Sălăjeanul, ianuarie-decembrie 2020 (Anul 17, nr. 3633-3692)

2020-10-14 / nr. 3683

Sălăjeanul www.salajeanu.ro 14-20 octombrie 2020 ACTUALITATE/EVENIMENT Volum dedicat reabilitării Casei Memoriale “Iuliu Maniu” Povestea celor aproape cinci ani de șantier, la capătul cărora Casa Memorială “Iuliu Maniu” de la Bădăcin a fost salvată de la distrugere, este prezentantă într-un volum recent apărut la Editura “Caiete Silvane” din Zalău. Cartea poartă semnătura preotului Cristian Borz, cel căruia i se datorează în mare măsură proiectul de reabilitare a acestui monument istoric. O nouă carte a văzut lumina tiparului la Editura „Caiete Silvane”, în colecția „Memoria”, cu sprijinul Parohiei Greco- Catolice și al Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj. Este vorba despre volumul scris de preotul Cristian Borz și intitulat "Jurnal de șantier. Reabilitarea Casei Memoriale «Iuliu Maniu» de la Bădăcin". Preotul Cristian Borz spune că la baza acestei cărți stă un jurnal pe care l-a ținut pe parcursul anilor în care Casa Memorială s-a aflat în șantier. Volumul poate reprezenta un adevărat manual de bune practici pentru cei care au sau vor avea curajul de a se implica în proiecte similare și care vor putea să învețe să evite anumite greșeli și să aleagă, poate, căi care să îi ducă mai degrabă spre un final fericit. “A aduce din nou la viață un monument istoric, ce stă mărturie pentru viața și opera lui Iuliu Maniu, este un act de reparație pentru memoria unuia dintre principalii oameni politici ai României moderne, membru de seamă al elitei ardelene care a susținut idealul Marii Uniri, președinte al Partidului Național Român și al Partidului Național Țărănesc, dar și prim-ministru al României. Casa natală a lui Iuliu Maniu a urmat, din nefericire, soarta tragică a celui care a copilărit la Bădăcin și care șia găsit pe aceste meleaguri însuflețirea pe care a pus-o în slujba neamului său. Regimul comunist și-ar fi dorit ca odată cu lichidarea fizică a liderului țărănist să șteargă și orice urmă a faptelor și a strădaniei sale pentru consolidarea democrației în tânărul stat. De aceea, casa din Bădăcin trebuia să dispară, să-și piardă rolul memorial, iar poporul român să fie spoliat de o mărturie de preț a tumultoasei istorii a secolului al XX-lea. Restaurarea casei memoriale a lui Iuliu Maniu a fost, însă, posibilă, prin angajamentul Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică, cu sprijinul societății civile, dar mai ales prin strădania neobosită a preotului paroh Cristian Borz, devotamentul cu care s-a dedicat misiunii de a salva acest obiectiv de importanță națională a suplinit cu succes lipsa de implicare a autorităților cu atribuții în domeniul prezervării memoriei noastre istorice", a preciza președintele Kaus Iohannis, într-un mesaj transmis cu prilejul inaugurării Casei Memoriale. Conacul de la Bădăcin este monument istoric memorial, construit în 1879 de către Ioan Maniu, tatăl marelui om politic Iuliu Maniu. După anul 1947, când Iuliu Maniu a fost arestat, casa a fost transformată pe rând în depozit de îngrășăminte chimice, sediu de gospodărie mixtă, tabără pentru copii, cămin pentru copii cu handicap sever, în tot acest timp, clădirea a fost prost întreținută. Fiind construită din materiale tradiționale - lemn, cărămidă și parțial din cărămidă nearsă, procesul de deteriorare a fost extrem de rapid. Monumentul istoric a intrat în proprietatea Episcopiei Greco-Catolice Oradea în 2016. Lucrările de reabilitare a casei lui Iuliu Maniu au început în ianuarie 2015 și au fost finalizate în toamna lui 2019, după o amplă campanie publică de strângere de fonduri. în noiembrie 2019, Casa Memorială a fost decorată de către președintele Klaus Iohannis cu Medalia Aniversară „Centenarul Marii Uniri”. AV. Investiții Contract de 27 milioane de lei pentru Sălaj și Cluj Un contract în valoare de peste 27 milioane de lei, ce vizează asigurarea asistenței tehnice a 25 de contracte de lucrări de apă și canal pentru județele Sălaj și Cluj a fost semnat vineri, 16 octombrie, la sediul Companiei de Apă Someș. Contractul de asistență tehnică pentru supervizarea lucrărilor din cadrul proiectului major Proiectul Regional de Dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județele Cluj-Sălaj, în perioada 2014-2020, este parte integrantă a amplului program de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată, derulat de Compania de Apă. Valoare contractului depășește 27 milioane de lei, serviciile vizând supervizarea a 25 de contracte de lucrări din cele două județe, precum și a unui contract de produse, care se va desfășura în conformitate cu legislația națională privind execuția de lucrări cu sau fără proiectare în sarcina antreprenorului. Acest contract de servicii, ca de altfel întregul Proiect Regional din cadrul PCSM Cluj-Sălaj va contribui semnificativ la dezvoltarea socio-economică a ariei deservite de Companie, la asigurarea unui nivel îmbunătățit de sănătate și confort pentru populație în condiții de siguranță, la reducerea poluării mediului prin eliminarea descărcării apei uzate neepurate sau insuficient epurate, la reducerea costurilor prin eficientizarea operării precum și la eliminarea vulnerabilităților prezente în particular ale sistemelor alimentare din surse locale, susceptibile a fi afectate de fenomenele extreme ce însoțesc schimbările climatice. A.V. Concediu O nouă serie de bilete de tratament 160 de de bilete de tratament au fost repartizate Casei Județene de Pensii Sălaj, pentru stațiuni precum Căciulata, Felix, Herculane, Sovata sau Ocna Șugatag. Sejurul asigurat printr-un bilet de tratament este de 16 zile și include cazarea cu trei mese pe zi și tratamentul pentru 12 zile. Pentru seria 17, Casei Județene de Pensii Sălaj i-au fost repartizate 160 de bilete în stațiunile 1 Mai, Bizușa, Buziaș, Căciulata, Covasna, Felix, Geoagiu, Herculane, Neptun, Ocna Șugatag, Sovata, Turda, Tușnad,Tășnad și Vatra Dornei, cu începere din 30 octombrie-2 noiembrie, în funcție de stațiune. Potrivit unui comunicat de presă al instituției, biletele se pot ridica de la sediul instituției, zilnic, de luni până joi între orele 8 -14, iar vineri între orele 8-13. Data limită pentru ridicarea biletelor de tratament pentru această serie este 29 octombrie, ora 14. Biletele de tratament se eliberează personal titularului sau unei alte persoane desemnate de către titular prin procură autentificată, din care să rezulte că mandatarul este împuternicit să ridice biletul de tratament balnear. La eliberarea biletelor de tratament, trebuie prezentat cuponul pentru plata pensiei aferent lunii august 2020 (original sau copie) ori adeverință eliberată de către angajator cu câștigul brut aferent lunii anterioare repartiției, biletul de trimitere formular cu regim special de la medicul de familie sau de specialitate în original și copie. Sejurul asigurat este de 16 zile și include cazarea cu trei mese pe zi și tratamentul pentru 12 zile. Pentru acest an au fost depuse 2.331 cereri privind acordarea de bilete de tratament, mai spun oficialii Casei de Pensii. Persoanele interesate pot obține relații suplimentare la numerele de telefon 0260/622.990 - 0799/902699 - Compartiment Bilete de Tratament. AV.