Saptamina, 1981 (Anul 11, nr. 526-577)

1981-01-02 / nr. 526

O ISTORIE POLEMICA ȘI ANTOLOGICA A LITERATURII ROMÂNE DE LA ORIGINI PINA IN PREZENT caragiale opera In povestirea Ascanio si Eleonora același limbaj kitsch produce cititorului adevărate bucurii. Iată un pavilion chinezesc așezat intr-o feerică panoramă a unui cadru delicios, cu alte cuvinte intr-o pozițiune atit de leelă și variată, că proza și versul nu pot să dea o idee exactă despre dinsul. Martori ai acestei minuni ar putea să fie niște turiști englezi, adică niște oameni stravaganți. Intr-un dialog găsim și această frază in care un vînător afirmă că a avut o furtuna de bastard. Interlocutorul îl cataloghează de Gugliem Tell. Autorul este înștiințat că i se va aduce o literă de la un baron, lată și litera : Iubitul meu amic. Plecarea ta cea repenitină mi-a cauzat o mare închidudine. Toată ziua aceea te-am căutat ca un smintit prin parc, prin munți și pe la stabilimentul de băi, căci cată să-ți spun adevărul, te iubesc foarte mult. Cînd mă gîndesc la între vorbirile noastre cele atit de dulci și la acele suave consolatiuni ce-mi da raționamentele tale asupra nestabilității fortunei și a vicisitudinilor soartei, mi să umple inima de întristare. Acum cunoscut de mare dreptate aveai cînd imi ziceai că omul, fie oricit de avut și pus la cel mai nalt grad de mărire, nu poate să fie fericit de nu va avea un amic sincer și pacea conștiinței. Le aveam pe amindouă, dar prin plecarea ta am pierdut pe cel mai bun și foarte anevoie de găsit. Aceea ce-mi mai rămine de făcut este a te ruga să nu mă uiți, căci a fi mort in memoria ta ar fi pentru mine o mare nenorocire. Baroneasa nu se poate consola de plecarea ta , ea crede că ți-a adus vreo dispucere și de aceea ne-ai părăsit atit de brusc. Amelia mă întreabă neîncetat de tine. Ce eram să fac ? I-am spus că ai plecat , dar câta să fii de față ca să privești întristarea ce i-a pricinuit nuvela aceasta ! Cu toate astea, eu nu am avut curagiul să o condamn, ba încă am avut slăbiciunea de a o consola. Sărmana jună ! ea avea dreptate ; ariile italiene ce le cîntai cu atita pasiune, concertele ce ai sunat cu dinsa și conversațiunele în limba italiană i-a aprins capul. Mă întorc iarăși la tine. Am dat ordine lui Ferdinant să-ți împlinească orice plăcere. Biblioteca mea, armele de vînătoare, in fine castelul cu tot ce ține de dinsul, sunt la dispozițiiunea ta ; dispune de dînsule cum vei voi; să nu uiți a vizita capela din pădurea parcului ; iar după ce vei vedea toate acestea, să-mi comunici și mie impresiunele ce-ți vor cauza. Afecționatul tău amic, S... de Rosenberg Dar să vedem mai departe ce mai povestește Filimon. Emoțiunea care il cuprinde cauzată de liniile scrise de bola Amelia il face să cadă în delir. Un frig omoritor il cuprinse și făcu să-i tremure toate fibrele, după care, spune eroul povestirii, Somnul, acel dulce balsam care alină suferințele celor nenorociți, mă luă în brațele sale numai ca să varieze torturile mele , căci abia ce închisei ochii, devenii victima celor mai teribile vise, după care părăsește camera, se suie pe terasa pavilionului ca să-și redobîndească forțele prin respirarea aerului fresc. Trebue să precizăm că acțiunea se petrece în Tirol așa incit merită să reproducem descrierea acestui panoramic . Pe eminența muntelui ce cade în partea dreaptă a fluviului, și la o înălțime de opt sute picioare de la suprafața cascadei, este clădită fortăreața Kufstein, în care se includ de la un timp ineva toți criminalii politici din Imperiul Austriac. Privii cu teroare acel stabiliment de tortură, ce distruge atîtea inimi generoase și geniuri brilante ce ar fi putut să ilustreze secolul prin operile lor , el sta pe creștetul muntelui întocmai ca o fantasmă sanguinalie și părea că amenința să distrugă omenirea întreagă cu brațele sale cele uscate și reci. Cilc mume nu vor fi plingind pe fiii