Saptamina, 1987 (Anul 17, nr. 1-52)

1987-01-05 / nr. 1

Curesct rW’rrv.rrț din pag. 1) nostru, constructor conștient al socialismului, și-a demonstrat incă o dată, prin fapte, voința și capacitatea sa de a învinge orice greutăți și de a asigura mersul neabătut inainte al societății noastre pe calea dezvoltării sale materiale și spirituale, a civilizației socialiste Pentru toate aceste mari realizări, adresez, din toată inima, eroicei noastre clase muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, întregului nostru popor, cele mai calde felicitări și urări de noi și tot mai mari succese in activitatea viitoare consacrată progresului și infloririi patriei socialiste. Dragi tovarăși și prieteni, începem cel de-al doilea an al actualului cincinal cu un program de largă perspectivă, temeinic fundamental, de muncă și acțiune revoluționară, vederea realizării in cele mai bune contndiții a importantelor obiective cuprinse in planul și programele pe 1987 se impun măsuri organizatorice ferme pentru dezvoltarea intensivă a întregii economii, accentuarea puternică a laturilor calitative ale activității economice, promovarea in producție a celor mai noi cuceriri ale revoluției tehnico-științifice, creșterea productivității muncii și sporirea eficienței in toate Sunt necesare măsuri hotărite sectoarele, pentru întărirea ordinii și disciplinei, creșterea răspunderii și spiritului revoluționar în vederea înfăptuirii programelor de perfecționare a organizării muncii și de modernizare a producției, de ridicare a nivelului tehnic și calitativ al produselor, de aplicare a noului mecanism economic, a normativelor economico-financiare, a autoconducerii și autogestiunii muncitorești. Trebuie să perfecționăm in continuare și să folosm și mai larg cadrul democratic care asigură participarea nemijlocită la organizarea și conducerea producției, a întregii vieți economico-sociale, a tuturor oamenilor muncii in calitatea lor de proprietari, producători și beneficiari direcți a tot ceea ce se realizează in societatea noastră. O preocupare de prim trebuie să o constituie realizarea ordin ii cele mai bune condiții a producției de export, dezvoltarea activității de comerț exterior și cooperare economică internațională, a colaborării in C.A.E.R. pe baza Programului complex al progresului tehnico-științific, până in anul 2000, sporirea participării României la schimbul mondial de valori. Dispunem de tot ce este necesar pentru înfăptuirea in bune condiții a tuturor obiectivelor și prevederilor înscrise in planul de dezvoltare economică și socială a țării pe 1987. Să luăm toate măsurile pentru a asigura, chiar din primele zile, îndeplinirea exemplară a tuturor acestor prevederi . Să ne angajăm in modul cel mai hotărit in lupta pentru ridicarea la un nivel superior de calitate și eficiență a întregii activități din industrie, agricultură, din întreaga economie ! Să desfășurăm larg noua revoluție tehnico-științifică, noua revoluție agrară, noua revoluție de dezvoltare a societății noastre socialiste ! Să facem astfel nicit anul 1987 să marcheze, prin realizările ce le vom obține in toate domeniile vieții economice și sociale, o etapă importantă pe calea înfăptuirii obiectivelor stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului privind trecerea României la un stadiu superior de dezvoltare - cel de țară socialistă mediu dezvoltată -, realizarea unei noi calități a muncii și vieții întregului nostru popor . Dragi tovarăși și prieteni. In anul 1936, situația internațională s-a menținut deosebit de gravă și complexă. A continuat cursa înarmărilor, inclusiv a înarmărilor nucleare, s-au menținut și chiar s-au amplificat o serie de conflicte și focare de din diferite regiuni ale lumii, au tensiune avut loc noi manifestări ale politicii de forță, de amestec in treburile interne ale altor state. Incâlcindu-se interesele de pace și securitate ale popoarelor, in Europa și in alte părți ale lumii s-au amplasat noi rachete nucleare și arme de distrugere in masă, au continuat experiențele nucleare și acțiunile de extindere a cursei înarmărilor in spațiul cosmic. Norii amenințători