Sălajul European, iulie-septembrie 2009 (Anul 3, nr. 123-188)

2009-07-24 / nr. 140

Sălajul European SOCIAL VINERI - 24 iulie 2009 • pagina 2 Pietarii au ieșit în stradă 9 9 Joi, 23 iulie, începând cu orele 9.00, comercianții din Piața agroalimentară a Municipiului au pus lacătele pe tarabe și, încolonați, sau deplasat civilizat până pe Platoul din fața Instituției Prefectului Județului Sălaj. Protestele s-au desfășurat pașnic. Cei peste 400 de comercianți au scandat lozinci precum "Vrem modernizare, nu desființare", "Vrem să muncim nu să cerșim", "Și noi v-am votat", și nu în ultimul rând "Vrem primaru-n fața noastră", însă primarul Zalăului se pare că nu a auzit chemarea protestanților, și nu s-a prezentat la miting. "Nu am fost în piață, pentru că nu se poate purta un dialog cu 300 de persoane. în plus, au existat și, în continuare, vom avea întâlniri pentru clarificarea situației. Nu pot accepta ca un proiecte de investiție al primăriei să fie transformat în circ politic, iar comercianții, în masă de manevră pentru unii politicieni democrat-liberali. Voi continua acțiunile concrete, realiste și necesare, de modernizare a zonei centrale prin care să oferim condiții optime pentru comercianți și cumpărători, deopotrivă" a declarat Radu Căpîlnașiu, primarul municipiului Zalău, în mod paradoxal, Primăria Zalău a aprobat traseul manifestării din Piața Centrală până pe platoul din fața Prefecturii și nu în fața primăriei, acțiunea de protest fiind îndreptată spre primar, viceprimari și consilierii locali. Prefectul Sălajului, Ionel Ciunt, a chemat la discuții o delegație din partea comercianților. Deoarece responsabilitățile prefectului sunt limitate în soluționarea problemei, Ciunt și-a manifestat disponibilitatea de a media o întâlnire între pielari și Primărie. Și-au depus cereri pentru locuri de muncă la Primărie Nemulțumirea piețarilor, conform președintelui asociației, Crișan Dănuț, este legată de decizia administrației locale de a desființa piața centrală. Alternativa propusă este mutarea activității în piața din Dumbrava Nord, amenajată cu mulți ani în urmă și aflată în stare de degradare prin neutilizare. Cei 250 de întreprinzători susțin că afacerile lor nu au aceeași rentabilitate la periferia orașului și acuză primăria de "interese personale" în așa-zisa modernizare a zonei centrale a municipiului: "Am cerut planul de modernizare a zonei Pieței Agroalimentare și nu am primit nimic concret. Inițial ni s-a spus ca se va acoperi Valea Zalăului și se va crea un drum cu un sens și o hală agroalimentară, acum spun că se va construi un drum cu două sensuri, iar strada Unirii va fi redată traficului pietonal. Terenul va rămâne parcare pentru construcțiile răsărite «alandala»", a specificat Ștefan Ciobanu, vicepreședintele asociației întreprinzătorilor din Piața Agroalimentară Zalău. Protestatarii se întreabă de unde va avea municipalitatea bani pentru modernizarea zonei centrale, în condițiile în care din activitatea piețurilor în bugetul local se varsă lunar 1,5 miliarde de lei vechi. De asemenea, s-a ridicat problema pierderii locurilor de muncă atât al celor din domeniul comercial cât și al angajaților Direcției Generale Administrația Domeniului Public (DGADP). Crișan a preentat un dosar cu 250 de cereri de locuri de muncă pe care le va înainta Primăriei, în cazul în care din toamnă vor rămâne fără locuri afacerile din piață. Manifestanții și-au cerut scuze cetățenilor pentru neplăcerile provocate prin acțiunile lor, solicitându-le totodată să se li se alăture în demersul lor de a împiedica desființarea pieței. Mitingul s-a desfășurat până la ora 12.00, după care agenții economici și-au redeschis chioșcurile: în replică la revolta pielarilor, primarul Zalăului a mai precizat că înțelege nemulțumirile protestanților și reticența la schimbare, dar că, până la urmă, planul primăriei rămâne în picioare. "Situații similare de modernizare a piețelor și de nemulțumiri au existat și în alte municipii din țară. Chiar ieri am fost în Deva, unde s-a întâmplat același lucru și unde primăria a reușit să construiască o hală agroalimentară modernă, care astăzi este un motiv de satisfacție și mulțumire pentru toate părțile - cetățeni și comercianți. Vom continua proiectul nostru de modernizare; asta înseamnă că, până la realizarea lucrărilor, mutăm integral piața din centru, în Dumbrava Nord" a afirmat Căpîlnașiu. Mihaela PEȘTEAN Fondul de vânătoare Gârbou, licitat pentru aproape 13.000 euro Fondul cinegetic numărul opt, Gârbou, a fost atribuit spre gestionare Ocolului Silvic Blidaru contra sumei de 12.937 de euro. Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, gestiunea asupra fondului cinegetic Gârbou a fost licitată miercuri, împreună cu alte 19 fonduri din țară. Licitația a pornit de la o valoare de atribuire de 695,5 euro. Potrivit inginerului silvic Vasile Chiș din cadrul Direcției Silvice Sălaj, fondul Gârbou acoperă o suprafață de aproximativ 9.000 hectare, cuprinzând pădure, teren agricol, arabil, fânețe etc. Contractul a fost semnat pe o perioadă de 10 ani, gestionarii obligându-se să asigure paza și hrana animalelor, să prevină și să combată braconajul. Cele mai atractive fonduri de vânătoare au fost, din câte se pare, cel din Micești, județul Argeș și cel din Vulpășești (județul Neamț) pentru care s-au înscris la licitații 12, respectiv 11 ofertanți. Pentru fondul de vânătoare de la Bale, administrat până acum de omul de afaceri Ion Țiriac, o asociație de vânători din Bihor va plăti 27.000 de euro în primul an. G.B. www.salari/european. ro