în acest demers de UDMR Sălaj, Fundația Comuntas și Fundația Kós Károly. Szilágyi spune că s-a considerat important să existe un astfel de bust la Stana, pe de-o parte pentru că arhitectul a fost un important lider al maghiarimii în perioada interbelică, iar pe de altă parte pentru că acesta a iubit foarte mult aceste locuri sălăjene. Timișorean la origine, Kós s-a mutat la Stana în 1914, la început Primului Război Mondial, unde și-a construit o casă numită Varjúvár, într-un stil unic. Casa există și astăzi, în 1918 i s-a oferit postul de profesor la Facultatea de Arte din Budapesta, însă a refuzat, dorind să se întoarcă în Transilvania. Potrivit Wikipedia, în 1944 casa lui Kós din Stana a fost jefuită, iar arhitectul s-a refugiat la Cluj, unde s-a alăturat familiei. Aici devine director al Asociației Economice Ungaro- Transilvănene. Ca politician a fost președintele Uniunii Populare Maghiare (Magyar Népi Szövetség, MNSz) și mai apoi membru în Parlamentul României între 1946- 1948. Kós a predat la Facultatea de Agricultură din Cluj până în 1953, unde a ocupat și postul de decan în anul universitar 1945-1946. A murit pe 25 august 1977 la Cluj. Olimpia MAN Se fac înscrieri la Festivalul Județean de Teatru pentru Elevi Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj și Inspectoratul Școlar Județean organizează, în perioada 15-17 noiembrie 2013, cea de-a treia ediție a Festivalului Județean de Teatru pentru Elevi. Concursul se adresează tuturor elevilor din școlile gimnaziale și liceele/grupurile școlare din județul Sălaj. La concurs pot participa trupe de teatru de la școli generale (clasele V-VIII) și licee sau grupuri școlare (clasele IX-XIII) care sunt înscrise într-o instituție de învățământ preuniversitar acreditată. înscrierile se vor face până cel târziu în data de 1 noiembrie 2013 (data poștei), pe adresa: Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, Zalău, str. 1 Decembrie 1918 nr. 11, jud. Sălaj; Telfax 0260/612870, email: caietesilvane@yahoo.com. Trupele participante vor fi premiate pe categorii: școli generale (clasele V-VIII) și licee sau grupuri școlare (clasele IX-XIII). Toți participanții (concurenți, îndrumători) vor primi diplome de participare. De asemenea, în cadrul concursului se vor acorda următoarele categorii de premii în bani, premiile I, II și III, precum și mențiuni. Cristina PUIE Mitropolit din Finlanda, prezent în Episcopia Sălajului La conferința semestrială a preoților din Episcopia Sălajului, care s-a desfășurat vineri, la Catedrala „înălțarea Domnului” din Zalău, a fost prezent și Mitropolitul de Helsinki, înalt Preasfințitul Ambrozie, în calitate de invitat special al episcopului Sălajului, Petroniu Florea, întrucât Episcopia Sălajului s-a bucurat de prezența înalt Preasfințitului, potrivit purtătorului de cuvânt al Episcopiei, Gabriel Gárdan, s-a hotărât organizarea conferinței semestriale de toamnă a preoților sălăjeni cu o săptămână mai repede, în cadrul evenimentului de vineri s-a adus în discuție faptul că de-a lungul vremii s-a creat o bună colaborare a Bisericii Ortodoxe Române cu cea din Finlanda, iar unul dintre reprezentanții și purtătorii dialogului spiritual a fost și este în continuare Mitropolitul de Helsinki, înalt Prea Sfințitul Ambrozie. Cu ocazia evenimentului prilejuit de conferința semestrială a preoților sălăjeni, în fața celor prezenți, Preasfințitul Părinte Petroniu, episcopul Sălajului, a susținut comunicarea „De la teocrație la demo(no)crație”. în discursul său, acesta a atins teme precum importanța unei bune colaborări între monarh și popor, exemplificând astfel și înțelesul procesului democratic în contextul credinței. Cristina POP