Ciubotă, Viorel (szerk.): Satu Mare. Studii şi comunicări 9-10. (1992-1993)

Arheologie

84 8 16. Iojib In punctul „Podul Șarului“ la 1 km E de localitate, pe malul drept al pârâului, pe o ridicătură, a fost identificată și parțial cercetată de către T. Bader, în anul 1975, o așezare deschisă din epoca bronzului, cultura Suciu de Sus. Materialul descoperit se găsește la Muzeul Județean Satu Mare. Dacia N.S., XX, 1976, p. 279. T. BADEA, Epoca bronzului..., p. 125. 17. Odoreu Sa N de localitate, pe malul unui canal de irigații a fost fondată în anul 1987 o așezare deschisă, datând din epoca bronzului, cultura Suciu de Sus. Tot aici au apărut și materiale arheologice databile în sec. II— IV de.Ch. Cercetările au fost efectuate de T. Bader și Gh. Lazin. Materialul descoperit se găsește la Muzeul Județean Satu Mare, informații Gh. Lazin. 18. Pir I. Nemeti a efectuat săpături în punctul „Cetate“, o așezare din epoca bronzului, care se găsește la cca 2 km N de localitate, pe un grind din valea mlăștinoasă a Eriului. Secțiunea de control a pus în evidență un strat de cultură cu o grosime de 80—90 cm. Așezarea este datată în epoca bronzului mijlociu, cultura Otomani. Informație I. Németi. 19. Turulung-Vii Pe malul Turului, la marginea localității, a fost descoperită o așezare deschisă, parțial distrusă de lucrări de hidroameliorații. în anul 1975 T. Bader a efectuat aici săpături de salvare. Materialul arheologic descoperit atestă existența unei așezări datând în epoca bronzului, cultura Suciu de Sus. Material în Muzeul Satu Mare. Dacia N.L., XX, 1976, p. 283. T. BADEA, Epoca bronzului..., p. 130. EPOCA FIERULUI 20. Pișcolt In punctul „Nisipărie“, pe o dună de nisip din marginea de S-V a localității, I. Nemeti de la Muzeul orășănesc Cărei, a cercetat exhaustiv prin săpături sistematice, între anii 1970—1977 cea mai mare necropolă Lt. celtică din România. Au fost descoperite 185 de morminte, cu un inventar funerar deosebit de bogat, pe baza căruia au fost stabilite patru orizonturi ale necropolei, ce datează în timp din a doua jumătate a sec. IV (St. B .) până la mijlocul sec. II î.Ch. Menționăm că săpătura a pus în evidență și alte materiale, din alte epoci, deosebit de importante pentru cronologia și legăturile culturale din această zonă, cum ar fi: așezarea Baden (săpată exhaustiv; — bogăția