lor îngropați de vii in suzeranele acelui oribil turn !... Cile amante și soții nu vor fi suspinînd dezolate de lipsa obiectelor amoarei lor !... Dar acei nefericiți, pe care aspra tiranie i-a despărțit de ființele ce iubeau, ce vor fi făcind ei în acele grozave morminte, lipsiți de libertate, departe de patria și ființele amare de dinșii, torturați fizicește prin foame iar moralicește prin sentințele de moarte ce atirnă asupra capetelor lor ? O țară a tiraniei, a spoliatiunei și a mizeriei pămint de trei ori blestemat, in care omul nu intilnește decit monumente de supliciu și de mizerie ! Prostitură apocaliptică ! Strigoi infernal ! Pînă cînd vei sugera populi martiri ? Pînă cînd singele atîtor vei semăna discordia între națiuni, ca să le poți sfîșia mai lesne ? Crezi nare că Dumnezeul dreptății nu vede inichitățile tale ? Te amăgești, sentința ta este pronunțată ! O mină invizibilă a scris-o cu litere de foc !a c fruntea ta cea plină de pete de singe ! Vei fi zdrobită ca vasele olarului ! Vei pieri cu sunet, ca cetatea biblică, și te vei cobori in abisul infernului !... ! Acestea sunt ideile ce inspiră călătorului vederea citadelei Kufstein. Pozițiunea mea era foarte tristă și cu toată silința ce făceam nu putui să ies dintr-unsa; îmi adusei aminte de litera baronului și de recomandația ce-mi făcea ei ca să vizitez capela din pădure. A zisei, iată unicul mijloc de a risipii această teribilă melancolie: Mă pogorîi de pe terasă și îmi indreptai pașii spre pădure. Orologiul castelului suna miezul nopții. Era tocmai ora cînd ființele vizibile intră in repaos, ca să dea foc celor invizibile a-și face plimbările lor nocturne ; această idee populară, ce face pe oamenii slabi să tremure de frică, în loc să mă îngrozească, îmi inspiră mai mult curaj. __ Capela din pădure n-are nimic atrăgător, scrie Filimon, deși e clădită în stil gotic, pentru că nu are proporțiuni colosale dar, stabilește autorul, obiectele ce o adornau erau atit de bele, că mă făcură fără voia mea să recunosc in baronul de Rosenberg, fondatorul ei, un om care știa să aprețuiască belele arte. In partea stingă a capelei exista o piatră scpolcrală, acoperită cu un baldachin roșu și luminată de o mică lampă. Această piatră scpolcrală ii atrage foarte mult mențiunea vizitatorului iicit simțea din instinct că ea ascundea un mister fatal, pe care voia a-l cunoaște. Călăuza sa, un bătrîn, simțind impaciența ce-l turmenta, ridica acoperișul după piatră și el o putu privi. Piatra sepulcrală era sculptată de o mină măeastră ; la partea de jos erau doi angeli ținind o coroană de roze, pe care se vedeau doi fluturi, simbolul a două suflete ce și-au luat zborul către eternitate ; un centru erau reproduse efigiile unui june și a unei copile, ce semănau că iși iau adio unul de la altul cu lacrămile in ochi , iar mai in jos se vedea sculptată inscripțiunea aceasta : „Entrate a plangere, a voi pietosi iiandanti, l’infolice Ascanio e l’infortunata Eleonora, vittime d’un affettuoso amore“. Mai aflăm din relatarea autorului că la lectura acestui epitaf inima lui săltă in pieptu-i ; el privi pentru a doua oară piatra și observă urmele a două picături de lacrime , ținu ochii asupra bătrînului eremit și văzu pe fața lui semnele suferințelor morale ce-l turmentau. Al cui să fie oare acest sarcofagiu ? ziceam in mine, siluindu-mă a pătrunde acest mister , fi-va al vreunui membru din familia baronului ? Dar asta e cu neputință, căci baronul iși avea catacombele familiii sale in deliciosul cimiteriu de la München ; afară de asta, inscripțiunea de pe piatra era italiană, numele celor ce repausau sub dinia erau italiene, chiar trăsurile efigiilor sculptate nu reprezentau decit figuri meridionale ș.a.m.d. e. b. un poet al datinei *) 1 A apărut de curînd al treilea volum de versuri de Dinu Ianculescu, o culegere de rondeluri care duce înainte faptele lirice anterioare ale