Sălajul European, octombrie-decembrie 2008 (Anul 2, nr. 187-247)

2008-10-27 / nr. 206

Sălajul European SOCIAL LUNI -27 octombrie 2008 • pagina 2 Apa sălăjenilor "curățată" cu milioane de euro Locuitorii din cele patru orașe sălăjene nu vor mai vedea, în curând, apă cu nămol la robinete. Mizeria, rugina și alte impurități care curg, uneori, prin țevile care transportă lichidul vital în locuințe vor deveni de domeniul trecutului. Printr-un proiect de amploare, în valoare de zeci de milioane de euro, rețele de apă din orașele din Sălaj vor fi modernizate astfel că, după 18 ani de democrație, cetățenii vor avea, în sfârșit, la robinete, apă la standarde europene. Compania de Apă Someș SA a anunțat că a contractat fonduri de 196 de milioane de euro, în vederea reabilitării rețelelor de apă și canalizare din județele Cluj și Sălaj. Programul investițional se va derula în intervalul 2008-2013 și include 11 proiecte de reabilitare a rețelelor de apă, extindere a spațiilor de tratare a apei și prelungire a aducțiunilor. "Compania de Apă Someș este prima firmă dintr-un stat membru al Uniunii Europene care a primit un împrumut ce reprezintă o facilitate de cofinanțare a fondurilor structurale și de coeziune. împrumuturile de la Uniunea Europeana sprijină proiectele din România cuprinse în programele operaționale sectoriale de mediu, competitivitate economică și transport", au declarat reprezentanții companiei. Circa 74% din totalul celor 196 de milioane de euro provin din fondurile europene, 11,3% de la Guvernul României iar restul de bani din contribuția autorităților și din împrumuturi bancare. în Sălaj, proiectul include modernizarea și extinderea rețelelor de distribuție a apei și a canalizării în municipiul Zalău și orașele Șimleu Silvaniei, Cehu Silvaniei și Jibou, în urbea de sub Meseș vor fi reabilitate mai multe străzi, va fi refăcută canalizarea și se va extinde rețeaua de distribuție a apei. în Șimleu Silvaniei, investițiile vor cuprinde extinderea rețelei de apă și realizarea unei stații de epurare noi. Potrivit Departamentului de Relații Publice al companiei, lucrările de investiții în Sălaj vor începe în localitatea Șimleu Silvaniei urmând să continue la Zalău, Cehu și Jibou. Valoarea lucrărilor la rețeaua de apă a municipiului ajunge la sursa de 6,7 milioane de euro. Florin MINTAȘ Președintele a dat pomana electorală profesorilor Președintele Traian Băsescu, potrivit dreptului constituțional, a promulgat vineri legea privind majorarea cu 50% a salariilor cadrelor didactice, după ce Ministerul Educației a anunțat joi că salariile profesorilor vor fi majorate cu 9% începând cu 1 octombrie. Premierul Călin Popescu Tăriceanu se opune aplicării actului normativ. Inclusiv celelalte categorii de bugetari încurajează majorarea salariilor profesorilor cu 50 de procente, continuând și ei lupta pentru același drept. între Guvern și sindicaliștii din învățământ lupta nu se finalizează, dimpotrivă. Guvernul susține una și bună "o eventuală majorare cu 50% a salariilor profesorilor impune costuri de 4,2 miliarde lei, reprezentând 0,74% din PIB, estimat pentru anul viitor, sumă care poate fi asigurată doar prin majorarea deficitului bugetar sau reducerea investițiilor în educație". Profesorii și inclusiv Președintele țării susțin contrariul, sunt bani pentru majorarea salariilor cu 50% a profesorilor din cei 6% din PIB alocați educației prin lege. Ministerul Finanțelor susține că poate da profesorilor doar 9 procente în plus la salarii, în conformitate cu bugetul pe 2009. Paradoxal, avem o lege adoptată de Parlament și promulgată de Președintele României. Ea urmează să fie publicată în Monitorul Oficial... și vom vedea ce va mai face Guvernul. Cei mai înțelepți susțin ideea dialogului și negocierilor pentru legea salarizării unice în domeniul bugetar... ceea ce, în plină campanie electorală, nu cred că mai interesează pe nimeni. Bugetarii din Administrație și Sănătate vor și ei, evident, salarii cu 50% mai mari, amenințând cu grevă generală care ar putea duce chiar la amânarea alegerilor pentru Parlament. Așteptăm cu nerăbdare noi decizii de la Centru. Mihaela PEȘTEAN Vin banii pentru culturile de toamnă Ministerul Agriculturii va începe mâine, 28 octombrie, alocarea fondurilor pentru subvenția de 200 de lei pe hectar, pentru înființarea culturilor de toamnă, în prima fază vor fi alocați 79,1 milioane de lei, din plafonul total de 235.7 milioane de lei. Cererile pentru obținerea sprijinului pot fi depuse, până la 15 noiembrie, iar ministerul, prin direcțiile agricole, va realiza plățile în etape. Sprijinul financiar pentru înființarea culturilor de toamnă este de 200 de lei pe hectar și se acordă pentru o suprafață minimă de un ha și maximă de 120 ha. Cea mai mare sumă pe care o poate obține un agricultor este de 7.500 de euro. Potrivit lui Ioan Bujilă, directorul Direcției pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (DADR) Sălaj, fermierii pot depune dosarele de cereri până la data de 15 noiembrie, inclusiv. Solicitările se depun la DADR Sălaj, însoțite de o copie după buletin sau cartea de identitate (în cazul persoanelor fizice) sau copia certificatului de înmatriculare și de înregistrare a societății (în cazul persoanelor juridice), precum și adeverința eliberată de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) Sălaj care certifică suprafața exploatației. Pentru a obține sprijinul financiar, solicitanții trebuie să fie înscriși în evidențele agenției, cu suprafețele de teren pe care înființează culturi în toamna anului curent. Bujilă a precizat că ajutorul se acordă într-o singură tranșă, DADR urmând să vireze banii în conturile solicitanților. Până la 15 mai 2009, reprezentanții DADR vor realiza recepția culturilor, în prezența beneficiarilor subvenției, în cazul în care ei vor constata că suprafețele menționate în cererea de acordare a sprijinului financiar nu au fost cultivate, beneficiarii vor fi obligați să restituie banii. www.salaruleuropean.ro Florin MINTAȘ