Sălajul European, ianuarie-martie 2009 (Anul 3, nr. 1-61)

2009-01-15 / nr. 8

Sălajul European SOCIAL 4 JOI -15 ianuarie 2009 • pagina 2 Și noul ministru vrea să reformeze sistemul sanitar Sub pomposul slogan "Descentralizare, Concurență, Eficiență și Transparență sunt principiile care vor guverna activitatea Ministerului Sănătății", proaspătul ministru al Sănătății Publice, Ion Bazac, a prezentat ieri direcțiile strategice ale Ministerului, în urma controalelor efectuate la unitățile sanitare din țară, ministrul a constatat dificultățile cu care se confruntă sistemul de sănătate și și-a propus să răspundă de utilizarea fondurilor publice în fața cetățenilor. "Dificultățile cu care se confruntă acesta (n.r. - sistemul sanitar) se datorează în principal lipsei de reformă, supraîncărcării sistemului cu sarcini, centralizării și lipsei unei viziuni coerente. Așa cum în mediul privat trebuie să răspunzi pentru resursele utilizate în fața acționarilor, în mandatul meu vreau să răspund de utilizarea fondurilor publice în fața "acționarilor" sistemului sanitar, adică a cetățenilor României", a declarat Dr. Ion Bazac. Prioritățile majore ale ministrului Bazac pentru perioada următoare vizează abordarea unor măsuri și acțiuni atât pentru probleme de interes cu efecte imediate, cât și pentru reformare structurală. Compensarea medicamentelor - plafonază Trebuie să ne obișnuim de pe acum cu plafonările impuse de noul Guvern PDL-PSD. Nici în sănătate nu au fost uitate. Conform declarațiilor ministrului, se are în vedere implementarea unui program social prin care să se compenseze cu 90% medicamentele pensionarilor care au o pensie sub 600 RON. Ar fi extraordinari Dar, pentru că întotdeauna există un dar, medicamentele vor fi compensate în limita plafonului de 100 RON pe lună. Având în vedere prețul foarte mare al medicamentelor și faptul că de obicei pensionarii au diferte boli cronice care necesită scheme de tratament costisitoare, vor fi foarte puțini cei care vor beneficia de o compensare reală de 90%. Ba cu DCI, batara Suntem obișnuiți, de asemenea, și cu circul modului de prescripție al medicamentelor. în mandatul fostului ministru, "defunctul" Nicolăescu, medicii au primit dispoziții să prescrie medicamentele ba în funcție de denumirea comercială, ba de Denumirea Comună Internațională (DCI). Anul trecut s-a constatat că prescripțiile după DCI nu au avantajat pacienții. Cu toate acestea, noul ministru dorește reintroducerea prescripției generice. Ar fi cam a treia, afirmă specialiștii. O nouă politică de sănătate pentru mediul rural Pentru a determina lărgirea accesului la servicii medicale, Ministerul Sănătății își propune să dezvolte o nouă politică de sănătate în mediul rural. Astfel, se are în vedere creșterea stimulentelor pentru personalul medical din mediul rural, în zonele neacoperite în prezent de asistența medicală. Se dorește, de asemenea, dezvoltarea unor modalități de asistență medicală bazată pe echipe multidisciplinare care să asigure continuitate în acordarea unor îngrijiri. Din echipele multidisciplinare vor face parte medici de familie, asistente medicale, moașe, asistenți sociali și fizioterapeuți. Nici aici nu sunt noutăți. Daniela FIZEȘAN Febra plății taxelor și impozitelor La începutul fiecărui an au fost obișnuiți cu aglomerație în fața ghișeelor Serviciului de Impozite și Taxe Locale. Din acest punct de vedere, debutul anului 2009 a fost liniștit, chiar dacă și acum cetățenii s-au prezentat în număr mare pentru a beneficia de reduceri. Purtătorul de cuvânt al Primăriei Municipiului Zalău, Maria Manuela Ghiuruțan, a declarat că "nu există diferențe față de anul trecut, referindu-ne la prezența cetățenilor în fața ghișeele Serviciului de Impozite și Taxe Locale". Nu s-au înregistrat sesizări în ceea ce privește plata impozitelor, poate și datorită faptului că populația a fost informată din timp cu privire la programul de funcționare al ghișeelor Serviciu Impozite și Taxe Locale în perioada sărbătorilor cu completarea că "activitatea de încasare la ghișee va fi reluată începând cu data de 12 ianuarie 2009". Manuela Ghiuruțan a subliniat faptul că angajații acestui departament au lucrat și în perioada 5-9 ianuarie anul curent, dar nu pentru încasarea taxelor și a impozitelor, ci pentru a încheia situația pe 2008 și pentru a instala sistemul pentru a nu apărea probleme în vederea achitării taxelor pe 2009. Toți contribuabilii care au plătit și vor plăti impozitele în perioada următoare vor beneficia de facilitățile prezentate în Hotărârea Nr. 142/iunie 2008 privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pe 2009, adoptată de Consiliul Local Zalău. Maria CRISTEA www.salajuleuropean.ro