autorului. Dinu Ianculescu e un poet care își păstrează încrederea în rigoarea tematică și prozodică a școlii clasice, care știe să smulgă efecte deosebite rimei și ritmului. In același timp, unele accente de poezie pură, de blitz modern și surprinzător nu-i sunt nici pe departe streine. Scriitorul este discret și cultivat și reține în lirica sa prin atașamentul pentru un canon al datinei românești care nu trebuie confundat cu tradiționalismul luat în sens manierist ori pejorativ. Cuvintele care alcătuiesc versurile lui Dinu Ianculescu sunt alese cu grijă și har lexical din cel mai încîntător vocabular clasic românesc, amintitor de ceremonii și obiceiuri, de sărbători mirene și sacre. Dinu Ianculescu a publicat un volum de sonete și culegerea de față înmănunchiază o suită de rondeluri: desigur, servituțile prozodice, imperativul rimei și celelalte constringeri care decurg de aici sunt inerente fiindcă melodicitatea e înșelătoare, însă versurile, imaginile, alăturările de cuvinte surprinzătoare se izolează lesne la lectură. Apar în fastul cortegiului poetic arbori cu mătănii, reni cu crengile pe cap, un vînt devenit pirlu, soarele-n declin — așteptat — să tragă caii serii carul, verdele căzut din cergi într-o liniște de piatră, lebedele de zăpezi, ploaia (care) țipă lung în pieți... Reușita părții confirmă și întregul și iată acea poezie care-i este tutelară lui Dinu Ianculescu: „Merindele de taină stau ne masă ? / Aici șezum și plînsem și iubim. / Aici strămoșii dorm în țintirim / și ne mîngîie salcia pletoasă. / Ne e prieten fiece chilim / și pretutindeni ne simțim acasă. / Merindele de taină stau pe masă. / Aici șezum și plînsem și iubim. / Aici, pe cîmp, cînd noaptea e frumoasă / coboară-n suflet cerul și-l zidim. / Și turlele cu gînd le auzim, / cu stelele și luna de pe casă. // Merindele de taină stau pe masă“ ... Rondelurile lui Dinu Ianculescu poartă însemnul unei reculegeri jubilative: „Păduri adinei suspină, / la jalea lor mă plec / și ca-ntr-un templu grec / genunchii mei se-nclină“, și, nu o dată, sunt atitudinea unei frumoase sfielnicii, pe deasupra foarte îngrijite stilistic : „Demn alb, lemn negru, lemn de preț ! / La o tarabă vinde timpul. / O, zeii și-au pierdut Olimpul / și sufletul e scos în pieți. // Pădurea strînge anotimpul / și îl ridică în puieți. / Lemn alb, lemn negru, lemn de preț / la o tarabă vinde timpul. / Dar viețile înalță vieți, / unii din alții trecem nimbul / pe-o frunte care așteaptă schimbul, / pe-un cer care-a ieșit din ceri. II Lemn alb, lemn negru, lemn de preț !“. îmi place limba versului scris de Dinu Ianculescu întrucît ea evocă necăutat distinct dimensiunea și simțirea româneasși că și sensibilitatea autorului se strînge în concentratul unor inscripții care sunt aceste rondeluri. Să încheiem, pentru demonstrație, cu acest poem care mărturisește un talent cultivat: „Ce înalță-i iarba și ce dulce ! / Dorm sub ea strămoșii fără grai / pînă ce deasupra tună cai / îngroziți că noaptea vrea / să-i urce. N Mi se pare că aud atunce / cum se-ntorc izvoarele în plai. / Ce înaltă-i iarba și ce dulce. / Dorm sub ea străbunii fără grai. II In fîntina slova lui Neculce / și în slăvi luceafărul Mihai / îmi șoptesc, se îngînă și ar mai / scrie încă pînă să se culce. II Ce Inaltă-i iarba și ce dulce. 1“ ciachir dan •) Dinu Ianculescri. Rondeluri,nescu, 1980. Ed. Emî SAPTAMINA •pe scurt (antologie 1980) Noul membru al Gărzii elvețiene de la Vatican este Joseph Lischer, remarcat pentru datele sale fizice ieșite din comun: 2.04 metri înălțime, 130 kilograme greutate • Stan Barret, la volanul unui automobil prevăzut cu motor cu reacție (6000 cai putere) a depășit viteza supersonică, atingînd 1196 km/oră . Intr-un recent interviu, Mina declara că, ori de cite ori se-ndrăgostește, slăbește cel puțin 20 de kilograme. La forza dell' amore # un centru internațional al amatorilor de