ai unui război nuclear pustiitor continuă să plutească la orizonturile planetei noastre. In fața acestor grave primejdii la adresa vieții și civilizației întregii omeniri, s-a intensificat lupta forțelor înaintate, progresiste de pretutindeni, a tuturor popoarelor, a opiniei publice mondiale pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre încordare și război, pentru afirmarea fermă a politicii de pace, de colaborare, de apărare a dreptului suprem al oamenilor, al națiunilor la viață, la pace, la existență liberă și demnă. Evenimentele anului 1986 au demonstrat incă o dată, cu putere, că problema fundamentală a epocii noastre o constituie oprirea cursei înarmărilor, trecerea la dezarmare, in primul rind la dezarmarea nucleară, apărarea păcii și vieții popoarelor. Este mai necesar ca oricind ca popoarele lumii să-și unească eforturile, să conlucreze cit mai strins pentru a determina să se treacă in mod real la soluționarea problemelor dezarmării, îndeosebi nucleare. România a salutat și sprijină propunerile Uniunii Sovietice privind lichidarea, in mai multe etape, pină in anul 2000, a tuturor armelor nucleare și consideră că trebuie depuse in continuare toate eforturile pentru ca, pornindu-se de la concluziile intilnirii sovieto-americane la nivel inalt din Islanda, să se ajungă, intr-un timp cit mai scurt, la înțelegeri corespunzătoare care să deschidă calea lichidării armelor nucleare și a reducerii substanțiale a armelor convenționale. Trebuie făcut totul pentru ca anul 1937 să fie un an in care să se treacă hotărit de la declarații la fapte concrete de dezarmare . România apreciază că este posibil ca, in 1987, să se ajungă la un acord in problema rachetelor cu rază medie de acțiune in Europa. In mod deosebit considerăm că trebuie intensificată activitatea pentru încetarea experiențelor nucleare ca un prim pas pe calea dezarmării, a eliminării pericolului nuclear. Prin votul său unanim, exprimat in cadrul referendumului național de la 23 noiembrie, poporul nostru a demonstrat că este hotărât să lupte pentru dezarmare, pentru pace, România fiind prima țară din cadrul celor două blocuri militare care a trecut efectiv la reducerea cu 5 la sută a efectivelor, armamentelor și cheltuielilor militare. Avem satisfacția ca această inițiativă a poporului român a găsit un puternic ecou pe plan internațional — și ne exprimăm convingerea ca ee va constitui un indemn și pentru alte state de a trece la măsuri reale de dezarmare. In viața internațională sunt multe probleme complicate și grele, care trebuie soluționate cu participarea a tuturor statelor, fără deosebire activă de mărime sau orinduire socială. Trebuie făcut totul pentru excluderea forței amenințării cu forța din relațiile interși naționale și rezolvarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai și numai pe calea pașnică, a tratativelor. De asemenea, se impune să fie intensificate eforturile și acțiunile îndreptate in direcția lichidării subdezvoltării instaurării noii ordini economice monșt diale. Este necesar să crească și mai mult rolul Organizației Națiunilor Unite, altor organisme internaționale în solualționarea democratică, in spiritul păcii și colaborării, a marilor probleme ce confruntă lumea contemporană. In ce o privește, România este hotărită să întărească continuu conlucrarea cu toate țările socialiste, cu țările în curs de dezvoltare și nealiniate, precum și cu statele capitaliste dezvoltate, in spiritul principiilor coexistenței pașnice. Situăm fermen și până acum , la baza tuturor relațiilor noastre cu celelalte state, principiile deplinei egalități in drepturi, respectului denței și suveranității naționale, independe amestecului in treburile interne și avantajului reciproc. In spiritul și pe baza acestor principii, vom conlucra larg cu toate popoarele și țările lumii, cu forțele iubitoare de pace de pretutindeni, pentru afirmarea fermă a politicii de dezarmare, de colaborare și securitate internațională, pentru o lume fără arme și fără războaie, a păcii și înțelegerii intre toate națiunile planetei. Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Fie ca anul 1987 să reprezinte pentru poporul nostru un an de noi și tot mai bogate realizări, de mari victorii in înfăptuirea hotărîrilor Congresului Xlll-lea, a mărețelor obiective ale edificicării socialismului și comunismului pe pămintul României . Fie ca anul 1987 sa aducă tuturor popoarelor lumii împlinirea năzuințelor și aspirațiilor lor legitime de a trăi și a munci intr-un climat de înțelegere și largă colaborare internațională, deplină securitate și pace ! Cu prilejul Anului Nou vă urez, din toată inima, dragi compatrioți, succese și realizări tot mai bogate pe calea progresului și infloririi patriei noastre socialiste, libere, independente și suverane ! Vă urez, tuturor, satisfacții deplina in muncă și viață, multă sănătate și fericire ! LA MULȚI ANI ! mesajul de anul nou inüegrm’’ nostru popor, la posturile de radio și televiziune, de TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU la mulți ani! Ne-mbracă iarna cu mături aure imaginând superbe crizanteme Ce sunt imperiului alb emblemele neclintite vârfuri de pădure. Sub mantia de nea, ca la paradă Stau stalagmite aliniate — griul — Și-ascultă susurul ce-ltoarce fiul Șarpe-argintiu topit pe sub zăpadă. E un anotimp al purității calme De datini transformate-n sărbătoare. Hiperbole cu frăgezimi de floare .Nălțate-n zori de ale noastre palme. Sunt florile recunoștinței noastre Pentru aceea oare ne e mamă Și care In cuvânt de pace cheamă Femeile de pe Întinderi vaste Să-nalțe glasul lor cu omenia Aceleia ce-n muncă și In cinste Alături stă de bravul Președinte, Suind pe cuhni de aur România. Savant cu mari deschideri Înspre lume, Faima ce-o poartă Ea, e faima țării. Prestigiul Ei de știință-n largul zării Străluminează azi un nou renume. Soție, mamă, activist politic. La timpla tării, tîmpla «an mine Intruchipind femeile române Din perimetrul nostru, cel Carpatic. De-aceea să ne bucurăm contemporani Căci iar e iarnă pură-n calendare. Și să-nălțăm din inimi o urare : ELENA CEAUSESCU — LA MULTI ANI ! corina soroceanu cută din inimi. Ia hotarul dintre ani, ca pe o solie de An Nou. La mulți ani, întru gloria științei românești și a înnobilării chipului Patriei 1 geo cioban gind de sărbătoare la acest anotimp în care ninsoarea se cerne uniform și benefic peste întinderea fără hotar a iernii. Țara și întregul popor. Intr-un singur gind de faptă și de sărbătoare, omagiază la cotele ardente ale patosului revoluționar aniversarea zilei de naștere a primei fiice a României socialiste — tovarășa Elena Ceaușescu — membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, președintele Consiliului Național al Științei și Invățâmântului. Pagini de neuitat din marea parte a istoriei naționale ne descriu lupta tovarășei Elena Ceaușescu, alături de marele fiu al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. In mișcarea revoluționară și democratică, mereu în fruntea maselor și, tot mai mult, cu eficiență sporită. In anii premergători celui de-al doilea război mondial, numele tinerei revoluționare Elena Petrescu se înscria la loc de frunte in mișcarea revoluționară și democratică, acționînd cu nețărmurit devotament și pasiune în rîndul tineretului comunist, în sindicate, în Partidul Comunist Român. Anii de ilegalitate ai partidului comunist au jalonat o tinerețe revoluționară de excepție, marcînd evoluția succesivă a unei vieți și activități exemplare: conducătoare a Comisiei de reorganizare a Uniunii Tineretului Comunist într-unul din cele patru sectoare ale Capitalei; sufletul unei Intense activități revoluționare In circuite culturale de peângă sindicatele muncitorești; organizatoare a acțiunilor de masă pentru educația patriotică, de solidaritate internațională a tinerei generații; inițiatoare a manifestațiilor revoluționare și antifasciste ale clasei muncitoare din România care au culminat cu demonstrația de la 1 Mai 1939 cînd, alături de tovarășul Nicolae Ceaușescu, a fost sufletul acestor demonstrații împotriva fascismului și a războiului ce se profila la orizont; luptătoare de frunte pentru organizarea și desfășurarea manifestațiilor revoluționare din august 1939, în apărarea morală și