Sălajul Orizont, octombrie-decembrie 1992 (Anul 2, nr. 105-127)

1992-11-26 / nr. 121

BiSAPTAMlNAL INDEPENDENT Indicator al nivelului de trai PORCUL DE CRĂCIUN Oricine ce-ar spune, pentru sălăjeni unul dintre principalii indicatori ai nivelului de trai a fost și rămîne porcul de Crăciun. Cine nu tăia fie și un purceluș de 60—70 kg, ori era sărac lipit pămîntului, ori suferea de colesterol ! De regulă, însă, sălăjenii — și sătenii și orășenii — făceau pe dracu-n patru și nu se lăsau de Sfîntul Crăciun fără prospătură, că altfel ce să pui colindătorilor pe masă? Că mulți orășeni se asociau cite doi (ca să vedeți ce „tradiție“ avem noi în asocierii), și cumpărau un porc, e adevărat, dar asta era situația, eram cu toții „înghesuiți“ material. De prisos să spunem că toate astea se petreceau în „anii-lumină“ ... După Decembrie ’89 și mai ales după reîmproprietărirea țăranilor, am răsuflat ușurați, mulțumindu-i lui Dumnezeu că și-a întors fața și spre noi. Nu, nu ne așteptam să umble cîinii cu colaci în coadă, dar ne-am zis că de acum înainte măcar porcul de Crăciun n-o să mai fie o problemă. Ne-am înșelat? Răspundeți, vă rugăm, dumneavoastră. Dar nu înainte de a trece prin piață și a vedea cîte salarii îi trebuie unui funcționar sau cîte pensii unui pensionar pentru a-și cumpăra un porc de 100 kg. E de vină țăranul? S-avem iertare. Pentru că pe suta de mii pe care o ia pe porcul vîndut, abia își poate cumpăra înrăiții noi pentru soție și cei trei copii. Atunci, cine e de vină? Răspundeți, vă rugăm, tot dumneavoastră, în orice caz, așteptăm cu bucurie Crăciunul și colindătorii. Și dacă nu le-om da cîrnați, ce? A. P. Alarmă la 981 SPRIJINIȚI POMPIERII Incendiu. Foc. Spaimă. Pagube incomensurabile uneori. Cine trebuie și poate să intervină operativ și eficient în situații limită? Pompierii, evident. Dar incendiile nu le ... programăm geografic, ele se produc în locuri dintre cele mai neașteptate. Operativitatea și eficiența intervențiilor depinde de gradul de înzestrare, amplasarea bazei tehnice și coordonarea în teritoriu. Câtă vreme, însă, în Sălaj dispunem doar de o singură companie de pompieri (caz unic în țară) — la Zalău — problema operativității intervențiilor e mai greu de soluționat. Iată de ce, pe baza unor reglementări mai noi, s-a ivit posibilitatea unei mai T. ALMAȘANU Cnnttnaare I« paa a (I a Daca nu-i glumă, e... ranai TRAGETI IN PROPRIE [ARII Zilele trecute ne-a sunat la redacție dl. M.F. din Zalău, care, după ce a „scăpat" cîteva înjurături pitorești — și în românește și în ungurește — la adresa Regiei Apă-Canal-Termoficare din municipiu, ne-a dat „temă“ de studiu un recent anunț făcut public de susnumita regie. Anunțul: „Regia Autonomă Apă Canal Termoficare Zalău, avînd în vedere sesizările făcute, pe adresa regiei, de către unii locatari din municipiul Zalău, face cunoscut că, datorită uzurii înaintate a AUREL PAUȘAN Continuare in paga II » Blănuri pentru... bulgarul nostru Ieri, S.C. „Hermes Trade“ și R.L. Zalău — patroni, Nicolae Botezan, Dan Kenede și Dan Jecan — a deschis, vizavi de Muzeul județean de Istorie și Artă din Zalău, un magazin aparte. Denumit „Hermes I“ (pentru că firma are n vedere deschiderea a încă două unități