aerostatică a luat ființă in localitatea helvetă Chateau-d’Oex. Oare membrii clubului cunosc expresia a fi luat un balon ? # Iosif Hop din Cîmpulung Moldovenesc a fost somat să plătească niște restanțe la creșa de copii nr. 1 din localitate, numai că parte din sume erau anterioare datei nașterii fiului său . Creatorul de modă Earl Blackewll a întocmit lista celor mai prost îmbrăcate femei din lume. Iot-o: actrița Bo Derek, actrița Jill Clayburg, manechinul Loni Anderson, Christina Onassis, cîntăreața Deborah Harry, Dolly Parton, Diane Feinsten, principesa Margareta, actrița Valerie Perrine, M. Hemingway, nepoata scriitorului . Procentajul tinerilor sub douăzeci de ani scade vertiginos în Franța în timp ce crește numărul persoanelor de peste șaptezeci și cinci de ani. E și o vorbă — dacă tinerii ar ști și bătrânii ar putea... A Suedezul Kurt Eriksson a cerut Olandei o despăgubire de 30 miliarde coroane. El cere acești bani pretinzînd că este descendentul piratului Jonas Berntosson, care, în secolul al xvii-lea, a încheiat cu curtea regală din Haga un contract de partajare a prăzii... Probabil că debitorii îi vor oferi gratis un loc într-un spital de boli mintale • Ultimul număr din revista Vatra a ajuns în București cu 3 pagini albe. Trebuie să ne așternem acolo impresiile despre această publicație ? • Frank Pampena din Pittsburg a construit din două automobile vechi, un Cadillac și un Oldsmobile, o mașină cu două motoare, vehiculul putîndu-se deplasa în două direcții. Oare o avea și două rezervoare de benzină ? # Din perlele elevilor francezi: „Gulliver a descoperit tiparul"; „Napoleon descoperit America“; „Războiul mondial a a început la 14 iulie 1789“ . O cititoare ne semnalează anunțul. Este interzis accesul cumpărătorilor cu clinii lor • Un vagon de marfă încărcat la Buzău la 22 ianuarie, a ajuns la destinație, la Constanța, la 20 februarie, parcurgînd distanța cu o viteză medie de 9,30 km/oră. Iată un subiect pentru problemele de aritmetică ! * Dintr-o scrisoare deschisă a muzicologului Viorel Cosma aflăm că s-a făcut degeaba vîlvă în jurul unei viori descoperite într-un pod din județul Vaslui și socotită un Stradivarius. In realitate, instrumentul nu era decit o scripcă oarecare . Iată bilanțul Carnavalului din Rio: 15 morți și 1100 de răniți . Un anunț afișat în geamul tutungeriei nr 89 din Arad. Sunt plecată la un curs de calificare și nu mă mai întorc . In piața orașului Drobeta-Turnu Severin, lingă un cîntar automat pentru persoane, se pot citi aceste stihuri persuasive: „A te cin țări adesea / Și-a trăi mereu așa / Este un mare avantaj / Pentru sănătatea ta“ • Maria Vodă Căpușan semnează, în „Tribuna“, un eseu în care pentru a explica „inițierile“ din casa lui jupin Titircă Inimă rea, apelează la opera lui Mircea Eli» de la hermeneutică, la oracolul din Delfi și chiar la Apocalips • Bette Davis împlinește o jumătate de secol de activitate cinematografică • Un bogat tezaur a fost descoperit în localitatea Rădeni din județul Neamț , confecționate din tablă de aur, trei vase cîntârind peste nouă sute de grame • Mai nou, actrița Izaquel Welch* face reclamă in reviste celebrelor săpunuri Lux • Cetățeanul Al. Gherman, care a avut ideea să consulte patru cîntare, succesiv, a constatat că diferența de prognostic dintre primul și ultimul cîntar era de 8,5 kg • Din frizeria de lingă cinematograful „Capitol“, aflăm că ne găsim în Luna ciubulațiilor permanente. Așteptăm Luna ondulaților universale . Istoricii Jocurilor Olimpice au stabilit că, de-a lungul timpurilor, marile spirite n-au ocolit înfruntarea directă. Astfel, la vîrsta de optsprezece ani, Pitagora era campion olimpic la bătaia cu pumnii . Un cititor al revistei noastre a protestat telefonic împotriva expresiei a spăla obrazele. Formula e un neaoșism, ca și locuțiunea a spăla putina . Un soldat american a făcut de gardă opt zile și opt nopți fiindcă