Sălajul European, ianuarie-martie 2009 (Anul 3, nr. 1-61)

2009-01-28 / nr. 17

Sălajul European Dioșodanii se judecă în continuare cu Inspectoratul Școlar Procesul în instanță înaintat de un grup de părinți din satul Dioșod (Sălaj) contra Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Sălaj este încă în derulare. Dioșodanii se judecă în instanță cu ISJ de peste un an pentru decontarea transportului elevilor până la școala din Zalău, Ioan Abrudan ne-a explicat că în urma unui proces de comasare a unităților de învățământ gimnazial, elevii din clasele V-VIII din Dioșod au fost îndreptați spre școala din Guruslău. Părinții au refuzat la început să-și trimită copiii în școala din comună, din orgolii personale. S-a ajuns până la refuzul de a-și mai trimite copiii la școală. Reamintim că în acea perioadă, inspectorul școlar general s-a deplasat în nenumărate rânduri împreună cu prefectul județului pentru aplanarea conflictului și readucerea copiilor în băncile școlii. Până la urmă, elevii au început cursurile la școala din Guruslău, iar o mică parte din ei au solicitat înscrierea la o școală din Zalău. Elevii au fost primiți la Zalău, însă părinții au mers mai departe, solicitând Inspectoratului Școlar să le deconteze cheltuielile de transport. Cererea a fost de data aceasta refuzată, iar părinții au intentat proces pentru obținerea drepturilor în instanță. ■ "Părinții au cerut să le asigurăm transportul. Acest lucru nu a fost posibil în codițiile în care noi am asigurat accesul elevilor la școala cea mai apropiată, cu un mijloc de transport nou. Ar fi discriminatoriu față de toți elevii din județ să decontăm elevilor din Dioșod transportul la școlile din Zalău. S-au folosit de o literă de lege care precizează că administrația locală, respectiv ISJ-ul este obligat să asigure transportul elevilor până la școală, pe o distanță de cel mult 50 km. Ori în Sălaj, toate satele se află la mai puțin de 50 km de Zalău. Legea se aplică în condițiile în care nu există o altă unitate de învățământ mai apropiată. Ori aici nu este cazul", a explicat Ioan Abrudan. Atât ISJ-ul, cât și dioșodanii așteaptă verdictul instanțelor de judecată, însă cu slabe șanse de izbândă pentru părinții din Dioșod. Mihaela PEȘTEAN START la gradații de merit Lupta pentru obținerea gradațiilor de merit de către profesori, personal auxiliar și directori de unități de învățământ a început. Potrivit Dorinei Ciutre, inspector școlar de imagine, concursul pentru acordarea gradației de merit a început în data de 19 ianuarie cu depunerea dosarelor cu actele justificative privind activitatea "merituoasă" a cadrului didactic, în perioada 16-20 februarie, va avea loc analiza dosarelor de către inspectorii de specialitate, cu analiza Consiliului Consultativ, urmând ca dosarele să fie reanalizate de către comisia de coordonare a concursului și de către federațiile sindicale reprezentative din învățământ, între 23 februarie și 6 martie. Lista cu câștigătorii concursului pentru acordarea gradațiilor de merit va fi afișată în data de 13 martie 2009, între 23 și 27 martie, lista va fi trimisă spre aprobare la Ministerul Educației, iar rezultatul final va fi afișat în 29 mai 2009. Gradațiile de merit, potrivit legii, se acordă pe o perioadă de 4 ani. Profesorii trebuie să demonstreze că au avut performanțe deosebite în inovarea didactică, în pregătirea școlarilor și preșcolarilor, în pregătirea elevilor distinși la concursuri școlare, faza națională și internațională, în perioada 17 ianuarie 2005-16 ianuarie și au obținut calificativul "Foarte bine". Mihaela PEȘTEAN SOCIAL MIERCURI - 28 ianuarie 2009 • pagina 2 în 2009, pensiile vor crește în două etape Speranțele pensionarilor de a primi, în luna martie, majorarea cu 9% a pensiilor, ar putea fi năruite. Deși punctul de pensie ar fi trebuit să crească, de la 1 ianuarie 2009, la 45% din valoarea salariului mediu pe economie, situația de criză i-a determinat pe guvernanți să amâne aplicarea acestei măsuri. Inițial, partidele aflate la guvernare au convenit că majorarea ar trebui totuși aplicată în luna martie, retroactiv. Lipsa fondurilor la bugetul de pensii îi determină acum să renunțe și la această variantă, pentru a face economii la buget. Majorarea punctului de pensie s-ar putea face, în 2009, în două etape, prima în martie, iar a doua, care să ducă valoarea punctului de pensie la 45% din salariul mediu pe economie, în septembrie, potrivit proiectului de buget pe 2009. De asemenea, majorarea pensiei pentru grupele I și II de muncă va avea loc tot în două etape, în martie fiind prognozată o majorare de 20%, iar la 1 ianuarie 2010 o altă majorare. Astfel, până în 2010, pensionarii care au lucrat în condiții grele și au fost încadrați în grupe de muncă vor avea pensii mărite cu până la 50%, în funcție de grupa de muncă în care au fost încadrați. Pensionarii ale căror pensii sunt foarte mari nu vor beneficia de majorări. Autoritățile iau în calcul o plafonare a majorărilor pensiilor, în funcție de punctele de pensie, care ar putea interveni pentru pensiile de peste 2.000 lei. în prezent, punctul de pensie este 697,5 lei și reprezintă 41 % din salariul mediu brut de 1.693 lei, luat în calcul de actualul guvern pentru fundamentarea bugetului. www.salaruleuropean.ro Florin MINTAȘ