Sălajul Orizont, ianuarie-martie 1992 (Anul 2, nr. 29-53)

1992-01-28 / nr. 35

EXEMPLUL MUREȘ sau NEVOIA . DE UNITATE Nimic nu este mai de admirat ca unitatea de acțiune a unui popor, a unei minorități naționale. Mai presus de ambițiile mărunte sau interesele de partid, trebuie să se afirme UNITATEA. Știm bine, am văzut și vedem (Iugoslavia, spre exemplu) la ce duce dezbinarea. Unii dintre noi și-au dat seama, chiar dacă mai tîrziu, că a fi uniți este, în actualele împrejurări, o nevoie extraordinară. Și avem mai multe exemple, dar primul și cel mai edificator este cel al județului Mureș. Despre ce este vorba ? Sau depus, cum era și firesc, candidaturile pentru funcția de primar și consilier la alegerile locale din 9 februarie în întreaga țară. In județul Mureș, oameni care gîndesc politic și în perspectivă, nu s-au lăsat pradă unor judecăți de moment, orgolii de partid etc. “Pentru a fi asigurat un echilibru real al reprocutării în viitoarea administrație GRUPĂRI locală, 9 (NOUĂ) POLITICE (P.U.N.R., F.S.N., P.N.Ț.-c.d., P.N.I.., M.E.R., ele) au depus candidaturi sub un singur semn electoral: „V.R.“ în conturul hărții României. La fel s-a procedat în Satu Mare, Maramureș, Bihor, etc. în Sălaj, din ..rațiuni“ care scapă oricărei minți lucide, nu s-a putut realiza o asemenea unitate de vederi. La noi au devenit mai importante orgoliul, dorința de dezbinare, . frica de a nu fi cel dinții etc. F.S.N.-ul a lucrat după ordine și ia\-uri de la centru. Foarte bine că sunt mai mii:«.. candidaturi, dar una e să alegi intre 2—3—1 candidaturi solide si alta e să te pierzi intre 8—10 candidaturi. Un iji de.. paie, improvizate i n ultima clipă. Ce va ieri de aici ? In multe locuri in al doilea sau, poate, chiar al treilea tur de Scrutin. Și-o să tot alegem, că altceva parcă n-avem de făcut. iProgres - Democrație adevăr - Reconstrucție Noi nu votăm ? Cu ocazia Referendumului asupra Constituției României un număr de 11 persoane cu drept de vot domiciliate în Municipiul Zalău, strada Simion Bărnuțiu, bloc A 4, nu au fost trecute pe listele electorale. Am crezut că este o simplă scăpare, o simplă neglijență, sperând că, mai ales după recensămîntul populației, primăria municipiului va avea o evidență clară a tuturor cetățenilor. Dar, se pare că nu este așa, deoarece, iată, aceleași persoane nu apar nici pe listele de vot pentru apropiatele alegeri, locale de la 9 februarie. Asta ne face să credem că la primărie se lucrează după evidențe depășite, în cel mai condamnabil stil birocratic. Domnilor birocrați, nu vă cerem să ne spuneți cu cine să votăm, știm noi, ci unde ? GhI. l’RODAN, în numele celor 11 „rătăciți“ electorală CU MASCĂ $1 FARA MASCĂ Plecat-au 9 din Zalău in marea bătălie pentru cucerirea jilțului de primar al urbei. Unii — cei mai curajoși — fără mască, alții — jumătate plus unii — cu mască, zicîndu-și dumnealor că, naiv cum suntem, n-o să-i ghicim! Vă înșelați domnilor. Din prima categorie fac parte domnii Miron Chichișan, care și-a declarat cinstit și franc apartenența la partidul pe ale cărei liste candidează — Partidul Unității Naționale Române —, fie văzuți necunoscuții Vasile Lipovan, reprezentantul „Plicului“ și Mihai Inceu, reprezentantul „Glumeților“, precum și Liviu Terec, independent cu I, care au pornit în această „aventură“ sub deviza „prin noi înșine“, fie ce-o fi, nu ne ascundem după deget. Cei cu mască, sînt restul, în ordine, de la stingă la dreapta : Domnul Ioan Ivașcău. Deși candidează pe lista Uniunii Stîngii Democrate, susține sus și tare că este independent. Mască, domnule, mască! Domnul Dumitru Ibănescu. Domnia sa — candidat pe lista Coaliției Forțelor Democratice — nu zice că ar fi independent, dar ne dă de înțeles, afirmînd că funcția de primar o consideră ca exclusiv administrativă, neavînd nimic cu politica. Mască, domnule, mască ! » Domnul Patriciu Jecan declară că a fost invitat să pună șaua pe un „Cal alb“, dar nu a acceptat decit în postură de „jocheu“ independent. Mască, domnule, mască! Domnul preot loan Ghiurco, omul care a spus primul .Tatăl nostru“ liber în