fusese uitat în post de către superiorii săi. Victimele datoriei ! • Aflăm că cutiile poștale din stațiunea Neptun se violează de trei ori pe zi • Din Caietul grefierului: „Speranța mea s-a năruit din primele zile ale căsniciei deoarece mama piritei a manifestat o repulsie totală față de mine și meseria ce o practic, afirmînd că fiica ei este ele familie bună și merită un soț titrat, nu «un ins care se urcă pe stîlpi», neavînd pregătire școlară“ . Ar fi bine ca întreprinderea „Ascensorul“ să includă între instrucțiunile privitoare la folosirea lifturilor și practica jocurilor brîul, bătuta și chindia, cel puțin pentru locatarii blocului 150 Militari al căror ascensor nu pornește decît după cîteva sărituri zdravene pe podea . Cîteva savuroase anunțuri din presa locală culege ziaristul Horia C. Deliu: „Caut colaborator spațiu pentru Înmulțit peștii de acvariu“, „Vind două familii albine puternice și șase lăzi goale‘% „Vind piatră, bolovani“ • Un individ a făcut rost de un buletin pe numele Constantin Silișteanu, domiciliat în Moinești, str. Alecsandri nr. 2 — adresă la care a existat un imobil dărîmat în urmă cu opt ani — și a luat obiceiul să se plimbe gratis cu trenul, la venirea controlului prezenta cu gentilețe buletinul pentru a i se face contravenție. In contul falsului Silișteanu s-au strins amenzi de ordinul zecilor de mii de lei . Nume de străzi din Craiova: str. Strimbă, str. Golașă, str. Moșneagului, înfundătura calicilor, Aleea Cuțitului, intrarea Brinzei • De la bordul navei spaniole Santa Margherita, scufundată în urmă cu 358 de ani, o echipă de scafandri a reușit să recupereze lingouri, bare și monezi de aur și argint in valoare de 12 milioane dolari • Florea Dănilă, șoferul autocisternei 31—CJ—2902, după comiterea unui accident, s-a năpustit în pajiștea de lingă șosea și a început să mănince iarbă. Șoferul credea că va anihila astfel, la analiză, alcoolul pe care îl băuse. Mai bine mînca un mentosan ! " Din catrenele lui Ion Căruță: „Dacă crezi că nu se poate împreună să trăim / Vino să stăm puțin de vorbă Și-apoi să ne despărțim“ • Cum poate fi umflat un reportaj în stilul Caracudi ne demonstrează nota lui Virgil Gaftone („Presa noastră“, nr. 7) „Salutări din Vișeu“: într-un articol purtînd acest titlu, autorul, Ion Longin Popescu, a scos din imaginația sa o comună, o hidrocentrală, niște izvoare de ape minerale și... cîteva zeci de mii de locuitori. La mai mare ! # De-ale recordmenilor , Anda Upali, în vîrstă de 24 de ani, din Colombo, a reușit să nu doarmă vreme de 14 zile și 17 ore, stabilind astfel un nou record mondial în materie. De paznic de noapte ar putea fi Apali 1 . La Geneva și Zürich a plouat cu... nisip, care nisip ajunsese în atmosferă cu prilejul erupției vulcanului Saint- Helens. Genevezii aveau un lac, acum probabil că au și o plajă . Propunem C.F.R.ului ca celebra barieră de pe Zamora să fie transportată la Muzeul Căilor de pe Calea Griviței . Din tezele Ferate unor candidați la examenul de admitere la I.A.T.C.: „La nobila propunere de pace pe care i-o face Mircea cel Bătrîn, urîndu-i conform tradiționalei ospitalități românești «bun venit», trufașul Baiazid răspunde că nici nu poate fi vorba de așa fi ceva deoarece el a promis calului său că-i dă ovăz din pristolul de la Roma“ • De ziua lui Johnny Hallyday, cei 2200 de invitați ai săi au consumat: 800 litri de whisky, 2500 butelii de șampanie, 1000 sticle de Bordeaux, 3000 de cafele, 50 purcei de lapte, 50 de miei, 400 kg pepeni • Metafore populare: datorită celor două prune de culoarea azurului care îi împodobesc eticheta, țuica bătrînă este denumită in mod neoficial și languros: doi ochi albaștri • Un tînăr fachir din Saint-Dizier (Franța) a stabilit un record, ținind vreme de 3 minute și 40 de secunde, întins pe o planșetă plină de cioburi de sticlă, o mașină în care se așezaseră 9 persoane (greutate: 1600 kg). ajax V