comerciale), magazinul este profilat pe blănuri. Și nu orice fel de blănuri. Prețurile lor se pretează la buzunarul oricărui cetățean, sfidînd orice concurență. Legat de prețuri, am auzit remarca unei cumpărătoare: „Dacă nu vor ridica prețurile, în scurt timp vor da faliment". Patronii însă nu se tem.Vom reveni». M. PAI ȘAN Buncărul lui Stalin Construcția „obiectivului numărul unu“, acum cincizeci de ani, a decurs în cea mai mare taină și a fost terminată într-un timp record — nouă luni. Faimosul buncăr al lui Stalin, din SAMARA, pe care cel căruia i-a fost destinat nu l-a văzut niciodată, darămite să-l și folosească, a fost făcut din materiale din resurse locale, pe baza proiectului și priceperii constructorilor metroului din Moscova. Drept dovadă, asemănarea flagrantă cu arhitectonica stației de metrou „Aeroport“ din capitala fostului imperiu roșu. Performanța lui se află la 20 metri sub pămînt, depășindu-l pe cel al lui Hitler, care se află numai la 16 metri adîncime. Ca o curiozitate, nimic în buncăr, nici măcar mobilierul, nu s-a schimbat. Printre altele în mijlocul sălii se află copia fidelă a mesei de lucru a lui Stalin, precum și scaunele aparținătoare, în camera de odihnă, ce se află lîngă sala mare, mai odihnesc, după cincizeci de ani, un divan, o măsuță și o mică bibliotecă. Buncărul a fost deschis pentru vizitatori acum doi ani și se bucură de interes C.E.L. LEVANTINA Surpriză de proporții în exprimarea ex-ministrului sălăjean, dl. Moldovan, la emisiunea „Sport“ din 24 noiembrie a.c., orele 20,45, la predarea ștafetei: „La predarea ștafetei, în spiritul tradițional al Levantului (.. .)". Care Levant ? Pînă una alta DEX-ul spune că, levantin înseamnă persoana care făcea parte din populația de bază a Levantului sau, în alt spirit, necinstit, ipocrit, intrigant. Care sens să-l fi folosit? Că dacă ne gîndim la spiritul echipei Roman... PE TOBOGAN Nu știu în ce măsură vor răspunde vreodată, penal și material, persoanele îndrituite să reprezinte e- PARDON lementarele drepturi ale omului. Deocamdată, alunecarea pe tobogan continuă: lipsa apei reci și calde, prețuri tip raport Somalia-America, butelii liberalizate în depozit PECO ș.a. MOARE DOINA IN BUTIC ? (L.M.) ’ Această întrebare retorică ne-am pus-o aproape obsedant din Decembrie ’89 încoace. Economia de piață spre care tindem nu presupune, în concepția actuală, și suflet, trăire, cultură,. FOLCLOR. Poate pentru că, cel puțin deocamdată, acestea nu aduc, ci cer bani. S-au înmulțit sufocant buticurile, barurile, tarabele de tot felul. Puțini mai au „timp“ pentru a trăi. Așezâmintele de cultură sunt în agonie. Fac ce pot — aproape niciodată ce ar trebui — ca să trăiască. Cultura veritabilă națională este „pusă la naftalină“. Videoclipurile zgomotoase, filmele de groază, de violență și porno — depășind pragul eticului și esteticului — ne umplu timpul liber, adică timpul pentru noi. Chiar așa, lăsăm doina să moară în butic ? ! (LP.) ULTIMA ORĂ „Mămică, de ce se ceartă domnii aceia în televizor 2“ „Așa-i în Parlament. Taci șî dormi că vine Bau-Bau!" „Da’ nenea ăla de la microfon de ce are așa mare par și barbă ?“ „Pentru că ăla-i Păunescu, Bau-Bau-ul Parlamentului. Taci și dormi!“.