juridică a militanților comuniști și antifasciști întemnițați după manifestațiile antifasciste de la 1 Mai , activistă în anii grei ai dictaturii antonesciene și ai războiului hitlerist desfășurînd o vastă activitate pentru ajutorarea luptătorilor revoluționari privați de libertate. Victoria revoluției de eliberare socială și națională, antifascistă și antiimperialistă din august 1944 ridică pe noi coordonate activitatea și viața de zi cu zi a tovarășei Elena Ceaușescu, girul personalității celei mai iubite femei a României contemporane, fiind ca o pecete de înnoire revoluționară și de certitudine pentru prezentul și viHoril ce ni-1 făurim, militanta neobosită in posturile de răspundere încredințate de partid, în organizațiile revoluționare de tineret și femei, aducîndu-și contribuția la lupta partidului pentru cucerirea și consolidarea puterii politice revoluționare, pentru crearea noii orînduiri socialiste pe pămintul românesc. Astăzi, ca o consacrare a înaltelor calități dovedite intr-o îndelungată luptă revoluționară In slujba patriei și a poporului, o regăsim în înalte responsabilități de partid și de stat, unde, experiența îmbinată cu clarviziunea dau la iveală nestematele ftlonului de aur din care se întrupează izvorul nealterat și mereu viu al iubirii față de poporul din rîndul căruia s-a Înălțat. De numele tovarășei academician doctor Inginer Elena Ceaușescu sunt legate noile cuceriri în domeniul atît de important al chimiei. Îndrumarea științei și invățâmîntului din țara noastră constituindu-se intr-o preocupare de nobilă responsabilitate consfințită la Congresul Științei și Învățămintului prin desemnarea tovarășei Elena Ceaușescu 1m Înalta funcție de președinte al Consiliului Național al Științei și Invățămîntului din Republica Socialistă România. De pe toate meridianele Terrei, România primit mesaje de înaltă apreciere adresa femeii de renume mondial, al cărarei țel științific se împletește cu Însăși viața poporului, cu interesele supreme ale edificării societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămintul scump al patriei. In curundarea rostită la Închiderea lucrărilor Congresului Științei și Invățământului, tovarășa Elena Ceaușescu accentua rolul adevăratei chemări spre înnoirea științei autohtone, spunând, printre altele: „înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului pentru cincinalul 1986—1990 și în perspectivă pînă în anul 2000 pune în fața școlii românești cerințe și răspunderi noi privind pregătirea profesională, tehnică, științifică și ridicarea nivelului de cultură al tinerei generații**. De la înălțimea iubirii de țară și de popor, gîndul nostru îmbrățișează toată zarea românească, ridicindu-se peste creste carpatine pentru a duce urarea năi portrei (Urmare din pag. 1) pușcărilor cu aceeași nestrămutată credință In biruința care a venit după a trea jertfe. Domnia Sa dovedește aceeași tenacitate in munca de zi cu zi pe care o duce de la postul său de comandă și dovedește prin biografia sa că poți urca pe cele mai înalte culmi dacă ai un crez măreț pe care-l slujești de o viață întreaga. La vârsta cînd alte femei visau numai un cămin liniștit. Ea a ales lupta, riscul de a înfrunta un aparat polițienesc fără milă, fiind mereu alături de tenacele bărbat cu care se însoțise. Și, dacă după o vorbă strămoșească, femeia e stâlpul casei, Domnia Sa a dovedit-o fără nici o îndoială. La bine și la rău, iu lupta politică sau mai încoace la arma treburilor țării, ea se dovedește aceeași ființă energică, neobosită, muncind din zori pînă în seară alături de Marele său Bărbat. Privesc portretele pictorilor care o înfățișează cam hieratic, cu acel scris dulce cu care te întimpină, cu veselia ochilor și cu franchețea cu care-ți vorbește și-mi spun că numai așa putea fi descrisă din ponel, deși dincolo de acest chip există o femeie energică, intransigentă cînd lucrurile nu merg cum trebue, mereu la postul său, emanind o energie de neînfrint. La Academie, consiliilor științifice, la Marea in ședințele Adunare Națională, Domnia Sa ne învăluie cu scrisul ei ce amintește deschiderea crinului la prima rază de soare...