Zalău, repetîndu-l mai apoi cu feseniștii, candidează acum pe lista Convenției Democratice. Independent, cum altfel? Mască, părinte, mască! Nici babele nu mai cred așa ceva. Cine a mai rămas? Aha, domnul Ioan Babeș. Ei bine, candidînd și din partea Frontului Salvării Naționale și din partea Partidului Democrat Agrar (și asta doar după discuții „tari“ — cum susține), nu știm ce mască poartă. O întrebare domnilor mascați: oare vă rușine cu cine „defilați“? Ce vrea să însemnez această mască de „independent“, această tactică a struțului? Un atu pentru vremurile de după alegeri („nu, domnule, eu nu am nimic cu ăia, eu mi-s independent“)? Oricum, aveți în vedere faptul că zicala românească „Spune-mi cu cine te însoțești, ca să-ți spun cine ești“ mai este încă valabilă. Punct. N. MASCATU O CAMPANIE ELECTORALA CIVILIZATA 2 In Londra există o piață în care se face politică fără nici o restricție. Aici se țin discursuri, se pot înjura guvernul și parlamentul și se pot concepe pe loc platformeprogram. După afișarea în diferite puncte a listelor electorale pentru alegerile locale și în Zalău a început să se discute, pe la colțuri, politică. Se discută și se face propagandă electorală. Din păcate, de multe ori, înfierbîntații alegători depășesc granițele adevărului și bunului simț, făcîndu-te să te gîndești la cultura politică a copiilor din grupa mică: „P.U.N.R.-iștii sînt legionari“, „Toți feseniștii își păstrează carnetele roșii p.c.r.“, „Nicolae Manolescu e vîndut ungurilor“, „Corneliu Vadim Tudor e agent K.G.B." și „Dacă va fi ales ca primar, preotul Ghiurco va vinde liceul teoretic DE LA UNA LA ALTA . Este nevoie de o nouă reunificare a cursurilor leului în raport cu principalele valute mondiale. Dacă cursul oficial al dolarului este de 190 de lei, principalele bănci de stat și particulara din București vînd dolarul cu 355 de lei. E o diferență încet, încât, campania electorală se face simțită și în Zalău. După afișele PUNR-ului, anunțurile Uniunii Stîngii Democrate, au apărut și afișele Convenției Democratice. • Președintele Statelor Unite ale Americii, George Bush și vicepreședintele său și-au deschis oficial campania electorală. Alegerile la S.U.A. vor avea loc în 3 noiembrie. Cine spunea că la noi campania electorală ține prea mult? • în județul Sălaj există 2.086 de tractoare, deci un tractor la 59 de hectare, în Italia încărcătura pe un tractor este de numai 9 ha, în Belgia — 7 ha. «O iarnă care nu se mai termină, în multe apartamente din orașul Zalău, temperatura nu urcă peste 10—11 grade. Acasă e frig, afară e frig, la muncă este frig. .. Așteptăm primăvara. Este singura alternativă pentru a ne mai încălzi puțin, e în București primarii și viceprimarii își umplu buzunarele, își iau case luxoase și apoi se retrag, discret, prin demisie, este concluzia unei anchete efectuate în Capitală. Ai noștri nu se retrag! • Cenaclul literar „Silvania“ este singura manifestare culturală din Zalău. Din păcate este prea puțin sprijinit de forurile județene de cultură. (C.O.). PARDON! ungurilor“ ... Una mai gogonată decit alta. Ne întrebăm cui folosește o asemenea campanie electorală ? în nici un caz României, în loc să asistăm la o campanie electorală civilizată, trebuie să ne facem din nou de ris în fața lumii întregi ? MARȘUL TĂCERII ? „Cetățenii din Zalău care locuiesc ,la casă" nu vor primi bonuri de butelie“ — este una dintre ultimele decizii ale primăriei... Și noi ca s: credeam că după revoluție nu vom mai avea nevoie nici de bonuri, nici de tichete sau taloane. N-a fost așa. Am înțeles că economia țării este în criză și că trebuie să strîngem cureaua. Ceea ce n-am înțeles, este de ce trebuie să sufere doar unii ? De ce unii să primească butelii iar alții nu ? Cei care nu vor primi bonuri de butelie s-au hotărît să ceară audiență la primărie. Oare este nevoie de un marș al tăcerii ? Sau de o grevă a foamei ? ULTIM40114 Din surse demne de încredere am aflat că actualul primar al Zalăului, domnul Bara, a jurat pe cruce că nu tintește după postul de paroh deținut de preotul Ghiurco. Mai bine se călugărește !